Microsoft lanserar Surface RT i Sverige

Permalänk
Medlem

Ni som sitter bakom era skrivbord och spyr på denna, ta er till en butik och testa den!

Jag fick möjligheten att prova den i veckan och tyckte det var en jätte trevlig produkt. Ägnade inte en enda tanke till att skärmen skulle vara lågupplöst (och då har jag en iPad retina hemma). Touch cover gick riktigt bra att skriva på, väldigt mycket smartare än Apples "smart cover".

16x9 formatet var lite ovant, istället för porträtt läge som man i princip alltid har iPaden i så kommer man alltid hålla denna i landscape (vilket passar utmärkt för metro) och så var det skönt att äntligen kunna kolla på film i ett vettigt format!

Byggkvalitén var på topp, den upplevdes dock som lite tjock. Mycket trevligt med inbyggt stöd, det gör att det räcker med ett touch cover eller type cover som skydd och då har man dessutom alltid tangentbord med sig!

Tycker MS har gjort ett bra jobb!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Justbecause:

Intressant med så mycket "antaganden" i denna tråd, ingen har haft chans att känna på den men alla har en åsikt om den, baserat på endast siffror. När ska folk lära sig att siffror på ett papper och verkligheten är helt skilda saker?!

Skickades från m.sweclockers.com

Och nu gör du antaganden med "ingen har haft chans att känna på den". Dels har folk kunnat importerat Surface från andra EU-länder, dels så finns det faktiskt möjligheten att man varit i t.ex. USA där Surface funnits sedan oktober.

Personligen har jag använt Surface vid flera tillfällen. Skulle säga att ett stort problemen är att upplösningen är, givet konkurrensen, för låg. Surfade man in på t.ex. SweClockers så går naturligtvis text att läsa, men om man inte zoomar så är text väldigt pixlig (och därmed svårläst), ClearType kan inte magiskt fixa detta. iPad och Nexus 10 ger en långt mycket bättre upplevelse och ovanpå detta har de ungefär samma pris men mycket snabbare SoCer.

Andra problemet är att MS Office och då framförallt Word blir rätt snabbt segt att använda så fort man inte jobbar men minimala dokument. Office är inte heller speciellt väl anpassat för touch ännu. Upplevde däremot inga prestandaproblem i program (!=spel) som använder Modern UI, men där är i stället problemet att utbudet av vettiga sådana program är ännu långt efter Android/iOS.

Är även rätt uppenbart att Windows RT/Win8 inte är tänkt att använda i porträttläge, givet upplösningen och 16:9 så vill man nog inte köra i det läget men har man högupplöst skärm så tycker i alla fall jag att det är mer naturligt att använda en platta i porträttläge än i landskapsläge. Så ur den aspekten känns det som MS inte riktigt vågat släppa sargen och komma in i pekplattematchen.

Byggkvalitén finns det däremot definitivt inget att klaga på, känns verkligen som en gedigen produkt. Men det gör även iPad och Nexus 10...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

De flesta företag har redan volymlicenser för Office, så då är det inga problem att använda den installationen av Office på plattan.

Så på min fråga vilka andra enheter man kunde köpa med samma prestanda och pris, så fanns det alltså inga svar? Varför ska de sänka priset om det inte finns några andra enheter med den prestandan/formfaktorn?

Och som vanligt finns det förstås jättemånga källor till den här typen av påståenden, som du välvilligt länkar till, där Microsoft säger att folk knappt använder sin PC?

Ja, företag har volymlicenser men det gäller oftast "1 licens per enhet", vilket innebär att de då måste utöka sitt volymlicensavtal om de vill kunna köra företagets Office på Pro-plattorna. Det är ju som sagt en full Windowslicens.

De vet inget om efterfrågan på PRO-plattorna i nuläget. Om de inte säljer är det förmodligen för att det är för dyrt, och säljer det endå för att det visar sig att folk uppskattar formfaktorn när ju inte konkurrenterna sitta still direkt, utan det lär lanseras liknande, men billigare produkter, och varför ska man då köpa Microsofts variant?

Det finns kanske inga direkta uttalanden, men det är så uppenbart. Här är en bra sammanfattning: http://www.forbes.com/sites/adamhartung/2013/01/20/sell-micro...

Nu handlar inte diskussionen i första hand om att Microsoft mer och mer fokuserar på annat än PC, men eftersom du frågar, och påstår att jag inte länkar till källor, så varsågod.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, en iPad är inte gratis, men köps redan av företag i stor utsträckning, och om man ska kunna "sno" kunder från det segmentet måste man erbjuda något som är bättre.

Ipad är i många fall en leksak/arbetsförmån med mailfunktion.
9 av 10 jag pratar med är i tankarna "Hur ska jag använda ipaden i arbetet" inte "Vilka arbetsuppgifter skulle underlättas om jag hade ett arbetsredskap som vore mer mobilt och vilka alternativ finns det"
Min slutsats, den köps in för att folk vill ha den, inte för att folk behöver den eller funktionerna den erbjuder.

Fördel till RT är att den kan hanteras av befintliga lösningar (SCCM) och behöver inte extra produkter ifrån 3:epart för provisionering/backup.
Full Office /Sharepoint-klient är ju även en fördel.

Pro är ju en vanlig laptop, med löstagbart tangentbord och kan även enkelt integreras i befintliga backup lösningar och säkerhetsrutiner.
Ljusår ifrån andra "plattor".

Citat:

Vilket är en aning märkligt. Det innebär att om man köper den till sitt företag som ett alternativ till iPad har man tekniskt sett programvara installerad som är olaglig att använda. De borde åtminstonne erbjuda en RT-platta med en officeversion passande för företag.

Precis som varenda shareware ute på marknaden så är det "gratis" för hemanvändare men företag måste betala.
Företag är vana att betala för sig och ser inte detta som något konstigt.

Jag ser inte avsaknaden av Office till ipad som en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har missat nostalgin i det hela. Att skriva på touchcover känns precis som att skriva på en gammal ZX81!

Utöver det nostalgiska värdet ställer jag mig tveksam till om "touchcover" ens är bättre än att skriva direkt på skärmen då "tangenterna" är helt stumma. Det något tjockare "typecover" som finns till Surface Pro går faktiskt att använda om man måste, så där kan jag se ett värde.

Som redan påpekats många gånger: Surface med ARM känns idag rätt meningslös. Surface Pro fungerar för vissa men är för dyr och tung för väldigt många. Det jag vill ha är formfaktorn i Surface + högupplöst skärm (1080p skulle räcka) + Atom/Jaguar (x86) + Win8.

Meningslös håller jag inte riktigt med om. Dyrare än vissa alternativ kanske, men har man byggt upp en MS-centrisk miljö så kan priset kanske befogas av homogeniteten.

Skrivet av Holly:

I was in love once. A Sinclair ZX81. People said, no, Holly, she's not for you. She's cheap, she's stupid and she wouldn't load, well, not for me anyway.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Härligt då kanske man kan skaffa sig ett svenskt touch cover nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2000+:

Jag fick möjligheten att prova den i veckan och tyckte det var en jätte trevlig produkt. Ägnade inte en enda tanke till att skärmen skulle vara lågupplöst (och då har jag en iPad retina hemma). Touch cover gick riktigt bra att skriva på, väldigt mycket smartare än Apples "smart cover".!

Nu är ju inte Apples smartcover något tangentbord så den jämförelsen haltade ju en aning. Apple har själva ingen tillverkning av ett tangentbord motsvarande det som MS gjort till Surface-modellerna.

Eller ser du några tangenter på Smart Cover som vi andra inte sett?

Liten petitess kanske, men rätt ska vara rätt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Nu är ju inte Apples smartcover något tangentbord så den jämförelsen haltade ju en aning. Apple har själva ingen tillverkning av ett tangentbord motsvarande det som MS gjort till Surface-modellerna.

