Elsäkerhetsverket stoppar nätaggregat från Ace of Sweden

Permalänk
Inaktiv

Kör själv RAW 520W som reserv i min dator kan jag reklamera och få alla pengar tillbaka? Ska ändå köpa ett passivt Seasonic agg snart.

edit: Har ett sprillans nytt Corsair HX650 modulärt men eftersom alla P12or på Sweclockers kör just Corsair tänker jag sälja det också. För mig gäller bara äkta kvalitét nämligen Seasonic.

Permalänk
Medlem

corsair har skit med just nu sen ett tag tillbaka

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu använde Ace CE-märket felaktigt så det är inte relevant.

ja jo det finns ju kriterier som måste uppfyllas för att få CE-märkas, tänkte fel där, men det jag menade var att det inte är någon som kontrollerar det och företagen kan märka lite som de vill. tills det blir som nu och de blir tagna med byxorna nere... men man ska hursomhelst inte ta för givet att något är säkert för att det står CE, finns som sagt andra märkningar att kika efter för det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det är tur man har Seasonic 450, 550 och 600w i burkarna.
Förutom ett gammalt Huntkey 450 som gör jobbet till mitt gamla Nf-7s

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

det skulle ju varit bättre om ace hade satt ca 460w på sina 650w nätagg
verkar ju nästan som om dom har gjort tvärtom

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Avstängd

Haha! det testet gjorde dom efter att jag skickade in anmälan om ACE till dom för mitt 620watt för ca 2år sen dom gjorde det bara bra sent. kul när dom ringde upp iaf. Detta var dock inte det sämsta agget dom testat, TAGAN hade tydligen haft en serie som var mkt värre. där dom hade kopplat fel i agget.

Go ACE. dom ska nog inte hålla sig till agg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

stolt ägare av Corsair agg!

Skrivet av Tsarn:

corsair har skit med just nu sen ett tag tillbaka

Corsair lixom många andra hippa märken är ju bara rebrandade prylar. Ser lite bling bling ut och har höga wattal. Men hur många behöver så mycket watt egentligen. Det påminner en hel del om hur det var med högtalare på typ 80talet. Dom här högtalarna är på 500W... Jaha? Det säger inte så mycket egentligen men det är en stor siffra och då köper folk.

Men egentligen skulle väldigt många klara sig minst lika bra på tex FSP 400W med 80+ bronsmärkning för under 300kr. Ok, inte lika snyggt, grå plåt är ju inte det mest upphetsande men det är ett vettigt nätagg som de flesta klarar sig med ett grymt pris.

Finns några stora tillverkare som i princip alltid gör sjyssta grejer och tillverkar åt väldigt många andra, så satsa på dessa istället, Seasonic, FSP och CompuCase/HEC (Cougar) och välj ett agg som är minst bronsmärkt så har man ett riktigt bra oftast väldigt tyst och med hög kvalite rakt igenom utan att betala ett överpris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dj christian:

Kör själv RAW 520W som reserv i min dator kan jag reklamera och få alla pengar tillbaka? Ska ändå köpa ett passivt Seasonic agg snart.

edit: Har ett sprillans nytt Corsair HX650 modulärt men eftersom alla P12or på Sweclockers kör just Corsair tänker jag sälja det också. För mig gäller bara äkta kvalitét nämligen Seasonic.

Grattis, det är ett Seasonic nätaggregat du har Så du kan spara dig några kronor istället för att köpa samma innehålla med annan klisterlapp.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var gamla Hx serien (Hx 520/620) som var Seasonic.
Har Corsair släppt nyare Seasonic-agg?

Roligt att Elsäkerhetsverket blev inblandat.
Synd bara att jag redan har skrotat mitt Ace 520+ RD annars kanske man skulle kunnat få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja jo det finns ju kriterier som måste uppfyllas för att få CE-märkas, tänkte fel där, men det jag menade var att det inte är någon som kontrollerar det och företagen kan märka lite som de vill. tills det blir som nu och de blir tagna med byxorna nere... men man ska hursomhelst inte ta för givet att något är säkert för att det står CE, finns som sagt andra märkningar att kika efter för det

Om du är orolig kan du kräva ut testrapporterna och underlaget för CE-märkningen från importören.

Men det är förstås inget som hindrar att man skriver falska S-märken, GS-märken, UL-märken osv heller. Det enda är väl om det står UL Listed och man kan kolla upp att numret matchar tillverkaren/produkten i UL-databasen.

Själv tänker jag att CE står för "Chinese Export" innan jag sett testrapporter... och jag har inte högre tilltro till andra märkningar heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Jag trodde det var gamla Hx serien (Hx 520/620) som var Seasonic.
Har Corsair släppt nyare Seasonic-agg?

Roligt att Elsäkerhetsverket blev inblandat.
Synd bara att jag redan har skrotat mitt Ace 520+ RD annars kanske man skulle kunnat få tillbaka pengarna.

De du nämnde är helt rätt men även HX650 är Seasonicbyggt! Resten av HX serien är CWT! AX750 och AX850 skall vara Seasonic med om jag inte minns fel!

Edit: Hittade en länk som verkar bekräfta! http://whirlpool.net.au/wiki/psu_manufacturers

Permalänk
Medlem

nån som vet hur andra serier nättagg från ace är??

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Inaktiv

Sweclockers copy paste?

http://www.tbg.nu/news_show/162868/2

Sedan håller jag med ett inlägg i tråden att många på Sweclockers tror att Elsäkerhetsverket delade ut varningen för att gå efter Sweclockers egna tester på dessa nätaggregat.

Elsäkerhetsverket har säkert gjort egna interna test och kommit fram till denna bedömning på egen hand. Sweclockers har med all säkerhet inget som helst med det här att göra

Min fem cent.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig problem med mitt nätaggm körde gtx 465 mestadels, körde sli också utan problem, det med 2st 8800gts då.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Grattis, det är ett Seasonic nätaggregat du har Så du kan spara dig några kronor istället för att köpa samma innehålla med annan klisterlapp.

hoho

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Corsair lixom många andra hippa märken är ju bara rebrandade prylar. Ser lite bling bling ut och har höga wattal. Men hur många behöver så mycket watt egentligen. Det påminner en hel del om hur det var med högtalare på typ 80talet. Dom här högtalarna är på 500W... Jaha? Det säger inte så mycket egentligen men det är en stor siffra och då köper folk.

Men egentligen skulle väldigt många klara sig minst lika bra på tex FSP 400W med 80+ bronsmärkning för under 300kr. Ok, inte lika snyggt, grå plåt är ju inte det mest upphetsande men det är ett vettigt nätagg som de flesta klarar sig med ett grymt pris.

Finns några stora tillverkare som i princip alltid gör sjyssta grejer och tillverkar åt väldigt många andra, så satsa på dessa istället, Seasonic, FSP och CompuCase/HEC (Cougar) och välj ett agg som är minst bronsmärkt så har man ett riktigt bra oftast väldigt tyst och med hög kvalite rakt igenom utan att betala ett överpris.

Jepp många klarar sig på betydligt mindre agg än vad som allmänt görs gällande. Jag har kört ett system med E8400@4ghz med ett ati 4850 OC och 4gb minne på ett OEM FSP 400W utan minsta problem tex.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dj christian:

Sweclockers copy paste?

http://www.tbg.nu/news_show/162868/2

Sedan håller jag med ett inlägg i tråden att många på Sweclockers tror att Elsäkerhetsverket delade ut varningen för att gå efter Sweclockers egna tester på dessa nätaggregat.

Elsäkerhetsverket har säkert gjort egna interna test och kommit fram till denna bedömning på egen hand. Sweclockers har med all säkerhet inget som helst med det här att göra

Min fem cent.

Jodå dom har gjort ett eget test. jag skickade in en anmölan till dom när mitt första bara fick för sig att dö. det tog ett tag men dom gjorde ett test på ett likadant agg och ringde sedan upp mig och berättade att det var långt ifrån sin specc.

så dom går inte efter Swec utan gjorde eget test som du tror!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

och han skulle säga:
"Min antenn är större än din!!!" LOL

Bara för att jag sitter brevid en telefonmast >_>

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bara för att jag sitter brevid en telefonmast >_>

mouahahahaaa!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bara för att jag sitter brevid en telefonmast >_>

Min telefon mast är större än din och så stark att min telefon inte behöver någon antenn^^

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Merlinen:

Hahaha... ja va ska man säja

Saknar ord helt enkelt (vilket inte händer ofta när det kommer till MacEnkronan här på Swec.;)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Ace of Sweden. Vilka lirare!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Upptäckte just att SweClockers-artikeln kom upp ca en timme efter att jag startat denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Tillfällighet ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyld:

Din hatare
Nu när dom förbjuder kommer dom att göra nytt nätagg med mera kvalité såklart

Aces nätdelar är redan bortplockade från dom största butikerna sedan Sweclockers testade nätdelarna och bla där någon tog med sig en säkring sen har man år innan läst om folks datorer som dött även nätagg som börjat brinna.
Det absolut värsta med Ace är inte att nätdelarna är skit för det är bara att skippa köp utan att deras marknadsföring som målade ut dom som världens bästa nätdelar för halva priset mot ett topp agg.

Skrivet av Xellofan:

Upptäckte just att SweClockers-artikeln kom upp ca en timme efter att jag startat denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Tillfällighet ?

Dom har nog tagit det där ifrån eller så har dom samma källa som du, men du bör ju rapportera det direkt till Swec så kastar dom upp en artikel direkt.

Permalänk
Medlem

Spänningsförande? Ta en titt på Deltaco PSU-420. Hela mitt datorchassi blev isblått och strömförande i ca 5 sekunder, innan huvudsäkringen gick, vid andra starten då jag ägde ett sådant för 2 år sedan. Lyckligtvis upptäckte jag att något var fel, då det började fräsa i ett par sekunder innan detta skedde, och hann ta betäckning.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Inaktiv

Nu idag 2013 har 3 st 620W nätagg i drift och de har fungerat felfritt sedan hösten 2010.
Märkligt att testerna ska döma ut alla agg bara för att de kört med ett måndagsexemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Nu idag 2013 har 3 st 620W nätagg i drift och de har fungerat felfritt sedan hösten 2010.
Märkligt att testerna ska döma ut alla agg bara för att de kört med ett måndagsexemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja!
Om en fabrik bara tillverkar på måndagar så blir det så.
Jag har oxå ett par ACE som fortfarande fungerar.
Men de används knappt.. samt kommer inte upp i 100w ens när de används...
Har du provat överklock och dubbla grafikkort då?
Om man kör ett kontorssystem med inbyggd grafik, så kan man ha vilket skrot som helst som nätagg, men det är när man pressar på lite som det skiter sig.

Mitt Corsair HX650w packade ihop för ett par veckor sadan, men då drog den inte med sig hela datorn i döden.
Har hafr ett par andta agg typ. Xilence & AXP son drog med sig Moderkortet vid lite last, när de lade av...
Allt beror ju på vad man använder datorn till.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD_PERA:

Tja!
Om en fabrik bara tillverkar på måndagar så blir det så.
Jag har oxå ett par ACE som fortfarande fungerar.
Men de används knappt.. samt kommer inte upp i 100w ens när de används...
Har du provat överklock och dubbla grafikkort då?
Om man kör ett kontorssystem med inbyggd grafik, så kan man ha vilket skrot som helst som nätagg, men det är när man pressar på lite som det skiter sig.

Mitt Corsair HX650w packade ihop för ett par veckor sadan, men då drog den inte med sig hela datorn i döden.
Har hafr ett par andta agg typ. Xilence & AXP son drog med sig Moderkortet vid lite last, när de lade av...
Allt beror ju på vad man använder datorn till.

Jag kör core i7 klockad på 4.6 samt en tid med 2x 6970 i crossfire. Det funkade. Nu kör jag ett singelkort, men inte pga något fel. Jag kodar ofta med Mediacoder vilket pressar alla cores till 99%, det blir varmt, men inte för varmt.
Förmodligen har jag ett bättre lyckat exemplar av nätagg som klarar av det jag behöver den till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Nu idag 2013 har 3 st 620W nätagg i drift och de har fungerat felfritt sedan hösten 2010.
Märkligt att testerna ska döma ut alla agg bara för att de kört med ett måndagsexemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Swec testade Ace Raw Deal+ på våren 2010, och de flesta butiker slutade sälja dem med omedelbar verkan efter testen.
Ace insåg det ohållbara och drog själva tillbaka dem från marknaden.

Hur lyckades du komma över dem på hösten 2010? Har du inte misstagit det för något annat?

Ett exemplar av Outburst ingick i testen, och det höll hela testen igenom, till skillnad från Raw deal där samtliga brann. Observera brann. Inte tal om något överbelastningsskydd som stänger ner snyggt och fint. Det Raw Deal som överlevde längst klarade några sekunder på 100% belastning innan det sprakade till och den magiska röken rymde.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Swec testade Ace Raw Deal+ på våren 2010, och de flesta butiker slutade sälja dem med omedelbar verkan efter testen.
Ace insåg det ohållbara och drog själva tillbaka dem från marknaden.

Hur lyckades du komma över dem på hösten 2010? Har du inte misstagit det för något annat?

Ett exemplar av Outburst ingick i testen, och det höll hela testen igenom, till skillnad från Raw deal där samtliga brann. Observera brann. Inte tal om något överbelastningsskydd som stänger ner snyggt och fint. Det Raw Deal som överlevde längst klarade några sekunder på 100% belastning innan det sprakade till och den magiska röken rymde.

Det är Ace Raw Deal+ jag har, 620W. Jag misstog mig på inköpsdatumen, hittade kvittot, köpte dem hösten 2009, från Inet.
Då är dem ännu äldre än jag trodde, och fungerande.

Skickades från m.sweclockers.com