Hundägare letar argument till de sura gubbarna i skidspåret.

Permalänk
Medlem

Hundägare letar argument till de sura gubbarna i skidspåret.

I ett elljusspår i närheten där jag bor så har en skylt sats upp med texten "Hunden ska hållas kopplad i spåret".

Det är klubben som har satt upp skylten men det är kommunen som äger marken.
Jag vet att det inte är något som helst måste då det är kommunens mark, för att det ska gälla så är det kommunen själva som ska sätta upp en skylt.
Hunden behöver inte heller hållas kopplad enligt lag utan den ska hållas under sådan
tillsyn och skötas så att den inte orsakar skador, skapar avsevärda olägenheter, samt "stör" vilt.

Det jag letar efter är ett "ord" man kan kalla denna skylten, "rekommendation", "råd", "anvisning" eller liknande?
T ex: Skylten är bara ett ..."råd"...! Vilket ord tror ni är mest passande?

Jag vill vara påläst och kunna använda rätt ord inför nästa gång jag stöter på gubbarna som retar sig på detta i spåret.
Jag tycker även att skyltens hänvisning är väldigt konstig. Har jag hunden i koppel så trampar den i stort sett i spåren hela tiden, får hunden däremot springa löst då springer den ute i naturen 80-90% av promenaden. Vilket betyder att det blir mindre åverkan på spåren.
Om klubben hade skött hundspåret så hade jag självklart använt det istället!

Permalänk
Medlem

Urs va jag har svårt för er, kan du bara inte koppla hund? om du vill ha den löst springande kan du vell fara nånstans där det inte är en massa folk?
Blir helt vansinnig på folk som tex. låter sin hund spring löst i stigen bakom huset och både jagar katter,springer in på vår gård osv osv. Även här finns det skyltar om att man ska koppla hunden.
Vi har familje medlemar som är rädda för hundar, hur kan det va svårt att förstå?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det inte nån form av lag att man måste ha sin hund kopplad överallt, eller gäller det bara i städer t.ex?

Håller med Ragganof här, vissa hundar har ju en tendens att vara lite för glada och nyfikna vilket kan skrämma många personer, håll era hunder kopplade hela tiden när ni är utomhus så blir det inga problem!

Står det att hunden skall hållas kopplad är det ju varken ett råd eller en rekommendation utan du ska ha hunden kopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det inte nån form av lag att man måste ha sin hund kopplad överallt, eller gäller det bara i städer t.ex?

Nej, bara att man måste ha högre uppsikt under en viss period av året. Men däremot så tycker jag fortfarande att hundar ska bara kopplad förutom på hundgårdar eller där det är väldigt folktomt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Handa:

Nej, bara att man måste ha högre uppsikt under en viss period av året. Men däremot så tycker jag fortfarande att hundar ska bara kopplad förutom på hundgårdar eller där det är väldigt folktomt.

Självklart ska det vara så.

Permalänk
Medlem

Skylten är väl ingenting så länge kommunen inte satt upp den så nerskräpning kanske ?

Sen gnället om koppla icke koppla...Jag är hundrädd men fattar att hundar måste få sträcka på benen. Att gå kopplad och följa med i en slö snubbes takt måste suga hårt men tycker att ägaren får se till att ha pli på hunden vilket inte alltid funkar tyvärr :-/

Hoppas du kommer på nåt bra argument mot dom där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av Evolved:

Jag vill vara påläst och kunna använda rätt ord inför nästa gång jag stöter på gubbarna som retar sig på detta i spåret.

Borde väl finnas en anledning till att gubbarna retar sig på det...
Är det en glad hund som gärna springer fram och hälsar?
Isf förstår jag dom till fullo då man inte vill bli störd av sånt och behöva stanna mitt i spåret...
I övrigt har jag inga som helst problem med okopplade hundar, men vid platser där det rör sig annat folk kanske man ska tänka till lite innan...

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Vilken är kommunen i fråga? Är det ett naturreservat?

Sedan tycker jag att det är rätt jävla jobbigt med hundägare som släpper sin hund löst trots att folk i omgivningen ber dem att inte göra det, oavsett vad kommunen tycker. Vill man hemskt gärna låta sin hund springa fri så behöver man kanske inte göra det där det rör sig mycket folk. Det finns inga "bra" argument till varför din hund ska få springa okopplad på en plats där det uppenbarligen inte uppskattas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Det hela handlar om sociala normer och indoktrinering.

