Windows 7 Ultimate eller Windows 8 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 7 Ultimate eller Windows 8 Pro

Skall beställa ny dator inom kort och kan välja mellan Windows 7 Ultimte eller Windows 8 Pro. Windows 8 Pro är betydligt billigare och min fråga är egentligen vilken som är "bäst" eller vilken ni hade valt och givetvis varför.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Skall beställa ny dator inom kort och kan välja mellan Windows 7 Ultimte eller Windows 8 Pro. Windows 8 Pro är betydligt billigare och min fråga är egentligen vilken som är "bäst" eller vilken ni hade valt och givetvis varför.

Det som skiljer är att w7 ultimate får du med något säkerhetsprogram som säkerhetskopierar filer och sånt + att man kan välja 35 olika språk att ha windows i. Och i w8 pro missar du det säkerhetsprogrammet och de 35 onödiga andra språken. Du får inte ut något mer ur w7 Ultimate än vad du får utav w8 pro. Så om w8 är billigare ta det. Men personligen så hade jag nog endå valt w7 för att det är så jäkla mycket lättare att använda och är mycket mer bakåtkompatibelt än w8.

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tycker Win8 känns krångligt, men det kanske är en vanesak. Har bara haft det i några veckor ännu..
Men om jag skulle köpa nytt, skulle jag valt Win7 Ultimate alla gånger.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas50:

Det som skiljer är att w7 ultimate får du med något säkerhetsprogram som säkerhetskopierar filer och sånt + att man kan välja 35 olika språk att ha windows i. Och i w8 pro missar du det säkerhetsprogrammet och de 35 onödiga andra språken. Du får inte ut något mer ur w7 Ultimate än vad du får utav w8 pro. Så om w8 är billigare ta det. Men personligen så hade jag nog endå valt w7 för att det är så jäkla mycket lättare att använda och är mycket mer bakåtkompatibelt än w8.

du har windows defender istället för secutity suite och säkerhets kopiering kan du ha på win skydrive i win8. gick själv från ultimate till win8 pro och är jäkligt nöjd. 3dmark 11 skillde 20 poäng mellan win7 ultimate och win8 pro så prestandamässigt är de lika, dock startat win8 upp snabbare och personligen tycker jag det känns kvickt å fräsht på alla sätt och vis.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men kan man inte växla till "vanligt Windows" -läge i Windows 8? I så fall spelar det ju ingen roll utan bör vara bäst med Windows 8 Pro?

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Rätta mig om jag har fel men kan man inte växla till "vanligt Windows" -läge i Windows 8? I så fall spelar det ju ingen roll utan bör vara bäst med Windows 8 Pro?

Du kan installera ett 3e-parts program som gör så att du får startmenyn och hamnar direkt på skrivbordet i windows 8, så det blir mer likt w7 men har fortfarande alla fördelar som jag tycker w8 har

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Skall beställa ny dator inom kort och kan välja mellan Windows 7 Ultimte eller Windows 8 Pro. Windows 8 Pro är betydligt billigare och min fråga är egentligen vilken som är "bäst" eller vilken ni hade valt och givetvis varför.

Det beror på vad du trivs med och inte och vad som är viktigt för dig.

Rent prestandamässigt verkar det vara vissa saker Windows 8 är bättre på och andra sämre: http://www.tomshardware.com/reviews/windows-8-benchmark-perfo...

Rent personligt så är det inte direkt någon hemlighet att jag föredrar Windows 7 alla dagar i veckan, även om man jämför med Windows 8 med start8 eller classic shell och liknande. Men för min del så är det dels en ideologisk fråga att jag ogillar att Microsoft försöker ta död på "PC'n" och hellre ser allt som "enheter", och den biten, men det är en annan diskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag var skeptiskt till Windows 8.
Det dåliga med Windows 8 är att det känns helt ofärdigt med "metro", du åker ut i Windows Desktop, så som det ser ut i Windows 7 fast utan Start meny hela tiden.
Personligen så använde jag aldrig direkt startmenyn i Windows 7
Jag har viktigaste sakerna i Aktivitets Fältet.
Vill man ha start meny så finns det så man kan skaffa det också.

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

W7 alla dagar i veckan, jag skulle aldrig röra W8 ens med tång.

Permalänk
Medlem

w7, prestandavinsten w8 ger är försumbar för de flesta, och du slipper lära dig ett nytt system.

Permalänk
Medlem

Windows 8. Det är rappare samt mycket billigare. Man vänjer sig vid GUI:t efter en vecka kanske

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Windows 8 helt klart, skulle aldrig frivilligt installera Windows 7 igen. Windows 8 är över lag snabbare plus en massa annat godis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 helt klart, skulle aldrig frivilligt installera Windows 8 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara testa i 90 dagar helt gratis och bilda en egen uppfattning?

http://msdn.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj554510.aspx

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows 8 hands down!

får massa roligt godis som inte finns i win 7. pluss att det är snyggare men det är väll ganska personligt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har valt Win7 till min nästa dator

mest för win8 verkar tillkrånglat med pekskärms startmeny som ser väldigt ful ut

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Skall nog köra en testperiod ändå. Får väl ändå ge det nya en chans.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Rätta mig om jag har fel men kan man inte växla till "vanligt Windows" -läge i Windows 8? I så fall spelar det ju ingen roll utan bör vara bäst med Windows 8 Pro?

Precis. Under huven så att säga så är det ju massor med fördelar med Windows 8 och det lär ju bara bli fler allteftersom. Det startar snabbare, har bättre minneshantering, du får en rejält förbättrad resursövervakare och filhanterare och lite annat skoj.

Det är några få saker som kan störa i början som lätt går att fixa. Det största är väl att man börjar med startmenyn/metro istället för att komma direkt till desktop. Dessutom har man inte någon vanlig startmeny ifall man använder den ofta.

Jag kör med ClassicShell för att få en vanlig startmeny och skippa direkt till desktop vid start, sen kan jag trycka shift+Win för att få upp den nya startmenyn istället (Metro).

Sen är det väl utseendet som är lite plattare och renare, vilket ju är bra ur prestandasynpunkt, men jag själv valde att skaffa en UX-softpatcher på http://www.uxstyle.com/så att jag kan köra med andra färgteman som t.ex. http://nighthawk-f22.deviantart.com/art/Dark-theme-for-Windows8-RTM-324474705. Dessa kan dock ge häng, men jag har inte upplevt några problem. Körde med UX-patcher till XP i en herrans massa år tidigare.

Sist är det om du använder gadgets som CPU-mätare, klocka osv. Det finns några program som kan få tillbaka funktionaliteten, men samma gäller där, anledningen till att Microsoft tog bort dem var säkerhetsrisk, då de har lite för stor åtkomst till systemet.

Stavning... alltid för bråttom på tangentbordet X)
Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Windows 8 pro alla dagar i veckan , skönare , snabbare , effektivare än win 7 ultimate som jag hade.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå