Bygga aktiva högtalare för max 1000:-

Permalänk
Medlem

Bygga aktiva högtalare för max 1000:-

Tjena!

Har flyttat till egen lägenhet och därmed så fick mina högtalare och förstärkaren flytta till tv'n. Har just nu inget ljud alls till datorn förutom ett sketet steelseries sibera v2. Har kollat runt lite på aktiva högtalare till datorn, och har hittat ett par som verkar helt ok (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=226994). Behöver inget monster ljud, men vill heller inte köpa logitech högtalare för 500 spänn då de både ser och låter förjävligt.

Men jag tänkte nu att kan man köpa ett par aktiva högtalare för 1000 spänn så borde man kunna bygga ett par minst like bra eller kankse lite bättre för samma peng (eller gärna lite billigare).

Dock har jag ingen aning om vart jag kan köpa element, förstärkare och allt annat kul som jag behöver. Inte heller vad jag ska ha för sorts element?
1 liten bas och 1 mellanregister/diskant, eller vad är att föredra?

Har tittat lite på elfa, men dom har ju en hel jävla uppsjö av element. Har ingen aning om vad som kan passa bra för ändamålet. Behöver ju även en förstärkare. Är det något mer jag behöver?

För att få en snygg ytfinish kan det vara bra att smälla på glasfiberväv, har för mig dom gjorde det på alla byggen på pimp my ride som jag såg i unga år. Man kan ju tycka vad man vill om deras byggen, men högtalar "lådorna" fick en snygg yta.

Uppskattar alla tips och råd som jag kan få.

Budget: Max 1000 kr (inkl trä, skruv osv osv)

Storlek; H: max 30cm D: Max 25cm B: max 20 cm (hyffsat vanliga mått för ettt par aktiva högtalare som ska stå på skrivbordet.

Tack på förhand

//Ludvig

Permalänk
Medlem

Man kan säkerligen bygga något bättre själv och kanske billigare än det går att köpa. Problemet ligger snarast i kunskapen som behövs. Man behöver kunna en hel del för att bygga ett par bra högtalare och ska man dessutom själv bygga en förstärkare till så är det ett rätt stort projekt om det ska bli bra.
Vad gäller högtalarna kan man göra det relativt enkelt för sig genom att använda bredbandselement som får spela i en sluten låda. Storleken på låga beror ju på element, men ett 3" element i en låda på 2-3l kanske, för att ta ett exempel.
Om man inte är så nogräknad kan man köpa lite "vad som helst" och stoppa in dylika element i. Bäst och enklast blir kanske dock att gå på ett beprövat koncept som "Mupps" tex. http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
Då kommer du att få väldigt välljudande högtalare, men de kommer inte att spela så djupt i basen.
Elementen går att köpa för 275kr/st från hifikit. De verkar även finnas här för 198kr/st http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-tg9fd1004-p-165.aspx Jag vet dock inte något om det företaget...
Materialet till lådorna bör inte gå på många kronor om man bygger i spånskiva, men det är enklare att få en snygg finish i MDF (som är dyrare).

Ang. att använda glasfiber som material så är det väl inte optimalt. Man måste gjuta rätt tjockt om det ska bli någorlunda stumt och inte bli en massa resonanser. Fördelen är ju att man kan gjuta en ganska udda form och undvika stående vågor i lådan.
Finish på glasfiber kan kräva lite jobb, beroende på vilket sätt man gjuter på. Om man lägger glasfiber utanpå något så får man räkna med att spackla och slipa och spackla och slipa och slipa och slipa och... Ja, du fattar grejen.

Hur som helst kanske du har 200kr kvar till slutsteg och kontakter/kablar osv. Det går, eftersom det inte behövs mer än kanske 10W per kanal, men det blir lite tajt.
Enklast och billigast blir nog dock om man kan tänka sig att ha förstärkaren externt. Då kan man köpa en billig T-amp på ebay, tex, som ger väldigt bra ljud för pengen. Denna tex: http://www.ebay.com/itm/NEW-Lepai-2CH-TA2020-Home-HiFi-Diy-Di... (man får komplettera med AC-adapter.

