vilket grafikkort skulle ni ha valt för 4k ?

Permalänk
Medlem

vilket grafikkort skulle ni ha valt för 4k ?

Hej ! tittar på grafikkort till min nya speldator , men har väldigt svårt att bestämma mig. jag har tittat på 670 , 680 , 7970.
680 http://www.inet.se/produkt/5409458/gigabyte-geforce-gtx-680-2...
fördelar med 680:
nvida
hört att det ska vara bättre drivrutiner än amd
bra kvalite ( har jag hört )
nackdelar med 680:
endast 2048mb minne
hört att det inte är prisvärt jämfört med 670 , 7970

7970 http://www.inet.se/produkt/5405103/asus-radeon-hd7970-3072mb-...
fördelar med 7970:
snyggaste kortet jag har sett
bättre fps än 680 i bf3
bra kylning
hört att det är ett av de bästa singel korten i världen , att det är EXTREMT prisvärt
3gb minne

nackdelar med 7970:
microstuttning tror jag det heter ( rätta mig gärna ) , vet ej vad detta är så någon för gärna förklara.
jag har även hört att det är väldigt dåliga drivrutiner till 7970 , spelar det någon roll för prestanda ? och är det svårt för mig som nybörjare att bygga ihop en dator med ett 7970 i ?

670 http://www.inet.se/produkt/5405139/asus-geforce-gtx-670-2048m...
fördelar med 670:
det är från nvida
det ska inte skilja mer än 5-6 fps på 670 , 680
billigare än de andra korten
snyggt
nackdelar med 670:
2gb minne
de andra korten är bättre

länka gärna bättre kort för 4k eller billigare kraven är: kortet ska inte låta för mycket , bra kylning. det ska vara snyggt då jag ska ha fönsterruta på mitt chassi, det ska klara bf3 på ultra utan att lagga. kortet ska köras ihop med en i7 3770k , är det värt att köpa i7 eller ska man köra på i5 ? håller inte på med streaming , videoredigering. men det känns ju ändå skönt att ha den bättre liksom. så , vad tycker ni ?

Permalänk
Medlem

7970 all days in the week!

Permalänk

Jag skulle kört på 7970 alla dagar i veckan. Det är ingen "fördel" att 680 är nvidia, det är bara fanboysnack. Har kört 7970 i ett halvår (BF3, ultra, 1080p, 60 Hz) med olika drivrutiner och de har aldrig krånglat, men kör i och för sig bara singelkort.

Tycker inte heller du ska köra på en i7:a. Håller du inte på med redigering och annat liknande så behövs inte Hyper Threading i min mening (någon mer processorinsatt kan rätta mig här)

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen microstuttering på min lillebrorsas datorn. och jag tror att det bara är överdrivet skit snack om att AMD ska ha stora problem med det. sen är man olika känslig för det.

Ta 7970 bättre prestanda/pris (för dom ligger väl nån 100-lapp under 680 nu)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Radeon HD 7970 tveklöst!

Permalänk

Om du lika så ska lägga ut 4k på ett 7970 så satsa på ett Asus 7970 matrix istället. Annars tycker jag att DirectCUII kortet är sjukt overprice för vad du får. Då du istället kan lägga ut runt 3300kr för sapphires vapor-x variant och få samma prestanda!

Men on topic så kör på 7970, har haft både nvidia och amd i min burk och jag har faktiskt haft en trevligare upplevelse med amd.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

Ta helst nvidia. Jag har haft problem med AMD's drivrutiner ända sedan jag köpte ett nytt amd kort, då jag uppgraderat från ett gammalt nvidia kort. För drivrutinernas skull hade jag gått tillbaka till mitt gamla nvidia kort om jag hade det kvar. Jag är ingen fanboy, men jag märker att amd's drivrutiner är avsevärt sämre. Errors hit och dit, spelet kan inte köras pga amds drivrutiner blabla...usch...Ta nvidia om du inte vill ha problem i framtiden.

Jag vill inte höra någon kommentar om mitt inlägg. "Har du installerat drivrutinerna rätt?", "Är du säker på att du har formaterat om datorn?"
Jag hade helt enkelt inga problem med nvidia och nu blir det mycket googling på saker o ting om hur man fixar det för amd. Det är min synpunkt och ni kan inte ändra den.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Skrivet av Deatlev:

Ta helst nvidia. Jag har haft problem med AMD's drivrutiner ända sedan jag köpte ett nytt amd kort, då jag uppgraderat från ett gammalt nvidia kort. För drivrutinernas skull hade jag gått tillbaka till mitt gamla nvidia kort om jag hade det kvar. Jag är ingen fanboy, men jag märker att amd's drivrutiner är avsevärt sämre. Errors hit och dit, spelet kan inte köras pga amds drivrutiner blabla...usch...Ta nvidia om du inte vill ha problem i framtiden.

Jag vill inte höra någon kommentar om mitt inlägg. "Har du installerat drivrutinerna rätt?", "Är du säker på att du har formaterat om datorn?"
Jag hade helt enkelt inga problem med nvidia och nu blir det mycket googling på saker o ting om hur man fixar det för amd. Det är min synpunkt och ni kan inte ändra den.

Vist har AMD drivare sina problem, men det har även Nvidia! Just för att du fick en dålig upplevelse betyder det inte att alla har det!

Jag har flera kompisar som haft problem med både Nvidia och AMD, men att säga att man inte ska köpa AMD för att deras drivare är sämst tycker jag inte låter rättvist längre då deras senare drivrutiner är riktigt bra!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN