Microsoft Surface Pro inget för hemmafixare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Får mig att tänka lite på Apple och deras sätt att "tvinga" konsumenten att köpa nytt när prylen pajar.

Får mig att tänka på vilken random tablet- och smartphone-tillverkare som helst. Dvs köp ny ifall den går sönder.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Jag har plockat isär min mobil (SGS2) för att byta kamera, det var mycket bekvämt att kunna göra. Men visst, kanske inte lika viktigt på en surfplatta.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Får mig att tänka på att trycka in så mycket grejer som möjligt på liten yta.

Har du ens bytt nått i din telefon?

Ganska pillrigt och bara byta ut skärmglaset.

Satt in mer minne. Inga problem då den är utformad för att kunna öppnas av användaren utan att behöva lämnas in på verkstad.

Permalänk

lol hur fan gör äns MS med reparationer om allt är fast limmat? Dom kanske byter allt och limmar ihop det igen xD

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men så är den LITE snabbare också än alla andra plattor :=)

Jodå det är den men precis som personen nedan säger...

Skrivet av tellus82:

Ingen som tänkt på att den innehåller fläktar? Fan va skoj & byta dessa när lagren blir kassa eller för den sakens skull bara göra rent dom.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Så om den är svårreparerarad gör att man inte kan installera olika os?

Jag missade ordet "dessutom". Jag ber om ursäkt för att den missen gjorde min post totalt oförståelig. Vidare vill jag beklaga mig över att svenska skolan är så jävla usel numera att folk inte lär sig ens den minsta läsförståelse.

För det kan ju inte va så att du trollar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ifixit gör ju den här jämförelsen mot ipads, och androidtablets. Alla som plockat isär mobiler/ipods etc, vet att det är mycket pill och fixande, inget som går bara så där. Har själv följt ifixit guider för att få isär grejer och så länge man är tålamodig och följer direktiven så går det bra.

Det de menar i artikeln är bara just det att Surface pro är värre att jobba med än andra tablets etc.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på att Microsoft efterapar apple.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Mycket kortsiktig tänkande i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Microsoft efterapar apple.

Jag tror du har missförsåtta det hela, detta är en X86 dator i surfplatteformat.

Frågan är.. kan man i regel reparera någon surfplatta själv hemma? Givetvis inte.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av leafbranch:

Jag tror du har missförsåtta det hela, detta är en X86 dator i surfplatteformat.

Frågan är.. kan man i regel reparera någon surfplatta själv hemma? Givetvis inte.

Kan vara värt att tillägga att detta inte är en 2 500-kronors slit-och-släng Nexus/Ipad utan en tablet för mer avancerade användare som (förmodligen) kommer att kosta från 7 000–8 000 kronor och uppåt i Sverige. Jag tycker att en normalt händig person åtminstone borde kunna byta batteri på en sådan modell.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ni tänker fel grabbar..
Den stora frågan är vad ska man en sådan där tung och jävlig sak att göra, egentligen? Den blir en kompromiss åt alla håll, klarar det mesta men suger rent generellt i överlag
Antingen kör man en riktigt dator eller så kör man med en riktig platta, för vem fanken vill dra med den där saken i sängen och surfa lite innan sovdags?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang666:

Får mig att tänka på att trycka in så mycket grejer som möjligt på liten yta.

Har du ens bytt nått i din telefon?

Ganska pillrigt och bara byta ut skärmglaset.

Jag testade att byta ut skärmen på en gammal Nokia Express music....det slutade med att hela telefonen dog och jag fick köpa en ny mobil

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Microsoft efterapar apple.

Ja eller Samsung, Asus eller valfritt annat företag som tillverkar små datorer eller surfplattor. Känns som att det är lite väl många här som fått för sig att det bara är Stora onda Apple som limmar fast delar och gör annat som vissa fått för sig är dåligt. De gör det för att det blir fördelar av det. Detta är inget av att efterlikna Apple. Detta är ett vettigt val.

Nu är det bara frågan hur du ska få limmet att bli Metros fel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Säkert redan nämnt några gånger, men alla som hatar apple för samma sak, "welcome to the future".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ja eller Samsung, Asus eller valfritt annat företag som tillverkar små datorer eller surfplattor. Känns som att det är lite väl många här som fått för sig att det bara är Stora onda Apple som limmar fast delar och gör annat som vissa fått för sig är dåligt. De gör det för att det blir fördelar av det. Detta är inget av att efterlikna Apple. Detta är ett vettigt val.

Nu är det bara frågan hur du ska få limmet att bli Metros fel.

Det är inte Modern UI's fel i sig, men modern UI är en del i deras nya affärsmodell som verkar gå ut på att härma apple (Nerdummade gränssnitt och dyr, egentillverkad hårdvara). Att du tar upp att det ger "fördelar" att försvåra för konsumenten är bara tragiskt. Klart som fan det ger fördelar för DEM, men hur gagnar det KUNDEN?

Flest fördelar är det ju i så fall om vi ger dem våra pengar direkt, utan krav på motprestation. Dessutom är det barnsligt att använda argumentet att "alla andra bla bla"... Det betyder inte att det är OK bara för att det av någon anledning blivit norm.

Ursäkta om jag låter lite grinig, men jag har sett för många "klar att företagen gör så för det är mesta möjliga vinst utan ansträngning så jag förstår dem"-inlägg idag, inget personligt eller så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

byta batteri? byta ut skärmen ifall man tappar den? tycker det är ganska rimliga anledningar till att kunna serva den själv, särskilt om den går på 9k... fast ofta man lägger så mkt på en tablet, föredrar att köra riktiga program på en riktig dator.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Rekordmedlem

Det här tyder på att man snart måste se till att lagstifta om vissa saker som att tex batteriet ska ha en minimal livslängd på kanske 10 år vid maximalt utnytjande eller gå att byta relativt enkelt, det har varit sådana ideer uppe och skulle tillverkarna fortsätta åt det här hållet med produkter med förmodat kort teknisk livslängd samtidigt som de är svårreparerade så är det inte bra för miljön, en sån här platta lär dessutom vara komplicerad att återvinna, surface pro har ju dessutom fått lite kritik för att behöva laddas ofta eftersom det i grunden mer är en laptop utan tangentbord än en platta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

90 skruvar? Så antingen består surfplattan av skruvar och inget annat eller så är det såna jävla små ettriga skruvar som återfinns på bland annat armbandsur

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Planned obsolescence i all sin prakt .... Varför Microsoft?! Är ni inte nördar i grunden?

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Entusiast

Att en platta är svår att pilla med är ju naturligt men jag ogillar starkt att man inte kan byta batteriet. Hade inte haft några problem med om även SSD var fastlödd i moderkortet för att spara plats men batteriet stör mig. Det är lite av en principsak att batteridriven elektronik ska ha ett batteri som går att komma åt och rycka ut. Undantaget kan väl få vara eltandborstar av säkerhetsskäl.

Skrivet av mrqaffe:

Det här tyder på att man snart måste se till att lagstifta om vissa saker som att tex batteriet ska ha en minimal livslängd på kanske 10 år vid maximalt utnytjande eller gå att byta relativt enkelt, det har varit sådana ideer uppe och skulle tillverkarna fortsätta åt det här hållet med produkter med förmodat kort teknisk livslängd samtidigt som de är svårreparerade så är det inte bra för miljön, en sån här platta lär dessutom vara komplicerad att återvinna, surface pro har ju dessutom fått lite kritik för att behöva laddas ofta eftersom det i grunden mer är en laptop utan tangentbord än en platta.