Och om man bryter emot de sociala normer så kan folk bli förbannade, där en social norm är att följa de uppmaningar som kommuner och liknande har, även om dessa uppmaningar inte är förankrade i lagen.

Så mitt råd till TS är att följa kommunens råd inte för att TS riskerar böter/straff utan för att TS retar upp folk.

Sedan tycker jag självklart att hundar ska få springa fritt under uppsikt, däremot ska stadsbor hålla sig till sig egen mark eller kommunal.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Koppla din hund. Punkt.

Du kan inte ta för givet att allmänt folk känner till att din hund är dresserad. Om det nu är ditt argument.
Detta kanske låter extremt, men om en hund kom springande mot mig eller någon annan i min närhet så skulle jag förmodligen sparka i full kraft mot en hunden. Utan någon som helst ångest i efterhand. Oavsett hur skadad hunden blir. Det gäller oavsett om det ser ut att vara en dresserad pudel eller en agressiv kamphund.
Jag gillar hundar och det är inte helt omöjligt att jag skaffar en i framtiden. Men det betyder inte att jag då skulle sluta visa hänsyn och respekt mot folk bara för att göra det bekvämare för mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Om klubben hade skött hundspåret så hade jag självklart använt det istället!

Eftersom du skriver så, så antar jag att klubben, vad nu klubben har för verksamhet sköter driften av elljusspåret. Då folk lägger ner ideell arbetstid för att hålla spåret i ordning, och i de fall det finns snö även hålla allmänheten med skidspår så känns det rätt naturligt att de skall få ställa lite villkor på användandet av spåret.

Sköt hundspåret själv istället för att förvänta dig att andra ska göra det åt dig?

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Hunden behöver inte heller hållas kopplad enligt lag utan den ska hållas under sådan
tillsyn och skötas så att den inte orsakar skador, skapar avsevärda olägenheter, samt "stör" vilt.

Om lagen är formulerad så är det ju fantastiskt att jakthundar ens får existera då deras primära funktion är just att störa vilt

Har själv en liten australiensisk terrier, eller ja den kom på köpet med tjejen, och tycker nästan det svåraste med att ha henne fritt ute är alla jävla idioter som envisas med att kalla på henne. Detta inträffar även när hon är kopplad så litegrann får allmänheten skylla sig själv enligt mig.

Men lite mer seriöst så handlar det väl i mångt och mycket om att man ska ha samma kontroll på hunden som om den vore kopplad, något som är ganska svårt i min erfarenhet, även om den erfarenheten primärt är byggd på vakthundstränade schäfrar vilket var vad vi hade när jag var en liten parvel för många år sedan.

Hade situationen gällt att du höll på att träna upp hunden till att kunna vara fri hade jag varit mer förstående men om det nu är någon som ideellt styr upp spåren är det nog bara leva med deras regler eller helt enkelt vara någon annanstans. Vintern suger lite på det sättet...

Skrivet av Knugen1:

Koppla din hund. Punkt.

Du kan inte ta för givet att allmänt folk känner till att din hund är dresserad. Om det nu är ditt argument.
Detta kanske låter extremt, men om en hund kom springande mot mig eller någon annan i min närhet så skulle jag förmodligen sparka i full kraft mot en hunden. Utan någon som helst ångest i efterhand. Oavsett hur skadad hunden blir. Det gäller oavsett om det ser ut att vara en dresserad pudel eller en agressiv kamphund.
Jag gillar hundar och det är inte helt omöjligt att jag skaffar en i framtiden. Men det betyder inte att jag då skulle sluta visa hänsyn och respekt mot folk bara för att göra det bekvämare för mig själv.

Rörande att sparka en hund med full kraft när den kommer springande... tycker samma sak ska göras mot barn, hatar de små kräken som inte förstår bättre och borde vara uppfostrade från dag 1! Kan ärligt säga att genom livet har fler småungar gjort livet obekvämt för mig än hundar och då är jag ändå uppväxt ute i skogen bland massa jägare med jakthundar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Rörande att sparka en hund med full kraft när den kommer springande... tycker samma sak ska göras mot barn, hatar de små kräken som inte förstår bättre och borde vara uppfostrade från dag 1! Kan ärligt säga att genom livet har fler småungar gjort livet obekvämt för mig än hundar och då är jag ändå uppväxt ute i skogen bland massa jägare med jakthundar.

För din egen skull, så hoppas jag att du är ironisk.
Om du nu inte är det, så är det du skriver sjukt. Om du försöker göra en hypotetisk jämförelse med det jag skrivit, så ber jag dig läsa igenom mitt inlägg en extra gång.
Min poäng med att slå mot en okänd hund som springer mot mig, hör till att man inte kan förvänta sig att folk i allmänhet ska veta om en hund är "farlig" eller inte. Oavsett hundras. Därför skall hundar hållas kopplade på allmän plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

För din egen skull, så hoppas jag att du är ironisk.
Om du nu inte är det, så är det du skriver sjukt. Om du försöker göra en hypotetisk jämförelse med det jag skrivit, så ber jag dig läsa igenom mitt inlägg en extra gång.
Min poäng med att slå mot en okänd hund som springer mot mig, hör till att man inte kan förvänta sig att folk i allmänhet ska veta om en hund är "farlig" eller inte. Oavsett hundras. Därför skall hundar hållas kopplade på allmän plats.

Jo en stor mängd ironi ja, rörande småbarn. Men ändå inte...

Har blivit hotad av ett gäng tonåringar och att jag hade kompisar i närheten var vad som räddade mig. Inte en angenäm upplevelse och jag svänger gärna undan när jag ser grupper av unga tonåringar då det är svårt att veta om de är farliga eller ej. Okända tonåringar som går mot mig uppfattar jag som minst ett lika stort hot, om inte större, än en ensam okänd hund. Detta är då alltså baserat på mina erfarenheter. Har även blivit attackerad av en hund en gång i tiden men att försvara mig mot en, icke attacktränad, hund var oerhört mycket enklare än att värja mig mot multipla tonåringar.

Så jo jag skulle säga att det är minst lika svårt att veta om jag, som en del av allmänheten, ska veta om en person som går emot mig är farlig. Sen lever jag dock enligt filosofin att det är dumt att vara rädd för främlingar eftersom jag själv är en främling för alla andra och inte vill någon illa.

Men logiskt sett så anser jag att det enligt samma resonemang som du för är korrekt att försvara mig i förväg om jag anser att en person, och då speciellt en ungdom i mitt specifika fall, är för nära mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har blivit hotad av ett gäng tonåringar och att jag hade kompisar i närheten var vad som räddade mig. Inte en angenäm upplevelse och jag svänger gärna undan när jag ser grupper av unga tonåringar då det är svårt att veta om de är farliga eller ej. Okända tonåringar som går mot mig uppfattar jag som minst ett lika stort hot, om inte större, än en ensam okänd hund. Detta är då alltså baserat på mina erfarenheter. Har även blivit attackerad av en hund en gång i tiden men att försvara mig mot en, icke attacktränad, hund var oerhört mycket enklare än att värja mig mot multipla tonåringar.

Så jo jag skulle säga att det är minst lika svårt att veta om jag, som en del av allmänheten, ska veta om en person som går emot mig är farlig. Sen lever jag dock enligt filosofin att det är dumt att vara rädd för främlingar eftersom jag själv är en främling för alla andra och inte vill någon illa.

Kommer en 16-åring springande och spänner blicken i mig så är jag precis lika beredd att ge honom en slägga i käften som jag skulle vara beredd att sparka undan en hund.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Jo en stor mängd ironi ja, rörande småbarn. Men ändå inte...

Har blivit hotad av ett gäng tonåringar och att jag hade kompisar i närheten var vad som räddade mig. Inte en angenäm upplevelse och jag svänger gärna undan när jag ser grupper av unga tonåringar då det är svårt att veta om de är farliga eller ej. Okända tonåringar som går mot mig uppfattar jag som minst ett lika stort hot, om inte större, än en ensam okänd hund. Detta är då alltså baserat på mina erfarenheter. Har även blivit attackerad av en hund en gång i tiden men att försvara mig mot en, icke attacktränad, hund var oerhört mycket enklare än att värja mig mot multipla tonåringar.

Så jo jag skulle säga att det är minst lika svårt att veta om jag, som en del av allmänheten, ska veta om en person som går emot mig är farlig. Sen lever jag dock enligt filosofin att det är dumt att vara rädd för främlingar eftersom jag själv är en främling för alla andra och inte vill någon illa.

