Datorn tror att min receiver är en till skärm

Permalänk
Medlem

Datorn tror att min receiver är en till skärm

Jag har kopplat datorn till min receiver via HDMI och ljudet fungerar perfekt.

Problemet är att datorn utvidgar skrivbordet för att den tror det finns 2 skärmar vilket drar lite onödig prestanda enligt mig. Man kan koppla in en skärm i receivern men nu har jag inte det.

När jag inaktiverar "skärmen" försvinner ljudet också så nu undrar jag om ni vet hur jag skickar ljud via hdmi utan att datorn ser receivern som en skärm...

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Du kan möjligt vis ändra något i Skärmupplösnig inställningarna som du hittar enklast när du höger klickar på skrivbordet. Där kan du ändra Upplösningen eller välja att inte "Skärmarna" utvidgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Jag har kopplat datorn till min receiver via HDMI och ljudet fungerar perfekt.

Problemet är att datorn utvidgar skrivbordet för att den tror det finns 2 skärmar vilket drar lite onödig prestanda enligt mig. Man kan koppla in en skärm i receivern men nu har jag inte det.

När jag inaktiverar "skärmen" försvinner ljudet också så nu undrar jag om ni vet hur jag skickar ljud via hdmi utan att datorn ser receivern som en skärm...

Vet inte hur/om det går att få till det du egentligen frågar efter men om inte annat borde du ju kunna klona bilden till den faktiska skärmen istället för att utvidga skrivbordet, då borde det ju iaf inte upplevas som konstigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det ser ut nu, men i tidigare HDMI-specifikationer kunde du inte skicka "ljud utan bild" så att säga. Klona skrivbordet som sagt så löser du det problemet - kloning tar "ingen" prestanda. Utvidgning tar bara några megabyte mer i minne (totalt sett helt försumbart), men det kan ju vara jobbigt om man tappar bort musen på en skärm som inte finns.

Klona alltså.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

men det kan ju vara jobbigt om man tappar bort musen på en skärm som inte finns.

Joo det har man varit med om

Permalänk
Medlem

Om kloning inte tar någon prestanda så är problemet löst, tack så mycket!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1