Optimalt grafikkort till Q8200

Permalänk
Medlem

Optimalt grafikkort till Q8200

Hej bäste sweclockare,

En bekant till mig har en 3+ år gammal dator med
Core2Quad Q8200 @ 2.33Ghz (stock klock)
Radeon HD 4870 (stock klock)
Asus P5Q-E
Antec Sonata III inkluderat 500W nätagg
Stockkylare för cpu

Vad vore den bästa uppgraderingsvägen? Han funderar nämligen på att köpa en ny dator om 6 månader, men jag anser att det går att klämma ut lite till liv ur hans dator med en överklockning på processorn (med ny kylare då) + nytt grafikkort.

Hur bra grafikkort kan man köpa just nu utan att cpun blir en flaskhals? (Ni får gärna upplysa mig om vad en rimlig klock vore Q8200, det här var lite före mitt riktiga hårdvaruintresse började...)

Permalänk
Medlem

Du lär ju kunna klämma en bit över 3ghz iaf:) kanske till 3.2-3.4Ghz. titta youtube, och googla lite, se vad de har för vcore

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av osmig:

Hej bäste sweclockare,

En bekant till mig har en 3+ år gammal dator med
Core2Quad Q8200 @ 2.33Ghz (stock klock)
Radeon HD 4870 (stock klock)
Asus P5Q-E
Antec Sonata III inkluderat 500W nätagg
Stockkylare för cpu

Vad vore den bästa uppgraderingsvägen? Han funderar nämligen på att köpa en ny dator om 6 månader, men jag anser att det går att klämma ut lite till liv ur hans dator med en överklockning på processorn (med ny kylare då) + nytt grafikkort.

Hur bra grafikkort kan man köpa just nu utan att cpun blir en flaskhals? (Ni får gärna upplysa mig om vad en rimlig klock vore Q8200, det här var lite före mitt riktiga hårdvaruintresse började...)

Tjena!
jag har en Q8200 med en Zalman CNPS9000 och jag har klockat min till 3.1GHz sen har jag 2 6870 som körs i krysseld.
Det flaskar. 1 flaskar inte. så du kan ju köpa ett 6870 går ju på ca 700kr

Permalänk
Medlem

Kan det ev vara värt att köpa, säg ett 7950 eller 7870 XT just nu om han planerar att uppgradera till haswell när den kommer ut? (byta ut moderkort + processor + minnen).
Då kan man även kanske köpa en dyrare kylningslösning i stil med noctua som man flyttar över... Kanske då får en rejäl överklockning som inte flaskar ett 7950 lika mycket.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag köpt en kylare nu, smekt på den med omsorg på prollen och klockat Quaden tills dennes limit. Angående grafikkortet hade jag ju inte betalat de rådande priser, du kan nog köpa dig ett high-end i 6000 serien begagnat och få mer för pengarna när han väl ska uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Kan det ev vara värt att köpa, säg ett 7950 eller 7870 XT just nu om han planerar att uppgradera till haswell när den kommer ut? (byta ut moderkort + processor + minnen).
Då kan man även kanske köpa en dyrare kylningslösning i stil med noctua som man flyttar över... Kanske då får en rejäl överklockning som inte flaskar ett 7950 lika mycket.

Flaskhalsande vad gäller processorer är lite av en myt för de flesta spelen.
En processor kan givetvis flaska ett grafikkort, men i regel hamnar alla höjningar av grafik på grafikkortet och inte processorn.
Så är den tillräckligt bra för att leverera spelbar fps kommer man kunna nyttja ett snabbare grafikkort.
Säg t ex att man får 60fps C2Q men hade fått 80 med en i5'a, det spelar inte så stor roll.
Sen finns det såklart spel som är mer beroende av CPU än GPU, men generellt är det inte så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

jag hade tänkt vänta till Haswell också. och om jag vore dig så skulle jag köpa en fin kylare som du sedan bara kan flytta över till din andra processor sen. Så kosta på dig en fin hade jag gjort. för att slippa lägga ut massa pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Hade jag varit du hade jag köpt en kylare nu, smekt på den med omsorg på prollen och klockat Quaden tills dennes limit. Angående grafikkortet hade jag ju inte betalat de rådande priser, du kan nog köpa dig ett high-end i 6000 serien begagnat och få mer för pengarna när han väl ska uppgradera.

Verkar som att han bestämt sig för att köpa haswell i sommar, och säger även att han kan vänta med grafikkort tills dess om det blir bäst. Han orkar inte ordna med begagnat, och eftersom han bor otillgängligt för mig kan jag inte heller ordna det åt honom. Så blir inget begagnat, även om jag själv inte har några problem med begagnat.

Antar att 8000-serien kanske släpps till sommarn? 700-serien från nvidia med eller? Det skulle iof göra alla kort man köper nya nu till ett dåligt köp, frågan är hur dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmefinne:

jag hade tänkt vänta till Haswell också. och om jag vore dig så skulle jag köpa en fin kylare som du sedan bara kan flytta över till din andra processor sen. Så kosta på dig en fin hade jag gjort. för att slippa lägga ut massa pengar

Blir nog så!:)

Permalänk
Medlem

Alright!
Processor överklockad till 3.24 GHz stabilt med 463x7, vcore ~= 1.35v. Det verkar krävas bättre ram för att komma högre.
Minnet som används är 2 st cm2x2048-6400c5c vilket endast är speccat för 800MHz@1.8v och tydligt är flaskhalsen, ty när jag höjde spänningen något så kunde jag öka FSB freq. till 470 från 450 och ändå boota windows. Om jag övervoltar minnet mer så går det att troligen att få en högre stabil överklock, men kör det redan i 1.96v och tänker nöja mig med denna överklock.

Permalänk
Medlem

Härligt! Alltid lika roligt när man klämmer ur det sista från en dator.
Det går ju alltid att klocka grafikkortet också, jag fick ut ~10% mer av mitt HD6870, utan att öka spänningen.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Härligt! Alltid lika roligt när man klämmer ur det sista från en dator.
Det går ju alltid att klocka grafikkortet också, jag fick ut ~10% mer av mitt HD6870, utan att öka spänningen.

Sålde honom mitt 560ti som nu är klockat till 900 (ist för 820) MHz på standardvolt. Grafikkortet blir över 80 grader i kombustor, så finns inget utrymme att höja spänningen tyvärr:(. I överlag så blev det en väldigt bra prestandaboost men överklockad processor samt nytt grafikkort, passade på att dra en ominstallation med.
Om hans processor fortfarande är relativt duglig 3 år efter köp, undrar hur länge min håller sig? Hmm.