Hårddiskar startar på måfå

Permalänk

Hårddiskar startar på måfå

Hejsan!

Jag har ställt in att mina hårddiskar ska gå in i viloläge efter 1 minuts inaktivitet. Dock sker det några skumma grejer:

  • När jag öppnar papperskorgen så startar båda hårddiskar, även om det inte ligger någonting i papperskorgen som härstammar från de hårddiskarna

  • När jag ska stänga av datorn brukar hårddiskarna gå ur sitt viloläge, spinna upp, sedan stängs datorn av och hårddiskarna spinner ner igen och stängs av

  • När jag skulle skapa den här tråden så spann båda hårddiskarna igång strax efter att jag öppnade webbläsaren, jag har en HDD-LED och den lös inte så det varken skrevs eller lästes någonting till/från mina hårddiskar. Alltså startades de av någon annan outgrundlig anledning.

Vore jättetrevligt om någon kunde försöka hjälpa mig räta ut mina frågetecken. Skitjobbigt när hårddiskarna spinner igång utan någon som helst logik.

Permalänk
Medlem

De första två kan du inte göra mycket åt - operativsystemet (Windows) kommer att vilja accessa alla fast anslutna hårddiskar i dessa två lägen.

Den tredje - kolla i task manager vad du har för processer igång och fundera vidare utifrån det (jag antar att du har operativet på en annan disk). Någon process vill uppenbarligen åt diskarna.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, har en extern HDD som går igång lite då och då när jag öppnar filer/program/mappar som inte ens den externa HDDn använder.

mvh

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Skrivet av BjornS:

De första två kan du inte göra mycket åt - operativsystemet (Windows) kommer att vilja accessa alla fast anslutna hårddiskar i dessa två lägen.

Den tredje - kolla i task manager vad du har för processer igång och fundera vidare utifrån det (jag antar att du har operativet på en annan disk). Någon process vill uppenbarligen åt diskarna.

Jag har kollat över mina processer, funderat mycket, övervakat "Resource Monitor" och haft koll på HDD-LED:en – men ibland drar hårddiskarna verkligen igång utan någon som helst anledning verkar det som. Ja, jag har operativsystemet på en SSD. Dessa två mekaniska hårddiskarna har jag endast filmer på. Jag har dessutom sett till så att exempelvis inte Photoshop, eller dylika program, lägger någon slags cache på mina mekaniska hårddiskar.

Skrivet av Chipp!:

Har precis samma problem, har en extern HDD som går igång lite då och då när jag öppnar filer/program/mappar som inte ens den externa HDDn använder.

mvh

Skönt att höra att man inte är ensam åtminstone. Jag avskyr dock när sådant här händer, att hårddiskar spinner igång utan någon rimlig anledning. "Fuck logic" liksom.

Permalänk
Skrivet av BjornS:

De första två kan du inte göra mycket åt - operativsystemet (Windows) kommer att vilja accessa alla fast anslutna hårddiskar i dessa två lägen.

Du verkar ha fel!

Både i dag och i går har jag öppnat papperskorgen ett antal gånger UTAN att mina mekaniska hårddiskar har dragit igång. Jag tror dock inte det har att göra med vad papperskorgen innehåller, för även om den inte innehåller grejer från de mekaniska hårddiskarna så har de dragit igång även då.

Jag hittar verkligen inte mönstret för detta betéendet, vilket stör mig enormt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Du verkar ha fel!

Både i dag och i går har jag öppnat papperskorgen ett antal gånger UTAN att mina mekaniska hårddiskar har dragit igång. Jag tror dock inte det har att göra med vad papperskorgen innehåller, för även om den inte innehåller grejer från de mekaniska hårddiskarna så har de dragit igång även då.

Jag hittar verkligen inte mönstret för detta betéendet, vilket stör mig enormt...

i egenskaperna för papperskorgen så kan windows dedikera ett utrymme på t ex 14 gb till dina mekaniska diskar förutom c disken :3 in där och kika ifall windows nu gjort det... har du inget utrymme på t ex D: så kommer alla filer du tar bort inte dyka upp i papperskorgen. utan den kommer antagligen varna dig konstant med filen är för stor för papperskorgen vill du ta bort den permanent...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

i egenskaperna för papperskorgen så kan windows dedikera ett utrymme på t ex 14 gb till dina mekaniska diskar förutom c disken :3 in där och kika ifall windows nu gjort det... har du inget utrymme på t ex D: så kommer alla filer du tar bort inte dyka upp i papperskorgen. utan den kommer antagligen varna dig konstant med filen är för stor för papperskorgen vill du ta bort den permanent...

Tack för tipset! Jag har nu stängt av så att filer från mina mekaniska hårddiskar ska raderas på direkten, och inte mellanlanda i papperskorgen. Dock tror jag inte det kommer hjälpa mig – då mina mekaniska hårddiskar, som sagt, har dragit igång även de gånger då jag har öppnat papperskorgen utan att ha någonting från de hårddiskarna i papperskorgen.

Men det återstår att se om det här kanske, på något underligt sätt, löser mitt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

[i]*Tråd låst*[/i]

Korspost. Se Hårddiskar anropas vid slumpmässiga tillfällen för öppen tråd i ämnet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.