Grafikkort dyrare än själva datorn

Permalänk
Medlem

Grafikkort dyrare än själva datorn

Hej,

Jag är en noobie. Verkligen. Men hur kommer det sig att grafikkort är så förbannat dyrt egentligen? Jag tänker t.ex. jag köpte nyligen en dator för 9000 kr och de finns vissa grafikkort för 13 pap. Vad gör dem som är så galet bra? Tunga Maya och 3D Max grejer? Jag formulerar inte så bra, men ni förstår kanske vad jag menar? Kan någon verkligen förklara om detta?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet du tänker på för 13.000 (ARES II) är en exclusivt (dvs "skrattretande dyrt") kort som dessutom är 2 grafikkort i ett.

"Normala" grafikkort för speldatorer kostar runt 2000-3500:-, men det är sant, grafikkorten är oftast den dyraste delen i speldatorer. (undantaget är kanske processorer ur Intels I7-3XX0-serie, men de brukar ofta ackompanjeras av 3 HD 7970/GTX 680, så då är grafik-delen den dyraste delen av datorn igen.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara produktionskostnad du betalar för när det gäller proffskort. Du betalar för support och stabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk

Det är också väldigt dyr och lång forskning som ska betala sig bakom bättre kort.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Och för att företagen kan komma undan med det

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Det är inte bara produktionskostnad du betalar för när det gäller proffskort. Du betalar för support och stabilitet.

Gäller nog dock inte Ares II enligt SweC redaktionen men om man tittar på Quadra kort så är det definitivt som du säger.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Gäller nog dock inte Ares II enligt SweC redaktionen men om man tittar på Quadra kort så är det definitivt som du säger.

Anledningen till att drivrutinerna är dåliga till ARES II är för att det inte är lönsamt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Gäller nog dock inte Ares II enligt SweC redaktionen men om man tittar på Quadra kort så är det definitivt som du säger.

Det är Quadro och Firepro korten jag tänkte på ares2 är bara ett entusiastkort

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

Ett grafikkort är ju nästan en dator i sig. Snabbt och dyrt (2-4GB) GDDR5 minne, mycket snabb "cpu", relativt stort kretskort med strömförsörjning och en ofta ganska avancerad kyllösning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ett grafikkort är ju nästan en dator i sig. Snabbt och dyrt (2-4GB) GDDR5 minne, mycket snabb "cpu", relativt stort kretskort med strömförsörjning och en ofta ganska avancerad kyllösning.

Sant, ett grafikkort är en dator. Betydligt mer än bara en GPU.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Som sagt, med Quadro/Tesla och FirePro etc. så betalar du en stor del för support och fungerande drivrutiner vilket lönar sig i längden om man arbetar med kortet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybe:

Hej,

Jag är en noobie. Verkligen. Men hur kommer det sig att grafikkort är så förbannat dyrt egentligen? Jag tänker t.ex. jag köpte nyligen en dator för 9000 kr och de finns vissa grafikkort för 13 pap. Vad gör dem som är så galet bra? Tunga Maya och 3D Max grejer? Jag formulerar inte så bra, men ni förstår kanske vad jag menar? Kan någon verkligen förklara om detta?

Det är inte alls konstigt eftersom du jämför en "billig" dator med det absolut dyraste grafikkortet på marknaden. Om du skall jämföra så får du jämföra vad en dator med motsvarande top-of-the-line-stört-överprisade komponenter hade kostat, tex en sån här http://www.inet.se/kundvagn/visa/2972262/2013-02-12 och då är ett 13k grafikkort faktiskt bara 1/3 så dyrt som resten av datorn. Allt är alltså i sin ordning

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

De dyraste konsument grafikkorten brukar ligga på en prislapp runt 5k, kanske upp till 6k beroende på hur nytt kortet är på marknaden.

Kort dyrare än det är troligtvis cad-kort eller "två i ett kort" (kort med 2st gpu'er = två stycken grafikkort ihopslagna till ett)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är inte alls konstigt eftersom du jämför en "billig" dator med det absolut dyraste grafikkortet på marknaden. Om du skall jämföra så får du jämföra vad en dator med motsvarande top-of-the-line-stört-överprisade komponenter hade kostat, tex en sån här http://www.inet.se/kundvagn/visa/2972262/2013-02-12 och då är ett 13k grafikkort faktiskt bara 1/3 så dyrt som resten av datorn. Allt är alltså i sin ordning

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2976154/2013-02-13
Vi slår till!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är inte alls konstigt eftersom du jämför en "billig" dator med det absolut dyraste grafikkortet på marknaden. Om du skall jämföra så får du jämföra vad en dator med motsvarande top-of-the-line-stört-överprisade komponenter hade kostat, tex en sån här http://www.inet.se/kundvagn/visa/2972262/2013-02-12 och då är ett 13k grafikkort faktiskt bara 1/3 så dyrt som resten av datorn. Allt är alltså i sin ordning

du glömde extra fläktar för hårddiskarna, en extra ssd för raid 0 och två hårddiskar till för backupp lagring XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

du glömde extra fläktar för hårddiskarna, en extra ssd för raid 0 och två hårddiskar till för backupp lagring XD

Glömde ju faktiskt att det måste ju gå att köra flera ares 2or ? typ iaf 2x för quad?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2976168/2013-02-13

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |