Permalänk
Medlem

Hot as Cold

Hej!

Jag håller på med mitt projekt arbete och jag tänkte att jag kunde slänga upp några bilder på min dricka kylare som jag håller på och bygger

Tjöt och diskutions tråd: #13232044

Inte orkat att dra fram syskameran så allt är taget med min Note 2a, sorry

Mvh Simon

Besök galleriet här

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Vad ska du med 110W nätdelen till? En fläkt drar väll i storleksordningen 10W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beweer:

Vad ska du med 110W nätdelen till? En fläkt drar väll i storleksordningen 10W?

Det är peltiern som drar all ström - utan den får han inte kallare dricka än rumstemp

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Så, du kyler hela den plattan till 5 grader(?) sedan ska du ställa en colaburk på den för att den ska bli kall.
Det blir nog svårt att få det till att fungera.
Du kan ju köpa http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144014120.

Jag läser till energiingenjör och har redan läst ganska mycket om detta. Det du räknar på är som att räkna på hur energi går genom väggar, t.ex. hur innetemperaturen påverkas av utetemperaturen, arean som ska värmas samt värmeledningsegenskaper för olika material.

Anledningen till att man bygger kylskåp och inte kylplattor är för att man isolerar innandömet i kylskåpet, alltså hindrar värme från att komma in i kylskåpet.

Jag tror att ditt problem blir att du har en area på burken som ligger mot din "kylplatta" men du har en större area som ligger mot rumstemperaturen. Den värme som du kyler bort från burken kommer att ersättas snabbare av rumstemperaturen än vad plattan hinner kyla, särskilt med tanke på att "kylplattan" har så stor yta i jämförelse med vad den ska kyla. Exempel spis: du vill ha en kastrull som är lika stor som plattan annars "förlorar" du värme utanför plattan. Samma princip gäller för en kylmaskin.

Även om du skulle få det att fungera så skulle det bli en väldigt olönsam process i jämförelse med ett litet kylskåp eftersom att du kommer att förbruka* massor med energi med väldigt dålig verkningsgrad.

Nu vet ju inte jag exakt vilka saker du använder så det här kan ju vara onödig info

Permalänk
Medlem

Håller med aiwzor!! Försök att få mer kontakt till bruken för bästa resultatet.. Se till att stänga ut all rumsluft..
Vet du vad jag gjorde? Jag köpte en billig cola kylare och bytte peltiern på den, samma sak med bilkylskåpet... O bang goare energidryck

Permalänk
Medlem

Kylaren kommer inte kyla ett dugg, försökte mig på detta en gång och drickan var bara rumstempererad, mätte och den vart runt 20 grader ( rumstemperatur 21 grader) Så inte mycket till kylning kommer du få, men en cool grej

EDIT: Kyla sjunker desutom.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Håller med aiwzor!! Försök att få mer kontakt till bruken för bästa resultatet.. Se till att stänga ut all rumsluft..
Vet du vad jag gjorde? Jag köpte en billig cola kylare och bytte peltiern på den, samma sak med bilkylskåpet... O bang goare energidryck

Jag brukar ha mina drycker i kylen, jag kanske är gammaldags!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag brukar ha mina drycker i kylen, jag kanske är gammaldags!

Skön du är brukar jag också ha, men ju närmare ju bättre

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att sätta en bit färdig rörisolering kring utsidan av burken så har man isolerat den allra största kontaktytan från rummet. Med en lerklump som du låter formas av skålformen under läskburken får du dessutom finfin kontakt mot kylplattan. Man behöver inte göra det svårare än det är, så länge det funkar i praktiken!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

den kommer bli bra mycket effektivare men en isolerad alulåda med kylfläns och fläkt på kalla sidan, jag byggde om ett lock från en 25L kylbox till en låda som rymde precis 4st 33cl och dom va nere i 8 grader på mindre än en halvtimma, stog den på över natten så va den nere på 0 grader.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Så, du kyler hela den plattan till 5 grader(?) sedan ska du ställa en colaburk på den för att den ska bli kall.
Det blir nog svårt att få det till att fungera.
Du kan ju köpa http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144014120.

Jag läser till energiingenjör och har redan läst ganska mycket om detta. Det du räknar på är som att räkna på hur energi går genom väggar, t.ex. hur innetemperaturen påverkas av utetemperaturen, arean som ska värmas samt värmeledningsegenskaper för olika material.

Anledningen till att man bygger kylskåp och inte kylplattor är för att man isolerar innandömet i kylskåpet, alltså hindrar värme från att komma in i kylskåpet.

Jag tror att ditt problem blir att du har en area på burken som ligger mot din "kylplatta" men du har en större area som ligger mot rumstemperaturen. Den värme som du kyler bort från burken kommer att ersättas snabbare av rumstemperaturen än vad plattan hinner kyla, särskilt med tanke på att "kylplattan" har så stor yta i jämförelse med vad den ska kyla. Exempel spis: du vill ha en kastrull som är lika stor som plattan annars "förlorar" du värme utanför plattan. Samma princip gäller för en kylmaskin.

Även om du skulle få det att fungera så skulle det bli en väldigt olönsam process i jämförelse med ett litet kylskåp eftersom att du kommer att förbruka* massor med energi med väldigt dålig verkningsgrad.

Nu vet ju inte jag exakt vilka saker du använder så det här kan ju vara onödig info

Skrivet av Segmonsson:

Hej!

Jag håller på med mitt projekt arbete och jag tänkte att jag kunde slänga upp några bilder på min dricka kylare som jag håller på och bygger

Projekt tråd: #13232044

Inte orkat att dra fram syskameran så allt är taget med min Note 2a, sorry

Mvh Simon

Hot as Cold

Skrivet av Axelind:

Kylaren kommer inte kyla ett dugg, försökte mig på detta en gång och drickan var bara rumstempererad, mätte och den vart runt 20 grader ( rumstemperatur 21 grader) Så inte mycket till kylning kommer du få, men en cool grej

EDIT: Kyla sjunker desutom.

Tråkigt att se ett sånt krig mot trådskaparen, bland er 'blivande ingenjörer', allvetare och andra. Jag är på trådskaparens sida, det här kommer nog bli ett riktigt bra projekt.

Sätt igång fläkten, ta en colaburk fylld med vatten och doppa ner en termometer. Låt termometern avgöra vem som vinner!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Hej!

Jag håller på med mitt projekt arbete och jag tänkte att jag kunde slänga upp några bilder på min dricka kylare som jag håller på och bygger

Projekt tråd: #13232044

Inte orkat att dra fram syskameran så allt är taget med min Note 2a, sorry

Mvh Simon

Hot as Cold

vill verkligen se hur detta slutar för har nämligen en till peltier liggande

hmm är det plåt eller aluminium du har? var köpte du det ifrån? ser ju rätt tjock ut, vilket gillas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Så, du kyler hela den plattan till 5 grader(?) sedan ska du ställa en colaburk på den för att den ska bli kall.
Det blir nog svårt att få det till att fungera.
Du kan ju köpa http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144014120.

Jag läser till energiingenjör och har redan läst ganska mycket om detta. Det du räknar på är som att räkna på hur energi går genom väggar, t.ex. hur innetemperaturen påverkas av utetemperaturen, arean som ska värmas samt värmeledningsegenskaper för olika material.

Anledningen till att man bygger kylskåp och inte kylplattor är för att man isolerar innandömet i kylskåpet, alltså hindrar värme från att komma in i kylskåpet.

Jag tror att ditt problem blir att du har en area på burken som ligger mot din "kylplatta" men du har en större area som ligger mot rumstemperaturen. Den värme som du kyler bort från burken kommer att ersättas snabbare av rumstemperaturen än vad plattan hinner kyla, särskilt med tanke på att "kylplattan" har så stor yta i jämförelse med vad den ska kyla. Exempel spis: du vill ha en kastrull som är lika stor som plattan annars "förlorar" du värme utanför plattan. Samma princip gäller för en kylmaskin.

Även om du skulle få det att fungera så skulle det bli en väldigt olönsam process i jämförelse med ett litet kylskåp eftersom att du kommer att förbruka* massor med energi med väldigt dålig verkningsgrad.

Nu vet ju inte jag exakt vilka saker du använder så det här kan ju vara onödig info

Det är väl det som är lite grejen, att man skall kunna ha en dricka kylare utan isolering. Jag testade att ställa en öl på plattan igår och det tog cirka 30sek så var burken iskall, och därifrån till att drickan blir kall inuti kan ju inte vara så lång tid, det kommer mera bilder snart då jag har lov nu och jag har det mesta i skolan Tack för infon btw, om min kylare inte funkar som den skall så har jag en isoleringsgrej jag skall bygga

Skrivet av Gulbanan:

Håller med aiwzor!! Försök att få mer kontakt till bruken för bästa resultatet.. Se till att stänga ut all rumsluft..
Vet du vad jag gjorde? Jag köpte en billig cola kylare och bytte peltiern på den, samma sak med bilkylskåpet... O bang goare energidryck

Jag vill ju somsagt inte stänga ute luften och kolla om det är fysiskt möjligt först ;). Haha det är ju inte så mycket till projekt?

Skrivet av Axelind:

Kylaren kommer inte kyla ett dugg, försökte mig på detta en gång och drickan var bara rumstempererad, mätte och den vart runt 20 grader ( rumstemperatur 21 grader) Så inte mycket till kylning kommer du få, men en cool grej

EDIT: Kyla sjunker desutom.

Åhh hade ett 130watt peltier då? Jag har byggt en annan likande förut med 60watts och det funkade någorlunda förutom effektresistorerna jag använder, dom blev himla varma.
Haha jag vet men överföring av kyla genom aluminium funkar bättre

Skrivet av Kvickstick:

Jag brukar ha mina drycker i kylen, jag kanske är gammaldags!

Så kan man också göra med det är ju somsagt ett projektarbete

Skrivet av Ekner:

Det är väl bara att sätta en bit färdig rörisolering kring utsidan av burken så har man isolerat den allra största kontaktytan från rummet. Med en lerklump som du låter formas av skålformen under läskburken får du dessutom finfin kontakt mot kylplattan. Man behöver inte göra det svårare än det är, så länge det funkar i praktiken!

Ja jag har tänkt på det också men jag har en annan bättre och framför allt snyggare idé om det inte funkar man vill ju ha bra betyg också

Skrivet av tubbää:

den kommer bli bra mycket effektivare men en isolerad alulåda med kylfläns och fläkt på kalla sidan, jag byggde om ett lock från en 25L kylbox till en låda som rymde precis 4st 33cl och dom va nere i 8 grader på mindre än en halvtimma, stog den på över natten så va den nere på 0 grader.

Den låter effektiv, Men var den snygg?

Skrivet av bellasoda:

Tråkigt att se ett sånt krig mot trådskaparen, bland er 'blivande ingenjörer', allvetare och andra. Jag är på trådskaparens sida, det här kommer nog bli ett riktigt bra projekt.

Sätt igång fläkten, ta en colaburk fylld med vatten och doppa ner en termometer. Låt termometern avgöra vem som vinner!

Thank you! Jag har ju trots allt testat den men det verkar inte att spela roll haha ;). Jag känner att det är roligt att försöka att få det och funka utan att göra som alla andra med isolering och tjafs

Mvh Simon

Skrivet av Gulbanan:

vill verkligen se hur detta slutar för har nämligen en till peltier liggande

hmm är det plåt eller aluminium du har? var köpte du det ifrån? ser ju rätt tjock ut, vilket gillas

Ja allt skall vara klart i april så här kommer det hända grejer
2mm aluminium, man kan du inte använda plåt, överförings förmågan av kyla i plåt är kass Jag köpte det via skolan

Tack för alla svar!!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Oj, coolt! Detta tänker jag följa!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

borde prova detta på en radiator i ett vattenkylningssystem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

borde prova detta på en radiator i ett vattenkylningssystem!

Haha ja det hade varit grymt!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

cooltcoolt vet du vad du ska test näst?
ha burken liggande!! mer kontakt yta sen lägg allt i en liten kartong och kolla om du får lägre temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

borde prova detta på en radiator i ett vattenkylningssystem!

detta är redan gjort ;D
8 grader kallare med ett h2o 620 ;D

fläkt sug l intel stockkylare l peltier l radden l 120mm fläkt blås

kanske ännu bättre temp om man använder kylpasta

Permalänk
Medlem

Om du testar lägga colaburken ner så borde du få ännu bättre resultat, blir ju dock svårt att mäta då utan du får väl låta den ligga en timme och sen mäta och då jämföra med det andra resultatet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

imponerad!

Permalänk
Medlem

En ide om du vill ha snabbare och bättre kylning till enbart burkar i samma diameter;

Löd fast en bockad plåtbit, alltså bocka den eller valsa den rund, så att du ställer ner burken i en cylinder som leder upp kyla även runt burken och inte bara i bottnen

Roligt prosjekt !

lycka till

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Det är väl det som är lite grejen, att man skall kunna ha en dricka kylare utan isolering. Jag testade att ställa en öl på plattan igår och det tog cirka 30sek så var burken iskall

Så du tänker dig alltså en liten kylplatta som du har på skrivbordet och så tar du en cola från din cola platta bredvid som är rumstempererad (21 grader) och så trycker du på en switch som sätter igång kylplattan och så ställer du burken på plattan och så efter 30sek så är burken och innehållet kallt (7 grader) och redo att drickas?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Rolig grej, men förstår inte riktigt iden med att ha en sådan Brukar använda min kyl/frys för att kyla saker.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att du skulle kyla processorn med peltiern

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

En ide om du vill ha snabbare och bättre kylning till enbart burkar i samma diameter;

Löd fast en bockad plåtbit, alltså bocka den eller valsa den rund, så att du ställer ner burken i en cylinder som leder upp kyla även runt burken och inte bara i bottnen

Roligt prosjekt !

lycka till

mvh

Ja jag tänkte kanske testa det, om resultatet blir dåligt med fyra burkar, men i så fall limmar jag det med sån 2 komponentslim//kylarpasta som jag har
Tack så mycket!

Skrivet av Extremaz:

Så du tänker dig alltså en liten kylplatta som du har på skrivbordet och så tar du en cola från din cola platta bredvid som är rumstempererad (21 grader) och så trycker du på en switch som sätter igång kylplattan och så ställer du burken på plattan och så efter 30sek så är burken och innehållet kallt (7 grader) och redo att drickas?

Asså 30sek sen var aluminiumet på burken kallt sen så tar det ju en bra stund tills drickan blev kall Den egentliga tanken var ju att man skall kunna ta ut en sju graders cola (eller fyra) och kunna ställa på, så håller dom sig utan problem i den templaturen.

Mvh Simon

Skrivet av WongFeiHung:

Rolig grej, men förstår inte riktigt iden med att ha en sådan Brukar använda min kyl/frys för att kyla saker.

Ja, rules are made to be broken

Skrivet av JAZIP:

Hade hoppats att du skulle kyla processorn med peltiern

haha ja, jag kan sammanfatta peltierkylning med ett ord. "kondens" Haha det funkar inte riktigt att kyla en prolle med det

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Dold text

är helt hundra på att jag kommer att glömma posta bilden om jag inte postar den först av allt

jaja, nu till det jag skulle säga från början, området som jag markerat gult och fint på bilden är ju i nuläget bara luft, men o du skulle tex skulle gjuta in en bit koppar i en form av botten på en cola burk (OBS koppar har högre smält temp än aluminium tror jag ;P) skulle du få mer kontakt med buken och den skulle kylas snabbare? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

är helt hundra på att jag kommer att glömma posta bilden om jag inte postar den först av allt

jaja, nu till det jag skulle säga från början, området som jag markerat gult och fint på bilden är ju i nuläget bara luft, men o du skulle tex skulle gjuta in en bit koppar i en form av botten på en cola burk (OBS koppar har högre smält temp än aluminium tror jag ;P) skulle du få mer kontakt med buken och den skulle kylas snabbare? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vilken fin bild! Ja detta har jag också funderat på att göra men det blir lite knivigt :/ Jag har inte riktigt bestämt hur jag skall fortsätta härifrån, men tack för svar!

Mvh Simon

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Vilken fin bild! Ja detta har jag också funderat på att göra men det blir lite knivigt :/ Jag har inte riktigt bestämt hur jag skall fortsätta härifrån, men tack för svar!

Mvh Simon

Var trött igår och tänkte inte på hur du skulle fästa koppar grejen, men nu är jag vaknare och har 2 bättre frågor:P
Borde inte burken kylas snabbare on den ligger ner?
Var fick du pelitern ifrån?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

What! Jag har helt glömt av denna tråden. För dom som kanske finns kvar här på swec kan jag uppdatera. Detta var mitt examensarbete i skolan. Jag har drickakylaren hemma och ja, den blev klar. jag skall dra fram den ikväll och posta bilder på den och någon är nyfiken att se hur den blev

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB