Frågor gällande OEM licens

Permalänk
Medlem

Frågor gällande OEM licens

Hallå.
Jag tänkte byta moderkort och undrar om jag kommer att behöva köpa en ny version av windows? Har hört att OEM versionen låser sig till moderkortet, stämmer det? Eller kan jag fortsätta använda den på ett nytt moderkort. Jag ska bara byta moderkort.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Vad jag läst och hört härifrån så kan du kontakta Microsoft så får du en ny nyckel.

Permalänk
Medlem

Jag har också läst att det kan krångla även efter man har skrivit in den nya nyckeln, eventuellt löste han det med att formatera hårddisken och inte bara installera om. Så det kan vara ett tips.

Permalänk
Medlem

Det brukar fungera utmärkt att om aktivera Windows efter moderkorts byte. Skulle de mot allt förmodan krångla kan man ju alltid aktivera via telefon. Det där att OEM licenser är låsta till en och samma dator när någon slags skröna, men givetvis går det ju inte att använda samma nyckel på två maskiner samtidigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av peterholm1:

Det går att aktivera en 7 OEM några gånger, inget låser sig till nåt moderkort. Du kan ev. behöva ringa MS automatiserade telefonsvarare för att aktivera via aktiveringsguiden.

Nähä? OEM licenser låser sig till moderkortet. Inte retail dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Det brukar fungera utmärkt att om aktivera Windows efter moderkorts byte. Skulle de mot allt förmodan krångla kan man ju alltid aktivera via telefon. Det där att OEM licenser är låsta till en och samma dator när någon slags skröna, men givetvis går det ju inte att använda samma nyckel på två maskiner samtidigt.

Det är ingen skröna, det är vad licensavtalet säger. Och att uppmana att bryta emot licenseavtal är liktydigt med att uppmana till piratkopiering vilket är emot reglerna på forumet.

Vad som GÅR göra - I STRID med avtalet är totalt ointressant eftersom det är otillåtet att diskutera det på forumet.

Permalänk
Medlem

Så, jag kommer inte behöva köpa nytt OS om jag kontaktar Microsoft och frågar om en ny nyckel? Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla i förväg om du är orolig, men jag tror inte det ska vara några problem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av snö123456789:

Så, jag kommer inte behöva köpa nytt OS om jag kontaktar Microsoft och frågar om en ny nyckel? Har jag förstått det rätt?

Högst troligen inte.

Din nyckel kommer väl dock omaktiveras, tror inte du får en ny.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peterholm1:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

"OEM versions of Windows 7 are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system "

http://www.microsoft.com/OEM/en

"A. Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer, and the license of new operating system software is required. If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty."

vänlighet
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kommer jag behöva avinstallera mitt gamla windows då eller behöver jag bara skriva i en ny produktnyckel som jag får när jag köper en ny version av windows?

Permalänk

Bytte moderkort från ett asus M4A89GTD PRO till ett asus Sabertooth 990FX moderkort och det var inga som helst problem att aktivera över internet. Har även innan bytt och fick problem med att aktivera online,men via telefon gick det galant. Kan även säga att en polare fick hjälp av en vänlig person på microsoftsupporten att aktivera sitt oem,så visst går det.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag kan också berätta min historia, jag bytte moderkort och hela tjottahejsan, det aktiverades inte som det skulle och uppmanade mig att ringa ett nummer. Jag ringde numret, fick knappa in något nummer jag fick på datorn, fick ett nytt nummer att skriva in i datorn och vips var det aktiverat utan problem.

Visa signatur

Ridå