Eller ser du några tangenter på Smart Cover som vi andra inte sett?
http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20110307180504/ipod/ima...

Liten petitess kanske, men rätt ska vara rätt.

Det var nog det som var själva tanken. Touch cover är smartare än "Smart cover" eftersom det går att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

varför skulle man vilja ha android på den?

Man kanske gillar hårdvaran, men ogillar mjukvaran?

Det skulle vara häftigt om det gick... Undrar hur många som skulle köra Android istället för RT i så fall.

Om jag fick hårdvaran gratis och fick välja, så blev det nog Android för mig i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

32GB... driver dom med oss? Enbart Windows katalogen är ju nu 20GB! Lägg till en sådär 5GB mjukvara, pageing osv så är det ju fullt. För att inte nämna att windows växer med tiden via updates.

Zzz.. Om du nu tror att det sämmer så kan jag upplysa dig om att det finns micro SDplats också

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

För dyr, hårdvaran ARM är inte att föredra i Windows än och dessutom är Windows 8 ingen höjdare enligt mig. Nej jag kollar hellre in Google Nexus 7.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Det var nog det som var själva tanken. Touch cover är smartare än "Smart cover" eftersom det går att skriva på.

Om så var fallet ber jag ödmjukast om ursäkt till användaren i fråga.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Intressant med så mycket "antaganden" i denna tråd, ingen har haft chans att känna på den men alla har en åsikt om den, baserat på endast siffror. När ska folk lära sig att siffror på ett papper och verkligheten är helt skilda saker?!

Skickades från m.sweclockers.com

Medan du "antar" att andra inte provat den redan. Den har funnits i USA sedan mitten av oktober.. Sedan kan folk ha importerat den från andra EU länder. Sedan vadå siffror och verkligheten är två helt skilda saker? Så du menar att skulle någon köra ett test på tableten och presentera dessa i siffror.. skulle dessa "siffror" vara felaktiga då?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Windows + Office + alla förinstallerade appar gör att man har runt 18GB ledigt om jag minns rätt. Lägger man över recoverypartitionen på USB frigör man ytterligare 4GB, vilket ger 22GB ledigt.

Verkar som om jag var aningen förhastad. Windows RT kräver 16GB HDD villket lämnar 16GB ledigt. Windows 8 kräver 35GB; jag trodde de skulle vara samma. Men 16GB kommer nog att tuggas bort med patches med tiden... Och appar osv...

Vilket väcker frågan hos mig: Varför är 8 dubbelt så stor som RT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:
Skrivet av alpha:

Och som vanligt finns det förstås jättemånga källor till den här typen av påståenden, som du välvilligt länkar till, där Microsoft säger att folk knappt använder sin PC?

Det finns kanske inga direkta uttalanden, men det är så uppenbart. Här är en bra sammanfattning: http://www.forbes.com/sites/adamhartung/2013/01/20/sell-micro...

Jag kunde inte se ett enda uttalande från Microsoft i den där artikeln, än mindre något uttalande från Microsoft om att folk knappt använder sin PC. Ska jag tolka det som att Microsoft inte alls har gjort den typen av uttalanden?

Skrivet av exodeus:

Verkar som om jag var aningen förhastad. Windows RT kräver 16GB HDD villket lämnar 16GB ledigt. Windows 8 kräver 35GB; jag trodde de skulle vara samma. Men 16GB kommer nog att tuggas bort med patches med tiden... Och appar osv...

Vilket väcker frågan hos mig: Varför är 8 dubbelt så stor som RT?

Windows 8 innehåller fler program, drivrutiner och kompletta API:er för att kunna köra alla de miljontals Windowsprogram som finns. Windows RT är en aning bantat och behöver inte ha stöd för lika mycket.

