Lång verkstadstid på elektronik

Permalänk
Medlem

Lång verkstadstid på elektronik

Hejsan.

Jo det är så här att jag i april någon gång köpte en huvudenhet till min bil (stereoenheten) på Jula för 699kr.
Den märkte jag att den inte funkade som den skulle efter ett tag, skivorna hackade. Den 2 juli 2012 åkte jag till butiken med den och de skulle skicka iväg den till verkstad. Har ännu inte hört något (kan direkt säga att jag inte frågat dem eller på något sätt skyndat på). Idag har jag inte kvar behovet av den så vill inte ha tillbaka den, men vill ju gärna ha pengarna. Kan visserligen sälja den på blocket/tradera etc men inte för samma peng, det har dessutom kommit ut nya modeller så denna finns inte längre kvar.
Vad kan jag kräva av butiken? Att få pengarna tillbaka? Vet inte alls hur det funkar så vill gärna ha lite kött på benen innan jag pallrar mig dit.

Markus

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Efter 7 månader skulle jag gå dit och inte acceptera annat än pengarna i näven efter så lång tid.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

enligt konsumentverket så får dom inte ha den mer än i 3 veckor så du ska få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EvilWord:

enligt konsumentverket så får dom inte ha den mer än i 3 veckor så du ska få tillbaka pengarna.

3 veckor? Länk uppskattas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

3 veckor? Länk uppskattas.

"inom skälig tid" brukar det sägas, och det avgörs egentligen från fall till fall. Men 7 månader är på tooooook långt bortom skälig tid. 3-6 veckor är skäligt för reparation. Be om pengarna tillbaka och säg att du ska ha det så fort som möjligt, sju månader är åt helvete. Tänk dock på att företag brukar samla alla återbetalningar till samma dag för alla kunder - ofta i slutet på månaden så det kan fortfarande ta ett par veckor innan pengarna dimper ner.

men ja, du ska utan tvekan få pengarna tillbaka nu