Mer/mindre prestanda Windows 8?

Permalänk
Medlem

Mer/mindre prestanda Windows 8?

Hejsan!

Jag har några frågor angående Windows 8. Jag är lite bekymrad över om hur Windows 8 kommer fungera på min nya dator. Jag har inga problem över huvud taget när det gäller nya operativsystem, jag tycker snarare det är roligt med lite fräscht och nytt. Eftersom hela Windows 8 bygger på ett någorlunda nytt koncept så har jag några frågor som jag hoppas ni kommer kunna besvara.

Frågor

  1. Hur fungerar hanteringen i Windows 8? Stabilt, flyter bra etc...?

  2. Är Windows 7 ett bättre val för spel eller fungerar Windows 8 minst lika bra, om inte bättre?

  3. Är det lätt att fixa tillbaka den äldre layouten?

  4. För&Nackdelar? Tänker på prestanda inte design.

  5. Är hanteringen av CPU förbättrad?

Du ser mina komponenter här under. Tack på förhand!
(Någon som vet om man fortfarande kan få tag på Windows 8 under 500 kr?)

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk

Jag kan inte svara på allt men jag kan ge dig mitt perspektiv:
1. Jag tycker att det är väldigt stabilt, har inte upplevt några problem och känner en viss känsla av "mindre strul" än med W7.
2. Såg nån jämförelse här förut då hade W7 kanske 3 mer i fps
3. Tryck bara på Windows knappen så förvinner Metro och det ser likadant ut förutom att start menyn inte finns, går att hitta alla program som var där genom metro->apps->all apps. Annars finns det program som fixat tillbaka start menyn.
4. Startar förbannar mycket snabbare
5. Får någon annan svara på.

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Är hanteringen av CPU förbättrad?

Hur menar du med hantering av CPU? Tänker du på multicore support? multithreading? eller I/O threading?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Hejsan!

Jag har några frågor angående Windows 8. Jag är lite bekymrad över om hur Windows 8 kommer fungera på min nya dator. Jag har inga problem över huvud taget när det gäller nya operativsystem, jag tycker snarare det är roligt med lite fräscht och nytt. Eftersom hela Windows 8 bygger på ett någorlunda nytt koncept så har jag några frågor som jag hoppas ni kommer kunna besvara.

Frågor

  1. Hur fungerar hanteringen i Windows 8? Stabilt, flyter bra etc...?

  2. Är Windows 7 ett bättre val för spel eller fungerar Windows 8 minst lika bra, om inte bättre?

  3. Är det lätt att fixa tillbaka den äldre layouten?

  4. För&Nackdelar? Tänker på prestanda inte design.

  5. Är hanteringen av CPU förbättrad?

Du ser mina komponenter här under. Tack på förhand!
(Någon som vet om man fortfarande kan få tag på Windows 8 under 500 kr?)

Du kan inte få tillbaka den äldre layouten med Microsofts inställningar med det finns classic shell, start 8 och dylikt som ger en liknande layout. Aero är dock helt bortplockat, men däremot är layouten GPU-accelererad hur du än gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Hur menar du med hantering av CPU? Tänker du på multicore support? multithreading? eller I/O threading?

Vet inte riktigt hur jag tänkte, tänker mer generellt. Vinner W7 eller är det någorlunda samma?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk

Någorlunda samma enligt tester , jag fick en del mer fps i tex Swtor gemfört med win 7 och älskar win 8.

Win 8 har bättre multicore support osv ja.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Vet inte riktigt hur jag tänkte, tänker mer generellt. Vinner W7 eller är det någorlunda samma?

CPU användningen har inte ändrats på något sätt som du skulle märka av. Men överlag känns Windows 8 rappare än Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Någorlunda samma enligt tester , jag fick en del mer fps i tex Swtor gemfört med win 7 och älskar win 8.

Win 8 har bättre multicore support osv ja.

Tror nog det blir Windows 8 trots allt Lite synd bara att deras kampanj gick ut i Februari. Någon som vet om man fortfarande kan få tag på Windows 8 för ett schysst pris?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

(Detta är vad jag har märkt under användning av w8)

1. Har inte haft några problem med att systemet kraschar eller låser sig utan det flyter på väldigt bra.
2. Vet inte riktigt men jag har inte märkt någon skillnad mellan w7 och w8 när det kommer till spel.
3. Kan inte säga mycket men jag tycker faktiskt att "metro" är smidigare än layouten i w7.
4. Prestanda mässigt så tycker jag att w8 vinner då systemet bootar upp grymt snabbt samt att det är väldigt snabbt även under användning.
5. Svår fråga med tror att w8 har lite bättre hantering av CPU:n än w7.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delapsus:

(Detta är vad jag har märkt under användning av w8)

1. Har inte haft några problem med att systemet kraschar eller låser sig utan det flyter på väldigt bra.
2. Vet inte riktigt men jag har inte märkt någon skillnad mellan w7 och w8 när det kommer till spel.
3. Kan inte säga mycket men jag tycker faktiskt att "metro" är smidigare än layouten i w7.
4. Prestanda mässigt så tycker jag att w8 vinner då systemet bootar upp grymt snabbt samt att det är väldigt snabbt även under användning.
5. Svår fråga med tror att w8 har lite bättre hantering av CPU:n än w7.

Låter bra det!

Har en liten fråga. Vet någon om uppgraderingsassistenten kollar om nyckeln är äkta eller bara om du använder Windows 7 på datorn? Har äkta windows 7 men är bara nyfiken.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Tror inte den bryr sig mer än om du har en nyckel till w8 eller inte

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Jag märkte här om dagen att Win8 varnade för att min HDD var trasig eller att det uppstått problem med den. Jag sökte igenom den med diverse mjukvaror som inte kunde hitta något fel. Inte heller Windows inbyggda säkerhetskontroll för trasiga diskar hittade något fel. Varningsrutan kom upp ca 10 ggr på samma dag tills jag tillslut bockade i att den skulle sluta varna.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nollan:

Jag märkte här om dagen att Win8 varnade för att min HDD var trasig eller att det uppstått problem med den. Jag sökte igenom den med diverse mjukvaror som inte kunde hitta något fel. Inte heller Windows inbyggda säkerhetskontroll för trasiga diskar hittade något fel. Varningsrutan kom upp ca 10 ggr på samma dag tills jag tillslut bockade i att den skulle sluta varna.

Den funktionen finns i Windows 7 också. Det hade varit intressant att se om du fick samma varningar där eller om du byter hårddisk. Funktionen är till för att varna användaren att något inte står rätt till. Hårddisken kan vara på väg att krascha eller så är kabeln trasig eller något problem med hårddiskkontrollern på moderkortet. Att ignorera problemet låter inte som en bra idé om du är rädd om datat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag märkte här om dagen att Win8 varnade för att min HDD var trasig eller att det uppstått problem med den. Jag sökte igenom den med diverse mjukvaror som inte kunde hitta något fel. Inte heller Windows inbyggda säkerhetskontroll för trasiga diskar hittade något fel. Varningsrutan kom upp ca 10 ggr på samma dag tills jag tillslut bockade i att den skulle sluta varna.

Testa programmet HD Tune och kör en fullständig sökning så kommer den nog hitta fel på hårddisken.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Håller på och försöker vänja mig vid Win8 men det är inte helt lätt i början. På ett sätt önskar man att fler av ens program var riktiga apps och samtidigt inte då många inställningar döljs eller inaktiverats (?). Dock är OS väldigt stabilt och uppgraderingen från Win7 gick riktigt bra. Ett hett tips är power user dialogrutan som man får upp genom att högerklicka i nedre vänstra hörnet. Där har du flera saker som fanns i gamla startmenyn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delapsus:

Testa programmet HD Tune och kör en fullständig sökning så kommer den nog hitta fel på hårddisken.

Jag har använt HD Tune, HDD Health, Win 8 sökning, jag har formaterat och även använt HDD Scan. Jag hittar inget fel. Inga kluster som är trasiga. Så jag valde att ignorera problemet..
Antar att jag märker i framtiden om HDD är trasig

Någon annan som har annat tips på program?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag har använt HD Tune, HDD Health, Win 8 sökning, jag har formaterat och även använt HDD Scan. Jag hittar inget fel. Inga kluster som är trasiga. Så jag valde att ignorera problemet..
Antar att jag märker i framtiden om HDD är trasig

Någon annan som har annat tips på program?

Kolla SATA-kabel eller testa annan port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Kolla SATA-kabel eller testa annan port.

Gjort ^^

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit