Pusha mer på Ghz utan större risker? i2500k

Permalänk
Medlem

Pusha mer på Ghz utan större risker? i2500k

Helloj. För några månader sedan fick jag experthjälp av en kille. Utan några vidare tester så sa han bara att jag skulle sätta volt på 1.350 och höja mhz till 4500. Allt funkade fin fint och jag har inte rört någonting sedan dess. (vi gjorde även massor med tweaks i bios som gällde CPUn också så det är 24/7 clocks).
BF3 är det spelet som pushar mest på CPU tempen och där ligger jag på 63c medel (temps förändras väl ändå inte när du inte rör volt)

Nu är det så att jag ville ev försöka nå typ 4.8ghz med SAMMA volt. Eller testa iallfall högre, dvs börja på 4600mhz sedan se ifall det funkar/ ev då försöka på 4700mhz osv.

Om jag inte är helt ute och cyklar så ska detta vara helt felfritt med tanke på att jag inte kommer röra volten mer? är det bara för mig att gå in i bios och testa eller har jag missförstått någonting?

eller det kanske inte ens kommer funka att gå högre än så med den volten? dock så som sagt vill jag inte röra den mer

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Ja du kan höja klocken om du vill pröva går det inte bra så sänker du den bara.
Kan bara säga att jag kör min 2600k i 1.39 volt= 4.8Ghz funkar prima det med.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ja du kan höja klocken om du vill pröva går det inte bra så sänker du den bara.
Kan bara säga att jag kör min 2600k i 1.39 volt= 4.8Ghz funkar prima det med.:)

hur och ungefär efter hur många timmar märker jag att det har gått åt skogen? är den den klassiska GPU klocka för mycket stilen med bdos krash? självklart är det ju bara att gå in i bios efter det men undrar bara så jag vet vad det är som händer

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Entusiast

Alltså, temperaturerna är inte bundna till endast volten.
Så gör en snabb test mellan varje höjning. När datorn bluescreenar efter ett kort test så är det bara att sänka igen. Men denna gången köra ett mer omfattande test. Mitt tips är att börja med BF3 efter sänkningen. Det är en jävel på att framkalla fel.
Har hänt mig att BF3 har dödat datorn även fast den klarade 12 timmar i prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Alltså, temperaturerna är inte bundna till endast volten.
Så gör en snabb test mellan varje höjning. När datorn bluescreenar efter ett kort test så är det bara att sänka igen. Men denna gången köra ett mer omfattande test. Mitt tips är att börja med BF3 efter sänkningen. Det är en jävel på att framkalla fel.
Har hänt mig att BF3 har dödat datorn även fast den klarade 12 timmar i prime.

så jag sätter 4600 och lirar lite bf3. funkar det så höjer jag, funkar det inte så har jag det på standard igen. hur mycket ska jag höja per gång? 100mhz? 50?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Om du har en funktion i BIOS som heter "Internal PLL Overvoltage". Så kan du prova sätta igång det. Bör ge dig lite extra utrymme att klocka på. Dock så kan det sänka livslängden på CPUn en bit till.

"Internal PLL Overvoltage" är inte samma som PLL voltage. Dom är två helt separata saker.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KlyfftPotatis:

så jag sätter 4600 och lirar lite bf3. funkar det så höjer jag, funkar det inte så har jag det på standard igen. hur mycket ska jag höja per gång? 100mhz? 50?

Nah, BF3 var efter sänkningen. Dra igång prime95 tex. Det handlar mest om att lägga tung load på processorn medan man testar sig fram, och kolla temperaturerna. Så kör prime tills temperaturerna inte rör sig något nämnvärt (tar inte många minuter), sen höjer du ett steg till.

Jag brukar börja med att höja 100MHz åt gången tills det går åt skogen. Då sänker jag till senast stabila läget och nöjer mig med det
Ibland kanske jag ploppar in 50MHz till och ser om det fungerar.
Men att jaga små decimaler vinner man inte precis någon nämnvärd prestanda på så det brukar jag skippa.

Sen när jag tror mig ha en stabil klock så testar jag med BF3, följt av en massa timmar prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Nah, BF3 var efter sänkningen. Dra igång prime95 tex. Det handlar mest om att lägga tung load på processorn medan man testar sig fram, och kolla temperaturerna. Så kör prime tills temperaturerna inte rör sig något nämnvärt (tar inte många minuter), sen höjer du ett steg till.

Jag brukar börja med att höja 100MHz åt gången tills det går åt skogen. Då sänker jag till senast stabila läget och nöjer mig med det
Ibland kanske jag ploppar in 50MHz till och ser om det fungerar.
Men att jaga små decimaler vinner man inte precis någon nämnvärd prestanda på så det brukar jag skippa.

Sen när jag tror mig ha en stabil klock så testar jag med BF3, följt av en massa timmar prime.

okok ska testas . tack!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd

Din processor kan bli lite varmare och har du ingen kylning på VRM så kan de bli väldig varma vilket kan innebära att de brinnerupp/stänger av din dator eller ger din cpu ostabil spänning.

Prova att kör t.ex prime 95 på alla kärnor i ca 15-20min sedan när du tror att den är stabil klockar du ner ca 100mhz till.

Permalänk
Medlem

Vad får du för maxtemp i prime / intel burn test med 4.5 ghz 1.35 volt och den kylaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Vad får du för maxtemp i prime / intel burn test med 4.5 ghz 1.35 volt och den kylaren ?

ja prime95 ger mig ca allt från 63-73 grader men när jag spelar bf3 så går det inte över 63 typ. jag är uppe i 4,8ghz nu med samma volt och testar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Push/pull config på kylare? jag ligger nämligen på 71 grader i intel burn test vid 4.3ghz med 1.28 volt, känns högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Push/pull config på kylare? jag ligger nämligen på 71 grader i intel burn test vid 4.3ghz med 1.28 volt, känns högt

hmm det tror jag inte? har bara kopplat in fläktarna i moderbordet och that's it. jag använder mig inte av kylpastan som medföljde + att jag har 2 fläktar på kylaren

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Som jag sa någon ovan sa något om prime. Prime är ju lite lurendrejeri då denna endast maxar Hz och inte använder cachen i processorn direkt och förbrukar ram aktivitet som också påverkar tempen.

Ladda hem aida64 och testa där med alla enheter ibockade förutom hdd så ska du nog se att det håller sig