Program som visar vilken process som anropar HDD

Permalänk

Program som visar vilken process som anropar HDD

Hejsan!

Jag letar efter något program som kan visa mig loggar angående vilka processer/program det är som anropar mina två mekaniska hårddiskar. Ibland spinner de igång till synes helt slumpmässigt, därför vill jag komma till botten med det här problemet och se vad det är som orsakar att mina mekaniska hårddiskar spinner igång.

Tack på förhand!

Permalänk

Windows har ett inbyggt verktyp som heter Resource Monitor (Resursövervakare?). Där hittar du allt du behöver.

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Windows har ett inbyggt verktyp som heter Resource Monitor (Resursövervakare?). Där hittar du allt du behöver.
http://www.theflightlessgeek.co.nz/storage/remote-images/stea...

Tack för tipset. Jag är dock väl medveten om att Resource Monitor existerar, jag har använt det en hel del. Men var någonstans i Resource Monitor påstår du att jag kan se vilka processer som anropar D:\ och E:\ men inte C:?

Den verkar nämligen endast visa en sammanfattning av aktivitet över alla ens olika hårddiskar, under fliken "Processes with Disk Activity" exempelvis, så jag får ju aldrig reda på någon mer exakt information än så – vilket jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Tack för tipset. Jag är dock väl medveten om att Resource Monitor existerar, jag har använt det en hel del. Men var någonstans i Resource Monitor påstår du att jag kan se vilka processer som anropar D:\ och E:\ men inte C:?

Den verkar nämligen endast visa en sammanfattning av aktivitet över alla ens olika hårddiskar, under fliken "Processes with Disk Activity" exempelvis, så jag får ju aldrig reda på någon mer exakt information än så – vilket jag är ute efter.

Om du orkar sitta och titta så kan du sortera på "file" i fönstret för "Disk Activity" - sortera i omvänd ordning så kommer all aktivitet på andra diskar än C att hamna högst upp.

Vill du logga aktiviteten skall det gå (har dock aldrig provat detta själv.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Om du orkar sitta och titta så kan du sortera på "file" i fönstret för "Disk Activity" - sortera i omvänd ordning så kommer all aktivitet på andra diskar än C att hamna högst upp.

Vill du logga aktiviteten skall det gå (har dock aldrig provat detta själv.)

Tack för tipset! Inte det smidigaste kanske, men det fungerar!

Hur som helst. Precis när datorn har startat så dyker dessa upp i "loggen":

Det är ingenting konstigt med dem dock. MEN ungefär 1-3 minuter senare så spinner båda mina mekaniska hårddiskar igång utan att någonting visas i loggen över huvud taget. Riktigt skumt...

EDIT: Har märkt av ett mönster nu att alltid ungefär 1-3 minuter efter att datorn har startats, så spinner hårddiskarna igång på nytt för att efter ett tag gå ner i vila igen. Jag har ställt in att hårddiskarna ska gå in i vila efter en minut av inaktivitet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Tack för tipset! Inte det smidigaste kanske, men det fungerar!

Hur som helst. Precis när datorn har startat så dyker dessa upp i "loggen":

http://anony.ws/i/2013/02/11/WUuqv.png

Det är ingenting konstigt med dem dock. MEN ungefär 1-3 minuter senare så spinner båda mina mekaniska hårddiskar igång utan att någonting visas i loggen över huvud taget. Riktigt skumt...

EDIT: Har märkt av ett mönster nu att alltid ungefär 1-3 minuter efter att datorn har startats, så spinner hårddiskarna igång på nytt för att efter ett tag gå ner i vila igen. Jag har ställt in att hårddiskarna ska gå in i vila efter en minut av inaktivitet.

Det är Windows i sig som triggar detta. Då och då uppdaterar Windows filtabellerna som den läst in i minnet. Detta syns inte som någon filaccess, utan är mer en generell underhållnings-aktivitet av själva filsystemet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det är Windows i sig som triggar detta. Då och då uppdaterar Windows filtabellerna som den läst in i minnet. Detta syns inte som någon filaccess, utan är mer en generell underhållnings-aktivitet av själva filsystemet.

Hur vet du detta? Hur kommer det sig att det inte alls verkar ske "då och då" utan det verkar ske inom en ganska exakt tidsram efter att datorn har startats och därefter verkar det inte hända mer?

Ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Är väldigt trött på de här konstigheterna bara och jag känner att det är bäst att vara lite tveksam och frågvis om jag vill komma till botten med det här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Hur vet du detta? Hur kommer det sig att det inte alls verkar ske "då och då" utan det verkar ske inom en ganska exakt tidsram efter att datorn har startats och därefter verkar det inte hända mer?

Ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Är väldigt trött på de här konstigheterna bara och jag känner att det är bäst att vara lite tveksam och frågvis om jag vill komma till botten med det här.

Jag har ett liknande problem med en filserver. Diskarna vaknar med jämna mellanrum (mellan 2 -15 minuters mellanrum), fastän ingen "riktig" aktivitet har skett.
Har själv försökt, på samma sätt, spåra vad för filer som accessas. Jag gick bet i felsökningen. Inga filer har någon access-aktivitet alls, men likväl så vaknar diskarna upp till följd av till synes slumpmässig aktivitet, för att kort därefter gå tillbaks i viloläge igen. Då inga program eller processer var ansvariga för detta, återstod enbart en naturlig förklaring: Windows i sig.
Man kan tycka att $MFT borde ha påvisa någon aktivitet, men icke.

Jag har själv aldrig löst detta mysterium, men vill gärna hitta en lösning, eftersom detta kan innebära flera hundra uppstrter av diskarna varje dag, helt i onödan. Det är en massa onödigt slitage.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Kanske kan det lösas ifall indexering är inaktiverat på de diskarna?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag har ett liknande problem med en filserver. Diskarna vaknar med jämna mellanrum (mellan 2 -15 minuters mellanrum), fastän ingen "riktig" aktivitet har skett.
Har själv försökt, på samma sätt, spåra vad för filer som accessas. Jag gick bet i felsökningen. Inga filer har någon access-aktivitet alls, men likväl så vaknar diskarna upp till följd av till synes slumpmässig aktivitet, för att kort därefter gå tillbaks i viloläge igen. Då inga program eller processer var ansvariga för detta, återstod enbart en naturlig förklaring: Windows i sig.
Man kan tycka att $MFT borde ha påvisa någon aktivitet, men icke.

Jag har själv aldrig löst detta mysterium, men vill gärna hitta en lösning, eftersom detta kan innebära flera hundra uppstrter av diskarna varje dag, helt i onödan. Det är en massa onödigt slitage.

Är det ett större problem egentligen?
Rent strömförbruksmässigt kan det inte vara mycket som dras när de vaknar upp med tanke på att de stänger ner sig igen ganska så snabbt.
Eller det kanske snarare är en slitage-fråga?

Intressant topic ändå, med tanke på att Windows måste medvetet göra detta av en anledning och ändå säljer företagen ut "gröna" diskar med möjlighet att stänga ner sig. Nånstans försvinner denna effekten...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Jag har ett liknande problem med en filserver. Diskarna vaknar med jämna mellanrum (mellan 2 -15 minuters mellanrum), fastän ingen "riktig" aktivitet har skett.
Har själv försökt, på samma sätt, spåra vad för filer som accessas. Jag gick bet i felsökningen. Inga filer har någon access-aktivitet alls, men likväl så vaknar diskarna upp till följd av till synes slumpmässig aktivitet, för att kort därefter gå tillbaks i viloläge igen. Då inga program eller processer var ansvariga för detta, återstod enbart en naturlig förklaring: Windows i sig.
Man kan tycka att $MFT borde ha påvisa någon aktivitet, men icke.

Jag har själv aldrig löst detta mysterium, men vill gärna hitta en lösning, eftersom detta kan innebära flera hundra uppstrter av diskarna varje dag, helt i onödan. Det är en massa onödigt slitage.

Oj, okej. Då verkar vi sitta i samma båt alltså. Den enda skillnaden, som jag upplever, är att diskarna inte går igång såpass frekvent som var 2-15:e minut. Efter att jag har startat datorn, och hårddiskarna går ner i vila efter 1 minut, så går de igång igen efter 3 minuter. Därefter kan det dröja väldigt länge, så vitt jag har märkt, innan de får för sig att spinna igång åter igen utan någon förståerlig anledning.

Skrivet av Hotfuzz08:

Kanske kan det lösas ifall indexering är inaktiverat på de diskarna?

Nej, indexeringen är redan avstängd!

Skrivet av Poison:

Är det ett större problem egentligen?
Rent strömförbruksmässigt kan det inte vara mycket som dras när de vaknar upp med tanke på att de stänger ner sig igen ganska så snabbt.
Eller det kanske snarare är en slitage-fråga?

Intressant topic ändå, med tanke på att Windows måste medvetet göra detta av en anledning och ändå säljer företagen ut "gröna" diskar med möjlighet att stänga ner sig. Nånstans försvinner denna effekten...

För mig handlar det inte om strömförbrukning, knappast slitage heller, utan om ljudnivå och att jag vill känna att jag har koll/kontroll på min dator så att jag vet varför saker och ting händer.

Permalänk
Medlem

Stör mig på samma i min Windows server. De spinner upp utan att någon dator är igång som accessar den, inga program igång som gör något med diskarna förutom då Windows eller det inbyggda antiviruset i server 2012. Stör mig rejält på det då det innebär onödigt slitage.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Poison:

Är det ett större problem egentligen?
Rent strömförbruksmässigt kan det inte vara mycket som dras när de vaknar upp med tanke på att de stänger ner sig igen ganska så snabbt.
Eller det kanske snarare är en slitage-fråga?

Intressant topic ändå, med tanke på att Windows måste medvetet göra detta av en anledning och ändå säljer företagen ut "gröna" diskar med möjlighet att stänga ner sig. Nånstans försvinner denna effekten...

Det beror lite på.
Använder man datorn kanske ett tiotal timmar i veckan, kasnke det inte är ett problem.
Använder man datorn dagligen i både arbete och fritid, så kommer antalet uppstarter av disken samlas upp rätt snabbt, och en hårddisk klarar bara ett X antal uppstarter i sin livstid.

En uppstart av hårddisken är extra slitsamt. Speciellt för kullager, men likaså för läsarmen som måste kalibreras in varje gång. (Det extra "rattlandet" man hör efter att disken spunnit igång)

Om man kan ställa in strrömsparfuntkionerna korrekt, behöer inte disken starta upp hundratals gånger i onödan varje dag. Hundratals uppstarter istället för ett fåtal, varje dag, gör att dessa uppstarts-rutiner samlar upp sig rätt snabbt. Diskens SMART-logg kommer att varna efter ett antal tusen uppstarter.

Som jag nämnde tidigare, så har jag ett poblem med en dator som startar upp diskarna helt till synes utan anledning efter några minuter.
Datorn är en filserver med Windows. Diskarna är av den spå kallade Green-serien, eftersom man ansåg att det fanns pengar i energikostnader att spara när man använder ett tiotal diskar på en gång. (10-15 watt per disk i drift, och 1-2 watt i strömsparläge, 10 diskar = en hel hög med watt)

Efter mycket meckande med inställningar, drivrutiner, felsökande och kilometer med loggar, så fann man aldrig någon lösning på det mystiska uppstarterna av diskarna.
Det hela slutade med att man valde att stänga av strömsparfunktionerna helt och hållet, eftersom livtiden på diskarna är viktigare än hur strömsnål den är.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

[i]*Tråd låst*[/i]

Korspost. Se Hårddiskar anropas vid slumpmässiga tillfällen för öppen tråd i ämnet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.