Grafikkort - Max 5000 SEK - Köpråd

Permalänk
Medlem

Grafikkort - Max 5000 SEK - Köpråd

Hej,
Det är snart dags att byta ut sitt gamla GTX 555 som följde med på köpet när jag beställde min dator men nu så känner jag att man vill ha något nytt och fräscht i datorn. Jag har funderat lite kring att ha två styckna EVGA GeForce GTX 660Ti 3072MB Superclocked+ och SLI'a, eller kanske två st PowerColor Radeon HD7950 3072MB och köra crossfire, villka av dem är bäst eller vilken skulle du rekommendera som ett bra grafikkort som ska klara spel som bland annat BF3 på ultra med en bra FPS?

Jag ska köra nya spel och dem flesta nya spel stödjer SLI eller crossfire så det borde inte vara något problem.

Med Vänliga Hälsningar,
Kevin

Permalänk

Jag skulle rekommendera att du köper ett starkt singelkort, som till exempel detta, och sedan om du känner att prestandan inte räcker till köper ett extra kort.

Annars är 2st sådana ett bra alternativ både prismässigt och prestandamässigt. De har även en förbättrad radialfläkts-kylare som i CrossFire skjuter ut värmen i bak.

Edit: Här är ett test av kylaren på det senare kortet. Den är långt bättre än referens.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Okej, men jag skulle vilja ha något bra kort i klassen över GTX 680 det var därför jag tänkte SLI eller crossfire för ett bättre pris än ett GTX 690 men hur står sig det första singelkortet du skickade emot en GTX 680 exempelvist?

Permalänk
Medlem

kolla så du kan köra crossfire/sli och har stort nog nätagg för det också.
om du ska köra 2 kort hade då jag valt 660ti/670.

det är fortfarande problem med crossfire (den som säger något annat ljuger)

Permalänk
Medlem

Har du en budget på 5k rekommenderar jag detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760517

Visa signatur

Fractal Design R4/Intel I7 3770K/ Sapphire 7970 Vapor-x Crossfire/ MSI Z77A-GD65/ Corsair Vengeance 8gb/Nzxt 1000w psu/Samsung 256gb ssd/WD 500gb hdd/ Corsair Hydro H55/

Permalänk
Skrivet av ALSV:

Har du en budget på 5k rekommenderar jag detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760517

Detta kort är det bästa singelGPU-kortet prestandamässigt i dagsläget. Det slår 680 ordentligt när man slår igång Lethal Boost, samt att det har 6GB minne. Det blir dock rätt högljutt då också.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning ska du spela i ?? kan ju vara bra att veta innan man rekommenderar ett 6gb kort LOL! Annars skulle jag säga håll dig till singel-gpu mycket mindre problem. så ett 7970 ghz-edition skulle nog passa din budget fint och få trevlig prestanda! Ha det gött.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kerex132:

Okej, men jag skulle vilja ha något bra kort i klassen över GTX 680 det var därför jag tänkte SLI eller crossfire för ett bättre pris än ett GTX 690 men hur står sig det första singelkortet du skickade emot en GTX 680 exempelvist?

HD7970 har ungefärlig prestanda som ett GTX 680 fast billigare.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Detta kort är det bästa singelGPU-kortet prestandamässigt i dagsläget. Det slår 680 ordentligt när man slår igång Lethal Boost, samt att det har 6GB minne. Det blir dock rätt högljutt då också.

Citerat från Komplett ~''SAPPHIRE's innovative Vapor-X cooling technology allows products to run not only cooler but also much quieter. A Vapor-X product means a virtually silent gaming experience and more headroom to explore performance tweaking!''~

Tror faktiskt på att det är ett väldigt tyst kort i sig... Och ett riktigt bra kort! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760517

Permalänk
Medlem

Jag kör med resolution 1920x1080, men vad betyder det här "Lethal Boost" är det att = med Turbo minne som min kompis sa eller är det som jag tror att dem klockar upp hastigheten på kortet? Men 6GB VRAM undra om inte det är lite 'overkill' som dem andra sa jag kör ju på trots allt bara en skärm som är 1920x1080, jag villa bara ha ett bra kort med bra prestanda som knäcker GTX 680

Permalänk
Skrivet av kerex132:

Jag kör med resolution 1920x1080, men vad betyder det här "Lethal Boost" är det att = med Turbo minne som min kompis sa eller är det som jag tror att dem klockar upp hastigheten på kortet? Men 6GB VRAM undra om inte det är lite 'overkill' som dem andra sa jag kör ju på trots allt bara en skärm som är 1920x1080, jag villa bara ha ett bra kort med bra prestanda som knäcker GTX 680

Det kortet knäcker garanterat ett 680.
Lethal Boost innebär att kortet klockar upp minnet och GPUn med uppemot 15 %, detta ger en riktigt nice prestandaökning.

Sedan är 6GB inte så mycket Overkill som man kan tro, då jag maxar ut 3GB när jag spelar Hitman: Absolution, på en 1080p-skärm, och det känns inte som att spelen nått en höjdpunkt i hur mycket VRAM som kan utnyttjas.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerex132:

Jag kör med resolution 1920x1080, men vad betyder det här "Lethal Boost" är det att = med Turbo minne som min kompis sa eller är det som jag tror att dem klockar upp hastigheten på kortet? Men 6GB VRAM undra om inte det är lite 'overkill' som dem andra sa jag kör ju på trots allt bara en skärm som är 1920x1080, jag villa bara ha ett bra kort med bra prestanda som knäcker GTX 680

jag tycker du inte ska slösa 5k på det där sapphire kortet, du kommer inte kunna använda 6 gb ram ändå utan att kortet flaskar sönder...
köp ett "vanligt" 7970/670.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1239034

sen spara ihop lite slantar å köp ett till? inte för att 7970 är något roligt i crossfire om du inte gillar att pilla