Permalänk
Medlem

Datorns prestanda rinner iväg (G74SX)

Hallå !

Jag köpte min första bärbara dator Asus G74sx för precis nästan ett år sedan. Den är utrustad med GeForce GTX 560m och en i7. När jag fick den så kunde jag spela BF3 på Ultra och allt annat på högsta. Jag har aldrig överklockat den eller liknande och endå så nu, 1 år senare, klarar den knappt Bf3 på medium. Jag vet att bärbara datorer ej håller väldigt länge, men detta känns ovanligt kort. 13500 för ett års spelande ? Kan jag få någonting utav att gå till butiken och fråga dem ?

mvh johan.

Permalänk
Medlem

Föreslår en formatering så kommer den förhoppningsvis vara som ny.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Har formaterat 2 ggr, knappt någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Hallå !

Jag köpte min första bärbara dator Asus G74sx för precis nästan ett år sedan. Den är utrustad med GeForce GTX 560m och en i7. När jag fick den så kunde jag spela BF3 på Ultra och allt annat på högsta. Jag har aldrig överklockat den eller liknande och endå så nu, 1 år senare, klarar den knappt Bf3 på medium. Jag vet att bärbara datorer ej håller väldigt länge, men detta känns ovanligt kort. 13500 för ett års spelande ? Kan jag få någonting utav att gå till butiken och fråga dem ?

mvh johan.

Låter som det är dags att installera om allt på datorn, men testa med olika drivrutiner till ditt grafikkort först.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zewy^^:

Hallå !

Jag köpte min första bärbara dator Asus G74sx för precis nästan ett år sedan. Den är utrustad med GeForce GTX 560m och en i7. När jag fick den så kunde jag spela BF3 på Ultra och allt annat på högsta. Jag har aldrig överklockat den eller liknande och endå så nu, 1 år senare, klarar den knappt Bf3 på medium. Jag vet att bärbara datorer ej håller väldigt länge, men detta känns ovanligt kort. 13500 för ett års spelande ? Kan jag få någonting utav att gå till butiken och fråga dem ?

mvh johan.

560M har aldrig klarat av BF3 på ultra med vettiga fps. Du har inte bara kört med lägre upplösning innan? (Din dator har väl 1080?)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Orkar inte klydda mer med omformateringar, tar Inet mycket för en sådan tjänst ? Och hur lång tid skulle det ta ?

Permalänk
Medlem

Hmmm... Där sa du nått... Sitter i exakt samma sitts. äger också en g74sx och tycker prestandan sjunkit men jag har inte installerat om på min på dem 8 månaderna jag haft den sen ny....
Men en sak jag tror man skulle behöva är ju att plocka i sär datorn och rengöra den från damm... Mer temperatur = mindre effekt till spel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Hallå !

Jag köpte min första bärbara dator Asus G74sx för precis nästan ett år sedan. Den är utrustad med GeForce GTX 560m och en i7. När jag fick den så kunde jag spela BF3 på Ultra och allt annat på högsta. Jag har aldrig överklockat den eller liknande och endå så nu, 1 år senare, klarar den knappt Bf3 på medium. Jag vet att bärbara datorer ej håller väldigt länge, men detta känns ovanligt kort. 13500 för ett års spelande ? Kan jag få någonting utav att gå till butiken och fråga dem ?

mvh johan.

Du har garanterat aldrig någonsin spelat bf3 på Ultra utan det hoppat som ett bildspel i 1080p upplösning.
Det kan inte vara så att du haft en ganska låg upplösning innan och nu råkat höja den? Kan förklara att prestandan försämras då, lägre upplösning är mindre krävande och då kan du möjligen haft inställningarna på Ultra.

Permalänk
Skrivet av Zewy^^:

Hallå !

Jag köpte min första bärbara dator Asus G74sx för precis nästan ett år sedan. Den är utrustad med GeForce GTX 560m och en i7. När jag fick den så kunde jag spela BF3 på Ultra och allt annat på högsta. Jag har aldrig överklockat den eller liknande och endå så nu, 1 år senare, klarar den knappt Bf3 på medium. Jag vet att bärbara datorer ej håller väldigt länge, men detta känns ovanligt kort. 13500 för ett års spelande ? Kan jag få någonting utav att gå till butiken och fråga dem ?

mvh johan.

Jag är ledsen, men du har aldrig "kunnat" spela BF3 på ultra med den datorn. Om inte din definition av att "kunna" är: 15-25 fps med återkommande fryslagg i singelplayer.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Har aldrig öppnat en bärbar dator. Är det mycket mer avancerat än en stationär ? Den är ju väldigt mer kompakt, haha.

Permalänk

nej den är faktiskt buslätt att öppna upp en bärbar ;). några skruv sen är det bara att rengöra.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Har aldrig öppnat en bärbar dator. Är det mycket mer avancerat än en stationär ? Den är ju väldigt mer kompakt, haha.

Det är oftast väldigt enkelt
Är det iaf på de alienware samt clevo jag bytat komponenter på, kan ju inte vara någon större skillnad XD
På vissa datorer hjälper det med att lyfta bakan lite på dom så den får lättare för att andas

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turboprocess:

nej den är faktiskt buslätt att öppna upp en bärbar ;). några skruv sen är det bara att rengöra.

och hur mycket av datorn kommer du åt? Självklart är en bärbar mer besvärlig om man vill rengöra den på ett vettigt sätt. Vill man inte plocka isär kan man köpa tryckluft på burk och blåsa "rent" runt utblåset. Kom ihåg att bromsa fläkten bara, annars riskerar man att den dör pga. höga varvtal. Kan tala om att man inte kommer åt fläkten på en G73 utan att plocka isär ganska mycket.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av XPRobbo:

Mer temperatur = mindre effekt till spel

Fast riktigt så funkar det ju inte.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Bryts inte garantin om man öppnar skiten?

Och Nej ett 560m klarar inte BF3 på ultra med allt på högsta i 60 FPS. Inte ens 40 FPS. I sådan fall vill jag ha bevis på det först.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Fast riktigt så funkar det ju inte.

Han kanske tänker på throttle?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Jo men throttlar datorn tror jag inte ens han spelar på medium.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

Du ska nog vara glad om du når ens i närheten av 60 fps på low is 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Jo men throttlar datorn tror jag inte ens han spelar på medium.

Rätt... TS bör nog förtydliga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Är ju standard varje dag nästan att folk mumlar om att de minsann maxxar bf3 på ultra med 200+fps, 1920x1080 på ett gtx260!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

jag får ut acceptabel fps på en mix av medium/high med mitt 570m.
Säker på att du inte pratar i nattmössan?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

TS försvann? Var väl inte kul att höra att hans dator inte klarar det han vill att den ska klara?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

TS försvann? Var väl inte kul att höra att hans dator inte klarar det han vill att den ska klara?

Jag kanske såg i sinne men vad jag vet så spelade jag på ultra battlefield 3 första dagen jag fick datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Jag kanske såg i sinne men vad jag vet så spelade jag på ultra battlefield 3 första dagen jag fick datorn.

var det ett fint bildspel :)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Jag kanske såg i sinne men vad jag vet så spelade jag på ultra battlefield 3 första dagen jag fick datorn.

Jamen det är omöjligt, du kan inte få acceptabel FPS i 1080P på Ultra. Var det Single player eller multi som du nu påstår att det gick.

Och titta här:

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0....

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Har du installerat senaste drivers efter du formaterat om?

Också rensa damm såklart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Hade det varit stationära motsvarande komponenter dvs GTX560 och bra Quad CPU hade high eller medium varit OK, nu är det ju m versioner som i sin tur är en hel del svagare än dom stationära varianterna, så Max medium är förväntat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan spela sparsamt på Medium inställningar på BF3 med mitt 560M.