Sync-kopiera lokala mappar i win 7?

Permalänk

Sync-kopiera lokala mappar i win 7?

Finns det någon metod där jag kan sync-kopiera två lokala mappar i win 7?

Lite mer utförligt så har jag alltså två mappar med exakt samma innehåll vid tid(0).

Från tid(0) till tid(1) så ändras innehållet i mapp 1 (nya filer, delete filer, uppdatera filer).

Vid tid(1) så vill jag sedan att mapp 1 = mapp 2.

Tar jag helt sonika och kopierar innehållet i mapp 1 till mapp 2 så syncas förvisso alla nya och uppdaterade filer, men de filer som jag tagit bort i mapp 1 kommer att vara kvar i mapp 2, vilket jag inte vill.

Alternativt tar jag bort hela innehållet i mapp 2 och kopierar över mapp 1, men eftersom det är synnerligen stora mappar så tar detta timmar.

Så, finns det någon bättre lösning? Mapparna ligger f.ö. på varsin extern usb hd av olika storlek.

Visa signatur

Bro!

Permalänk

Ta mapp 1, gör en genväg, flytta till önskat ställe.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Ta mapp 1, gör en genväg, flytta till önskat ställe.

Resultatet blir då att filer som är borttagna i mapp 1 fortfarande finns kvar i mapp 2, vilket var just det jag inte ville.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av DanTheMAN!:

Resultatet blir då att filer som är borttagna i mapp 1 fortfarande finns kvar i mapp 2, vilket var just det jag inte ville.

Hur tänker du nu?
Om du gör en genväg till en mapp så har du ju bara en mapp.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Var kanske inte tillräckligt tydlig från början, men anledningen till att jag vill ha två identiska mappar är för att det ska finnas en backup. Så mapp 2 är bara till för att då och då synkroniseras med mapp 1 och ha som backup till den.

Har sökt en hel del men hittar inget klockrent. Ingen som kan har något tips?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Var kanske inte tillräckligt tydlig från början, men anledningen till att jag vill ha två identiska mappar är för att det ska finnas en backup. Så mapp 2 är bara till för att då och då synkroniseras med mapp 1 och ha som backup till den.

Har sökt en hel del men hittar inget klockrent. Ingen som kan har något tips?

Vad gör du om du råkar ta bort en viktig fil men märker det först långt efter, då är den även borta i mapp två? Låter inte som någon bra backuplösning direkt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder