Asus Service Hantering - Blir så trött på deras sätt!

Permalänk

Asus Service Hantering - Blir så trött på deras sätt!

Min G75 la av så fyllde i RMA formuläret - skickade in laptopen i org. kartongen som rekommenderades!

10-15 dagar senare får jag tillbaka laptopen i en skadad/öppnad vanlig kartong.. vart tusan är min org. kartong ??

Mailade Asus och frågade och får ett tyket svar: -"Det står även på våran rma site att man ej får tillbaka produkten i samma kartong som man skickat in den i. Vänligen notera att er produkt inte returneras i samma kartong som den skickats i"

Varför skriver de först att man ska skicka i org. kartong och sedan vägrar de att ge tillbaka org. kartongen igen :S

Tycker det är helt orimligt.. kul att man lämnar datorn på garanti ärende och får tillbaka den med en väsentlig värdeminskning!

Desutom hade ups skadat kartongen den skickades tillbaka i. Den var öppnad och laptopen har fått sig en skada!!

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem

Detta låter ju minst sagt märkligt. Klart de ska skicka tillbaka datorn i originalkartongen om den nu levererades i det.

Sen skulle du tagit kort på när du packade upp datorn steg för steg när kartongen var skadad på att yrka på att det är dom som felat i paketeringen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Detta låter ju minst sagt märkligt. Klart de ska skicka tillbaka datorn i originalkartongen om den nu levererades i det.

Sen skulle du tagit kort på när du packade upp datorn steg för steg när kartongen var skadad på att yrka på att det är dom som felat i paketeringen.

Tycker jag med..

Hur ska jag göra nu för att få tillbaka min orginal kartong ?

Bilder är tagna

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem

Är nästan praxis för alla de gånger jag skickat in mina laptops på rep att man alltid blir av med originallådan. Så frustrerande då jag personligen vill ha den förbannade lådan om jag ska säljaoch inte ha en jävla bananlåda...

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Är nästan praxis för alla de gånger jag skickat in mina laptops på rep att man alltid blir av med originallådan. Så frustrerande då jag personligen vill ha den förbannade lådan om jag ska säljaoch inte ha en jävla bananlåda...

Surt

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem

Jag har nyss fått tillbaka min Aspire V3 från acer service verkstaden i Tyskland. Skickade datorn i originallådan och sedan packade den i en annan kartong med emballage, fick tillbaka originallådan i en annan kartong och emballage utan skador på någon av lådorna.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Skrivet av Leafo:

Jag har nyss fått tillbaka min Aspire V3 från acer service verkstaden i Tyskland. Skickade datorn i originallådan och sedan packade den i en annan kartong med emballage, fick tillbaka originallådan i en annan kartong och emballage utan skador på någon av lådorna.

Precis så de ska gå till.. Men Asus går efter sina egna regler som ser ut såhär:

Skicka in datorn i org. embalage
Ditt org. embalage kommer kasseras och datorn kommer tillbaka i en vanlig kartong

Stod även på mitt kvitto från Letmerepair som handhar Asus garantiärenden att min org. kartong är kasserad :/

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför dom ens vill att man ska skicka in den i org.kartongen om dom ändå kommer att kassera org.kartongen.

Extra omständigt och värdeminskning för konsumenten helt i onödan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Frågan är ju varför dom ens vill att man ska skicka in den i org.kartongen om dom ändå kommer att kassera org.kartongen.

Extra omständigt och värdeminskning för konsumenten helt i onödan.

Tänker samma sak.. men det är väll bara för att den ska paketeras rätt eller nåt :s

Jaja.. så alla ni med Asus produkter - skicka aldrig in i org. kartong!!

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad som händer om du behöver skicka in den igen och inte längre har kvar orginalkartongen...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Frågan är ju vad som händer om du behöver skicka in den igen och inte längre har kvar orginalkartongen...

Då får man väll inte skicka in den :s

Här är Asus regler: https://eu-rma.asus.com/pick_eu/s/

Min dator behöver åka in igen iafall. Efter att jag fick tillbaka den efter moderkorts byte så har space tangenten fuckat ur. Måste trycka väldigt hårt för att den ska registrera.

Och vad menar Asus med detta: -"För icke-garantiärenden så förflyttas reparationshanteringen till servicepartner och kund. ASUS är inte inblandad i prissättningen. Var god och notera att reparationstiden för icke-garantiärenden är längre än vanligt."

