Går det att ha ett internt och ett externt samtidigt ?

Permalänk

Går det att ha ett internt och ett externt samtidigt ?

Har ett internt ASUS STX ljudkort som sitter i min dator just nu och har planer på att skaffa ett externt ljudkort till för musikproduktion. Då undrar jag fall man kan ha båda korten installerade samtidigt utan att det blir strul och problem. Typ om man bara skiftar kort i olika situationer ? Eller är det bäst att bara köra med ett kort i ?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Windows 7/8 hanterar flera ljudenheter samtidigt på ett ganska smidigt sätt.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Min erfarenhet är att Windows 7/8 hanterar flera ljudenheter samtidigt på ett ganska smidigt sätt.

Så man behöver inte avaktivera och aktivera det andra utan det går att ha båda aktiverade ? Måste inte en vara typ master ?

Permalänk
Medlem

I många program får man ju välja vilket ljudkort som ska användas.

Annars tror jag båda används och du väljer vart ljudet ska ut med 2 separata volymkontroller.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra med flera ljudkort, musikprogram brukar alltid ha en valmöjlighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är just det med Windows 7 (vet ej med Vista) men jämfört med XP eller tidigare versioner av Windows kunnde man ha flera ljudkällor "playback device" aktiverade samtidigt och det har Windows nu plockat bort. Kör du ett DJ program eller liknande går det förmodligen att gå runt problemet enkelt. Jag tycker det är dåligt men det är så det är. Ex. Mitt inbyggda PCI ljudkort kan ej fungera med mitt externa ljudkort samtidigt eller om jag vill ha ljud ut ur HDMI då måste man aktivera HDMI och det inbyggda blir då avaktiverat.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Hdmi "lider" av hdcp, det stänger av analoga utgångar om hdmi används, det är en del av kopieringsskyddet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.