Vad tycker ni om att rusta upp vår militärimakt?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om att rusta upp vår militärimakt?

Tjenare alla små samhällsdebatörer, jag såg en artikel på Aftonbladet som fick mig att börja fundera lite.

Som ni alla säkert vet så har Ryssland börjat rusta upp sin militärimakt, det är inte med lite det heller. Från vad jag har läst så rustar de upp sin flotta med atomubåtar och annat skoj för över 4 320 miljarder kronor.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article16051888.ab?partne...

Direkt så skapas debatter och annat kul kring detta, kan tilläggas att det alltid är lika kul att läsa om folks expertis i detta ämne

I alla fall, nu ett tag senare så kommer det upp en ny artikel: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article16216529.ab

De vill rusta upp Sveriges militärimakt, mer soldater och missilförsvar. När man läser kommentarerna så ser man också att det är en hel del folk som vill att vi ska införa värnplikt och dylikt igen.

Då kommer vi lite till det jag funderar på, Ryssland rustar för 4 320 miljarder, Sveriges BNP var år 2012 3 500 miljarder. Hur ska vi kunna matcha det? Visst vi kan införa värnplikt igen, det kanske förhindrar folk från att bara vandra in i vårt land men är det verkligen det som är hotet?

Om vi för en sekund låtsas att vi blir invaderade av Tyskland, hur ska mer "folk" stoppa det?

Nu undrar jag lite över vad ni tycker över detta. Ska vi ha värnplikt? Ska vi lägga pengar på att rusta militärmakten? Ska vi göra som reindfellt tycker och ha en intensivstyrla på 50k man?

Skriv gärna konstruktivt vad ni tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Bortkastade pengar. De är bättre spenderade på vård, pensioner och utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bortkastade pengar. De är bättre spenderade på vård, pensioner och utbildning.

Nu säger jag inte att det är en dålig idé, men för att försöka få igång lite diskussion.

Vad tycker du att vi ska göra åt våran, för att använda snälla ord, "dåliga militärimakt". Personligen tycker jag absolut inte att vi ska slänga åtskilliga miljarder på militären, men hade vart kul att se hur folk tycker att vi ska lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det är hög tid att skita eller kliva av pottan. Antingen kapar vi ner försvaret till än mer icke-existens, låtsas att det regnar och hoppas på det bästa, annars ser vi till att återinföra värnplikten och rustar upp försvaret till en nivå där det faktiskt fyller ett avskräckande syfte. Idag är merparten av försvarsbudgeten inget annat än pärlor kastade åt svinen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag anser att vi inte behöver ngn militär överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag anser att vi inte behöver ngn militär överhuvudtaget.

Om det skulle uppstå ett hot, hur tycker du vi ska lösa det då? Personligen så känns det som att enda överläget Sverige har är att vi är väldigt tekniska, kanske kan hjälpa oss om det skulle uppstå ett hot?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Den missade jag, ursäkta.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Om det skulle uppstå ett hot, hur tycker du vi ska lösa det då? Personligen så känns det som att enda överläget Sverige har är att vi är väldigt tekniska, kanske kan hjälpa oss om det skulle uppstå ett hot?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga hot vi skulle kunna lösa med militärmakt ändå.
Med en mångdubbelt så stor militärmakt kanske vi kan hålla ut ett par timmar mer om nu Ryssland skulle anfalla, vilket är helt poänglöst.

Det enda som en större militär skulle kunna avvärja är ett anfall från de elaka danskarna eller norrmännen och det känns ju inte sådär jätterealistiskt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Den missade jag, ursäkta.

Det är lunch. Försvarsfrågan är viktig, bra att den kommer upp igen.

Skrivet av JesperT:

Det finns inga hot vi skulle kunna lösa med militärmakt ändå.
Med en mångdubbelt så stor militärmakt kanske vi kan hålla ut ett par timmar mer om nu Ryssland skulle anfalla, vilket är helt poänglöst.

Schysst inställning. Vi kan inte vinna så lika bra att lägga sig och dö.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det är lunch. Försvarsfrågan är viktig, bra att den kommer upp igen.

Schysst inställning. Vi kan inte vinna så lika bra att lägga sig och dö.

Hehe

Jag tror inte att vi kan gå "man mot man" mot ett land mot ryssland, men vi är som sagt väldigt tekniska här i Sverige. Nu har vi inte Kärnvapen men det är antagligen inte något som skulle vara omöjligt att ta fram ifall ett hot skulle uppstå. Självklart är jag inte för att bomba men samtidigt så tror jag att om ett land har kärnvapen så tänker man till en gång extra innan man bombar dem te.x.

Annars har vi ganska bra ubåtar rent tekniskt, frågan är om det är tillräckligt för att kunna stoppa ett land som tyskland. I slutändan så tror jag inte att Värnplikten kommer lösa något överhuvudtaget när det kommer till att "vinna" eller "stoppa" ett krig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Om vi för en sekund låtsas att vi blir invaderade av Tyskland, hur ska mer "folk" stoppa det?

Jag hade börjat prata tyska, och poängterat att jag älskar Porsche och Rammstein.

Skrivet av Crippa90:

Schysst inställning. Vi kan inte vinna så lika bra att lägga sig och dö.

Snarare: "Vi kan inte vinna ett hypotetiskt krig, så det är lika bra att lägga pengarna där dom gör nytta hela tiden, och inte enbart i ett hittepå-scenario."

Skrivet av ozo64:

Bortkastade pengar. De är bättre spenderade på vård, pensioner och utbildning.

+1
Jag kunde inte hålla med mer.
Det spelar ingen roll om vi lägger hela vår BNP på millitärt försvar, vi skulle ändå inte kunna försvara oss mot USA/Ryssland/Kina.

Lika bra att fortsätta med insats-försvar och lägga pengarna på något som faktiskt är viktigt, dvs just vård, pensioner och utbildning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Snarare: "Vi kan inte vinna ett hypotetiskt krig, så det är lika bra att lägga pengarna där dom gör nytta hela tiden, och inte enbart i ett hittepå-scenario."

Vi kan inte bekämpa alla brott eller rädda alla sjuka personer. Lika bra att lägga ner sjukvården och polisväsendet antar jag. Lägga pengarna på något som gör nytta hela tiden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Dålig jämförelse. Brott och sjukdomar är ngt som faktiskt finns till skillnad från ett militärt hot. Det finns inga reella hot mot Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vi kan inte bekämpa alla brott eller rädda alla sjuka personer. Lika bra att lägga ner sjukvården och polisväsendet antar jag. Lägga pengarna på något som gör nytta hela tiden.

Om 99,9% av alla sjukdomar hade varit utdöda, och 99,9% av all brottslighet hade försvunnit hade jag hållit med dig, och då hade din jämförelse varit relevant.

Folk är sjuka varje dag, folk befinner sig på sjukhus hela tiden.
Brott begås nästan hela tiden, polisen jobbar (förhoppningsvis) på att lösa dessa dagligen.

Däremot så är vi inte i krig varje dag, och vi har inte varit i krig sedan andra världskriget (inofficiellt) eller sedan napoleonkrigen (officiellt).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Dålig jämförelse. Brott och sjukdomar är ngt som faktiskt finns till skillnad från ett militärt hot. Det finns inga reella hot mot Sverige.

Jag är frisk och sitter i min lägenhet med ett lås på dörren just nu. Jag har inget hot mot mig. Vad ska vi med sjukvård och polis till?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag är frisk och sitter i min lägenhet med ett lås på dörren just nu. Jag har inget hot mot mig. Vad ska vi med sjukvård och polis till?

Du behöver inte sjukvård eller polisiära myndigheter just nu, men chansen är stor att du kommer behöva det i framtiden.
Däremot finns det garanterat många andra svenskar som behöver både och just nu.

Varken du eller någon annan i Sverige för den delen behöver dock en stark militärmakt just nu, och antagligen inte imorgon heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Om 99,9% av alla sjukdomar hade varit utdöda, och 99,9% av all brottslighet hade försvunnit hade jag hållit med dig, och då hade din jämförelse varit relevant.

Folk är sjuka varje dag, folk befinner sig på sjukhus hela tiden.
Brott begås nästan hela tiden, polisen jobbar (förhoppningsvis) på att lösa dessa dagligen.

Däremot så är vi inte i krig varje dag, och vi har inte varit i krig sedan andra världskriget (inofficiellt) eller sedan napoleonkrigen (officiellt).

Du säger ju själv att vi ska lägga pengar där dom "gör nytta hela tiden".

Jag antar att du inte har en försäkring?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Du behöver inte sjukvård eller polisiära myndigheter just nu, men chansen är stor att du kommer behöva det i framtiden.
Däremot finns det garanterat många andra svenskar som behöver både och just nu.

Varken du eller någon annan i Sverige för den delen behöver dock en stark militärmakt just nu, och antagligen inte imorgon heller.

Du kan alltså inte svara om framtiden med säkerhet? Men ändå ska vi inte ha nått försvar?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du säger ju själv att vi ska lägga pengar där dom "gör nytta hela tiden".

Jag antar att du inte har en försäkring?

Jag förstår din poäng, men återigen så är det en dålig sådan: Det är en viss prisskillnad på en försäkring och en militär upprustning, samt att det oftast är jag själv som betalar min försäkring, medan det blir skattepengar (dvs andra) som betalar en militär upprustning.

Jag slösar inte andras pengar genom att betala min egen försäkring.
Jag slösar inte pengar som kunde spenderas bättre på annat håll genom att betala min egen försäkring heller.

Dessutom så måste man betala vissa försäkringar, så återigen ett dåligt exempel.

Skrivet av Crippa90:

Du kan alltså inte svara om framtiden med säkerhet? Men ändå ska vi inte ha nått försvar?

Det enda jag med "säkerhet" kan säga är att om någon nation skulle få för sig att invadera Sverige så skulle inte en militär upprustning hjälpa i slutändan ändå.
Vi kan inte bli så starka att det skulle avskräcka de eventuella "hoten", alltså är vi tillbaka på ruta ett: rusta upp är ett slöseri med pengar, det är bättre att lägga dom pengarna på något där det garanterat kommer göra någon nytta.

Om vi vänder på frågan lite: Vem är du rädd för ska invadera Sverige, och på vilket sätt tror du att en ökad militärbudget kommer hjälpa om denna nation X invaderar?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag skriver en sak igen här bara. Ryssland lägger mer pengar på sin flotta än vad Sverige omsätter på ett, då talar vi inte ens om vinst. För att ens kunna blinka mot ett land som Ryssland (när de har sin armé och flotta) behöver vi i alla fall ha en matchande armé.

Det är inte möjligt att få det, för det första har vi inte tillräcklig mängd personer i vårt land för att få en sån armé, sen skulle vi behöva helt extrema skattehöjningar för att få in pengarna.

Med detta så menar jag dock inte att vi inte ska rusta upp vårt land mot attack, det är klart att vi ska ha ett avancerat missilförsvar och en insatsstyrka som gör att vi kan hålla te.x en stad, men vi ska inte slänga hela vår budget på det. Det finns inget hot över huvud taget mot Sverige just nu, om vi kollar på Sveriges historia har vi vart ganska duktiga på att hålla oss ur krig också.

Baserat på det tycker jag att det är extremt mycket bättre att ge försvarsmakten den mängden pengar de behöver för att ha en insatsstyrka på 50 000 man så att man kan eliminera terrorist hot eller dylikt och sen lägga pengarna där
De behövs som te.x Skolor/sjukhus/studentlägenheter eller vad som helst som Sverige är i behov av just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag skriver en sak igen här bara. Ryssland lägger mer pengar på sin flotta än vad Sverige omsätter på ett, då talar vi inte ens om vinst. För att ens kunna blinka mot ett land som Ryssland (när de har sin armé och flotta) behöver vi i alla fall ha en matchande armé.

Ryssland har en helt annan hotbild över sig än vad Sverige har, för att inte nämna en helt annan ekonomi.

Skrivet av MuLLvaD3n:

om vi kollar på Sveriges historia har vi vart ganska duktiga på att hålla oss ur krig också.

Åja, nu ska vi inte överdriva.
Sverige har varit "fredligt" de senaste 200 åren, men från 1520-1809 har krig varit mer norm än undantag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Jag förstår din poäng, men återigen så är det en dålig sådan: Det är en viss prisskillnad på en försäkring och en militär upprustning, samt att det oftast är jag själv som betalar min försäkring, medan det blir skattepengar (dvs andra) som betalar en militär upprustning.

Jag slösar inte andras pengar genom att betala min egen försäkring.
Jag slösar inte pengar som kunde spenderas bättre på annat håll genom att betala min egen försäkring heller.

Dessutom så måste man betala vissa försäkringar, så återigen ett dåligt exempel.

Försvaret är en försäkring för hela Sverige (eller ska iaf vara) och betalas av hela Sverige. Det finns inte nån ideologi, förutom anarkister möjligtvis, som anser att skatt inte ska gå till försvaret. Till och med de största liberalerna anser att skattepengar ska gå till försvaret.

Skrivet av Minsc S2:

Det enda jag med "säkerhet" kan säga är att om någon nation skulle få för sig att invadera Sverige så skulle inte en militär upprustning hjälpa i slutändan ändå.
Vi kan inte bli så starka att det skulle avskräcka de eventuella "hoten", alltså är vi tillbaka på ruta ett: rusta upp är ett slöseri med pengar, det är bättre att lägga dom pengarna på något där det garanterat kommer göra någon nytta.

Då är vi tillbaka till detta gå och dö-mentaliteten. Jag tycker det är en självklarhet att man ska försvara sitt land.

Skrivet av Minsc S2:

Om vi vänder på frågan lite: Vem är du rädd för ska invadera Sverige, och på vilket sätt tror du att en ökad militärbudget kommer hjälpa om denna nation X invaderar?

Jag är inte rädd. Dock är framtiden osäker och man måste vara beredd. Samtidigt kan man se att ryssarna är mer aggressiva och rustar upp. Hur det hjälper Sverige om vi rustar upp? Ja vi kan såklart försvara oss bättre.

Har redan haft typ samma diskussion i den tidigare försvarstråden så du får ta och läsa den om du vill ha mer utförligt. Trist att det ska finnas så många pacifister här på forumet bara. Turligt nog är det inte dom som bestämmer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ryssland har en helt annan hotbild över sig än vad Sverige har, för att inte nämna en helt annan ekonomi.

Åja, nu ska vi inte överdriva.

Nä jag vet men Ryssland var vad artikeln handlade om, poängen var mer att jag tror inte Sverige blir invaderade överhuvudtaget av ett annat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Försvaret är en försäkring för hela Sverige (eller ska iaf vara) och betalas av hela Sverige. Det finns inte nån ideologi, förutom anarkister möjligtvis, som anser att skatt inte ska gå till försvaret. Till och med de största liberalerna anser att skattepengar ska gå till försvaret.

Om vi ska fortsätta på din försäkrings-metafor så hade det varit som att ha en bilförsäkring när man inte äger en bil.

Att du kallar mig för anarkist tycker jag snarare tyder på att du börjar få slut på argument. Jag har dessutom inte sagt att vi inte ska ha några skattemedel till försvaret, däremot är jag emot idén att höja budgeten.

Skrivet av Crippa90:

Trist att det ska finnas så många pacifister här på forumet bara. Turligt nog är det inte dom som bestämmer.

Synd att du skulle gå och ta det personligt.
Tur att personer som du inte bestämmer heller, då hade Sverige antagligen gått in på Tysklands sida 1941, och vi hade varit en del av Warzsawa-pakten fram till 1990-talet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Försvaret är en försäkring för hela Sverige (eller ska iaf vara) och betalas av hela Sverige. Det finns inte nån ideologi, förutom anarkister möjligtvis, som anser att skatt inte ska gå till försvaret. Till och med de största liberalerna anser att skattepengar ska gå till försvaret.

Då är vi tillbaka till detta gå och dö-mentaliteten. Jag tycker det är en självklarhet att man ska försvara sitt land.

Jag är inte rädd. Dock är framtiden osäker och man måste vara beredd. Samtidigt kan man se att ryssarna är mer aggressiva och rustar upp. Hur det hjälper Sverige om vi rustar upp? Ja vi kan såklart försvara oss bättre.

Har redan haft typ samma diskussion i den tidigare försvarstråden så du får ta och läsa den om du vill ha mer utförligt. Trist att det ska finnas så många pacifister här på forumet bara. Turligt nog är det inte dom som bestämmer.

Min personliga åsikt är inte att vi ska lägga oss ner och dö, men att skicka in våra soldater i döden är inte heller så kul.

Sen så är det atomubåtar de bygger, inte soldater med pinnar, jag vet inte hur du hade tänkt att vi ska kunna försvara oss mot ett sånt land.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det många missar är att idén med vårt försvar inte är att vi ska kunna "matcha" ryssen utan det är till för att vi ska kunna hålla ut till vi får undsättning.

Vi är med i EU, vi är en viktig vapen exportör för många länder samt att vi i princip är med i nato (inofficiellt). På grund av detta kommer vi få hjälp av andra länder om/när det smäller, precis på samma sätt som vi skulle hjälpa t.ex. Finland om de blev invaderade.

Ett försvar kan man inte bygga upp när ett hot plötsligt uppstår, utan det tar år om inte årtionden och måste underhållas för att vara förberett.
De senaste decenniernas nedmontering av det svenska försvaret måste få ett slut. Just nu kastar vi våra pengar i sjön eftersom vi knappt kan försvara oss. Man får tänka på att de pengarna vi lägger ner på försvaret oftast betalar tillbaka sig när vi har så stor vapenindustri här i landet, se på Jas och flera andra vapensystem.

Min personliga åsikt är att vi borde höja budgeten rejält, kanske inte till kalla krigets nivåer men i alla fall rejält upp från dagens rekordlåga nivå.
Det behövs en stabil grund att stå på, och varför inte använda militären och dess fordon och kapacitet vid katastrofer såsom Gudrun eller vid översvämningar av större skala, dessa ser dessutom ut att förekomma oftare numera.

Personligen tyckte jag det va synd att värnplikten försvann, det behövs fan lite pli på många ungdomar idag och det är bra mycket billigare än en ren yrkeskår.
Själv är jag glad att jag han med innan den försvann.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Det många missar är att idén med vårt försvar inte är att vi ska kunna "matcha" ryssen utan det är till för att vi ska kunna hålla ut till vi får undsättning.

Vi är med i EU, vi är en viktig vapen exportör för många länder samt att vi i princip är med i nato (inofficiellt). På grund av detta kommer vi få hjälp av andra länder om/när det smäller, precis på samma sätt som vi skulle hjälpa t.ex. Finland om de blev invaderade.

Ett försvar kan man inte bygga upp när ett hot plötsligt uppstår, utan det tar år om inte årtionden och måste underhållas för att vara förberett.
De senaste decenniernas nedmontering av det svenska försvaret måste få ett slut. Just nu kastar vi våra pengar i sjön eftersom vi knappt kan försvara oss. Man får tänka på att de pengarna vi lägger ner på försvaret oftast betalar tillbaka sig när vi har så stor vapenindustri här i landet, se på Jas och flera andra vapensystem.

Min personliga åsikt är att vi borde höja budgeten rejält, kanske inte till kalla krigets nivåer men i alla fall rejält upp från dagens rekordlåga nivå.
Det behövs en stabil grund att stå på, och varför inte använda militären och dess fordon och kapacitet vid katastrofer såsom Gudrun eller vid översvämningar av större skala, dessa ser dessutom ut att förekomma oftare numera.

Personligen tyckte jag det va synd att värnplikten försvann, det behövs fan lite pli på många ungdomar idag och det är bra mycket billigare än en ren yrkeskår.
Själv är jag glad att jag han med innan den försvann.

Jag förstår helt klart vad du menar, men för att höja budgeten rejält (eller till nivåer där vi kan hålla ut) så måste vi ta pengar från något annat. Klagas det inte redan nu på låga löner, dåliga sjukhus, lågt antal studentbostäder, dålig utbyggnad av kollektivtrafiken, spöa pansionatboende, dålig pansion överlag.

Folk blev inte glada över tullar i Göteborg, att höja skatten är inte något som folk blir sådär jätteglada på. Det finns så fruktansvärt mycket som folk vill ha just nu, någonstans måste vi prioritera.

Edit: sen är det atomubåtar Ryssland bygger, hur ska värnplikt och soldater skydda mot det?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Värnplikt låter bra. Jag kommer troligtvis EJ gå lumpen etc nu även fast jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

Hela debatten är lite märklig: det spelar ingen roll att vi inte längre ensamma kan försvara vårt eget territorium mot en ev. rysk invasion, för vi är inte längre ensamma.
Den svenska armén är i dag i praktiken en brigad inom "EU:s armé", och det vore nog klokt att designa vår militärmakt efter det. Det vore klokt att fundera igenom vad vi vill att vår roll ska vara bortom att bara hålla ryssarna i stången vid en invasion tills det att Tyska, Brittiska och Amerikanska förstärkningar hinner anlända.
Eftersom det ännu inte officiellt finns någon federal armé i EU så kan vi i stort sett välja vilken roll vi vill spela, och det vore nog bra för vår industri om vi såg till att hålla oss framme bättre vad gäller attackflyg och signalspaning. Vi borde också satsa mycket mer på drönare; det är ett fält där Sverige skulle kunna och borde vara bland de främsta i världen.

Så: visst, upprusta försvaret. Det ökar vårt inflytande och är bra för vår industri. Men upprusta klokt, med sikte på framtiden.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~