Söker grafikkorts tips, för en lösning

Permalänk
Medlem

Söker grafikkorts tips, för en lösning

Hejsan.
Jag sökte mig till denna sida för jag har hört att lösningar inom datorer brukar oftast fixas här med hjälp av duktiga medlemmar!

Mitt grafikkort har blivit glapp och knas. Så ska byta ut det.

Jag hade ett XFX RADEON HD6870 1GB GDDR5 . Var nöjd med det men en sak blev jag lite fundersam över. Jag hade i slutet en datorskärm "22tum" och en 39tums led-tv anslutet till grafikkortet.

Datorskärmen blev det bra bild på men inte Tv:n. Sökte upp hjälp via youtube men fanns inte riktigt någon lösning. Åkte ner till Mediamarkt och frågade en på datoravdelningen. Han svarade att det skulle kunna vara mitt grafikkort som inte riktigt palla med men han visste inte riktigt för att jag hade ingen koll på vad mitt grafikkort hette just då. Det jag tycker är lustigt är att jag sitter med mina föräldrars gamla dator från 2005 som pallar med upplösningarna. Aja saken var den om ni kunde tipsa mig om något grafikkort som skulle kunna fungera !

Mina önskemål och budget.
1x VGA ingång
1x DVI ingång

Skulle tänkte mig lägga ner ungefär 1000-1600kr på ett nytt grafikkort. *Tack för hjälpen i förhand och förlåt för lite dåligt skriftspråk:)*

Permalänk

Radeon HD 7870 is your friend.
Det finns DVI--->VGA-adapters. Så det är inget att oroa sig över.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Hade en adapter förut med VGA till DVI , det blev tyvärr inte så bra. Men kanske fel på just den adpatern. Tänkte bara att det skulle vara skönt att ha utan denna gång. Fast kan försig köpa en slagg lika gärna va? Typ VGA till DVI? aja men det där grafikkort skulle alltså kunna klara av upplösningarna?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeGustav:

Hejsan.
Jag sökte mig till denna sida för jag har hört att lösningar inom datorer brukar oftast fixas här med hjälp av duktiga medlemmar!

Mitt grafikkort har blivit glapp och knas. Så ska byta ut det.

Jag hade ett XFX RADEON HD6870 1GB GDDR5 . Var nöjd med det men en sak blev jag lite fundersam över. Jag hade i slutet en datorskärm "22tum" och en 39tums led-tv anslutet till grafikkortet.

Datorskärmen blev det bra bild på men inte Tv:n. Sökte upp hjälp via youtube men fanns inte riktigt någon lösning. Åkte ner till Mediamarkt och frågade en på datoravdelningen. Han svarade att det skulle kunna vara mitt grafikkort som inte riktigt palla med men han visste inte riktigt för att jag hade ingen koll på vad mitt grafikkort hette just då. Det jag tycker är lustigt är att jag sitter med mina föräldrars gamla dator från 2005 som pallar med upplösningarna. Aja saken var den om ni kunde tipsa mig om något grafikkort som skulle kunna fungera !

Mina önskemål och budget.
1x VGA ingång
1x DVI ingång

Skulle tänkte mig lägga ner ungefär 1000-1600kr på ett nytt grafikkort. *Tack för hjälpen i förhand och förlåt för lite dåligt skriftspråk:)*

Låter inte som att ditt grafikkort har glapp då du får bild på din dator skärm? Om jag förstod de rätt...
Saken kan vara en enkel grej som att upplösningen kortet ger inte kan hanteras av tvn..
De brukar t.ex. stå, "De här videoläget kan inte visas"...de behöver inte stå något alls..
Har du kollat i Catalyst control center?
Annars kan de vara glapp i kabeln eller i anslutningen på kortet..men låter skumt att du skulle få perfekt bild på datorskärmen men ingen bild alls på tvn..

Vad för upplösning kör du på Tvn föresten?
Om du kör säg, 1080 på datorskärmen, så kan du inte välja att ge tvn 1080..du måste oftast välja 1080p eller något..kommer riktigt inte ihåg..men låter som att inställningar krånglar hos dig.

Permalänk
Medlem

Alltså jag menade att mitt grafikkort var glapp. Det är DÄRFÖR jag ska byta. För med det jag har nu ser man inget på skärmarna.
Förlåt om jag förmulerat det konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeGustav:

Alltså jag menade att mitt grafikkort var glapp. Det är DÄRFÖR jag ska byta. För med det jag har nu ser man inget på skärmarna.
Förlåt om jag förmulerat det konstigt

Jaha du ser inget på någon skärm, ok, men då är 7870n ett bra val:)

Permalänk

ifall om du har en ivy processor borde du skaffa ett billigt grafikkort med ddr3 och sedan göra så ddr3 grafiken och intel hd grafiken sammarbetar med varandra, sker på egen risk, ingen dataexpert direkt.

ZOTAC GeForce GT 630 4GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750759#extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeGustav:

Hejsan.
Jag sökte mig till denna sida för jag har hört att lösningar inom datorer brukar oftast fixas här med hjälp av duktiga medlemmar!

Mitt grafikkort har blivit glapp och knas. Så ska byta ut det.

Jag hade ett XFX RADEON HD6870 1GB GDDR5 . Var nöjd med det men en sak blev jag lite fundersam över. Jag hade i slutet en datorskärm "22tum" och en 39tums led-tv anslutet till grafikkortet.

Datorskärmen blev det bra bild på men inte Tv:n. Sökte upp hjälp via youtube men fanns inte riktigt någon lösning. Åkte ner till Mediamarkt och frågade en på datoravdelningen. Han svarade att det skulle kunna vara mitt grafikkort som inte riktigt palla med men han visste inte riktigt för att jag hade ingen koll på vad mitt grafikkort hette just då. Det jag tycker är lustigt är att jag sitter med mina föräldrars gamla dator från 2005 som pallar med upplösningarna. Aja saken var den om ni kunde tipsa mig om något grafikkort som skulle kunna fungera !

Mina önskemål och budget.
1x VGA ingång
1x DVI ingång

Skulle tänkte mig lägga ner ungefär 1000-1600kr på ett nytt grafikkort. *Tack för hjälpen i förhand och förlåt för lite dåligt skriftspråk:)*

vga brukar krångla på högre upplösningar så kör dvi till tvn som primär först och sätt den högsta upplösningen som stöds där sen ansluter du din 22 tums skärm

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

TACKAR för alla svar!

Det jag sa tidigare var att mitt nuvarande grafikkort är glapp och inte fungerar alltså. Därför jag skulle införskaffa mig ett nytt. Men jag tar åt mig alla tips till nästa gång! Ha en fortsatt bra OnsdagsKväll!

Permalänk
Medlem

Sitter TV:n med en VGA adapter?
I så fall är följdfrågan, sitter VGA adaptern i rätt DVI uttag på grafikkortet (det är bara ena som har VGA ut), testa och byt plats.
Annars så är det nog upplösningarna som spökar, kolla i manualen till tv:n efter vilka upplösningar som tv:n kan ta emot via VGA kabeln. Grafikkortet borde inte ha några som helst problem att driva de skärmarna, så länge du inte skall spela på båda skärmarna samtidigt.

Permalänk
Medlem

Låter udda att ditt 6870 inte pallar att driva 2 skärmar! Och vad menar du med att det ej blev bra bild på TVn? Vad kör du med för upplösning till den?
Skulle gissa att du behöver pillra runt lite i catalyst control centra och ställa in bilden där för den andra skärmen.. om det inte funkar så testa att koppla ut datorskärmen och kör enbart på TV för att se om du kan få till bilden på det sättet.

Din budget räcker inte hela vägen för ett 7870 om du ej vill köpa det från pixmainia! Fast om jag var du så skulle jag sträcka ut budgeten lite och försöka ha råd med ett 7870.. bra kort för dom pengarna!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!