Man får ju tillägga att det inte blir utrustning som spelar så att det fladdrar i byxbenen, men det kommer att låta bra för pengen.

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla blocket? Borde gå hitta gamla förstärkare och högtalare i hyfsad kvalitet för 1000kr

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

är nog ganska svårt att bygga egna aktiva högtalare. är nog mycket enklare att bygga ett par passiva och ha en förstärkare till.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

är nog ganska svårt att bygga egna aktiva högtalare. är nog mycket enklare att bygga ett par passiva och ha en förstärkare till.

Högtalarna är ju samma ändå, det är bara att man delar förstärkaren i två delar och har två (mindre) nätdelar istället. Det blir ju en något dyrare konstruiktion med aktiva och det kan bli lite tajt att få till inom budgeten, men...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Kanske borde tillägga att jag har byggt högtalare innan, dock passiva. Ustrustingen är inte heller till för att spela så det "fladdrar i byxbenen" det har jag mina golvhögtalare till.

Vill helst inte ha en extern förstärkare, då köper jag hellre edifier talarna.
Jag hade inte heller tänkt att bygga förstärkaren själv, utan köpa en färdig som är till för ändamålet. Har för mig jag hittade någon för 250 kr typ inkl nätadapter. Men jag kommer inte ihåg vart jag hittade den. Har för mig att det var på elfa, men hittar inget när jag letar (hittar inga förstärkare alls.)

Dock så kanske jag skulle skruva fast den förstärkaren du linkade på baksidan på en utav talarna. Den ser ganska liten och smidig ut.
Hade varit trevligt om du kunde linka passande AC adapter.

Permalänk
Medlem

T-Amp:arna finns ju att köpa som bara kretskort åxå, om man vill det. Man kan inte brygga dessa förstärkare dock. Man kan ju välja att montera förstärkaren i ena högtalaren och dra högnivå till den andra alt. ha två förtärkare där man bara nyttjar ena kanalen på varje och ha två nätdelar (eller en större) till respektive.
Till den jag länkade funakr det med AC-adapter som har 12-14VCD och kan lämna 5A (I praktiken räcker nog 4A rätt långt). Ska du bygga in den eller så så funkar det ju typ med vilken nätdel som helst med de specarna. Ska du använda den med kontakten som sitter i förstärkaren behöver det ju vara rätt kontakt. Jag har inte orkat forska i vilken kontakt dock... Köper man en nätdel med flera olika ska det ju finnas någon som passar.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mer på T-Amp kretskort.

Detta verkar vara ganska vettigt? : http://www.ebay.com/itm/MUSE-M50-2x50w-T-AMP-MINI-AMPLIFIER-s...

Men hittar ingen info om vad det ska vara för slags nätdel, är det 12V som gäller eller? Vad behövs för strömstyrka.
Går det att bygga in skiten i ena högtalaren, eller kommer den överhetta?

Är även fortfarande väldigt vilsen när det gäller elementen. Det som länkades lite högre upp verkar ju rätt ok. Men det går inte speciellt lågt alls, kommer det inte låta väldigt mesigt? Är som sagt inte ute efter monsterljud, men 115 Hz låter lite väl högt?

Kanske är bättre att satsa på ett baselement och en diskant, men hittar ta mig fan inget.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Muse brukar komma med 14v 4A klossar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Har för mig att Muse brukar komma med 14v 4A klossar.

När du skriver "brukar komma med" Menar du då att jag får med en nätadapter om jag köper Muse m50'n som jag länkade?

Står ju inget i annonsen om man får med nätadapter eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte du får med, jag har en liknande t-amp från ebay som jag köpte till flickvännen. Då fick jag ta en av de "dyrare" för att få med nätadapter. För övrigt funkar förstärkaren klockrent. Driver två högtalare i köket, alla nöjda!

Permalänk
Medlem

Kommer den här passa måntro? : http://www.ebay.com/itm/MUSE-14V-4A-power-supply-for-muse-T-A...

Är ju Muse och det är 14V4A dock står det ju att den är till M20-M21 och inte till M50

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luddz:

När du skriver "brukar komma med" Menar du då att jag får med en nätadapter om jag köper Muse m50'n som jag länkade?

Står ju inget i annonsen om man får med nätadapter eller inte.

Det står ganska tydligt att det endast är förstärkarkortet i den länkade annonsen.
"THIS IS ONLY FOR MUSE M50 MINI CLASS-D 2x50w MAINBOARD"
Och nej den nätdel du hittat är alldeles för klen, förstärkaren ska kunna ge 100 W i 4Ohm och troligen lite mera i lägre impedans, nätdelen bör alltså klara minst 200W och den nätdelen du länkat klarar 50W.
Det kommer att gå att spela, men du kan inte spela stark för då kommer troligen nätdelen att stängas av pga överström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För mig känns det som ett omöjligt uppdrag.

Inte så lätt att konkurrera med en massproducerad högtalare i den prisklassen.

Om man börjar rada upp lite kostnader, trä och skruv som ska ingå i 1000 kr.

Spånskiva 100 kr
En paket träskruv 30 kr
Kontakter och kablar 50 kr
T-amp inkl frakt 120 kr
PSU - säkert inte under 150 kr

Då är du uppe i 450 kr, och jag tror jag har räknat ganska lågt.

Har faktiskt svårt att tro att det blir bättre högtalare än om man köper färdiga efter lite research.

Permalänk
Medlem

Har också insätt att det blir nog inte billigare. Men nu har jag blivit jävligt sugen på att bygga ett par talare så jag tror jag slänger på ett par hundra och bygger trots allt.

Dock hittar jag ingen vettig nätdel till 50W stärkaren. (hittade en som kostade 39 dollar att frakta, lol)
Så funtar på att ta 2x25W istället, borde väl duga rätt bra åt ändamålet?

MUSE M21 EX TA2021 2X25W 100:-
MUSE 14V 4A power supply for muse T-AMP M20 M21 with EU plug cable 65:-

Diskant: 2X ResponseTW 206 250:-
Bas: 2X ResponseTW 4002 360:-
Delningsfilter: 2X SPB 1224 250:-

Vilket blir cirka 1000:- bara det, sen ska det på spånskiva, skruv, färg och kabel. Men jag får ju nöjet att bygga med!

Kommer då att köras i 8 ohm, är det någon större skillnad mot att köra på 4 ohm?

diskanten säger att den vill ha delningsfrekvens på <5000 Hz men delningsfiltret ger 2000 och 4000 Hz, kommer detta bli ett problem?

Kommer jag få dugligt ljud om jag köper den skiten eller ska jag helt enkelt ge fan i det och bara köpa ett par billiga aktiva högtalare. Eller kanske ett par billiga satteliter och köpa en T-Amp i chassi och skruva fast på baksidan på en av talarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Vilket blir cirka 1000:- bara det, sen ska det på spånskiva, skruv, färg och kabel. Men jag får ju nöjet att bygga med!

Jo, precis. Bygger man för att det är kul så blir det en annan sak.

Ett tips: Fuska inte med finishen på lådorna, tänk på att du ska sitta 50 cm ifrån och titta på dom!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Toye666:

Jo, precis. Bygger man för att det är kul så blir det en annan sak.

Ett tips: Fuska inte med finishen på lådorna, tänk på att du ska sitta 50 cm ifrån och titta på dom!

Har du ljust i rummet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha utgått från antingen http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-tg9fd1004-p-165-c-168.a... eller http://byggdinbas.jetshopfree.se/fountek-fr88ex-p-161-c-168.a...

Bra ljud, men begränsad bas och begränsade ljudnivåer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Spånskiva 100 kr
En paket träskruv 30 kr
Kontakter och kablar 50 kr
T-amp inkl frakt 120 kr
PSU - säkert inte under 150 kr

Bygger man ett par mindre högtalare som mupps, tex, så får man ihop dem av några spillbitar som lokala byggfirman säkert kan tänka sig att skänka bort. Skruv behövs inte för så små högtalare, men en pytteliten flaska vitlim behöver man ju, om man inte redan har eller kan "låna" av någon bekant.
Kontakter och kablar kan man hitta i gamla kasserade prylar man hittar i grovsoprummet eller närmaste AV-station. Nöjer man sig med en T-amp med TA2024 eller TA2020 så kommer man nog undan med en 50kr för nätdelen. http://www.ebay.com/itm/12V-4A-LCD-Monitor-Adapter-Power-Supp...
Man kan säkert hitta en nätdel åxå som skräpar någon stans om man letar lite.

Så jag vet inte om du räknat så lågt...

Sen kostar det ju såklart en liten peng om man vill ha riktigt bra finish på grejerna.

Permalänk
Avstängd

DU ska ej använda spånskiva. Änvänd MInst 12 mm MDF

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

DU ska ej använda spånskiva. Änvänd MInst 12 mm MDF

Varför inte spånskiva? Hellre spånskiva än MDF för fullregisterbyggen. MDF går bra till basar dock.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neonodia:

DU ska ej använda spånskiva. Änvänd MInst 12 mm MDF

Du ska inte bygga i ett material du inte behärskar Jag har lyssnat på många bygggen och just lådmaterialet är nog där det skiljer mest, trä, skivmaterial, kompositer, sten, betong, tegel och metall, men om det blir bra eller inte beror nog mest på konstruktören, jag har hört fantastiskt bra subbar i spånskiva, och jag har hört riktigt usla i mdf, om jag ska ge en teori så tror jag att spånskiva har ett ljudmässigt dåligt rykte pga att det är svårt att bygga snyggt pga ytan och så är den "skör" många har byggt PA i spån och så slås de sönder, spån är inte kategoriskt sämre än mdf, mdf skivorna är tex inte lufttäta, men de har ju fördelen att de är lättare att få bra finish på det är därför de ofta används i möbler och byggnadsdetaljer.
Och så finns det en del billiga byggen i spånskiva som är feldimensionerade men det är inte spånskivans fel, men det har sålts mängder med såna högtalare i paket främst från asien där man snålat in på material för att bygga billigt, idag så gjuter man ofta samma typ av högtalare i plast och säljer det som "datorljud" eller surrondsystem för 3995:- men de låter fortfarande lika illa fastän spånskivan försvunnit.
Problemet är alltså oftast inte spånskivan i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spånskiva är bättre än MDF i fullregisterbyggen eftersom MDF lagrar betydligt mer energi än spånskivan vilket kommer att ge ett mer grötigt ljud. För fullregisterlådor vill du ha ett lätt men styvt material.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är många som rekomenderar Vifa TG9FD.
Menar ni då att jag bara ska köra på 1x Vifa TG9FD/ högtalare med tanke på att det är bredband. eller det och en diskant? Tycker det ser ganska trist ut med bara ett element.

Det baselementet och diskanten jag länkade, kommer det att låta sämre? Det blir ju ett bättre frekvens omfång. Men sen är det väl annat som spelar in med, kan jag tänka mig.

Det lutar hur som helst åt att köpa en MUSE 2x25W och nätdel.

Angående lådmaterial så har jag inte riktigt bestämt mig heller. MDF är inte jättemycket dyrare om det inte går åt så mycket. Sen om det är bättre eller inte verkar oklart. Men det är helt klart lättare att få snyggt iaf och då behöver jag ju inte spackla "sidorna heller. Men det kommer jag inte köpa fören jag har element och stärkare ändå. Behöver ju inte beställas bara att åka bort till byggmax eller beijer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Verkar som att det är många som rekomenderar Vifa TG9FD.
Menar ni då att jag bara ska köra på 1x Vifa TG9FD/ högtalare med tanke på att det är bredband. eller det och en diskant? Tycker det ser ganska trist ut med bara ett element.

Det baselementet och diskanten jag länkade, kommer det att låta sämre? Det blir ju ett bättre frekvens omfång. Men sen är det väl annat som spelar in med, kan jag tänka mig.

Det lutar hur som helst åt att köpa en MUSE 2x25W och nätdel.

