Permalänk
Medlem

Processorn blir för varm

Som titeln säger. En polares dator blir alltför varm när han sitter och spelar spel. Tex. LoL. så går den upp till 60 grader och då börjar han få 20-100 fps drops (från 180 ner till 80, kan hända att den går ner till 60-70 också) Eller när han spelar tex GTA 4 går processorn upp till hela 72 grader. När den väl börjar värma upp sig så blir hela sidan av chassit bli varm, tillomed toppen på den(sidan där processorn sitter). Här är ett exempel genom hwmontor: http://i.imgur.com/rUuv9ol.jpg

Det som är konstigt här är att det står att CPUTIN har varit uppe i hela 155 grader men om man kollar på vilket värde den har just nu så är den som max hälften av vad MAX visar. Vad kan detta bero på? vad är det som orsakar detta?

Specs:
ASRock 960GM-GS3 FX
AMD FX 6100 3.3 GHz (icke överklockat)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är inte nån "expert" men vilken kylare?
Kanske missat på bilden eller texten :3

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Det kan vara så att processorn throttlar vid 65C. Phenom II throttlar vid 62C eller något sådant. Rensa kylaren från damm och kolla ventilationen i chassit.

Permalänk
Medlem

Har chassit bra ventilation? sitter kylaren på ordentligt?

Permalänk
Inaktiv

Använder herrn kylpasta? kan det va det mo tro? (en dum gissning)

Permalänk
Medlem

Han kan inte om datorer men jag har fixat allt åt honom. Satt i en gammal, bättre kylare och allting sitter bra. Processorn e nere i 29 grader IDLE som det ska vara men CPUTIN går upp i 70+ för någon anledning och det gör CPUn med. La in Arctic Silver 5 kylpasta, ingen skillnad. Chassit är: http://www.inet.se/produkt/6901586/cooler-master-elite-k350 så bestäm ni själva, jag är inte bra just med ventilationen. Han köpte datorn för 2-3 veckor sedan så jag tror inte att SÅ mycket dam har lyckats komma in. Detta hände också dagen efter så ja. Processorkylaren är en Alpine Pro 64, innan hade han en vanlig kylare som kom med.

Permalänk
Medlem

Den kylaren orkar inte kyla den processorn! Kylaren har en TDP på 90w och processorn har TDP på 95w!

skaffa ny kylare!

Permalänk

ställ in i bios hur varm processorn max får bli.
Borde finnas något sådant.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Den kylaren orkar inte kyla den processorn! Kylaren har en TDP på 90w och processorn har TDP på 95w!

skaffa ny kylare!

Är du absolut 100% säker på att det är just det som är felet?

Permalänk
Medlem

undervolta processorn lite och stresstesta tills den håller under den temperaturen eller så stänger du av två st kärnor (en modul i bios skulle jag tro att det blir) och kör på tills ni får tag på en bättre cpu kylare...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Är du absolut 100% säker på att det är just det som är felet?

antagligen det som är felet då kylaren är för max 90w processorer... ifall nu har en flääkt typ 80mm eller liknande som flyttar ordentligt med luft sätt dit den isåfall tills vidare eller stäng av en modul/två kärnor och undervolta lite...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har detta alltid varit så eller uppstog det efter någon viss händelse?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Är du absolut 100% säker på att det är just det som är felet?

Lyssna på Primary...
Du har en processor som har högre TDP (95W) än vad kylaren är designad för att kunna kyla bort (90W).
Så när du börjar belasta processorn så kommer temperaturen att dra iväg...

Som Primary skrev, använd originalkylaren eller skaffa en kylare som är designad för att kyla bort mer än 95W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

antagligen det som är felet då kylaren är för max 90w processorer... ifall nu har en flääkt typ 80mm eller liknande som flyttar ordentligt med luft sätt dit den isåfall tills vidare eller stäng av en modul/två kärnor och undervolta lite...

På HWmonitor står det att MIN Processor(Phenom X4 B55 3.8 GHz) just nu kör ut/använder 160-180w och jag har haft 3.8 GHz överklockat i mer än ett år med Alpine 64 Pro. Hur kommer det sig att den klarade av min men inte honoms? När man överklockar så ökar väl TDPn och då kanske man behöver en bättre kylare som ska klara av att kyla den eller hur? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Kanske en eller två fläktar till i chassit inte skulle skada heller, speciellt om ni bara har den som följde med.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

På HWmonitor står det att MIN Processor(Phenom X4 B55 3.8 GHz) just nu kör ut/använder 160-180w och jag har haft 3.8 GHz överklockat i mer än ett år med Alpine 64 Pro. Hur kommer det sig att den klarade av min men inte honoms? När man överklockar så ökar väl TDPn och då kanske man behöver en bättre kylare som ska klara av att kyla den eller hur? Eller har jag fel?

Det är två helt olika grejer du snackar om! Det jag skrev är inte hur många watt processorn behöver utan hur stor värme effekten är! läs på lite vad TDP är http://sv.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power, men ja TDP ökar när man överklockar!

och jag är nästan 100% på att det är det som är felet med den informationen jag fått... Byt tillbaka till original kylaren och testa, det borde bli bättre då! Skaffa lite extra fläktar i chassit om ni inte redan gjort det!

Permalänk
Medlem

Den kylaren är designad för den gamla generationen. Finns en orsak att t.om. orginalkylare idag har heatpipes. Den kylaren är underdimensionerad för den uppgift du gett den.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Den kylaren är designad för den gamla generationen. Finns en orsak att t.om. orginalkylare idag har heatpipes. Den kylaren är underdimensionerad för den uppgift du gett den.

Det förklarar en hel. Men jag kör på 4a kärnor ska testa om det funkar bättre så, ska sänka spänningen lite också och se vad som händer.

EDIT: jag märkte nu när jag bytte ut processorfläkten att själva "ramen" eller socket eller vad den nu kallas, satt lös. Moderkortet har sådana plastgrejer som sitter fast på den istället för skruvar så man kan röra den 3-6mm om man säger så. Tror ni att det är det som är felet?