Dator som ej är min.

Permalänk
Medlem

Dator som ej är min.

Har ordnat en dator åt en person som jag inte känner.
Denna var klar den 2a november.
Kontaktade då honom och sa att det vart ok att hämta den.
Han meddelade att han skulle ta den efter helgen.
Sen hörde jag inget mer.
6e November skickar jag och frågar när han tänkte hämta datorn, inget svar.
12e November skickar jag ännu en gång och frågar om han saknar datorn, inget svar.
18e November påminner jag igen, inget svar.
25e November påminner jag igen, då svarar han och säger att han ska ta den i veckan.
19e December har han fortfarande inte hämtat så jag påminner igen, inget svar.
28e December påminnelse igen, inget svar.
14e Januari skickar jag ännu en gång, inget svar.

Nu orkar jag inte jaga honom mer samt vill inte ha datorn stående hemma längre.
Är 18e februari idag och snart 4 månader sen jag meddelade att den var klar.

Vad har man för rättigheter här? Han verkar ju inte intresserad av att hämta sin dator. Kan jag åka och slänga skiten?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Har du fått pengar för komponenterna/datorn?

Permalänk
Medlem

Nej inget är betalt innan. Har även köpt en ny hårddisk till datorn som jag ligger ute med pengar för.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

'Enda' problemet är att den upptar plats hos dig? Han ligger inte ute med betalning eller så då du vill slänga den?

Jag förmodar att du blivit kontaktad via gemensam vän, be vännen att ta hand om/lämna datorn till han som ska ha den?

edit: pengar är inblandade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Nej inget är betalt innan. Har även köpt en ny hårddisk till datorn som jag ligger ute med pengar för.

Så han har gett dig gamla delar så du kan bygga ihop en dator till honom? Sedan har du köpt en hårddisk till honom, är det endast det du har lagt ut?

Permalänk

Du har inga rättigheter om du inte har ett skriftligt avtal med han som ska ha datorn.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Datorn är en gammal laptop med ett värde på runt 1000kr så ingen ny dator direkt.

Åtog mig att ordna den åt honom då hårddisken hade gått sönder. Köpte en disk och löste den.
Men nu verkar han inte vilja hämta den alls.
Tråkigt att ligga ute med pengar samt vill inte ha den ståendes mer.
Nej ingen gemensam vän så har ingen annan som känner honom.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle han inte hämtat den inom en vecka så skulle jag slängt skiten och inte tänkt en tanke på honom mer.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag kopplat in skiten och användt den som en NAS/Server tills ägaren kommer och hämtar... varför kasta något man kan ha nytta av? =P

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drotz2000:

Har ordnat en dator åt en person som jag inte känner.
Denna var klar den 2a november.
Kontaktade då honom och sa att det vart ok att hämta den.
Han meddelade att han skulle ta den efter helgen.
Sen hörde jag inget mer.
6e November skickar jag och frågar när han tänkte hämta datorn, inget svar.
12e November skickar jag ännu en gång och frågar om han saknar datorn, inget svar.
18e November påminner jag igen, inget svar.
25e November påminner jag igen, då svarar han och säger att han ska ta den i veckan.
19e December har han fortfarande inte hämtat så jag påminner igen, inget svar.
28e December påminnelse igen, inget svar.
14e Januari skickar jag ännu en gång, inget svar.

Nu orkar jag inte jaga honom mer samt vill inte ha datorn stående hemma längre.
Är 18e februari idag och snart 4 månader sen jag meddelade att den var klar.

Vad har man för rättigheter här? Han verkar ju inte intresserad av att hämta sin dator. Kan jag åka och slänga skiten?

Om du inte driver det som ett företag och det är en tjänst/beställning du sålt, så har du inga rättigheter alls egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Datorn är en gammal laptop med ett värde på runt 1000kr så ingen ny dator direkt.

Åtog mig att ordna den åt honom då hårddisken hade gått sönder. Köpte en disk och löste den.
Men nu verkar han inte vilja hämta den alls.
Tråkigt att ligga ute med pengar samt vill inte ha den ståendes mer.
Nej ingen gemensam vän så har ingen annan som känner honom.

