Permalänk
Medlem

Word är ologiskt...

Tjenare!

Har skapat ett worddokument för en tag sedan som jag har liggande på Dropbox och redigerar lite då och då, både på mina hemmadatorer (en MacBook Pro och en stationär PC) samt jobbdatorn på jobbet.

Lite då och då stöter jag på att Word vägrar låta mig spara förändringar i dokumentet utan måste spara om under nytt namn/nytt dokument. Detta trots att jag själv är författare/ägare/skapare av dokumentet, och dokumentät är även inställt på att alla kan öppna, kopiera och redigera det...

Varför blir det att det spontant lite då och då öppnas som skrivskyddad?

Permalänk
Inaktiv

Jag har tyvärr inget bra svar på ditt problem, men samma sak händer med SugarSync (motsvarar Dropbox). Jag använder LibreOffice, och det är samma problem där. Adobe Photoshop vägrar också att spara filer ibland och man får spara dem med ett nytt namn.

Så du är inte ensam, tyvärr!

Permalänk
Medlem

Det har ingenting med adminrättigheter att göra?

Kör själv på samma stil ibland, spara dokumentet på dropbox och sen redigera från olika datorer osv. Detta har aldrig hänt mig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle misstänka 2 saker, du byter operativsystem (och även version av word och filformat från macen ?) och att du säger jobbdator, hur skyddad är den då? Du har troligen inte fula rättigheter på den.
Har du sett nått samband med vilken dator du sparat från, annars kan du prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Händer då och då när jag editerar Word-dokument som ligger på en remote nätverksdrive. Misstänker det är en bugg.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Direkt man öppnar ett worddokument skapas en dold fil i samma mapp. Avslutas dropbox före Word stängs så ligger filen kvar och då tror Word att dokumentet redan är öppet nästa gång man öppnar det.
Det är min teori i alla fall