Då måste du uppfinna en ny sorts batterier och lyckas du med det så lovar jag dig att du kommer bli snuskigt rik. Ett problem med olika typer av litiumkemier är att de åldras vare sig man använder dem eller inte. Det beror primärt på temperaturen så de tappar kapacitet fortare om de är varma vilket de blir när de används. Sen sliter laddningscyklerna också. Så 10 år är med dagens teknik inte möjligt så den lagstiftningen vore helt idiotisk. I så fall får man lagstifta om att elektronik ska vara lätt att återvinna vilket är ett mer rimligt, om än väldigt flummigt, krav.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig se en Surface eller Surface pro. Den fyller syftet att knäppa alla värdelösa PC OEMs på fingrarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Att en platta är svår att pilla med är ju naturligt men jag ogillar starkt att man inte kan byta batteriet. Hade inte haft några problem med om även SSD var fastlödd i moderkortet för att spara plats men batteriet stör mig. Det är lite av en principsak att batteridriven elektronik ska ha ett batteri som går att komma åt och rycka ut. Undantaget kan väl få vara eltandborstar av säkerhetsskäl.

Då måste du uppfinna en ny sorts batterier och lyckas du med det så lovar jag dig att du kommer bli snuskigt rik. Ett problem med olika typer av litiumkemier är att de åldras vare sig man använder dem eller inte. Det beror primärt på temperaturen så de tappar kapacitet fortare om de är varma vilket de blir när de används. Sen sliter laddningscyklerna också. Så 10 år är med dagens teknik inte möjligt så den lagstiftningen vore helt idiotisk. I så fall får man lagstifta om att elektronik ska vara lätt att återvinna vilket är ett mer rimligt, om än väldigt flummigt, krav.

Alternativet är ju att de måste göra så att det är rimligt lätt att byta batteriet, man behöver inte ha det verktygslös, men säg ett krav på att det ska gå på max 15 minuter på verkstad och ett rimligt pris (under 1000kr) i USA så har man krav på reprationskostnader på bilar vid mindre parkeringsolyckor, så modellen finns.
Pron verkar ju kräva laddning minst 1gång om dagen om man använder den och på ett företag så lär man ju köra slut på ett batteri på kanske 2 år i det läget och det är för kort livslängd eftersom den lär klara av mjukvarorna om 2 år, dessutom så blir det svårt att göra ren kylningen på den, vi får väl se hur ofta fläktarna går igång och om kylningen fungerar bra eller blir dammig fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Visst kan man inte förvänta sig att en så pass slimmad apparat som denna ska vara enkel att plocka isönder men det fanns mycket man kunde ändrat med bibehåller storlek och styrka. Det finns ingen anledning att ha så mycket lim för att hålla fast en display som ändå går sönder vid ett hårdare fall. Den hade kunnat pressats fast med plasthakar eller skruvats fast från baksidan. Det finns egentligen ingen direkt fördel med att ha lim istället för skruvar förutom att det blir någon krona billigare.

Mobiltelefoner är minst lika slimmade och utsätts för värre påfrestningar än surplattor. Ändå är dem mycket lättare att demontera.

Permalänk
Medlem

De moderna Macbooksen har ju hela botten som "lucka" för att komma åt insidan, borde inte det funka även i surfplattor? Borde vara minimal förlust i plats att göra hela baksidan till en lucka. Sen modul baserat innehåll där man lätt byter batteri, hårddisk/ssd och ram, kanske även CPU.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

byta batteri? byta ut skärmen ifall man tappar den? tycker det är ganska rimliga anledningar till att kunna serva den själv, särskilt om den går på 9k... fast ofta man lägger så mkt på en tablet, föredrar att köra riktiga program på en riktig dator.

Precis sim tanke. Om jag köper en laptop vill jag kunna ha den ett tag, och det händer minst en gång under livstiden att jag byter batteri. Om man inte kan eller får göra det själv känns produkten lika meningsfull som en eltandborste med fastlimmat borsthuvud.

typo
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Över 90 skurvar och sen ihoplimmad? Vad tänkte den ingenjören egentligen?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olafett:

Över 90 skurvar och sen ihoplimmad? Vad tänkte den ingenjören egentligen?

Att lådan var så perforerat att skruvarna inte hade nått stabilt att fästa i ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Why no hate? Visst ja, det är ju ingen Apple produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Why no hate? Visst ja, det är ju ingen Apple produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla du, det är ju en hel del klagomål i tråden.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360