Permalänk
Medlem

Snabbtest med ny leksak (Super Takumar 55mm f/1.8 M42)

Wachtel by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Maskot, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Reflected, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Iskörning i Strömstad med min vinterbil

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Jag såg att det är stjärnklart ute nu, så jag passade då att ta 2 snabba stjärnfotografier

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Plåtade AWOLNATION för ett par veckor sen på en lite mer intim spelning. 35/1.4 at its finest.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Snabbtest med ny leksak (Super Takumar 55mm f/1.8 M42)

Fin bild på jycken med fint objektiv, grattis. Dock så verkar fokus hamnat på nosen istället för på ögonen, allting blir ju petigare med fokus när man har så kort skärpedjup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ett par bilder från Stockholms "undre värld" en kall vinterdag.

http://farm9.staticflickr.com/8464/8431118788_95fdb0df14_b.jp...

http://farm9.staticflickr.com/8089/8431119612_8b97c184ef_b.jp...

http://farm9.staticflickr.com/8224/8431120004_403f3e9458_b.jp...

http://farm9.staticflickr.com/8467/8430035907_c605cb296d_b.jp...

Nu är det redan regnigt och jävligt här igen. Tur att man har lite backlogg med vinterbilder kvar på minneskortet

Har också plåtat de där pelarna. Blir ett smaskigt ljus där nere.

xeax: Det där ser bara jäkligt härligt ut. Hade gjort detsamma om jag bott så till.

Testar kameran på min Lumia 920 just nu och den inbyggda redigeringen a la instagram.
Två olika presets på samma ställe:

Permalänk

Från den gamla tiden, då fartygen svävade som på moln mellan Stockholms kajer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

På flickr

Jag har en fetish för att fota kundvagnar....

Läste en intervju med en professionell fotograf en gång, han påstod att alla fotografer har något de motiv de hänger upp sig på. Hans var vattenkastare på byggnader, gargoyles på engelska. Min grej är nog kundvagnar är jag rädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

http://farm9.staticflickr.com/8236/8444842513_93aac0fae6_o.jp...

Från den gamla tiden, då fartygen svävade som på moln mellan Stockholms kajer.

Otroligt vacker bild! Var är det taget?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Otroligt vacker bild! Var är det taget?

Från Gamla Stan, nånstans nära slussen.
Stora byggnaden är Danvikshem i Finnboda, och till vänster kan man se Nacka Forum skymta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

JVC EX-D5, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Stars, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Push Pin Cola, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Jag längtar rätt mycket tills vinnarna visas på Stora Torget i Karlstad på söndag. Jag kommer lugnt vara där och vara beredd med kameran. Vilka fler ska dit? Det hade varit roligt att träffa andra som är intresserade av att fotografera minglet, bilarna och förarna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Från den gamla tiden, då fartygen svävade som på moln mellan Stockholms kajer.

Kanonbild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Från den gamla tiden, då fartygen svävade som på moln mellan Stockholms kajer.

Riktigt snyggt!

Skrivet av Aristotele:

Fin bild på jycken med fint objektiv, grattis. Dock så verkar fokus hamnat på nosen istället för på ögonen, allting blir ju petigare med fokus när man har så kort skärpedjup.

Tackar! Var bara glad att han låg still såpass länge att fokusindikeringen pep till
Tog några till idag på en ännu mer aktiv liten rackare...sämre ljus + rörligare hund = betydligt svårare

Jaktcocker by NeXur, on Flickr

Jaktcocker by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Ett par bilder från början på veckan

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

grymt fina. har du efterbehandlat i nått program? vilken kamera har du?

Permalänk

Köpenhamn

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Tog några till idag på en ännu mer aktiv liten rackare...sämre ljus + rörligare hund = betydligt svårare

Ja det var inte lätt... ser att du kör 1/15s där, de är ju riktigt långt. Gällande fokus i det läget gissar jag att enda stället kamerna kan fokusera på är kontrasten mot ögonvitan om du kan pricka den. Men vid 1/15s får man nog en del rörelseoskärpa. kanske både från kamera och motiv.

Jag kör ju med en del 1.8 optik i svagt ljus, på rörliga barn och principen är väl samma. Där i mörker är det svårt att fokusera på slät hud såvide man inte har AF asssit ljus. Men vid foksutrackning så kör inte ljuset, då är nästan kontrasten mot ögonbitan enda chansen.

Ibland märker jag att i svåra lägen speciellt nikkor 50/1.8G missfokuserar. Dvs det låser fokus, men det är "fel". typiskt i svagt ljus om man försöker sig på släta ytor. Men om man har fokuspunkte i ögan brukar det gå. Det är riktigt knepigt med rörliga motiv i svagt ljus och kort skärpedjup, men när man lyckas blir det ofta riktig schysst bilder.

Permalänk
Medlem

Några bilder från studiofotograferingen med Hässleholms fotoklubb.

Permalänk
Medlem

En bild jag tog igår kväll/natt här i Halmstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

En bild jag tog igår kväll/natt här i Halmstad.

http://forumbilder.se/CDC3U/dsc5191-2.jpg

Du borde räta upp kyrkan ,ser lite sne ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Från den gamla tiden, då fartygen svävade som på moln mellan Stockholms kajer.

Nice!
Bioshock infinite?

Tog denna bilden på månen, inget märkvärdigt. Men märkte sen att jag fångat något annat... UFO? Skulle kunna vara bilderror eller ett flygplan
(ej redigerad, bara croppad)

3" F 6.3 ISO 100

bild på flygplan taget på natten

http://tau0.files.wordpress.com/2010/11/nightflight.jpg

Haha, fick mitt hjärta och slå ett extra slag

Men OnT:

30" F13 ISO 500 18-105 @58
Ganska nöjd.
Helsingborgs hamn den 16/1 2013.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Flickr

Flickr

Ute och lallade i Sundbybergstrakterna förra helgen

Permalänk

Hej!
Jag är relativt ny i "fotovärlden" (köpte min första systemkamera förra veckan, en EOS 550D).
Fick lite tid över en dag och tog en promenad i den närbelägna skogen där jag "experimenterade"
lite smått med funktionerna på kameran och fick lite fina bilder som jag tänkte dela med mig av, enjoy!

Stenmur i svartvitt...

Min favorit, "Tre lager" kallar jag den för!

Fluffiga moln

Och till sist, en självklar bild på kattN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtterN951:

Hej!
Jag är relativt ny i "fotovärlden" (köpte min första systemkamera förra veckan, en EOS 550D).
Fick lite tid över en dag och tog en promenad i den närbelägna skogen där jag "experimenterade"
lite smått med funktionerna på kameran och fick lite fina bilder som jag tänkte dela med mig av, enjoy!

BILDER

Och till sist, en självklar bild på kattN!

dom första två är riktigt riktigt bra bilder om du bara haft kameran en vecka! du måste ha någon form av erfarenhet av foto från innan?

Stenmuren är bäst enligt mig, Tre lager känns lite underexponerad jag skulle gärna se en version med höjd exponering!!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av Se33:

dom första två är riktigt riktigt bra bilder om du bara haft kameran en vecka! du måste ha någon form av erfarenhet av foto från innan?

Stenmuren är bäst enligt mig, Tre lager känns lite underexponerad jag skulle gärna se en version med höjd exponering!!

Tackar tackar! Ända erfarenheten jag har med foto är morsans gamla analoga kamera som jag alldrig riktigt gillade.

Nu när du säger det så ser jag att Tre lager är mycket underexponerad, jag ska se om jag kan hitta tillbaka till platsen och ta en bättre bild någondag!

Skickades från m.sweclockers.com