Bussbredd, möjligheter och hinder eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Bussbredd, möjligheter och hinder eller hur fungerar det?

Hej

Läst runt lite om bussbredd men förstår inte riktigt vad problemet är.

Tydligen kan man köra med bred buss, men låg hastighet på minnena och få samma effekt som smal buss men snabba minnen.

Det jag inte förstår är varför man tex inte gör bred buss med snabba minnen. Finns det någon synergieffekt i att ha en exaktavvägd buss i förhållande till minnesmängd?

Är detta ett "Höna av en fjäder" ämne?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Vad skall de tjäna pengar på imorgon om vi idag skulle göra allting rätt?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rocklets:

Hej

Läst runt lite om bussbredd men förstår inte riktigt vad problemet är.

Tydligen kan man köra med bred buss, men låg hastighet på minnena och få samma effekt som smal buss men snabba minnen.

Det jag inte förstår är varför man tex inte gör bred buss med snabba minnen. Finns det någon synergieffekt i att ha en exaktavvägd buss i förhållande till minnesmängd?

Är detta ett "Höna av en fjäder" ämne?

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=170588

Bra förklaring på hur det fungerar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Enligt den tråden konstateras att Nvidia har gjort "Work arounds" genom bla PhysX och delas bussbredd mellan minnen. Verkar således som att det är de enskilda minnena som måste få förbättrad bredd. Detta föranleder nästa fråga.

Om varje minne har 32bit(?) att tillgå, 64 för två minnen, men Nvidia på 660Ti (med 192bit buss) låter 4 minnen dela på busskapaciteten från två minnen, hur blir detta möjligt om de enskilt har 32bit.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns breda snabba bussar, men då det kräver fler fysiska förbindelser med hög precision på måtten så går det inte att göra billigt, tex längden på ledningsbanorna blir kritiska om signalerna ska komma fram samtidigt, Ibm håller på att experimentera med sånt här för superdatorer, de integrerar i princip minnet på cpun genom att stapla kiselbrickor på höjden utan kretskort, men då var det ju det med kylningen..... Men de håller på med det också, vätskekylning med micropumpar inuti chipen som leder ut värmen till en värmeväxlare, billigt är det inte, men det verkar ha potential att bli väldigt snabbt. Intel har visat teknik där de skippar kretskorten helt för att kunna pressa upp busskapaciteten, de kopplar kretsarna kapacitivt istället och har bara strömförsörjningen via kretskortet.
Men visst finns det saker idag du kan köpa som har större bussar, en Intel x79 plattform eller nån serverlösning med multi cpu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som mrgaffe antydde, det är en konstruktions/kostnadsfråga också, det sitter en minneskontroller mellan GPU och minnen också (lika som på moderkortet men CPU och RAM).
En väldigt bred buss (många ledningar) kan bli svår och framförallt dyr att klämma in.

Här är en artikel som diskuterar just en 192-bits-produkt (nVidia GTX 660):
http://www.anandtech.com/show/6159/the-geforce-gtx-660-ti-rev...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Som mrgaffe antydde, det är en konstruktions/kostnadsfråga också, det sitter en minneskontroller mellan GPU och minnen också (lika som på moderkortet men CPU och RAM).
En väldigt bred buss (många ledningar) kan bli svår och framförallt dyr att klämma in.

Här är en artikel som diskuterar just en 192-bits-produkt (nVidia GTX 660):
http://www.anandtech.com/show/6159/the-geforce-gtx-660-ti-rev...

Väldigt bra artikel!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Rocklets:

Enligt den tråden konstateras att Nvidia har gjort "Work arounds" genom bla PhysX och delas bussbredd mellan minnen. Verkar således som att det är de enskilda minnena som måste få förbättrad bredd. Detta föranleder nästa fråga.

Om varje minne har 32bit(?) att tillgå, 64 för två minnen, men Nvidia på 660Ti (med 192bit buss) låter 4 minnen dela på busskapaciteten från två minnen, hur blir detta möjligt om de enskilt har 32bit.

På samma sätt som om du pluggar in tre minnen på ditt dual-channel moderkort. Det tredje minnet sätts i serie med det första, medan det första och andra arbetar parallellt. Rent praktiskt får du alltså dubbel bussbredd upp till en viss minnesadress, men bara enkel bussbredd ovanför den.

Hur effektivt detta blir i slutändan är däremot omöjligt att säga, eftersom NVidia använder avancerade algoritmer för att maximera minnesprestandan som de vägrar lämna ut för allmän beskådan.

Gällande bussbredd och klockning är formeln väldigt enkel.

Bussbredd = antal bit per transfer
Frekvens = antal transfers per sekund
Bandbredd = antal bit eller byte per sekund (1 Byte = 8 bit)

Bussbredd gånger frekvens blir alltså bandbredd. Öka endera med 25% så ökar du slutresultatet med samma 25%.

256 bit x 6000 MT/s = 192 GB/s (exempel GTX 680)
384 bit x 6000 MT/s = 288 GB/s (exempel HD 7970 GHz)
384 bit x 5500 MT/s = 264 GB/s (exempel HD 7970)

Observera att MT/s är den korrekta termen för frekvens på moderna minnen. Alla dessa grafikkort använder 1500 MHz quad-pumped DDR5, vilket ger exempelvis 1500 MHz * 4 T/Hz = 6000 MT/s. Samma gäller vanliga RAM-minnen, men DDR1-4 är "bara" double-pumped, så frekvens x 2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync