Drivrutiner Windows 8

Permalänk
Medlem

Drivrutiner Windows 8

Sitter här med ett nyinstallerat Windows 8 och är lite förvånad över att inget verkar behöva drivrutiner installerat, eller behövs det att installera saker som chipset, intel mei, LAN, Audio och SATA drivrutiner? Allting verkar ju fungera.

Så behövs eller "ska" man installera från som i mitt fall ASUS Windows 8 drivrutiner?

/Pincett

Permalänk

Det ska man alltid göra om det finns nyare

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Rekommenderar att installera dom senaste från Asus.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Sitter här med ett nyinstallerat Windows 8 och är lite förvånad över att inget verkar behöva drivrutiner installerat, eller behövs det att installera saker som chipset, intel mei, LAN, Audio och SATA drivrutiner? Allting verkar ju fungera.

Så behövs eller "ska" man installera från som i mitt fall ASUS Windows 8 drivrutiner?

/Pincett

Hej, Pincett!

Precis som JeagerMeisterSWE säger, du ska alltid uppdatera de drivrutiner som det finns nyare drivrutiner på.

Allting beror ju på om du senare stöter på problem, det jag iallafall skulle rekommendera att du laddar ner är då ifrån support.asus.com

Du söker sedan på datorns modellnamn efter du valt "Download".

Så processen går till exakt såhär:

support.asus.com > Download > Modellnamn > Välj OS > Utilities > ATKACPI driver and hotkey-related utilities och kör sen den filen.

Om den redan är installerad så är ju det toppen!

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem

Det var väll det jag misstänkte, men inte varit med om att allting fungerat så bra vid nyinstallation förut.

Tack ska ni ha

/Pincett

Permalänk
Medlem

har själv ASUS och intel cpu och jag installerar inte några nya drivrutiner efter att ha installerat win8 det fungerar hur bra som helst från start

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Windows medföljande drivrutiner fungerar ganska bra och har blivit bättre de senaste versionerna. Fortfarande är det dock inte säkert att man får alla funktioner som man hade fått med riktiga drivrutiner, å andra sidan slipper man onödiga program som ofta installeras med original-drivrutiner, typ ett eget program för att ansluta till trådlösa nätverk om man installeras drivrutinerna för nätverkskortet eller en ful ljud-kontrollpanel som inte gör något mer än Windows inbyggda om man installerar drivrutinerna för ljudchippet osv.

Om allt fungerar som det ska så brukar jag nöja mig med att installera drivrutiner för chipset och grafik, möjligtvis snabbtangenter på en laptop då de ofta inte fungerar bra annars. Använder man musplattan så kan det mycket väl vara värt att installera drivrutinerna för den också, speciellt på W8 då det utnyttjar en massa gester och dylikt som fungerar mycket bättre med bra drivrutiner. Ofta fungerar drivrutinerna från tillverkaren av touchplattan bättre än de från datortillverkaren (typ hitta drivrutinen från Synaptics istället för den från Asus/Dell/whatever).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qarez:

Hej, Pincett!

Precis som JeagerMeisterSWE säger, du ska alltid uppdatera de drivrutiner som det finns nyare drivrutiner på.

Allting beror ju på om du senare stöter på problem, det jag iallafall skulle rekommendera att du laddar ner är då ifrån support.asus.com

Du söker sedan på datorns modellnamn efter du valt "Download".

Så processen går till exakt såhär:

support.asus.com > Download > Modellnamn > Välj OS > Utilities > ATKACPI driver and hotkey-related utilities och kör sen den filen.

Om den redan är installerad så är ju det toppen!

Så vad gör man när man sitter på ett äldre moderkort som mitt MSI P35 vars produktsida de listar äldre Intel Inf filer än de som kommer med Windows 8?

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite medan detta ämne ändå är på tapeten!
Jag har enbart ett problem vilket verkar vara att när jag stängt av datorn över natten för att sen starta den igen morgonen därpå så funkar inte mitt nätverkskort vilket innebär att jag måste gå in på enhetshanteraren > klicka mig fram till mitt nätverkskort och kör en "sök efter maskinvaruförändringar" så hoppar det igång igen! Nån som har upplevt samma problematik?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@ MaACc1i
Jag hade något liknande eller ganska exakt samma symtom fast gällande inloggningen som du ser i denna tråden men det ser ut som om det löste sig med färska drivrutiner för tangentbord/mus samt USB.

@ MaACc1i
Skulle köra på de nya rutinerna som Win8 kommer med om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Så vad gör man när man sitter på ett äldre moderkort som mitt MSI P35 vars produktsida de listar äldre Intel Inf filer än de som kommer med Windows 8?

antingen laddar ner från intels hemsida eller installerar de för Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

antingen laddar ner från intels hemsida eller installerar de för Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så låter man de nyare drivrutinerna som medföljde Windows vara kvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av betan:

antingen laddar ner från intels hemsida eller installerar de för Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Okej kan du länka till exakt de drivrutinerna jag behöver?

Tack på förhand!

Skrivet av snajk:

Eller så låter man de nyare drivrutinerna som medföljde Windows vara kvar.

Varför skulle jag inte ladda ner de nyare från Intel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Varför skulle jag inte ladda ner de nyare från Intel?

Tja, för att om det fungerar så är det inte så stor mening att uppdatera. Ofta får man med massa onödiga saker med drivrutinerna, typ ersättare för vissa inställningar och sånt. De från datortillverkare är förstås ännu värre med en massa skit som installeras. Så om man inte har problem med standard så är det lika bra att stanna på dem. Det är inte grafikkort vi talar om här med prestandaförbättringar mellan olika versioner och dylikt utan ofta bara utökat stöd för fler modeller, buggfixar för mycket specifika situationer och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tja, för att om det fungerar så är det inte så stor mening att uppdatera. Ofta får man med massa onödiga saker med drivrutinerna, typ ersättare för vissa inställningar och sånt. De från datortillverkare är förstås ännu värre med en massa skit som installeras. Så om man inte har problem med standard så är det lika bra att stanna på dem. Det är inte grafikkort vi talar om här med prestandaförbättringar mellan olika versioner och dylikt utan ofta bara utökat stöd för fler modeller, buggfixar för mycket specifika situationer och liknande.

Jag kanske förstår att det inte för med sig något nytt för just mitt moderkort men ersättare för inställningar? Exakt vilka inställningar då menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Jag kanske förstår att det inte för med sig något nytt för just mitt moderkort men ersättare för inställningar? Exakt vilka inställningar då menar du?

Det skulle kunna vara exempelvis en ersättare till Windows volymkontroll om du installerar drivrutinerna till det inbyggda ljudkortet, ersättare till Windows meny med tillgängliga trådlösa nätverk om du installerar drivrutinerna för ett trådlöst nätverkskort, ersättning för Windows energialternativ om du installerar tillverkarens Power Manager eller liknande.

Just moderkortet i sig har inte så mycket att göra med inställningarna i Windows då de flesta av dess inställningar endast är åtkomliga via BIOS eller i vissa fall tillverkarens egna program för att ändra BIOS-inställningar från Windows. Men installerar du exempelvis HD-Audio-drivrutinerna från Asus så kanske de ersätter volymkontrollen eller uppspelningsenheterna i Windows. Det behöver förstås inte vara negativt, ibland ger dessa ersättare mer funktioner/möjligheter än standard (dock inte så ofta som man kunde tro), men jag föredrar att så långt som möjligt använda original-inställningar då de förstås är mycket vanligare.