Mer prestanda med Windows 8?

Permalänk
Medlem

Mer prestanda med Windows 8?

Kommer jag få ut någon mer prestanda från min dator med Win 8?
Jag har gått i tankarna att testa Win 8 men undrar ifall det är värt det?

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Nej.
Du kommer inte att få bättre prestanda.

Står du ut med det fula och ointiutiva UI'et så finns det säkert en del förbättringar gömda nånstans.
Men ökad prestanda ? nope.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är snabbare, men inte är det mycket. Uppstarten är den dock gudomlig - Men overall, du kommer inte märka av någon prestandaskillnad där.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Vill man ha ett snabbare OS ska man lära sig att tweaka det, samt ta bort skit som man endå aldrig kommer använda.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Skrivet av Stefan94:

Windows 8 är snabbare, men inte är det mycket. Uppstarten är den dock gudomlig - Men overall, du kommer inte märka av någon prestandaskillnad där.

Uppstarten i Windows 8 är inte snabb nej, slöare i uppstarten än Windows 7 vet jag inte exakt heller om jag skulle påstå.. Det tar ju en hel del tid med dom där prickarna att snurra runt vid uppstarten.

Skrivet av Arne Anka:

Vill man ha ett snabbare OS ska man lära sig att tweaka det, samt ta bort skit som man endå aldrig kommer använda.

Jag skulle önska det fanns mer tweaks ute också för Windows 8 men det gör ju ej det i dagsläget så mycket tyvär :/.. Finns iofs Windows 8 Manager med men det gjorde inte så mycke i det..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gyhlen:

Kommer jag få ut någon mer prestanda från min dator med Win 8?
Jag har gått i tankarna att testa Win 8 men undrar ifall det är värt det?

// Marcus

Här är några saker som jag märkt är snabbare.

1. Snabbare uppstart
2. Snabbare installation
3. Snabbare avstägning
4. Snabbare återanslutning till trådlösa nätverk
5. Snabbare fönsterhantering och gränssnitt i och med hårdvaruacceleration
6. Snabbare felkontroll
7. Snabbare skrivardrivrutiner
8. Snabbare uppstart av DirectX-program
9. Snabbare rendering av 2D-element
10. Snabbare visning av JPG och PNG-bilder
11. Snabbare uppstart med UEFI
12. Snabbare Internet Explorer
13. Snabbare hantering av video (inte lika hackigt vid spolning etc)
14. Snabbare resultat vid sök
15. Snabbare antivirus

Spelprestandan är lite osäker ännu men det bör sluta med att den är snabbare efter att drivrutinerna mognat lite till och det börjar släppas DirectX 11.1-spel.

Kort svar, ja du kommer märka att din dator blir snabbare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Får väl helt enkelt testa och se ifall jag kommer märka nån skillnad.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Med den SSD-hårddisken kommer du inte märka överdrivet stor skillnad i boot time. Överlag är det marginell skillnad i hastighet från 7:an och 8:an bara man har en bra SSD.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av strejf:

Här är några saker som jag märkt är snabbare.

1. Snabbare uppstart
2. Snabbare installation
3. Snabbare avstägning
4. Snabbare återanslutning till trådlösa nätverk
5. Snabbare fönsterhantering och gränssnitt i och med hårdvaruacceleration
6. Snabbare felkontroll
7. Snabbare skrivardrivrutiner
8. Snabbare uppstart av DirectX-program
9. Snabbare rendering av 2D-element
10. Snabbare visning av JPG och PNG-bilder
11. Snabbare uppstart med UEFI
12. Snabbare Internet Explorer
13. Snabbare hantering av video (inte lika hackigt vid spolning etc)
14. Snabbare resultat vid sök
15. Snabbare antivirus

Spelprestandan är lite osäker ännu men det bör sluta med att den är snabbare efter att drivrutinerna mognat lite till och det börjar släppas DirectX 11.1-spel.

Kort svar, ja du kommer märka att din dator blir snabbare.

Punkt #3 håller jag med dej om, påminner mycket om den snabba avstängningen i Windows 98 :)!

Ja, undra bara när nästa DirectX uppdatering kommer ut.. den som fortfarande ligger ute är den gamla från 2 år tillbaka :S.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Avstängd
Skrivet av demon_speed:

Punkt #3 håller jag med dej om, påminner mycket om den snabba avstängningen i Windows 98 :)!

Ja, undra bara när nästa DirectX uppdatering kommer ut.. den som fortfarande ligger ute är den gamla från 2 år tillbaka :S.

Nya DirectX-versioner släpps endast via nya versioner av Windows numera.

http://support.microsoft.com/kb/179113/sv

"The DirectX run-time package (also known as "DirectSetup") does not install any version of DirectX, and the DirectX run-time package does not update the version of DirectX on a Windows operating system. Be aware that the only way to update your version of DirectX is to update your version of Windows."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Med den SSD-hårddisken kommer du inte märka överdrivet stor skillnad i boot time. Överlag är det marginell skillnad i hastighet från 7:an och 8:an bara man har en bra SSD.

Tiden att boota är inte enbart prestanda på disk. Det är en massa annat jox. Som hur man aktiverar hårdvara osv. Det görs smartare i W8. Dvs sker fortare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Tiden att boota är inte enbart prestanda på disk. Det är en massa annat jox. Som hur man aktiverar hårdvara osv. Det görs smartare i W8. Dvs sker fortare.

Ja plus att man har lagt till stöd för multicore vid boot.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja plus att man har lagt till stöd för multicore vid boot.

Det fanns i Windows 7 också. Kanske även i Vista. Eller menar du att den blivit EFFEKTIVARE vid multicore? för själva stödet har funnits där länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Punkt 3 är ganska lustig då jag måste va en av de "få" som inte sitter och väntar på att datorn skall stänga av sig, jag har inte bråttom när jag installerar mitt OS heller, andra delar i den listan kan ses som mer legitima antar jag. Själv så gillar jag inte WIN 8 och tycker inte att det är värt merpriset heller, jag klarar mig alldeles utmärkt på WIN 7.

Men om någon känner att han blir mer produktiv i WIN 8 än i WIN 7 visst, köp det då. Men vad avser prestanda överlag så är det inte effektivare än WIN 7, nu snackar jag om vad du i 9 av 10 fall använder OSet till. Inte enstaka funktioner som du sällan använder dig av, tex: snabbhet vid installation osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tack för alla svar. Får väl helt enkelt testa och se ifall jag kommer märka nån skillnad.

139:- erbjudandet ser ut att fortfarande vara användbart om man har win7. http://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE och du kan alltid gå tillbaka till win7 om win8 inte faller dig i smaken.
Själv har jag uppgraderat både laptop och stationära till win8, HTPCn kör fortfarande win7.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Punkt 3 är ganska lustig då jag måste va en av de "få" som inte sitter och väntar på att datorn skall stänga av sig, jag har inte bråttom när jag installerar mitt OS heller, andra delar i den listan kan ses som mer legitima antar jag. Själv så gillar jag inte WIN 8 och tycker inte att det är värt merpriset heller, jag klarar mig alldeles utmärkt på WIN 7.

Men om någon känner att han blir mer produktiv i WIN 8 än i WIN 7 visst, köp det då. Men vad avser prestanda överlag så är det inte effektivare än WIN 7, nu snackar jag om vad du i 9 av 10 fall använder OSet till. Inte enstaka funktioner som du sällan använder dig av, tex: snabbhet vid installation osv.

Tytvärr är det den upplevelsen jag också har, och då har jag ändå suttit till och från med Windows 8 sedan consumer preview.

Om ett operativsystem skall upplevas som effektivare så får inte inlärningskurvan vara för brant, och man måste känna "vad bra att de har fixat det där, det har jag stört mig på". ganska direkt. Visst finns det sådanna bitar i Windows 8, t, ex filkopiering, aktivititshanteraren osv tycker jag är mycket bättre men jag navigerar absolut inte snabbare eller effektivare i Windows 7, och även om man gör det efter att ha lärt sig hur det är tänkt, så känns det lite som att investera 10.000Kr i en apparat som är strömsnålare än den man har, men skillnaden i snutändan blir någon hundralapp per år i elräkning. Det är inte värt det för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Märker också att Windows 8 har en mer optimerad uppstart till skrivbordet.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Uppstarten i Windows 8 är inte snabb nej, slöare i uppstarten än Windows 7 vet jag inte exakt heller om jag skulle påstå.. Det tar ju en hel del tid med dom där prickarna att snurra runt vid uppstarten.

Jag skulle önska det fanns mer tweaks ute också för Windows 8 men det gör ju ej det i dagsläget så mycket tyvär :/.. Finns iofs Windows 8 Manager med men det gjorde inte så mycke i det..

50sec med w7

17 sec med w8

nejnej ingen skillnad alls. w8 är extremt nytt och har inte "moddarnas" intresse än, fast vi får ju hoppas att det ändrar på sej!

Permalänk

Jag upplever att jag tycker saker går långsammare i Win 8. T.ex när jag startar chrome så tar det nån sekund längre innan googles startsida är framme än det gjorde i win 7 (har google.se som start), märkligt.
Så rent prestandamässigt känns det konstigt. Även om nu inte win 8 ger nån boost så känns det som det gav en knuff åt andra hållet.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Avstängd

märker absolut ingen skillnad från när jag använde windows 7

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nya DirectX-versioner släpps endast via nya versioner av Windows numera.

http://support.microsoft.com/kb/179113/sv

"The DirectX run-time package (also known as "DirectSetup") does not install any version of DirectX, and the DirectX run-time package does not update the version of DirectX on a Windows operating system. Be aware that the only way to update your version of DirectX is to update your version of Windows."

Det där stämmer ju inte alls den informationen... Windows 7 står ju inte ens med i den där listan men ändå släpptes det en dx version när 7an kom ut.. Windows 8 har heller inte fåt någon egen dx uppdatering.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

139:- erbjudandet ser ut att fortfarande vara användbart om man har win7. http://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE och du kan alltid gå tillbaka till win7 om win8 inte faller dig i smaken.
Själv har jag uppgraderat både laptop och stationära till win8, HTPCn kör fortfarande win7.

Men varför laddar du inte bara ner full versionen på iso så slipper du ju uppgraderingsvarienten (avbantade)? Finns att ladda ner hos MSDN, andra sidor eller torrentsidor helt fräscha lagliga utgåvor :), sen kan du skaffa en kod vid sidan av som du antagligen kan köpa av Microsoft eller om det finns i butiker etc..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

w8 är extremt nytt och har inte "moddarnas" intresse än, fast vi får ju hoppas att det ändrar på sej!

Jag tror inte ''moddarna'' har samma intresse att modifiera och tweaka W8. Tror många ledsnade när Vista kom, dom hade ju ett elände med detta OS. Iofs kom intresset tillbaka i och med W7. Så vi får se längre fram.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

50sec med w7

17 sec med w8

nejnej ingen skillnad alls. w8 är extremt nytt och har inte "moddarnas" intresse än, fast vi får ju hoppas att det ändrar på sej!

50sek med Windows 7 :O?? Nej nej inte för mig iaf! För mig laddar Windows 7 på bara 10-15sek, fram till skrivbordet. Då räknar jag fr.o.m när bootloggan är borta och windows loggan börjar ladda.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tytvärr är det den upplevelsen jag också har, och då har jag ändå suttit till och från med Windows 8 sedan consumer preview.

Om ett operativsystem skall upplevas som effektivare så får inte inlärningskurvan vara för brant, och man måste känna "vad bra att de har fixat det där, det har jag stört mig på". ganska direkt. Visst finns det sådanna bitar i Windows 8, t, ex filkopiering, aktivititshanteraren osv tycker jag är mycket bättre men jag navigerar absolut inte snabbare eller effektivare i Windows 7, och även om man gör det efter att ha lärt sig hur det är tänkt, så känns det lite som att investera 10.000Kr i en apparat som är strömsnålare än den man har, men skillnaden i snutändan blir någon hundralapp per år i elräkning. Det är inte värt det för mig.

inte riktigt, du kan läsa mera här.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/08/delivering-fast...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En grej som gör det värt att uppgradera är smilyn för blue screen. Lika retande varje gång

Permalänk
Inaktiv

Med Windows 7 tar det längre tid att starta min skärm (Dell U2711) än vad det tar att starta datorn och boota Windows.

Windows 8 gör det snäppet snabbare - men sen kan man ju fråga sig om en UPPSTART ska vara en anledning till val av operativsystem...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en liten bärbar en lenovo 10.1" och den körde xp original och va så seg att det inte var värt att använda den, sen skaffa jag windows 7 och tryckte i för att testa och den blev snabbare men inte mycket så testade windows 8 consumer och det blev som natt och dag den har aldrig varit så snabb som den är nu.
Så enligt mig så är windows 8 bättre än windows 7, sen har man ju det med ui:t jag gillar det men det är ju en smaksak

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

50sek med Windows 7 :O?? Nej nej inte för mig iaf! För mig laddar Windows 7 på bara 10-15sek, fram till skrivbordet. Då räknar jag fr.o.m när bootloggan är borta och windows loggan börjar ladda.

Kanske är en mekanisk hårddisk vi pratar om här

Vet att Windows 8 förbättrade boot tiden på min kompis 7200 RPM disk, och då jämför man efter ett tags användning av Windows 8, så att man har kunnat installera program och fylla hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag tror du citerade fel inlägg. Men hur som helst så står det ingenstans i atrikeln att Windows 7 inte använder flera kärnor vid boot. Bara att Windows 8 gör det vid sin "halv-hibernate" eller "fast boot" som de kallar det. Så man har inte alls "lagt till stöd för multicore vid boot" i windows 8, utan det har funnits tidigare också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.