Skicka faktura med förfallodatum och friskriv dig från ansvar om han inte hämtar datorn innan x dagar. Tror att det måste gå två månader innan du får kasta datorn från det att han fått en påminnelse för att du itne ska göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ta ur hårddisken och skicka tillbaka till butiken / sälj hårddisken till någon annan.

Kör över datorn med valfritt fordon ett par gånger och glöm sedan bort incidenten

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Du har inga rättigheter om du inte har ett skriftligt avtal med han som ska ha datorn.

Teoretiskt sätt har han inga skyldigheter heller. Det är bara att hiva datorn.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Du har inga rättigheter om du inte har ett skriftligt avtal med han som ska ha datorn.

Skrivet av e-lite:

Om du inte driver det som ett företag och det är en tjänst/beställning du sålt, så har du inga rättigheter alls egentligen.

Trams. Det finns alltid rättigheter och skyldigheter att förhålla sig till. Exakt vilka beror på omständigheterna. Privatpersoner har också rätt att bedriva näringsverksamhet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

Själv hade jag kopplat in skiten och användt den som en NAS/Server tills ägaren kommer och hämtar... varför kasta något man kan ha nytta av? =P

hörrö finnjävel! Du ska jobba!!..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Personligen så skulle han inte hämtat den inom en vecka så skulle jag slängt skiten och inte tänkt en tanke på honom mer.

Skrivet av wRRM:

Ta ur hårddisken och skicka tillbaka till butiken / sälj hårddisken till någon annan.

Kör över datorn med valfritt fordon ett par gånger och glöm sedan bort incidenten

Faran där är väl att om personen plötsligt ändrar sig och menar att datorn inte alls var övergiven och dessutom fruktansvärt värdefull så riskerar du själv att hamna i klistret. ("Egenmäktigt förfarande" är nog vad det skulle kunna klassas som.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har smsat honom och meddelat att jag har gjort mig av med datorn.
Får se om han svarar på detta. Gör han inte det så är han förmodligen inte alls intresserad av datorn.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av drotz2000:

Har ordnat en dator åt en person som jag inte känner.
Denna var klar den 2a november.
Kontaktade då honom och sa att det vart ok att hämta den.
Han meddelade att han skulle ta den efter helgen.
Sen hörde jag inget mer.
6e November skickar jag och frågar när han tänkte hämta datorn, inget svar.
12e November skickar jag ännu en gång och frågar om han saknar datorn, inget svar.
18e November påminner jag igen, inget svar.
25e November påminner jag igen, då svarar han och säger att han ska ta den i veckan.
19e December har han fortfarande inte hämtat så jag påminner igen, inget svar.
28e December påminnelse igen, inget svar.
14e Januari skickar jag ännu en gång, inget svar.

Nu orkar jag inte jaga honom mer samt vill inte ha datorn stående hemma längre.
Är 18e februari idag och snart 4 månader sen jag meddelade att den var klar.

Vad har man för rättigheter här? Han verkar ju inte intresserad av att hämta sin dator. Kan jag åka och slänga skiten?

Kan inte svara på det juridiska.
Men följande borde vara vettigt:

  1. Kontakta ägaren och varna att datorn kommer kaseras om den inte hämtas

  2. Kommer han och hämtar den så får du dina pengar.

  3. Skiter han i det så kan du sälja skiten för 200kr eller ngt + få en hårddisk.

Han har väl inga egentliga rättigheter. Lämnar han sina möbler i ditt hus så kan han inte förvänta sig att de finns kvar 4månader senare. Du har ju inget skriftligt avtal med honom, samma sätt åt andra hållet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så har ägaren 6 månader på sig att hämta sin ägodel innan den tillfaller dig.

Så skicka ett meddelande med ett ultimatum att han har fram till april på sig sen kasserar du datorn åt han.

Permalänk
Medlem

Men skriv bara, "Ja, nu är det så här jag har ju påmint dig flera gånger om att komma och hämta datorn, men du verkar inte vara så pigg på att komma att hämta den och nu har jag tyvärr tröttnat. Så antingen tar du dig tid och kommer och hämtar den under veckan eller så måste jag tyvärr göra mig av med datorn för jag kan inte ha andras datorer liggandes här och det måste du förstå, du får ursäkta tonen, men du måste fatta att detta inte funkar." eller något liknande.

