Portabel AC för att kyla in-luften till ett chassi

Permalänk
Medlem

Portabel AC för att kyla in-luften till ett chassi

Hej,

Jag är fortfarande på ide-stadiet men... jag leker med tanken på att använda en portabel AC för att kyla in-luften till burken. Vad jag vet så finns det ACs som även agerar avfuktare. Vad tror ni om det här? geomförbart eller kommer jag få fuktproblem i alla fall?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag bara måste fråga: Varför?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag bara måste fråga: Varför?

För att det blir kallare i burken och således blir alla pryttlar där inne också kallare... bra skit tänker jag... kul när man benchar... bragging rights kanske?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Kondens uppstår då kalla ytor möter varm luft, så det är ingen fara. Jag skulle dock kika på en annan kyllösning eftersom detta kommer vara ruskigt ineffektivt både till kyleffekt och energiförbrukning sett.

Permalänk

ställ din dator i kylen så e det lös se dock till att den e kallare än kylen när du stoppar in den där!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av capkekken:

ställ din dator i kylen så e det lös se dock till att den e kallare än kylen när du stoppar in den där!

Nope. En kyl klarar inte att kyla en dator, speciellt inte om man ska köra massa benchmarks och/eller överklocka.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Nope. En kyl klarar inte att kyla en dator, speciellt inte om man ska köra massa benchmarks och/eller överklocka.

beror på hur stor kylen e...

EDIT: tror jag fattar vad du menar nu och håller med dig nej att ha en dator utan fläktar och heatsinks i ca +5C kommer inte räcka->hade du läst vad TS skrev var det han sa att han ville hade du förståt mig->TS ville att den luften som heatsinksen utsätts för skall vara kallare än rumstemp->KYL

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av capkekken:

beror på hur stor kylen e...

Ja, men hur många har en stor "walk in freezer/fridge" i sitt hus?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/252012-11-computer-refrigerator-freezer

Läsvärt?

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Ja, men hur många har en stor "walk in freezer/fridge" i sitt hus?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/252012-11-computer-refrigerator-freezer

Läsvärt?

för att becnha e ju 24/7 bruk..
komigen nu du missförstod mig smått du kan sluta försöka vinna..

TS: ska du prova detta se till att all luft och alla komponeneter även kyls innehåll är kallare när du börjar än vad kylen kommer vara vid bruk!! haha posta bilder om du gört!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

ställ din dator i kylen så e det lös se dock till att den e kallare än kylen när du stoppar in den där!

Jag började där i mitt lilla tanke-experiment. Jag övergav det på grund av fuktkträdsla.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Tror frågan missuppfattades...

Han menar en portabel ac, inte ett litet kylskåp..
Portabel ac blåser kall luft mot önskat håll.. Ser ut som en lite fläkt..

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk

Skaffa vattekylning med några raddar och en eller två ordentliga pumpar så har du löst problemet. Skit i AC.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

för att becnha e ju 24/7 bruk..
komigen nu du missförstod mig smått du kan sluta försöka vinna..

TS: inte värt det men funkar men SE TILL ATTT DATORN ÄR KALLARE ÄN TEMPEN I KYLEN innan du sätter inden däri ! haha posta bilder om du gört!

He He, will do. Som jag sa så är allt fortfarande på idestadiet men om jag ger mig på det här så har jag en gamal athlon 64 som får agera försökskanin... Man måste ju dock hitta tid och förståelse från min fru först...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Skaffa vattekylning med några raddar och en eller två ordentliga pumpar så har du löst problemet. Skit i AC.

Absoulut. Klart det här inte är den mest effektiva lösningen där ute... det ena utesluter inte det andra dock... kall luft genom radiatorn...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Kingrags:

Absoulut. Klart det här inte är den mest effektiva lösningen där ute... det ena utesluter inte det andra dock... kall luft genom radiatorn...

men har du bra pumpar och ordentligt med radiatoryta så kommer de hålla rumstemperatur vilket är lågt om du jämför hur varm en cpu/gpu kan bli

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

men har du bra pumpar och ordentligt med radiatoryta så kommer de hålla rumstemperatur vilket är lågt om du jämför hur varm en cpu/gpu kan bli

Jo... så är det väl... men... men... jag vill få det här till att bli en bra ide så att jag kan testa

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av digitalflaskpost:

Tror frågan missuppfattades...

Han menar en portabel ac, inte ett litet kylskåp..
Portabel ac blåser kall luft mot önskat håll.. Ser ut som en lite fläkt..

tror du missat lite text..
vi föreslog bara iden om kylskåpet pga av det roliga i iden !

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Kingrags:

Jo... så är det väl... men... men... jag vill få det här till att bli en bra ide så att jag kan testa

Ja, alltså idén är väl inte så dålig mer än att det antagligen kommer kostar lika mycket med en AC som en ordentlig vattenkylning, plus att det kommer bildas kondens som kan förstöra elektroniken

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Hej,

Jag är fortfarande på ide-stadiet men... jag leker med tanken på att använda en portabel AC för att kyla in-luften till burken. Vad jag vet så finns det ACs som även agerar avfuktare. Vad tror ni om det här? geomförbart eller kommer jag få fuktproblem i alla fall?

Detta får mig att tänka mig tillbaks sådär tio år i tiden då "vapochill" var lite av en våt dröm...

Om du inte känner till konceptet så kan det vara lite läsvärda artiklar gällande kompressorkylning.

Våra kära SweC-redaktion gjorde ett test:
http://www.sweclockers.com/recension/67-asetek-vapochill-ligh...

http://www.trustedreviews.com/Asetek-VapoChill-XE-II-Refriger...

Permalänk
Skrivet av jika:

Detta får mig att tänka mig tillbaks sådär tio år i tiden då "vapochill" var lite av en våt dröm...

Om du inte känner till konceptet så kan det vara lite läsvärda artiklar gällande kompressorkylning.

Våra kära SweC-redaktion gjorde ett test:
http://www.sweclockers.com/recension/67-asetek-vapochill-ligh...

http://www.trustedreviews.com/Asetek-VapoChill-XE-II-Refriger...

Inga dåliga grejer det där, undrar hur mycket de låter ...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Inga dåliga grejer det där, undrar hur mycket de låter ...

Det var tider, det

Minns att jag såg chassit IRL på dreamhack (det var inte igår! Oj, vad gammal jag kände mig plötsligt) och att den inbyggda tempgivaren visade minusgrader. Man fick ju dock ingen uppfattning om ljudnivån men jag har svårt att tro att det upplevs som tyst i andra miljöer

"På den tiden" användes väl även peltierelement rätt flitigt om jag inte missminner mig (förmodligen inte i samband med kompressor dock ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Detta får mig att tänka mig tillbaks sådär tio år i tiden då "vapochill" var lite av en våt dröm...

Om du inte känner till konceptet så kan det vara lite läsvärda artiklar gällande kompressorkylning.

Våra kära SweC-redaktion gjorde ett test:
http://www.sweclockers.com/recension/67-asetek-vapochill-ligh...

Haha de krämar upp A64an i 2,6GHz med Vapochillen. Och bara 2,2 på luft... shit, måste vart ett dåligt ex. Jag körde min 3000+ 24/7 i 2,5GHz med 1,65Vcore på klappkass luftkylning. Bra luftkylare och jag hade nog hängt med upp över 2,6GHz.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Hej,

Jag är fortfarande på ide-stadiet men... jag leker med tanken på att använda en portabel AC för att kyla in-luften till burken. Vad jag vet så finns det ACs som även agerar avfuktare. Vad tror ni om det här? geomförbart eller kommer jag få fuktproblem i alla fall?

Jag har redan testat
Du kan ju kolla in mitt galleri för lite tips o ideér, hör av dig om du har några frågor

http://www.sweclockers.com/galleri/9181-luftkylning-ver-20-to...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong