Permalänk
Medlem

Höga core temperaturer under last

Jag har precis satt ihop en ny dator (i5-3570K + ASUS P8Z77-i Deluxe) . Än så länge kör jag bara stockkylaren helt utan överklockning.

Utan last så ligger CPUTIN på ca 45 grader och core temperaturerna på ca 55 grader. När jag sen kör full last (Prime95) så inträffar något märkligt. Core temperaturerna sticker iväg och hamnar alldeles under TJ Max (105 grader). CPUTIN däremot går bara upp till 65 grader.

Jag har testat med flera olika program, tex RealTemp, Coretemp och Hardware Monitor och alla visar samma sak. Alla fläktarna snurrar och CPU kylaren verkar sitta ordentligt. Temperaturen i chassit ligger på max 26 grader.

Är det någon som har någon bra idé om vad det kan vara som är fel? Jag börjar nästan fundera på om det kan vara ett måndagsexemplar (CPU) jag har fått eller om det möjligen kan handla om en felaktig utläsning/skalning av värden. Tycker datorn borde stänga ner om temperaturen verkligen var så hög.

Permalänk
Medlem

Det här har du nog redan kollat men frågar endå har du kollat så fläckten sitter rätt till cpun samt har du kylpassta?

Permalänk
Medlem

Ja den verkar sitta på plats. Kör bara med den förapplicerade kylpastan men den såg ok ut när jag satte dit kylaren. Tycker idle temperaturen borde vara högre om pastan var dålig. Fast det kanske märks först vid last?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StureH:

Det här har du nog redan kollat men frågar endå har du kollat så fläckten sitter rätt till cpun samt har du kylpassta?

Jag tror du hade rätt. Det var antingen fläkten eller dålig kylpasta. Efter att ha bytt ut båda så fungerar allt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Zwerk;13215866"]Jag tror du hade rätt. Det var antingen fläkten eller dålig kylpasta. Efter att ha bytt ut båda så fungerar allt mycket bättre.[/QUOTE
Vad bra att funkar bättre nu:)