Asus Vivotab Smart – surfplatta med x86 och Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Asus Vivotab Smart – surfplatta med x86 och Windows 8

Surfplattor har länge varit synonymt med Ipad eller Android, men det finns alternativ. SweClockers synar x86-baserade Vivotab Smart med fullfjädrade Windows 8 och lämnar inga detaljer orörda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Svartan på skärmen ser för djävlig ut.

Permalänk
Medlem

Det låter som alla fördelar med en "riktig" windows tablet gör att den failar...
Personligen ser jag ingen anledning till att använda denna framför android eller till och med apple (inte ett stort fän av apple)...

Lite synd dock hade gärna haft en tablet som jag kunde spela lite äldre windows spel med.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Metro -> Modern UI -> Modern?

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

mm ja gilla denna men jag tro iaf jag skulle ändå stanna kvar oss Android, jag vill helst köra Windows i datorn för man är mer van iaf jag tycker det.

Men den verkar vara perfekt att ha monterad i bilen.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Kan ni inte göra en recension av Vivobook S200E? Vet att den kom i slutet av förra året.

Permalänk
Medlem

Med batteri på 25watttimmar så blev jag besviken. Såg sedan att batteritiden ändock ligger i acceptabel ipad klass på runt 10 timmar och måste säga att detta är riktigt bra gjort då det trots allt handlar om datorhårdvara.

Min netbook med ett 50watttimars batteri ligger på max 8 timmar. Då med en enkelkärnig atom processor.

Vet inte vad det är men någonting är det iaf som är helt rätt om man åstakommer bättre batteritid med halverat batteri. grymt!

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en helt ok platta, om man gillar 10 tum.
Själv gör jag inte det. Är man som jag, på resande fot mycket och läser mycket, så är 7 tum/Nexus 7 det ultimata valet.

Att läsa på 7" är väldigt trevligt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint.W:

Skärmen ser för djävlig ut.

Skärmen är bra, vet det för jag skriver detta på den.

Permalänk
Avstängd

För dyr..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Datavetare
Skrivet av guos89:

Med batteri på 25watttimmar så blev jag besviken. Såg sedan att batteritiden ändock ligger i acceptabel ipad klass på runt 10 timmar och måste säga att detta är riktigt bra gjort då det trots allt handlar om datorhårdvara.

Min netbook med ett 50watttimars batteri ligger på max 8 timmar. Då med en enkelkärnig atom processor.

Vet inte vad det är men någonting är det iaf som är helt rätt om man åstakommer bättre batteritid med halverat batteri. grymt!

Det man inte får glömma är att 10" iPad har ett batteri på hela 42Wh, så att matcha det med 25Wh är rätt bra. Naturligtvis förklarar "retina"-skärmen på iPad varför den drar mer ström.

Du kan inte direkt jämföra din Atom dator med denna. Atom-plattorna må ha en dual-core Atom, men den är del i ett SoC och byggd med en tillverkningsprocess där man fokuserat på väldigt lågt ström-läckage. Din Atom är byggd på en traditionell process för "vanliga" CPUer och drar därför mycket mer ström både när den jobbar men framförallt när den inte jobbar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

VAD ska jag använda den till? fattar inte!! har ju redan en laptop och en platta nu får de fan räcka (låter medvetet gubbig)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte upplevt oflyt i desktop mode men har inte heller kört program som är för krävande för plattan för man får väl ha nån sorts förankring i verkligheten med dual core 1,6ghz.

Mycket bra platta för vardagsbruk aka media + webbbrowsing och fullt Office vilket är ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

För dyr..

Har du ens sett priserna på Windows plattorna ?

Permalänk
Medlem

Hej. Bara jag som tycker att bra bilder är lika viktigt som texten i en recension?

Kul att ni frilansar folk osv, men ni får väl se till att de kan hantera en kamera ordentligt?

Bilderna är fruktansvärt dåliga, och killen som sköter kameran verkar inte ha en susning om vad han han håller på med.

Bilderna är tagna i JPG, redan där är det något som inte stämmer...
Att de sedan inte är tagna i JPG high gör inte saken bättre. RAW borde vara ett krav när man ska fota åt en site som är så pass stor som Swec.
Kit objektiv, 800 ISO & F/4.5. Det låter inte som produktfotografering i mina öron.

Gör om, gör rätt.

Permalänk

Jag funderade på en x86 platta, men efter denna recension så funderar jag mer på en android och sedan köra remote desktop emot en server istället. Visst gränssnittet kommer lagga asset, men resten flyta på riktigt bra.

I.of.s. hade det varit skoj att åtminstone ha en vettig office paket installerat lokalt, så windows RT kan vara ett alternativ det också. Och en ny Ipad är inte fel om bara apple får tummarna ur baken och släpper en ny.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan ni inte öppna och titta inuti? Hade varit intressant att se om man kanske kunde byta SSD själv

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Bra recension!

Jag anser dock att det är för dyrt med tanke på de Android och iPad som finns på marknaden till bättre priser.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det man inte får glömma är att 10" iPad har ett batteri på hela 42Wh, så att matcha det med 25Wh är rätt bra. Naturligtvis förklarar "retina"-skärmen på iPad varför den drar mer ström.

Du kan inte direkt jämföra din Atom dator med denna. Atom-plattorna må ha en dual-core Atom, men den är del i ett SoC och byggd med en tillverkningsprocess där man fokuserat på väldigt lågt ström-läckage. Din Atom är byggd på en traditionell process för "vanliga" CPUer och drar därför mycket mer ström både när den jobbar men framförallt när den inte jobbar.

Stämmer bra det.

Men då skulle man ju kunna tänka sig att använda denna soc på netbooks (vilket iofs ör en utdöd kategori, även om jag sjäkv gillar iden om ett litet och billigt format) och man skulle då kunna få en batteritid på uppemot 20 timmar vilket hade varit helt grymt. Tråkigt att sådan inte är fallet

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bokenbergen:

Hej. Bara jag som tycker att bra bilder är lika viktigt som texten i en recension?

Kul att ni frilansar folk osv, men ni får väl se till att de kan hantera en kamera ordentligt?

Bilderna är fruktansvärt dåliga, och killen som sköter kameran verkar inte ha en susning om vad han han håller på med.

Bilderna är tagna i JPG, redan där är det något som inte stämmer...
Att de sedan inte är tagna i JPG high gör inte saken bättre. RAW borde vara ett krav när man ska fota åt en site som är så pass stor som Swec.
Kit objektiv, 800 ISO & F/4.5. Det låter inte som produktfotografering i mina öron.

Gör om, gör rätt.

Surfplattan fotograferades på mitt senaste besök på kontoret i Stockholm, tillbehör (cover och tangentbord) fick jag på efterhand. Vi hann tyvärr inte fixa riktig kamerautrustning innan vi behövde få ut recensionen, därför blev vissa bilder tyvärr som de blev och jag håller fullständigt med dig i din kritik.

Systemkamera, ljustält, ljus osv. är på G inom de kommande dagarna, så vad jag kan lova är bättring till nästa recension på en ny produkt jag redan satt tänderna i! P.S. Jag är ingen frilansare

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Älskar min 7" platta med oled skärm ännu! Bra vikt, bra batteritid och fint flyt vid surf/film och trevlig för att läsa e-böcker på. Kanske kan surface pro 2 matcha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Surfplattan fotograferades på mitt senaste besök på kontoret i Stockholm, tillbehör (cover och tangentbord) fick jag på efterhand. Vi hann tyvärr inte fixa riktig kamerautrustning innan vi behövde få ut recensionen, därför blev vissa bilder tyvärr som de blev och jag håller fullständigt med dig i din kritik.

Systemkamera, ljustält, ljus osv. är på G inom de kommande dagarna, så vad jag kan lova är bättring till nästa recension på en ny produkt jag redan satt tänderna i! P.S. Jag är ingen frilansare

Det går dock hur bra som helst att använda den utrustningen du har men bara med hjälp av ett stativ, du som nu inte är en frilansare utan bättre än så borde ju ha de

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Prolexz:

Det går dock hur bra som helst att använda den utrustningen du har men bara med hjälp av ett stativ

För närvarande finns ingen kamerautrustning värd att nämna, det hade självklart använts om det funnits tillgängligt. Återigen, lovar bättre bilder till nästa recension!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad händer om man slänger på upplösningen av "retina" på denna? Kan inte bli mycket batteri/prestanda över då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det är inte högra krav som ställs av redaktionen på produkterna. "Bra produkt" trots mer eller mindre stora problem och svagheter.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att batter-tiden är bra då den bara behöver visa så lite pixlar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Gött jobbat Jacob! Borde inte överklockningsförmågan också testas?

Permalänk
Medlem

Ganska bra prestanda med andra ord, då de andra är laptops eller stationär (intel NUC är en mikrodator, dock om än stationär oavsett).
Tror man ska nog jämföra en tablet dator med ANDRA tablet-datorer, blir lite.. falska siffror om man ska jämföra med andra datorformat.

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta funka med drivrutiner och hur funkar de med avinstallation, kommer det ligga kvar massa skräp filer då liksom på en stationär dator?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Det låter som alla fördelar med en "riktig" windows tablet gör att den failar...
Personligen ser jag ingen anledning till att använda denna framför android eller till och med apple (inte ett stort fän av apple)...

Lite synd dock hade gärna haft en tablet som jag kunde spela lite äldre windows spel med.

Äldre windows spel och dos spel går att köra på android med rätt emu. Testa :).

Kul test btw!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]