Permalänk

Värt att byta till 1/2 slangar?

Hej

Jag har funderat på om jag skulle byta min nuvarande slang clear 13mm till svart slang(13mm) men är det inte bättre att satsa på 19mm slang samt kopplingar istället?

Så här ser slangarna nästan ut nu Jag har nämligen bytt pump och flyttat pumpen så den sitter under grafikkortet istället.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2971777/slang

Det är vad jag har tänkt att beställa.

Är det bättre att köra på 19mm slang istället?

förlåt om något är oklart hade väldigt kort rast

mvh Victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk

13/19 slang ger lite bättre flöde men det är minimalt, dom ser däremot mycket tjockare ut om det är looken du är ute efter.

10/16 och 13/19 är lite lättare att jobba med eftersom den inte viker sig så lätt, den förlorar du lite mindre vätska genom slangen så det blir färre påfyllningar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Med de små effekter det handlar om i ett datorkylsystem på en vanlig pc så behöver du knappast oroa dig om tjockleken

På jobbet skickar vi åtskilliga kW effekt i relativt klena slangar, 19mm räcker för en villas värmebehov i kallaste vintern..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Finns väl ingen anledning att köra smal slang när tjockare är snyggare och bättre?
Har du en klen pump eller vill köra pumpen lite tystare är det bättre med tjock slang.

Onödigt att byta ut det om man redan har smal slang men ska man köpa nytt ser jag ingen större anledning till att inte ta 1/2.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 6-12kW genom 8mm slang med 5-10graders temperaturdelta

Visst, större är bättre, men inte så stor skillnad med de små effekter som är i en dator..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.