Permalänk

fläktkontroll?

va tycker ni gubbar ska man köra på fläktkontroll till följande system?:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2982167/dator

va är fördelen med fläktkontroll? finns det inte program idag som kan ställa in fläktarna utan fläktkontroll, är inte så insatt i det där, förklara gärna lite;)

tack clockers!

Permalänk
Medlem

Det följer med en enklare fläktkontroll med det chassit. Men om du vill så kan du ladda ner SpeedFan och styra dom där.

Permalänk

Du kan styra CPU och chassi fläktar med i BOOT menyn (förutsätter att du kopplar in fläktarna i moderkortets uttag).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Jag använder flältkontroll för att få ner ljudnivån mest.

Permalänk
Medlem

Lamptron alla dagar, osar kvalitet, fungerar klockrent och är snygga som ex http://www.coolingstuff.se/p/549/lamptron-fc6-black
Annars har du fler modeller på http://www.lamptron.com/

Permalänk

Sammanfattningsvis har du ju lite olika val att göra:
1. Chassit kommer med fläktkontroll för 3 chassiefläktar för manuell styrning (medföljer 3 chassifläktar), ger dock ingen automatisk ökad kylning om det skulle bli tokvarmt.
2.Moderkortet har 3 chassiefläktuttag (1*4pin(PWR) och 2*3-pin) samt ett "Powerfan" uttag (1*3-pin) vilket gör att du kan styra via BIOS inställningar, d v s fläktkurvor (du måste använda några då du om jag räknat rätt avser ha minst 5 chassiefläktar (3 som följer med samt köper 2 extra)
3. Din CPU kylare har möjlighet till egen övervakning och styrning via Corsair Link, eller så utnyttjar du befintliga uttag på moderkortet (1*4-pin(PWR) 0ch 1*3-pin)

Troligtvis kommer du hamna i en liten kylningshärva

Föreslår att du läser in dig på moderkortets manual avseende BIOS och fläktstyrning, undvik SpeedFan om du inte vet vad du håller på med. Många har använt den UTAN att läsa in sig på hur programvara skall användas och vad och hur du styr fläktar.
Har ingen egen erfarenhet av Corsair Link, men någon annan kan kanske ge dig tips där om det funkar eller inte.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Speedfan är kanon men är, som ovan påtalats, inte helt enkelt att sätta sig in i men har man väl begripit sig på det och ställt in det sköter det sig självt därefter.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Är det en dum idé att koppla in CPU-fläkten till sin fläktkontroll? Tänkter att det blir dumt om man stryper den när den egentligen behöver snurra...?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Är det en dum idé att koppla in CPU-fläkten till sin fläktkontroll? Tänkter att det blir dumt om man stryper den när den egentligen behöver snurra...?

Ja, enligt min mening är det det. Använder du moderkortets styrning (4-pins PWM) kommer kylningen att anpassas efter belastning (hög belastning=mycket värme) efter den fläktkurva du använder. Manuell styrning tycker jag låter lite farligt när det gäller CPU. Nu är jag som tidigare skrivet inte insatt i Corsair Link och hur det funkar, men följ dess manual så kommer nog CPU kylningen att fungera. Tror inte heller att den genererar allt för hög ljudnivå med tanke på att du väljer den stora kylaren (H100i).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Ja, enligt min mening är det det. Använder du moderkortets styrning (4-pins PWM) kommer kylningen att anpassas efter belastning (hög belastning=mycket värme) efter den fläktkurva du använder. Manuell styrning tycker jag låter lite farligt när det gäller CPU. Nu är jag som tidigare skrivet inte insatt i Corsair Link och hur det funkar, men följ dess manual så kommer nog CPU kylningen att fungera. Tror inte heller att den genererar allt för hög ljudnivå med tanke på att du väljer den stora kylaren (H100i).

Jag kör alla fläktar inkl. cpu-fläktarna på olika fläktkontrollrar. en för insug, en för utblås, en för moderkort/cpu/sidopanel.
Om jag skulle köra stresstest eller liknade med allt på lägsta så går det, men jag gillar inte temperaturen (inte för att den skadar cpun för det är en bit ifrån).
När jag vet att jag ska dra igång något som drar mycket under en längre tid, tex ett spel, video redigering t.ex. så drar jag upp fläktarna på max.

Var mindre kul när jag körde med mina Delta-fläktar på cpun och de varvade upp till 3600rpm bara för att windows gör sin WEI helt random under natten.

Edit: Bara att se till att man har bra temps, med en H100i så lär TS ha bra temp även med fläktarna på 5v.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Jag kör alla fläktar inkl. cpu-fläktarna på olika fläktkontrollrar. en för insug, en för utblås, en för moderkort/cpu/sidopanel.
Om jag skulle köra stresstest eller liknade med allt på lägsta så går det, men jag gillar inte temperaturen (inte för att den skadar cpun för det är en bit ifrån).
När jag vet att jag ska dra igång något som drar mycket under en längre tid, tex ett spel, video redigering t.ex. så drar jag upp fläktarna på max.

Var mindre kul när jag körde med mina Delta-fläktar på cpun och de varvade upp till 3600rpm bara för att windows gör sin WEI helt random under natten.

Edit: Bara att se till att man har bra temps, med en H100i så lär TS ha bra temp även med fläktarna på 5v.

Kan förstå att det lät lite med Delta fläktar ;P

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av slashnixx:

va tycker ni gubbar ska man köra på fläktkontroll till följande system?:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2982167/dator

va är fördelen med fläktkontroll? finns det inte program idag som kan ställa in fläktarna utan fläktkontroll, är inte så insatt i det där, förklara gärna lite;)

tack clockers!

Inte för att det har något med din fråga att göra men om du inte har bråttom med att beställa så har Fractal Design precis släppt version 2 av det chassit du valt. Kommer förmodligen lanseras i början av mars.

Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Ja, enligt min mening är det det. Använder du moderkortets styrning (4-pins PWM) kommer kylningen att anpassas efter belastning (hög belastning=mycket värme) efter den fläktkurva du använder. Manuell styrning tycker jag låter lite farligt när det gäller CPU. Nu är jag som tidigare skrivet inte insatt i Corsair Link och hur det funkar, men följ dess manual så kommer nog CPU kylningen att fungera. Tror inte heller att den genererar allt för hög ljudnivå med tanke på att du väljer den stora kylaren (H100i).

Fast mina fläktar (NOCTUA NH-U12P) är 3-pin, så någon styrning från moderkortet blir det då inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vet inte hur ASrock moderkortet du har fungerar men mitt ASUS Maximus IV Gene-z kan då styra hastigheten på 3-pin fläktar. Antar att moderkortet styr hur många volt som skall skickas till fläkten.

Om du ändå vill ha en extern fläktkontroller kan jag rekommendera aquacomputer's aquaero 5.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Fast mina fläktar (NOCTUA NH-U12P) är 3-pin, så någon styrning från moderkortet blir det då inte.

Joråå, det blir det visst det, men inte på samma sätt som för 4-pin PWM.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Joråå, det blir det visst det, men inte på samma sätt som för 4-pin PWM.

Hm. Tycker att min alltid ligger på 1300rpm enl hwmonitor... CPU-tempen ligger runt 40 i idle och 59 på full load, så temperaturen borde inte maxa fläkten i vanliga fall tycker jag...
Kan det vara något man behöver ändra i bios för att den ska bry sig om att ändra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Hm. Tycker att min alltid ligger på 1300rpm enl hwmonitor... CPU-tempen ligger runt 40 i idle och 59 på full load, så temperaturen borde inte maxa fläkten i vanliga fall tycker jag...
Kan det vara något man behöver ändra i bios för att den ska bry sig om att ändra?

Kolla i ditt moderkorts manual för BIOS, där framgår det (omd det är en bra manual).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av banantoft:

Inte för att det har något med din fråga att göra men om du inte har bråttom med att beställa så har Fractal Design precis släppt version 2 av det chassit du valt. Kommer förmodligen lanseras i början av mars.

Danne

tyvärr redan fåt hem alla dator delarna o datorn är ihopsatt mycket nöjd måste ja säga, grejar lite med att installera windows 7 just nu hehe^^

Permalänk
Medlem

mitt tips är:
http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...
Så låter du mobo styra alla fläktar

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

mitt tips är:
http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...
Så låter du mobo styra alla fläktar

snacka fet länk.. må¨ste skaffas..
hmm man kan tex koppla den till cpu platsen och sen så styrs alla fläktar efter cpu:n temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

snacka fet länk.. må¨ste skaffas..
hmm man kan tex koppla den till cpu platsen och sen så styrs alla fläktar efter cpu:n temp

Just så.
Kör själv med den och för grymt nöjd, i idle ligger fläktarna runt 500rpm och i full load ca 800rpm. Datorn låter mindre i load nu än vad den gjorde i idle innan

Dock måste man ha bara pwm fläktar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

mitt tips är:
http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...
Så låter du mobo styra alla fläktar

var en riktigt trevlig grej de där du:P