Min laptop åkte då in på garantiärende men skickades endock till servicepartner; LetMeRepair

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk

Ni som vill följa detta närmare finns detta på Asus facebook sida: https://www.facebook.com/asussverige

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk

Fick svar från Asus som nu hävdar något helt annat än vad som står i deras RMA avtal:
-"Hej Christian

Vi rekommenderar att man skickar in datorn i originalemballaget eller av Asus annan godkänd förpackning, alltså en liknande förpackning som originalemballaget. Det är ingen tvång att skicka den i originalemballaget."

Såhär står det i Asus rma avtal:
-"
Paketera produkten i orginalemballaget.
Originalemballaget ger bästa möjliga skydd för er produkt under transporten.
ASUS ansvarar ej för skador som uppkommit p.g.a. felaktig eller dålig paketering.
Vänligen notera att er produkt inte returneras i samma kartong som den skickats i."

Blir så jävla trött!

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem

Dåligt!

Undrar om de har börjat med detta på senare tid. När jag skickade in en Asus-dator för ca 1 år sen vill jag minnas att det framgick ganska tydligt att om man skickade i originalförpackningen så fick man inte tillbaka den, men att om man paketerade själv och den blev skadad under frakten så tog de inte ansvar för det osv.

De var sjukt snabba att reparera den då, skickade den på torsdagen och fick den på måndagen efter eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Frågan är ju vad som händer om du behöver skicka in den igen och inte längre har kvar orginalkartongen...

ASUS vill styra så att man bara kan laga datorn ( skicka) vid ett (1 st) tillfälle.
Går den sönder igen så får kunden problem eftersom orginallådan är borta, och ASUS kräver orginallådan.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

ASUS vill styra så att man bara kan laga datorn ( skicka) vid ett (1 st) tillfälle.
Går den sönder igen så får kunden problem eftersom orginallådan är borta, och ASUS kräver orginallådan.

Om du läser i tråden så verkar det inte som att det är tvingande med originalförpackningen:

Skrivet av Chris23gbg:

Fick svar från Asus som nu hävdar något helt annat än vad som står i deras RMA avtal:
-"Hej Christian

Vi rekommenderar att man skickar in datorn i originalemballaget eller av Asus annan godkänd förpackning, alltså en liknande förpackning som originalemballaget. Det är ingen tvång att skicka den i originalemballaget."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är nästan praxis för alla de gånger jag skickat in mina laptops på rep att man alltid blir av med originallådan. Så frustrerande då jag personligen vill ha den förbannade lådan om jag ska säljaoch inte ha en jävla bananlåda...

Min ASUS G53SW har skickats in på service/reparation 2 gånger, skickat den i originalkartongen både gångerna och fått tillbaka datorn i samma kartong med. Just nu är den inne för 3e gången, skickades i originalkartong och hoppas jag får tillbaka den i originalkartongen (den är ganska snygg till skillnad från "banankartonger".
Originalemballage har använts båda gångerna och fått tillbaka det med, används också nu för 3e gången.

Edit: Datorn skickades inte till ASUS själva utan till deras servicepartner LetMeRepair Nordic AB i Uppsala.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Om du läser i tråden så verkar det inte som att det är tvingande med originalförpackningen:

Jodå, har läst.

Om man läser skriftliga vilkoren för RMA så kräver ju ASUS att man skickar med orginalförpackningen.
Men om någon på supporten/kundkontakt yrar om något annat så är ju detta bra, men högst osäkert. Nästa tanke är ju då... varfrö man inte ändrar skriftliga vilkoren?

Vad gäller?
*Skriftliga vilkor
*Muntlig kontra-info från kundtjänst

Jag försår om TS vill ha sin orginalförpackning tillbaka.

EDIT Självklart har TS rätt att anmäla transportskada och få ersättning.
Orsak: för dåligt paketerad

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Kan ju meddela att jag fick skicka iväg min laptop 5 ggr innan jag fick en ersättningsmodell..

hade absolut inga problem att skicka den i en annan låda än original (Den lådan jag fick av dom då, Ersättnignslådan)

Kan tycka det är tradigt då jag också vill ha original lådor till mina prylar men men ..
Det står ju att man inte får tillbaka lådan, du kan skicka den i en likvärdig som det står..

Tänk på dom som skickar tillbaka datorerna hur mycket skit får dom ifall datorn går sönder ifall dom skickar i slitna original kartonger som redan varit på vift ett par ggr..

Better safe than sorry.. Även om det är lite tråkigt..

PS.. Det GÅR att skicka utan original kartong.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jodå, har läst.

Om man läser skriftliga vilkoren för RMA så kräver ju ASUS att man skickar med orginalförpackningen.
Men om någon på supporten/kundkontakt yrar om något annat så är ju detta bra, men högst osäkert. Nästa tanke är ju då... varfrö man inte ändrar skriftliga vilkoren?

Vad gäller?
*Skriftliga vilkor
*Muntlig kontra-info från kundtjänst

Jag antar att de skriver att man ska skicka i orig förpackning, men även accepterar annan förpackning sålänge den är "en liknande förpackning som originalemballaget" för att man vill få de flesta till att skicka i orig. Inte helt ovanligt att företag "kräver" en sak men även accepterar annat.

Helt klart rörigt, men borde inte vara något problem om man nu vill behålla sin låda att hävda att man inte har den kvar. Har svårt att tro att de då försöker vägra ta emot datorn.

Sen att en kundkontakt "yrar" är ju bara trams. Om man muntligt eller skriftligt får information är det den som gäller, om inte företaget är helt korkat. Har aldrig varit med om att en butik/säljare inte gått på mitt ord om jag krävt något som en support eller affär sagt. Bara att stå på sig, har man dessutom ett mail är det en no-brainer.

Permalänk
Medlem

ASUS sätt att sköta garantiärenden är ju katastrof... Har en vän som köpte en laptop för 15k och hon hann knappt använda den och var tvungen att skicka in den på reparation.

Tre månader senare... Så har hon varken fått hennes ersättningsprodukt eller någon uppdatering av ASUS. Dessutom ignorerar de hennes meddelande på facebook samtidigt som de svarar på andra.

Permalänk

Hej Keng,

Du vet säkert detta redan men jag vill bara förtydliga för alla andra om att din vän inte har ignorerats av ASUS.

Din väns dator anlände till vår servicefirma den 13:e Dec 2012. Eftersom vi inte kunde reparera datorn inom skälig tid så valde vi att göra ett återköp genom Dustin. Detta beslut togs i mitten på Januari när den saknade delen (moderkortet) sköts fram ytterligare på obestämd tid. Återköp måste alltid göras genom säljledet vilket betyder att ASUS gör en återbetalning till distributören som i sin tur gör återbetalningen till butiken. Eftersom flera parter är inblandade så tar återköpet tyvärr 2-3 veckor.
I förrgår när vi upptäckte din väns frustration så meddela vi Dustin om situationen som då direkt kontakta in vän för att bekräfta att pengarna hade kommit in och att hon kunde plocka ut en ny dator.

MVH, ASUS Anders

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej Keng,

Du vet säkert detta redan men jag vill bara förtydliga för alla andra om att din vän inte har ignorerats av ASUS.

Din väns dator anlände till vår servicefirma den 13:e Dec 2012. Eftersom vi inte kunde reparera datorn inom skälig tid så valde vi att göra ett återköp genom Dustin. Detta beslut togs i mitten på Januari när den saknade delen (moderkortet) sköts fram ytterligare på obestämd tid. Återköp måste alltid göras genom säljledet vilket betyder att ASUS gör en återbetalning till distributören som i sin tur gör återbetalningen till butiken. Eftersom flera parter är inblandade så tar återköpet tyvärr 2-3 veckor.
I förrgår när vi upptäckte din väns frustration så meddela vi Dustin om situationen som då direkt kontakta in vän för att bekräfta att pengarna hade kommit in och att hon kunde plocka ut en ny dator.

MVH, ASUS Anders

Hej, jo, jag såg att ni svarade henne på kvällen den dagen vilket jag tycker är jätte bra.

Men själv tycker jag fortfarande att två månader är för långtid för att få tillbaka en dator.

Finns det inget smidigare sätt att lösa problem som sådana?

En student som jag och hon är ju oftast väldigt berornde av datorer för att kunna plugga på det sätt man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur är det nu, får man tillbaka originalkartongen eller inte? Vill gärna behålla den så jag förstår inte varför Asus inte skickar tillbaka den...

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."