Men logiskt sett så anser jag att det enligt samma resonemang som du för är korrekt att försvara mig i förväg om jag anser att en person, och då speciellt en ungdom i mitt specifika fall, är för nära mig.

Nu verkar det som om att du vridit på dina åsikter till något som är självklart, för att kunna försvara det.

Skillnaden med att agera på det sättet mot tonåringar och småbarn är rätt enorm.

Det är ganska självklart att det är rätt att reagera mot människor(vuxna) som agerar hotfullt, på samma exempel som jag nämt om hundar. Det är uppenbart. Men när det kommer till hundar, så förändrar det inte faktumet att hundägaren bär ansvaret att alltid koppla sin hund på allmäna platser för att undvika att det händer.

Permalänk
Entusiast

Jag är rätt trött på hundägare i allmänhet. De lämnar hundkit och hundbajspåsar överallt. Jag är allergisk mot hundar så för mig spelar det ingen roll om hunden bara vill hälsa. Slickar den på mig kommer jag få eksem och det kommer klia i ögonen resten av dagen vilket inte jag uppskattar. Kanske ska slänga klipulver i ansiktet på alla hundägare med okontrollerade hundar och säga att jag faktiskt är snäll och bara vill hälsa.

Håll ordning på din hund eller håll dig borta från folk.

Är det skidspår så bör du nog hitta en annan plats att rasta hunden under vintern. Man ska inte gå i spåren, det är ju vanligt hederligt hyfs. Ungefär som att inte gå mitt i cykelbanan eller att hålla sig till kanten när man promenerar i motionsspåret så att löparna lätt kan komma förbi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Nu verkar det som om att du vridit på dina åsikter till något som är självklart, för att kunna försvara det.

Skillnaden med att agera på det sättet mot tonåringar och småbarn är rätt enorm.

Det är ganska självklart att det är rätt att reagera mot människor(vuxna) som agerar hotfullt, på samma exempel som jag nämt om hundar. Det är uppenbart. Men när det kommer till hundar, så förändrar det inte faktumet att hundägaren bär ansvaret att alltid koppla sin hund på allmäna platser för att undvika att det händer.

Vuxna innebär ju 18+, i min värld, eller i varje fall 15+ beroende på hur man nu vill se på saken. Kan säga att jag skulle lappa till en 7 åring som sprang mot mig på ett hotfullt sätt också, men kanske inte lika hårt som mot en tonåring. Men att sparka en hund med full kraft är ju bevisligen okej varesig det är en pudel (vilket jag håller med om för goddamnit pudlar alltså...) eller en fullstor kamphund. Jag tycker helt enkelt man ska använda kraft efter behovet av den och i många fall med hundar,, och då speciellt små sådana, verkar en spark med full kraft väldigt onödigt. Därför drar jag upp jämförelsen med barn och ungdomar men det är tydligen inte helt ok för de är ju människor?

Men för att då återanknyta till ämnet så skulle ju din lösning, om det nu är att hunden aggressivt springer mot människor i spåret som är problemet, lösa situationen väldigt snabbt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

1. Jag har riktigt bra pli på min hund, han går inte fram och hälsar på någon om inte jag ger kommandot. Sen kallar jag alltid in honom 100-150 meter innan jag möter någon så att mötande ser att jag har koll på honom och känner sig trygga.

2. Det dom stör sig på är inte att hunden springer löst, utan att han trampar sönder skidspåren. Man får ha med hunden om den är kopplad (enligt skylten). MEN om hunden är kopplad så springer han ju i skidspåret hela skidleden, DÅ borde väl folk bli mer förbannade? Får han springa fritt så är han utanför skidleden 80-90% av tiden och åverkan på spåren blir hårfin jämfört med om han är kopplad.

3. De normala människorna har inga problem med det, men det finns ju alltid folk som stör sig på saker och ting. Man kan inte förändra deras sätt att tänka. Vill dom reta sig på saker, då låter jag dom göra det. Men det är skönt att kunna argumentera emot på ett bra sätt och veta vad man pratar om de få gånger de där surgubbarna dyker upp.

Permalänk
Skrivet av Knugen1:

Min poäng med att slå mot en okänd hund som springer mot mig, hör till att man inte kan förvänta sig att folk i allmänhet ska veta om en hund är "farlig" eller inte. Oavsett hundras. Därför skall hundar hållas kopplade på allmän plats.

Även för otränade ögon syns det lång väg på en hund om den vill hälsa eller om den är aggressiv, ta en titt på svansen nästa gång, svingar den fram och tillbaka så är det glad och du behöver fan inte sparka på den.
En aggressiv hund svingar inte svansen, den reser ragg m..m och det syns från flera meters håll.

Det finns en anledning till varför man kuperade vakthundars svansar förr i världen, det var för att den som kom in olovandes inte skulle veta om hunden var aggressiv eller inte.

Jag kan hålla med om att man ska hålla sin hund kopplad i exempelvis ett motionsspår, däremot om man har något industiområde som är tillgängligt på helgerna kan man släppa los henne/honom där och träna m.m. alternativ åka ut i skogen och låta hunden leka av sig i snön.

Att ha hund i exempelvis innerstaden i Stockholm anser jag vara djurplågeri såvida man inte minst en gång om dagen åker ut till någon bra förort och låter sin hund se annat än betong och asfalt.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Tar man med sig sin hund där man kan tänkas stöta på andra människor/hundar tycker jag man kan ta och hålla den kopplad. Särskilt i motionsspår då hundar har en tendens att tycka om att springa efter saker som rör sig. Relativt många är hundrädda.

Med det sagt så tycker jag de borde hägna in fler områden där lösa hundar är tillåtet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ordningslagen (som är en lag) ger kommunen makt att skriva reglerna, kommunens ordningsföreskrifter har alltså stöd i lagen. Man får t.ex inte dricka alkohol inne i stadskärnan. Gör man det så riskerar man att bli avvisad av polis samt blir av med alkoholen. De reglerna står heller inte i själva ordningslagen, utan i kommunens ordningföreskrifter.

http://www.jonkoping.se/byggabomiljo/djur/husdjur/hund/hundfo...

4 §Hund skall hållas kopplad på följande platser:
1. Offentlig lekplats
2. Kommunala motionsspår
3. Offentlig försäljningsplats inom område där hund får vistas
4. Kommunala idrotts- och campingplatser
5. Begravningsplatser. Respektive område skall vara försett med skylt om gällande ordningsföreskrift.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har kollat upp vad det är som gäller och det är det jag nämnt tidigare, de enda hundar som måste vara kopplade är tikar under den period då de löper.

Det är inte regler och åsikter jag frågade om, dom kan jag redan. Man får ha med hunden i spåret, kopplad som okopplad bara man har uppsikt över hunden.

Det är ordvalet på skylten jag letar efter? T ex "Pseudonym" är ett fint ord för "falskt namn", jag vill hitta det rätta fina ordvalet i detta sammanhang.

Surgubbarna som jag stött på 2 gånger har varje gång sagt att man inte får ha med hundar i spåret. Men det får man visst! Och då vill jag till nästa gång vill jag kunna säga att det står på skylten att "Hunden skall hållas kopplad i spåret". Då kommer jag få motargumentet att jag inte har min hund kopplad. Då vill jag kunna svara att skylten "råder" bara folk att ha hunden kopplad. Och sedan läsa upp både kommunens och notisums Hund och Kattlag för dom. Fast det är inte ett råd utan det är ett annat ord som används för att beskriva skylten. Anledningen till att det står att hunden ska vara kopplad, är för att 19/20 hundägare inte har pli på sina hundar. Det hade blivit svårt att formulera allt som står i lagen på en liten skylt. Därför har dom gjort det enkelt. Går hunden lös så blir mindre folk förbannade på mig och min hund än om jag låter han springa jämte mig och trampa sönder hela skidspåret. Första gången när jag stötte på en surgubbe var jag ovetande och andra gången spelade jag ovetande för att jag inte hade något motargument till varför jag inte har min hund kopplad. Till nästa gång har jag kollat upp allt och är förberedd på vad jag ska säga, det enda som saknas är det där "fina" och rätta ordet att kalla skylten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har kollat upp vad det är som gäller och det är det jag nämnt tidigare, de enda hundar som måste vara kopplade är tikar under den period då de löper.

Det är inte regler och åsikter jag frågade om, dom kan jag redan. Man får ha med hunden i spåret, kopplad som okopplad bara man har uppsikt över hunden.

Det är ordvalet på skylten jag letar efter? T ex "Pseudonym" är ett fint ord för "falskt namn", jag vill hitta det rätta fina ordvalet i detta sammanhang.

Surgubbarna som jag stött på 2 gånger har varje gång sagt att man inte får ha med hundar i spåret. Men det får man visst! Och då vill jag till nästa gång vill jag kunna säga att det står på skylten att "Hunden skall hållas kopplad i spåret". Då kommer jag få motargumentet att jag inte har min hund kopplad. Då vill jag kunna svara att skylten "råder" bara folk att ha hunden kopplad. Och sedan läsa upp både kommunens och notisums Hund och Kattlag för dom. Fast det är inte ett råd utan det är ett annat ord som används för att beskriva skylten. Anledningen till att det står att hunden ska vara kopplad, är för att 19/20 hundägare inte har pli på sina hundar. Det hade blivit svårt att formulera allt som står i lagen på en liten skylt. Därför har dom gjort det enkelt. Går hunden lös så blir mindre folk förbannade på mig och min hund än om jag låter han springa jämte mig och trampa sönder hela skidspåret. Första gången när jag stötte på en surgubbe var jag ovetande och andra gången spelade jag ovetande för att jag inte hade något motargument till varför jag inte har min hund kopplad. Till nästa gång har jag kollat upp allt och är förberedd på vad jag ska säga, det enda som saknas är det där "fina" och rätta ordet att kalla skylten.

Har posten ovan den som jag citerar rätt är du ganska körd, det är nog bara att inse.

En skylt är en skylt oavsett vad du väljer att kalla den. Säg apelsin men det förändrar inte det faktum att det är just en skylt. Rörande informationen på den kan du ju kalla den falsk, rådgivande, felaktig eller vad som helst men om nu det är ett kommunalt motionsspår och vi leker med tanken att personen ovan dig citerar en korrekt text så är den ju helt legitim.

Det skulle till och med vara som så att det tidigare varit felaktigt och att den som satte upp skylten nu åtgärdat problemet eftersom det bevisligen de facto ska skyltas om koppeltvånget. Du kan möjligen argumentera att det inte gjorts av någon från kommunen men då är det enda de behöver göra att ringa en valfri kommunanställd som kommer dit och rycker upp skylten och bankar dit den igen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har kollat upp vad det är som gäller och det är det jag nämnt tidigare, de enda hundar som måste vara kopplade är tikar under den period då de löper.

Hur har du kollat upp det?
En föreskriftsskylt? Förordningsskylt? Något och det hållet kanske.

Punkt 6 har du nämnt och där har du rätt. Du verkar dock ha missat punkt fyra.
Ser vissa svårigheter att följa punkt sju beroende på hur långt från spåret du låter hunden gå och om du kan hålla den under uppsikt 100% av tiden.

[QUOTE=Hundföreskrifter för Jönköpings kommun]
Hundföreskrifter för Jönköpings kommun är antagna av kommunfullmäktige 1995-11-23 och gäller från 1996-01-01. Jönköpings kommun föreskriver följande med stöd av 1 § förordningen (1993:1632) med bemyndigande för kommuner och länsstyrelser att meddela lokala föreskrifter enligt ordningslagen (1993:1617).

  • 1 §Hundens ägare, den som tagit emot en hund för underhåll eller nyttjande eller den som endast tillfälligt vårdar en hund är skyldig att följa dessa föreskrifter.

  • 2 §För ledarhund för synskadad person gäller inte vad som stadgas i §§ 3, 4 och 7. Dessa paragrafer gäller ej heller för polishund tjänst eller hund, för vilken polismyndigheten i Jönköping givit särskilt undantag. I övrigt kan polismyndigheten medge sådant undantag från nedan upptagna bestämmelser som med hänsyn till handikapp eller annan omständighet kan anses motiverat.

  • 3 §Hund får ej vistas på följande platser: 1. Kommunala badplatser under tiden 1/4-30/9. 2. Kommunens inhägnade områden för bassängbad
    Respektive område skall vara försett med skylt om gällande ordningsföreskrift.

  • 4 §Hund skall hållas kopplad på följande platser: 1. Offentlig lekplats 2. Kommunala motionsspår 3. Offentlig försäljningsplats inom område där hund får vistas 4. Kommunala idrotts- och campingplatser 5. Begravningsplatser. Respektive område skall vara försett med skylt om gällande ordningsföreskrift.

  • 5 §Hund skall hållas under sådan tillsyn att den på offentlig plats inte ofredar andra hundar eller människor, eller på annat sitt stör omgivningen. Vad som avses med offentlig plats framgår av ordningslagen och av de lokala ordningsföreskrifterna för Jönköpings kommun.

  • 6 §Utomhus skall tik under löptid hållas kopplad eller inom inhägnat område.

  • 7 §Inom områden och platser enligt § 4 ovan, även som på annan offentlig plats inom kommunens detaljplanelagda områden, skall hundens ägare eller vårdare plocka upp fast orenlighet som hunden lämnar efter sig. Orenligheten skall förslutas väl samt placeras i därför avsedd behållare eller papperskorg.

  • 8 §Hund som anträffas lös under omständigheter eller under tid som strider mot vad som föreskrivs i dessa föreskrifter och i fall som inte är reglerat i lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter, får omhändertas av envar och om upplysning om ägaren eller vårdaren ej kan erhållas, föras till djursjukhuset eller polismyndigheten. Har ägaren eller vårdaren ej inom 10 dagar efter offentligt tillkännagivande återhämtat hunden och ersatt kostnaden för dess upptagande och vård, ankommer det på polismyndigheten att besluta om hur det ska förfaras med hunden.

  • 9 §Om straff för förseelse mot dessa ordningsföreskrifter gäller vad som därom föreskrivs i 3 kap 22 § andra stycket ordningslagen

[/QUOTE]

Förordningar har kraft av riksdagens lagar, men är underordnade dessa. De publiceras på samma sätt som lagarna i Svensk författningssamling.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rordning

http://www.jonkoping.se/byggabomiljo/djur/husdjur/hund/hundfo...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hur har du kollat upp det?
En föreskriftsskylt? Förordningsskylt? Något och det hållet kanske.

Punkt 6 har du nämnt och där har du rätt. Du verkar dock ha missat punkt fyra.
Ser vissa svårigheter att följa punkt sju beroende på hur långt från spåret du låter hunden gå och om du kan hålla den under uppsikt 100% av tiden.

Förordningar har kraft av riksdagens lagar, men är underordnade dessa. De publiceras på samma sätt som lagarna i Svensk författningssamling.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rordning

http://www.jonkoping.se/byggabomiljo/djur/husdjur/hund/hundfo...

Jag har kollat upp vad som står på kommunens hemsida, hund och katt lagen. Finns det fler ställen att kolla?

Observera att de föreskrifter någon i tråden bifogat rör Jönköpings kommun, på min kommuns hemsida har de bara kopierat rakt ur notisum. I min kommun står det alltså inte något om att hunden måste vara kopplat i motionsspår. Men det kanske kommer upp snart, om jag stöter på allt för många pensionärer som stör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har kollat upp vad som står på kommunens hemsida, hund och katt lagen. Finns det fler ställen att kolla?

Observera att de föreskrifter någon i tråden bifogat rör Jönköpings kommun, på min kommuns hemsida har de bara kopierat rakt ur notisum. I min kommun står det alltså inte något om att hunden måste vara kopplat i motionsspår. Men det kanske kommer upp snart, om jag stöter på allt för många pensionärer som stör sig.

Misstänker att de flesta, inklusive jag, antog att du bodde i Jönköping eftersom det står under din användare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har kollat upp vad som står på kommunens hemsida, hund och katt lagen. Finns det fler ställen att kolla?

Observera att de föreskrifter någon i tråden bifogat rör Jönköpings kommun, på min kommuns hemsida har de bara kopierat rakt ur notisum. I min kommun står det alltså inte något om att hunden måste vara kopplat i motionsspår. Men det kanske kommer upp snart, om jag stöter på allt för många pensionärer som stör sig.

Skrivet av Willhelm:

Misstänker att de flesta, inklusive jag, antog att du bodde i Jönköping eftersom det står under din användare.

Ja, man får ju göra den antagningen om inget annat nämns :). Då är det så klart en helt annan femma Evolved. Det borde finnas någon på kommunen du kan kontakta med frågan och försäkra dig om att de inte har några extra föreskrifter. Om de inte har det, så kan du ju vara förberedd med namn och telefonnummer till denne person. Då lär gubbarna tiga, eller iaf bli lagomt överaskade.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Gå gärna med hunden okopplad på motorbanan/crossbanan/motorvägen/hamnområdet/järnvägsspåret.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Alla som har något annat i spåret än skidor (människo, hund och pingvin fötter är inkluderas) bör avlivas.(punkt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?