Spricka i mobilskärm = omöjligt att åtgärda annat fel?

Permalänk

Spricka i mobilskärm = omöjligt att åtgärda annat fel?

Hej!

För ett litet tag sen köpte jag mig en ny mobil då min Iphone 3gs var två år gammal och jag ville prova fantastiska Android som alla pratar om. Valde därför en Samsung Galaxy S3 mini då den verkade lovande, mycket för pengarna helt enkelt. Fick hem den och allt var frid och fröjd.

Upptäcker dock efter några dagar att en liten spricka uppkommit i skärmen. Kan inte komma på något tillfälle när jag vet med mig om att mobilen fått sig en smäll så blev mycket förvånad och besviken. Hade ju haft min 3GS i två år utan att så mycket som en repa i skärmen hade uppkommit. Surt också då jag beställt fodral till den men pga det inte fanns på lager fick jag vänta någon vecka på det. Aja tänkte jag, inte mycket att göra åt.

Efter några veckor upptäcker jag att mobilen inte riktigt fungerar som den ska. Wifi fungerar väldigt dåligt då den tappar anslutningen titt som tätt, men det är inte det värsta. Tycker mjukvaran är väldigt buggig då den låser upp sig själv och går in på olika menyer, speciellt inställningar och ändrar om. Exempelvis gillar den att ändra dessa inställningar som finns i "slide menyn" (den man "drar ner" ) typ sätta på/av wifi, blockeringsläge, skärmrotation m.m. Funderade därför på att skicka in den men kom på att de säkert inte skulle acceptera mobilen för den lilla sprickan och därför byta ut den, och låta mig stå för kostnaden. 2500 kr såg jag de skulle ha för en trasig display och mobilen kostade lika mycket så inget alternativ...

Sen ytterliggare efter några veckor går det ännu mera åt skogen. Har telefonen sittandes i laddaren på skrivbordet och sladden till laddaren hängde ner efter bordet. Roterade min kontorsstol vilket resulterade i att jag lyckas dra ner telefonen och den landar med displayen rakt ner. Aja ingen fara tänker jag då jag hade skydd vilket borde skyddat den då kanterna på fodralet gör att dispalyen omöjligt kan nudda golvet. Kollar lite snabbt och ser inget fel. Lägger tillbaks den på bordet och fortsätter med det jag höll på med. Sneglar lite snabbt på mobilen igen och upptäcker att hela displayen är knäckt, och stora sprickor går över hela skärmen. Riktigt tråkigt...

TL;DR = Ny telefon får spricka i skärmen, först en liten men sedan hela, samtidigt som mjukvaran buggar!

Mobilen köptes på Netonnet!

Nu till mina frågor:
Skulle jag ha kunnat skicka in telefonen när den lilla sprickan fanns i skärmen och fått den utbytt pga felande mjukvara?
Har man några som helst rättigheter till felåtgärder om en spricka finns i skärmen när det uppenbarligen inte är den som orsakar felen?
Skulle de kunnat åtgärda felet men låtit samma spruckna skärm sitta kvar?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hur mycket av mobilen fungerar fortfarande?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

hur mycket av mobilen fungerar fortfarande?

Allt fungerar men den låser upp sig fortfarande.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Det är bara att lämna in på reklamation, är det så att det är ett ursprungsfel som inte beror på ditt handhavandefel med skärmen så har netonnet inget annat val än att reparera oavsett vad deras policy säger.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Samsung tar på sig att byta skärmar på sina nya mobiler ett år efter köp för 500kr. Så den möjligheten finns!
Vet dock inte om S3 Mini innefattas av detta, men det låter konstigt om den inte gör det!

Du kanske kan byta skärmen först för 500kr, sen lämnar du tillbaka mobilen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Allt fungerar men den låser upp sig fortfarande.

Hur gör du för att låsa skärmen btw? Swipar du, skriver du lösenord/pin eller har du motionstyrd?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

ett tips... köp inte mobiler med glasskärmar, de suger. de går sönder så lätt. plast är ett mycket bättre och tåligare material. det blir aldrig sprickor i plast. men de sätter glasskärmar i iphones för att de vill att folk gör sönder deras skärmar, så att de behöver köpa en ny, och på det sättet tjänar äpple mer pengar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

ett tips... köp inte mobiler med glasskärmar, de suger. de går sönder så lätt. plast är ett mycket bättre och tåligare material. det blir aldrig sprickor i plast. men de sätter glasskärmar i iphones för att de vill att folk gör sönder deras skärmar, så att de behöver köpa en ny, och på det sättet tjänar äpple mer pengar.

Storkonspiratören nr 1!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Evilmonkey:

Allt fungerar men den låser upp sig fortfarande.

har du provat att göra en Systemåterställning?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Hur gör du för att låsa skärmen btw? Swipar du, skriver du lösenord/pin eller har du motionstyrd?

Swipar endast. Provade dock med "mönsterupplåsning" med men den låstes upp ändå :S

Skrivet av Enity:

Det är bara att lämna in på reklamation, är det så att det är ett ursprungsfel som inte beror på ditt handhavandefel med skärmen så har netonnet inget annat val än att reparera oavsett vad deras policy säger.

Fast skärmen är mitt fel att den sprack, iaf den andra gången då jag av misstag råkade ha ner den i golvet. Då ja inte vet hur den första lilla sprickan uppkom (säkert gick sönder när den låg i fickan eller nått och då råkat komma emot något) blir det genast svårare. Har ju dock inte använt mobilen på ett felaktigt sätt (min 3gs klarade sig i 2 år!) men lär ju bli att det är mitt fel. Den lilla sprickan gjorde nog att den sprack helt när den for i golvet även om själva glaset inte nuddade marken. Blev väll ett tryck eller så.

Skrivet av nitroid:

ett tips... köp inte mobiler med glasskärmar, de suger. de går sönder så lätt. plast är ett mycket bättre och tåligare material. det blir aldrig sprickor i plast. men de sätter glasskärmar i iphones för att de vill att folk gör sönder deras skärmar, så att de behöver köpa en ny, och på det sättet tjänar äpple mer pengar.

Fast jag hade ju min 3GS i två år utan att den sprack och vad jag vet är det en glasskärm Tror mer på att de väljer glas för att touchen blir bättre eller nått dylikt.

Skrivet av EvilWord:

har du provat att göra en Systemåterställning?

Nej det har jag inte. Tror du det kanske kan åtgärda felet? Mobilen fick nyss en uppdatering men det kanske inte är tillräckligt. Vill helst inte systemåterställa den pga lathet men skulle det lösa problemet blir det väll till att göra en Går det att göra samtidigt som man sparar allt som finns på den? Synkar den med ett gmailkonto men frågan är om allt återställs (bilder, appar, konton, kalender m.m.)

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Samsung tar på sig att byta skärmar på sina nya mobiler ett år efter köp för 500kr. Så den möjligheten finns!
Vet dock inte om S3 Mini innefattas av detta, men det låter konstigt om den inte gör det!

Du kanske kan byta skärmen först för 500kr, sen lämnar du tillbaka mobilen

Vart har du läst det? Länka snälla!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Fast skärmen är mitt fel att den sprack, iaf den andra gången då jag av misstag råkade ha ner den i golvet. Då ja inte vet hur den första lilla sprickan uppkom (säkert gick sönder när den låg i fickan eller nått och då råkat komma emot något) blir det genast svårare. Har ju dock inte använt mobilen på ett felaktigt sätt (min 3gs klarade sig i 2 år!) men lär ju bli att det är mitt fel. Den lilla sprickan gjorde nog att den sprack helt när den for i golvet även om själva glaset inte nuddade marken. Blev väll ett tryck eller så.

Vad jag menade är att det spelar ingen roll att du har haft sönder skärmen eftersom det antagligen inte är det som gör att telefonen inte fungerar som den ska.
Sen kanske netonnet säger att garanti inte gäller osv, men det spelar ingen som helst roll för du har 3 års lagstadgad reklamationsrätt där det är upp till försäljaren att bevisa att det inte är ett ursprungsfel under de sex första månaderna.
Så därför kan du utan problem lämna in telefonen på reklamation för att få ursprungsfelet åtgärdat vilket i detta fallet är att den inte fungerar som den ska.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Samsung tar på sig att byta skärmar på sina nya mobiler ett år efter köp för 500kr. Så den möjligheten finns!
Vet dock inte om S3 Mini innefattas av detta, men det låter konstigt om den inte gör det!

Du kanske kan byta skärmen först för 500kr, sen lämnar du tillbaka mobilen

Gällde tydligen inte Minin

Skrivet av Atlas Tasume:

Vart har du läst det? Länka snälla!

http://www.samsungservice.se/serviceinfo.html klicka på mobiltelefon så kommer en popupruta upp med information om kampanjen

Skrivet av Enity:

Vad jag menade är att det spelar ingen roll att du har haft sönder skärmen eftersom det antagligen inte är det som gör att telefonen inte fungerar som den ska.
Sen kanske netonnet säger att garanti inte gäller osv, men det spelar ingen som helst roll för du har 3 års lagstadgad reklamationsrätt där det är upp till försäljaren att bevisa att det inte är ett ursprungsfel under de sex första månaderna.
Så därför kan du utan problem lämna in telefonen på reklamation för att få ursprungsfelet åtgärdat vilket i detta fallet är att den inte fungerar som den ska.

Då kanske det är värt att prova då. Du tror inte jag kommer få bekosta "skärmbytet" (lär väll bli en ny telefon) då ? Läste nämligen nånstans på netonet att de tar 2500 kr för displayutbyte! Hittar dock inte det igen.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vart har du läst det? Länka snälla!

http://www.samsung.com/se/support/premium/mobile.html

Ajdå.. Tvåa på bollen..
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Gällde tydligen inte Minin

http://www.samsungservice.se/serviceinfo.html klicka på mobiltelefon så kommer en popupruta upp med information om kampanjen

Då kanske det är värt att prova då. Du tror inte jag kommer få bekosta "skärmbytet" (lär väll bli en ny telefon) då ? Läste nämligen nånstans på netonet att de tar 2500 kr för displayutbyte! Hittar dock inte det igen.

Dold text

Synd, gäller inga GSIIIor alltså?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Storkonspiratören nr 1!

Skickades från m.sweclockers.com

Googla "Planned obsolescence". Det är ingen konspiration, det är ett design sätt att tjäna pengar på helt enkelt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence Så kan du läsa dig till fakta, hur det startade och var vi är i för situation idag

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Synd, gäller inga GSIIIor alltså?

Vet inte riktigt vad du menar med GSIIIor men dessa innefattas tydligen: Samsung Galaxy S II, S III, S III 4G, Note, Note II 4G eller Note 10.1.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Synd, gäller inga GSIIIor alltså?

GT-I9100 Vit & Svart (S2)
GT-9300 Vit, Blå & Röd (S3)
GT-I9305 Vit & Svart (S3 LTE)
GT-N7100 Vit & Grå (Note2)
GT-N7105 Vit & Grå (Note 2 LTE)

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Gällde tydligen inte Minin

Fan vad synd!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Googla "Planned obsolescence". Det är ingen konspiration, det är ett design sätt att tjäna pengar på helt enkelt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence Så kan du läsa dig till fakta, hur det startade och var vi är i för situation idag

Är man intresserad av detta rekommenderar jag dokumentären "Glödlampskonspirationen" om man skulle sitta och ha tråkigt såhär en söndagskväll. Mycket trevlig. Finns på tuben

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

GT-I9100 Vit & Svart (S2)
GT-9300 Vit, Blå & Röd (S3)
GT-I9305 Vit & Svart (S3 LTE)
GT-N7100 Vit & Grå (Note2)
GT-N7105 Vit & Grå (Note 2 LTE)

Fattade ärligt talat inte dom där kodnamnen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Fattade ärligt talat inte dom där kodnamnen.

Samsung Galaxy S II, S III, S III 4G, Note, Note II 4G eller Note 10.1.

GT-I9100 Vit & Svart (S2)
GT-9300 Vit, Blå & Röd (S3)
GT-I9305 Vit & Svart (S3 LTE)
GT-N7100 Vit & Grå (Note2)
GT-N7105 Vit & Grå (Note 2 LTE)

LTE = 4G

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!