Vill man ha mer utrymme så överför man recoverypartitionen till USB och frigör ganska många GB extra. Sedan är dessa surfplattor utrustade med MicroSD om man på ett billigt sätt vill ha tillgång till mycket lagring. Sedan får man som vanligt 7GB via Skydrive också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eppebansen:

varför skulle man vilja ha android på den?

Google Play har 700,000 appar.
Windows Store har knapt några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Och du har som vanligt (vad jag erfarit i tidigare diskussioner) huvudet i sanden + att det var problem att få tag på dem även i USA sedan de släpptes, något som inte gjorde det lättare i andra EU-länder då det tydligen inte ens funnits där om du kollar denna 1 månad gamla artikel
http://m.sweclockers.com/artikel/16380-microsoft-salde-en-miljon-surface-rt

Det var inga problem att plocka hem Surface RT från Deutchland

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag kunde inte se ett enda uttalande från Microsoft i den där artikeln, än mindre något uttalande från Microsoft om att folk knappt använder sin PC. Ska jag tolka det som att Microsoft inte alls har gjort den typen av uttalanden?.

Jag sa att Microsoft inte gjort några direkta uttalanden. Tolka det hur du vill,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Justbecause:

Och du har som vanligt (vad jag erfarit i tidigare diskussioner) huvudet i sanden + att det var problem att få tag på dem även i USA sedan de släpptes, något som inte gjorde det lättare i andra EU-länder då det tydligen inte ens funnits så länge där heller om du kollar denna 1 månad gamla artikel
http://m.sweclockers.com/artikel/16380-microsoft-salde-en-miljon-surface-rt

Var i USA senast i januari och då var det inga problem att hitta Surface vare sig på Best Buy eller i MS egna butiker. Du kanske blandat ihop det med Nexus 10, för det var väldigt svår att hitta en butik som hade den inne.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Azured:

Väldigt dyrt med tanke på vad man kan få för annat för de pengarna.

Samma pris som en iPad med, i teorin, hälften så mycket lagringsplats... Ja, jättedyrt.

Skrivet av MrNubcake:

Happ, i USA har de redan Pro (x86) och NU får vi denna... :/

Två helt olika produkter. Pro kommer dock givetvis också till Sverige inom överskådlig framtid.

Skrivet av Ozzed:

Pro är för dyr, och RT får inte användas på företag.

Inga problem att använda den på företag. Sluta sprida din dynga nu är du snäll. Det du tänker på är Office licensen som inte tillåter kommersiell användning, dock kommer man förbi detta mha exempelvis volume licensing.

Skrivet av exodeus:

32GB... driver dom med oss? Enbart Windows katalogen är ju nu 20GB! Lägg till en sådär 5GB mjukvara, pageing osv så är det ju fullt. För att inte nämna att windows växer med tiden via updates.

Nej det är den inte. Out of the box sitter du med c:a 16GB ledigt. Plockar du bort "recovery" partitionen har du 20GB ledigt. Visst, det är fortfarande mindre än en 32GB iPad men du kan utöka lagringsplatsen på din Surface med SD kort. För information sitter jag med 28.6GB ledig plats (utav rapporterade 54.1GB) på min systempartition - detta efter att ha använt plattan flitigt sedan lanseringen i Oktober.

Skrivet av Ozzed:

Nej, en iPad är inte gratis, men köps redan av företag i stor utsträckning, och om man ska kunna "sno" kunder från det segmentet måste man erbjuda något som är bättre.

Vilket är en aning märkligt. Det innebär att om man köper den till sitt företag som ett alternativ till iPad har man tekniskt sett programvara installerad som är olaglig att använda. De borde åtminstonne erbjuda en RT-platta med en officeversion passande för företag.

Jag tror inte att folk är villiga att betala premium enbart för formfaktorn och touch. De BORDE kunnat få ner priset. De behöver ju knappast "köpa" en Windowslicens. Sedan kan det ju finnas andra anledningar som att de inte vill konkurrera "för hårt" med övriga tillverkare men varför då ens göra produkten?

Att Android kanske inte faller alla i smaken har jag redan nämnt som ett argument för att det kanske finns en marknad. Synkroniseringen kan vara ett annat men med tanke på att de själva säger att hela touch-snurren är nödvändig för att folk använder fler och fler plattor och mindre och mindre PC. Det är alltså en fördel att man kan synka mot sin PC, som man, enligt dem, knappt använder längre?

En Surface kan vara bättre. Beror helt på användningsområde och om du redan har en investering i Apple's ekosystem eller inte. Bl.a. har den Office. Den har också full-fidelity webbrowsing vilket gör att man på många sätt inte saknar endel appar som man annars gjort.

Som sagt, den är fullt laglig att använda för företag med riktig licensiering på plats.

Mycket möjligt att de kan få ned priset, men varför? Om den säljer till dagens pris (som förövrigt följer Apple's priser) vore det oansvarligt gentemot deras aktieägare att sälja den billigare.

Vaddå synkronisering? Vad ska du synkronisera? Den kör windows, du kan använda den som din enda dator om du så vill. Skulle du mot förmodan vilja synkronisera diverse filer kan du enkelt göra det genom filutforskaren över nätverket precis som en vilken som helst annan dator...

Skrivet av theflood:

Har du tankar på att köpa en surface var då medveten om att 64GB (ssd) versionen bara erbjuder 21GB för eget bruk. Resterande GB tar OS upp. Samma sak gäller 128GB utgåvan. OS kommer ta upp ca 40GB av diskutrymmet oavsett.

Fel. En 32GB Surface RT sitter med cirka 16GB när den är helt ny. Se ovan. Min 64GB har fortfarande, efter fyra månaders användning 28GB ledigt. En Surface Pro har cirka lika mycket ledig plats, när den är ny, som en MacBook Pro.

Skrivet av Yoshman:

Personligen har jag använt Surface vid flera tillfällen. Skulle säga att ett stort problemen är att upplösningen är, givet konkurrensen, för låg. Surfade man in på t.ex. SweClockers så går naturligtvis text att läsa, men om man inte zoomar så är text väldigt pixlig (och därmed svårläst), ClearType kan inte magiskt fixa detta. iPad och Nexus 10 ger en långt mycket bättre upplevelse och ovanpå detta har de ungefär samma pris men mycket snabbare SoCer.

Andra problemet är att MS Office och då framförallt Word blir rätt snabbt segt att använda så fort man inte jobbar men minimala dokument. Office är inte heller speciellt väl anpassat för touch ännu. Upplevde däremot inga prestandaproblem i program (!=spel) som använder Modern UI, men där är i stället problemet att utbudet av vettiga sådana program är ännu långt efter Android/iOS.

Det är inte alls svårt att läsa. Jag sitter och skriver detta på min Surface (använd som en laptop, på bordet framför mig) och läser dina kommentarer utan problem. Faktiskt måste jag lägga iPaden bredvid Surfacen för att upplösningen ska upplevas som "dålig" på Surface.

Vet inte vad du menar med minimala dokument, men jag har jobbat med en 67 sidors användarhandbok, full av bilder osv, i Word på min RT utan problem. Vet även de som jobbat med "större" Powerpoint presentationer utan problem.

Skrivet av exodeus:

Vilket väcker frågan hos mig: Varför är 8 dubbelt så stor som RT?

Det är ingen större skillnad mellan RT och 8. Långt ifrån dubbelt så stor. Skillnaden kommer dock från, mestadels, drivrutiner.

Skrivet av rektor:

Google Play har 700,000 appar.
Windows Store har knapt några.

Visst finns det mycker färre appar till Windows 8/RT än iOS eller Android, men det uppvägs till viss del av det faktum att Surface har en fullfjädrad webbrowser. Men visst, det finns appar jag saknar, f.ex. Sonos.

Skrivet av Yoshman:

Var i USA senast i januari och då var det inga problem att hitta Surface vare sig på Best Buy eller i MS egna butiker. Du kanske blandat ihop det med Nexus 10, för det var väldigt svår att hitta en butik som hade den inne.