Angående lådmaterial så har jag inte riktigt bestämt mig heller. MDF är inte jättemycket dyrare om det inte går åt så mycket. Sen om det är bättre eller inte verkar oklart. Men det är helt klart lättare att få snyggt iaf och då behöver jag ju inte spackla "sidorna heller. Men det kommer jag inte köpa fören jag har element och stärkare ändå. Behöver ju inte beställas bara att åka bort till byggmax eller beijer.

Ett element per låda, ja. Fördelen med ett element är att du slipper bygga ett delningsfilter vilket kommer att kosta pengar, ta tid och vara svårt att få till bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Verkar som att det är många som rekomenderar Vifa TG9FD.
Menar ni då att jag bara ska köra på 1x Vifa TG9FD/ högtalare med tanke på att det är bredband. eller det och en diskant? Tycker det ser ganska trist ut med bara ett element.

Det baselementet och diskanten jag länkade, kommer det att låta sämre? Det blir ju ett bättre frekvens omfång. Men sen är det väl annat som spelar in med, kan jag tänka mig.

Det lutar hur som helst åt att köpa en MUSE 2x25W och nätdel.

Angående lådmaterial så har jag inte riktigt bestämt mig heller. MDF är inte jättemycket dyrare om det inte går åt så mycket. Sen om det är bättre eller inte verkar oklart. Men det är helt klart lättare att få snyggt iaf och då behöver jag ju inte spackla "sidorna heller. Men det kommer jag inte köpa fören jag har element och stärkare ändå. Behöver ju inte beställas bara att åka bort till byggmax eller beijer.

Det är, som Kalium säger, en mycket enklare kontruktion om man väljer att använda bara ett bredbandselement. En högtalare med flera element har potential att låta bättre, men det måste ofta till ganska komplicerade delningsfilter för att det ska bli bra och ofta får man experimentera sig fram till komponentvärden osv då dessa är beroende inte bara av elementen utan av lådans konstruktion. Gör man allt från scratch är lådan som sådan åxå rätt komplicerad, åtminstone om man säljer en portad låda av något slag. En sluten låda är rätt enkel, men ska den spela lika djupt som en portad låda blir den mycket större.
Jag har hört några konstruktioner med bredbandselement och de brukar, sett till enkelheten och den minimala arbetsinsatsen, låta väldigt bra. Sen blir ljuddtrycket och basen, som sagt, lite begränsad om man endast har ett bredbandselement på 3-4".

Skrivet av Kalium:

Ett element per låda, ja. Fördelen med ett element är att du slipper bygga ett delningsfilter vilket kommer att kosta pengar, ta tid och vara svårt att få till bra.

Dock kan många konstruktioner med bredbandselement vinna på ett notchfilter. Vad jag läst mig till så verkar åsikterna gå isär om mupps låter bäst med eller utan.
Jag har ett par högtalare byggda med ett par 3" Tangband bredbandselement och de får en lätt nasal klang utan notchfiltret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luddz:

Verkar som att det är många som rekomenderar Vifa TG9FD.
Menar ni då att jag bara ska köra på 1x Vifa TG9FD/ högtalare med tanke på att det är bredband. eller det och en diskant? Tycker det ser ganska trist ut med bara ett element.

Det baselementet och diskanten jag länkade, kommer det att låta sämre? Det blir ju ett bättre frekvens omfång. Men sen är det väl annat som spelar in med, kan jag tänka mig.

Det lutar hur som helst åt att köpa en MUSE 2x25W och nätdel.

Angående lådmaterial så har jag inte riktigt bestämt mig heller. MDF är inte jättemycket dyrare om det inte går åt så mycket. Sen om det är bättre eller inte verkar oklart. Men det är helt klart lättare att få snyggt iaf och då behöver jag ju inte spackla "sidorna heller. Men det kommer jag inte köpa fören jag har element och stärkare ändå. Behöver ju inte beställas bara att åka bort till byggmax eller beijer.

Vifaelementen finns i en väldigt bra och billig högtalarkonstruktion "muppar" ska du bygga för 500kr i material så är det en svårslagen modell, den är bra på riktigt för de pengarna och den lilla storleken.
Ritningar, beskrivningar och lite resonemang bakom konstruktionen har du här:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.