Sen om han inte kommer släng datorn och behåll disken och sätt den i någon annan dator eller i ett hårddiskchassi.

Permalänk
Medlem

Lustigt nog har jag vart i en liknande situation.

Jag lovade att kolla på 2 datorer åt mina "vänners vänner" typ. När han lämnade av dom så sa han att blixten slagit ner i deras hus och typ eldat upp all elektronik i huset och trodde jag kunde rädda deras datorer. Allting var skräp i princip så jag kunde inte göra så mkt.

Iaf så meddelade jag detta åt dom och då sa dom bara "okey, vi hämtar dom när vi kommer hem ifrån Norge om 1 vecka"
Inge problem! Men det kom ingen efter en vecka, eller en månad... Eller 6 månader. Så skrev jag bara på Facebook att jag slängt dom.

Slösat tid och plats på deras datorer och så struntar dom i att hämta skräpet bara för att slippa betala för tiden antar jag.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Bara för att det inte finns ett skriftligt avtal så betyder det inte att ett avtal inte gäller! Muntliga avtal gäller också! Båda två är lika starka i rätten så länge ingen motsätter sig det muntliga avtalet (då blir det ord mot ord).

Mitt råd är att skicka en faktura till honom!

Permalänk

Antagligen kommer han bara bestrida fakturan, blocket är mitt förslag, slipper du fylla ditt hus/lägenhet med skit.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Skriv till honom att om han inte hämtar och betalar innan ett visst datum (typ två månader fram) så kommer datorn att förverkas och säljas för att täcka dina eventuella förluster. Efter en månad skickar du en påminnelse och sedan är det bara att sälja skiten dagen efter utsatt datum.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Hände mig med engång lustigt nog.

Var ett tagsedan då AM2+ ifall jag minns rätt, var nytt och jag skulle bygga en dator åt en kille som min kompis hade träffat. vi snackade och jag sa att jag kunde bygga den åt honom vilket han inte hade problem med.

Fick pengar av an för att fixa datorn(4 tusen, han sa att chassi inte spelade någon roll så jag fick något gammalt In-Win chassi med en HDD att bygga allt i)

Fixade ihopa allt och medela han datorn var klar och han kunde plocka upp den vilket han skulle göra nästa dag, hände inget och efter 2 dagar ringde jag han vilket han sa att han varit upptagen och inte kunna fixa det men skulle komma på lördag. 2 dagar till passerade och ingen dök på lördagen heller så jag lät datorn stå ifall han skulle dyka upp

Stod hos mig i två veckor tills jag frågade på sms, ifall han skulle hämta den eller inte då han hade betalat för den. Men jag fick inget meddelande och det gick bra länge och har inte gått att få tag på honom sen dess. Behöll datorn som reserv burk tills jag sålde den för ett årsen.

har aldrig hört eller sett människan sen dess...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man göra rätt för sig kan man kontakta kronofogden och begära s.k. handräckning. Jag hade dock vald att skita i idioten och kastat datorn för länge sedan.
http://www.kronofogden.se/Handrackning.html

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Skriv till honom att om han inte hämtar och betalar innan ett visst datum (typ två månader fram) så kommer datorn att förverkas och säljas för att täcka dina eventuella förluster. Efter en månad skickar du en påminnelse och sedan är det bara att sälja skiten dagen efter utsatt datum.

Exakt så jag tänkte

Permalänk
Medlem

Intressant kvällsläsning
Släng skiten om han nu inte vill ha den. Jag skulle dock sparat dina mail/sms ifall han skulle komma förbi nån dag och bli förbannad över att du inte har kvar datorn. skulle nog hjälpa dej i rätten om han nu skulle dra det så långt.
fast du får ju ta ut hårddisken och använda den i en annan maskin

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha lagt den ute på gatan så löser problemet sig själv(eller trapphuset om man bor i lägenhet). Bor förvisso själv i ett område där man bara kan lägga saker i trapphuset så är de borta inom 30-60 minuter dagtid/kvällstid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

vänta lite, så du FICK datorn, fixade hårddisken o han ska ha tillbaka den? Om du fick den, behåll den ? har säkert missuppfattat nu

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!