Till en början, alltså Oktober/November var det svårt att få tag på dem. Men numera finns de hos Best Buy, Staples, John Lewis osv.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av rektor:

Google Play har 700,000 appar.
Windows Store har knapt några.

det finns ju fördelar med båda plattformarna men jag föredrar dock rt och sen så är det egentligen ingen nackdel att kunna köra båda

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

En Tegra 3 maskin för 5000kr?
Njae.. Försök igen Microsoft..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tycker MS har gjort ett bra jobb!

4500kr+ för en platta med lågupplöst skärm och gammalt SoC(Tegra 3) är verkligen inte ok.

Till exempel Nexus 7 har samma SoC och en jämförbar skärm men kostar halva priset.

Permalänk
Skrivet av Sears:

4500kr+ för en platta med lågupplöst skärm och gammalt SoC(Tegra 3) är verkligen inte ok.

Till exempel Nexus 7 har samma SoC och en jämförbar skärm men kostar halva priset.

Förutom att den har mindre skärm, ett "gratis" OS, inget gratis Officepaket, saknar USB-port, har mindre lagringsplats etc.. Inget fel på Nexus 7, har faktiskt två 7" Android plattor själv, men Surface är i en helt annan klass på samma sätt som iPad är i en annan klass.

Citat redigerat
Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av Sears:

Nu missar du min poäng något så otroligt, men jag kommer svara ändå bara för att slå ner skitsnacket
Min poäng har å göra med att Surface RT har seg och föråldrad hårdvara och ska inte kunna sitta i den prisklassen. Surface RT ska vara "premium", medans Nexus 7 är mer av ett budgetval. Att de båda då har likgiltig hårdvara är ju löjligt när den ena kostar dubbla vad den andra kostar.

Skärmstorlek bara är en smaksak. Vissa gillar 10", vissa gillar 7".
Jag tycker personligen att 10" är på tok för stort och jag älskar att ha en liten makapär med mig för att läsa och annat utan att bli lika trött i armarna (10" plattor är ofta dubbelt så tunga som 7")
Pixeltäthet är däremot något som nästan alla vill ha bättre värden i.
Nexus 7 har nästan exakt samma mängd pixlar på en mindre skärm. Den har mycket bättre pixeltäthet.

Och va fan har det med värdet av produkten å göra?
Jag kunde inte ge en skit om man fick med världens dyraste operativ när gratisvarianterna ligger på minst samma nivå.

Patetiskt argument.
Jag skiter fullständigt i office då det är ett bloatat, proprietärt och nedstängt program som bara skadar konsumenter i det långa loppet.

Det har du fan rätt i. Man måste använda OTG (miniUSB->USB) kablar för USB till Nexus 7.
Grattis, detta är din första och enda riktiga punkt.

Så du säger att Surface RT är bättre för att den har möjlighet för mer lagringsutrymme?..
Inte bara är det en dum poäng, utan ärligt talat så har det ingen betydelse för den stora majoriteten av konsumenter om deras surfplatta har mer än ~20GB utrymme. Efter det brukar folk sällan bry sig.

Här är en rolig jämförelse för dig:
Nexus 7 32GB ledigt utrymme: 27.5GB

Surface RT 32GB ledigt utrymme: 16GB

Det är rätt löjligt..

Nej, jag missade inte din poäng. Du klagade över pris vs prestanda/spec och jag listade upp varför Nexus 7 är billigare. Att du vill ha 7" spelar ingen roll, en 10" skärm har en högre kostnad och förklarar därmed en del av prisskillnaden. Att pixeltätheten inte är den bästa på Surface stämmer, men pga cleartype är det inget man stör sig över, som sagt tidigare måste jag faktiskt lägga Surface och iPad bredvid varandra för att verkligen se någon skillnad. Blinda tester utförda på vanligt folk bevisar att man inte märker någon skillnad läsmässigt. Men visst, jag hade gärna haft en 1080p skärm (även fast den säkert blivit utnyttjad som på iPad med skalad grafik för att GPUn inte orkar med).

Igen, att du inte bryr dig om att OSet kostar pengar (vs Android som är "gratis") spelar ingen roll, Surface kommer med ett OS som har en kostnad, därför ökar givetvis produktionskostnaderna för plattan. Att Oset görs av samma företag spelar ingen roll då de ändå är tvungna att ta ut en kostnad för det, om inte kan du ge dig fan på att någon stämt dom för konkurrenslagstiftningsbrott igen.

Samma sak med Office paketet. Det har en kostnad som måste recoupas, det leder alltså till en högre produktionskostnad igen. Med tanke på dina åsikter om OSet och Officepaketet kan man undra på varför du kommenterar här överhuvudtaget då du ganska solklart inte är en del av marknaden som Microsoft riktat in sig på med sina Surface.

Nej, jag säger inte att den är bättre pga "mer" lagringsplats, jag säger att det förklarar varför den kostar mer vilket är vad du beklagade dig över ursprungligen. Att du sedan bestämt dig för att flytta målposterna och klaga över ren prestanda är då absolut inte mitt fel.

Plockar man bort recoverypartitionen på Surface spar man 5GB till, då är man uppe i 21GB ledigt. Räknar man sedan om från base2 till base10 närmar man sig Nexus ännu mer. Att man sedan kanske inte borde jämföra ett riktigt OS mot ett mobilt OS är en helt annan sak som jag inte orkar gå in på här.

Slutligen, Google säljer Nexus till kostnadspris, något de kan göra då deras aktieägare fortfarande tjänar pengar på annonsintäkter. Microsoft kunde visserligen sålt Surface till kostnadspris också men då varken RT eller Pro versionen konkurrerar mot någon Android platta fanns det ingen anledning att ha dem som "loss leaders". De har lagt sig på samma pris som Apple med sina iPads och där tycker jag de ligger fint - och ja, jag har faktiskt flertalet Android plattor samt en iPad också. Sedan jag fick Surface har jag använt den ena Android plattan en gång, för att maila ut en fil som låg på den. iPad har jag startat två eller tre gånger för att kunna vägleda min frus mor över telefon med hennes iPad. För att inte snacka om laptoppen, den har jag helt plockat bort, drog disken och konverterade den till en virtuell maskin på servern pga mycket arbete som fanns på den, men har inte engång startat själva maskinen sedan November.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Surface RT 32GB i oktober och har använt den för mina studier sedan dess. (Vilket bland annat innebär uppsatsskrivande.)
Att det skulle vara lite utrymme, dåligt med appar, segt, omodern, med mera, kan jag inte hålla med om.
Plattan är väldigt trevlig att arbeta med.

Permalänk
Skrivet av Larre77:

Jag köpte en Surface RT 32GB i oktober och har använt den för mina studier sedan dess. (Vilket bland annat innebär uppsatsskrivande.)
Att det skulle vara lite utrymme, dåligt med appar, segt, omodern, med mera, kan jag inte hålla med om.
Plattan är väldigt trevlig att arbeta med.

Kan inte annat än att hålla med (sitter på en nu). Seg? Trodde folk på sweclockers var tekniskt lagda... Att jämföra Windows RT med ett mobil-OS som iOS och Android är skrattretande. Kan medge att där uppstått enstaka "stutters" när jag drar in ett program som legat i vila en längre tid (typ netflix som inte är den snabbaste appen), men med tanke på vad Windows RT driver jämfört med iOS och Android så är det inget att ens påpeka. Säga vad man vill, men iOS och Android i tablet-format ÄR upphottade mobil-OS, jämfört med Windows RT som utvecklats specifikt för den större skärmen. Sitter med iPad och Android tablets dagligen på jobb och effektiviteten och enkelheten med RT är i en helt egen klass. Splitscreen, enkelt swoppa appar, alltid få fram menyerna på samma sätt i alla appar och att kunna söka på ett samlat sätt i alla appar som impementerat funktionen är hästlängder före vad de andra erbjuder. iOSs "4 finger gestures" är inget man kan argumentera framför detta. Sweet lord så otympligt.

Lite appar? haha bois, stahp et Vet ni hur man utvecklar appar? Tiden det tar? = Vad det kostar? Håll i hästarna ett halvår till så har ni alla era standardappar i kundvagnen Operativsystemet är trots allt knappa 5 månader gammalt.

Vet inte om någon nämnt desktop läget men vill erkänna att jag avskydde bara tanken av det, kändes som att känslan av tablet försvann.. Kan bara säga att desktop är guld värt! Att kunna traska igenom utforskaren som vanligt är.... livsavgörande

Ang. priset kan jag hålla med om att de är dyrare än man önskat, men återigen så är Windows RT i sig värt dom extra pengarna för alla tid som sparas in
Vem det nu var som tyckte Surface Pro skulle kosta 4-5000kr, haha... Ehm, nej.

Jaja, ville bara upprätta ordningen lite så även åsikter från folk som faktiskt använt apparaten också kommer fram!

Flame away!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Vansinnigt dyrt för medioker maskin. Lägger man till USB3 istället för USB2, extern 3G samt Gyro-sensor hamnar vi idag på 1699 för en Android-tablet i samma storlek och upplösning. Det finns väl ingen vettig människa som köper det här??

http://www.microsoft.com/Surface/en-us/surface-with-windows-r...
1366x768 pixels
Wi-Fi (802.11a/b/g/n)
Bluetooth 4.0 technology
Quad-core NVIDIA Tegra 3
2GB RAM
Two 720p HD LifeCams, front- and rear-facing
Two microphones,
Stereo speakers

http://www.tabletkungen.se/android-tablet-10-tum/226-ainol-no...
http://www.jsxltech.com/blogs/ainol-forum/6811098-full-specif...
(1) 16 GB (2) Support TF card(9 pin):2GB~4GB~8GB~16GB~32GB
10.1 Inch 1280X800 res IPS with Full Angle
ACT-ATM7029(A9 Quad Core)
Wifi: 802.1 b/g/n
External Wireless 3G Card
1*Mini USB 3.0 Port(OTG),1*3.5mm Stereo Headphone Jack
1*9 Pin TF Card Reard,1*2.5mm DC-IN Jack,1*Mini HDMI Output/TV Output
Front 0.3MP cam / 2.0 rear cam
3D G-Sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Lite appar? haha bois, stahp et Vet ni hur man utvecklar appar? Tiden det tar? = Vad det kostar? Håll i hästarna ett halvår till så har ni alla era standardappar i kundvagnen Operativsystemet är trots allt knappa 5 månader gammalt.

Så om ett halvår kanske vi kan arbeta med Surface RT för att den kanske får fler appar? Om ett halvår finns det produkter med dubbla prestandan till en tredjedel av priset...

Kanske inget vi köper idag? Håll i hästarna!

Permalänk
Skrivet av Soulfly:

Så om ett halvår kanske vi kan arbeta med Surface RT för att den kanske får fler appar? Om ett halvår finns det produkter med dubbla prestandan till en tredjedel av priset...

Kanske inget vi köper idag? Håll i hästarna!

Haha, var du nöjd med det svaret? Min poäng var: Att gnälla på att ett nytt operativsystem har få appar visar bara på okunskap. Fine att man säger "inte intressant förrän där är fler appar", men att påstå att MS skulle ha fixat in fullt utbud av appar vid launch är ju bara pinsamt.

Och ärligt, inte kunna använda? Vad är det du inte kan göra, spela ruzzle? Poängen med en tablet är ju framförallt att kunna använda den som komplement till en dator när man är på flykt, vilket Surface gör ett bra mycket bättre jobb i än t.ex. iPad. Ruzzle har du väl ändå alltid i fickan?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg