Vad kör ni för linuxdistribution?

Permalänk
Medlem

Precis installerat Arch Linux! Väldigt tomt må ja säga

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

körde in ubuntu 13.04 på bärbara funkar klockrent än så länge.
snyggt flyter på bra.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Precis bytt lag från Fedora till Arch.
Mycket intressanta ändringar.

//Simon

Permalänk
Medlem

jag kör lite olika för jag gillar att testa lite olika men just nu kör jag:

  1. arch linux

  2. ubuntu

  3. raspian

  4. centos

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Kör just nu Ubuntu och Raspbian. Jag har test kört Gentoo, Linux Mint, Debian, Fedora, ElementaryOS, Backtrack, Crunchbang, XBMC, OpenSUSE Xubuntu, Kubuntu, FreeBSD i Virtualbox men ingen av dom har direkt fastnat.
Jag går alltid tillbaka till Ubuntu och det är troligen för jag tycker Ubuntu fungerar bäst som standard desktop.

Jag har precis införskaffat mig en Intel NUC och jag vet inte riktigt vilken dist jag ska installera på den men det blir nog Ubuntu.

Permalänk
Medlem

På min stationära Funtoo ;-)/Gentoo/Fedora.
Bärbar Funtoo ;-)/Fedora.
Htpc mythtv via Funtoo ;-)/Fedora/Mythubuntu.
NAS:ar en körs på Debian och en på Arch Arm Linux.

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian på både server och desktop.
dwm som WM, står inte ut med Gnome3.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

FreeBSD. Det lär rulla på mina maskiner i ett par-tre årtionden till iallafall. Minst.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Server: Debian stable
Desktop: Gentoo + Openbox
Netbook: Debian testing + dwm
HTPC: XBMCbuntu

Ingen systemd-skit eller arch-hype här inte.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Gentoo.

Permalänk
Medlem

Kör win 7 som main pga spelandet. Men har linux mint på en gammal 500gb disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Raspbian samt Linux mint. blir snart ett nybygge med linux arch

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

CentOS och OpenELEC.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Elementary OS Luna på laptopen.

Permalänk
Medlem

Arch linux sedan någon vecka, bytte tillbaka från Ubuntu då jag föredrar Gnome3 framför Unity och föredrog minimal startpunkt framför att försöka ersätta Unity. Beslutet blev dessutom enkelt när Valve numera tillåter Arch att ompaketera Steam.

Innan Ubuntu använde jag Arch, och innan dess Gentoo. Jag föredrar rullande releaser. Av samma skäl använder jag Arch Linux ARM på raspberryn, och jobbar aktivt för att få in den på Cubieboarden också.

Har även en virtuell maskin med Debian Sqeeze och Wheezy för litet mer stabila grejor och för att det är vad som används på produktionsservrar i jobbet.

Permalänk

Arch Linux med lite skräp i Openbox på laptopen, Win7 Prof. på spelstationen.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Ni som använder Linux på heltid. Är det "rejälv" hårdvara ni kör med eller har ni en dedikerad windows-maskin ni spelar på osv? Eller dual boota kanske?

Dualboot för spel, fast nu när steam finns till Linux så har jag dualbootat mindre och spelar mera i Linux, bättre prestanda i Linux :), laptopen däremot är det bara 100% Linux.
Just nu använder jag mest Ubuntu, och lite arch.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu Linux mint på min laptop
Och funderar på göra en övergång till CentOS på min server inom snar framtid.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Ni som använder Linux på heltid. Är det "rejälv" hårdvara ni kör med eller har ni en dedikerad windows-maskin ni spelar på osv? Eller dual boota kanske?

Jag har en väl tilltagen burk för webb- och apputveckling som även agerar spelmaskin (2600k+, 32GB minne och GF 560 ti, syns även i min signatur). Jag kör en kombo av dualboot och virtuella maskiner.

Permalänk
Medlem

Gentoo x64 med fluxbox som wm. Kört sedan 2004 men provat andra distar också, dock känns gentoo mest som hemma.

Permalänk

Ubuntu 12.04 LTS kör Unity och trivs med det!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent-Mustafa:

FreeBSD. Det lär rulla på mina maskiner i ett par-tre årtionden till iallafall. Minst.

Samma sak för mig. FreeBSD gillar jag skarpt.

Permalänk
Medlem

installerad Ubuntu 12.10 unity för ett par dagar sen. Som (färsking) man är på ubuntu! så måste jag fråga hur många olika desktops kan man ha i ubuntu utan att det segar ner skiten? tänkte installera gnome shell o kanske cinnamon. mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kimpan100:

installerad Ubuntu 12.10 unity för ett par dagar sen. Som (färsking) man är på ubuntu! så måste jag fråga hur många olika desktops kan man ha i ubuntu utan att det segar ner skiten? tänkte installera gnome shell o kanske cinnamon. mvh

Om du menar hur många olika fönsterhanterare/skrivbordsmiljöer man kan ha installerade samtidigt så kan du ha hur många som helst så länge de får plats på hårddisken (och de allra flesta fönsterhanterare är inte speciellt stora, så du kan nog utan problem ha alla som existerar installerade samtidigt, om du kan hitta dem ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om du menar hur många olika fönsterhanterare/skrivbordsmiljöer man kan ha installerade samtidigt så kan du ha hur många som helst så länge de får plats på hårddisken (och de allra flesta fönsterhanterare är inte speciellt stora, så du kan nog utan problem ha alla som existerar installerade samtidigt, om du kan hitta dem ).

Aha d är så det är! så det tar inte något på cpu då?

Permalänk
Medlem

debian som server, xbmcbuntu & openelec som htpc. open media vault (debian-baserat) som NAS.

Permalänk
Medlem

Iom flera datorer med varienarnde specs och användningsområden: archbang, ubuntu, peppermint, puppy.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Ni som använder Linux på heltid. Är det "rejälv" hårdvara ni kör med eller har ni en dedikerad windows-maskin ni spelar på osv? Eller dual boota kanske?

De spelar jag spelar spelar jag direkt i linux genom wine eller native. Spelar bara quakelive och starcraft och båda funkar bra

Igen värsting maskin. en i5 med 8gb ram och ett hyffsat nytt nvidia kort.

Permalänk
Skrivet av ModeMikael:

Jag är en Linux älskare och är lite nyfiken på om det fortfarande finns svenskar som kör Gentoo. Tycker den disten funkar bäst.

Eller är det mest windows folk här kanske?

Tycker du att Gentoo är snabbare än windows 7???

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Elementary Luna och Ubuntu Server 12.04

Visa signatur