Flera frågor rörande Win8

Permalänk
Medlem

Flera frågor rörande Win8

Hej.

Har några frågor gällande Win8 som jag skulle behöva hjälp med.

1. Mitt MSID konto är en hotmailadress men mitt Facebook konto är på en annan adress. När jag är inne på Meddelande appen och försöker länka FB konto så skriver appen automatisk in min hotmailadress. Hur/var ändrar jag detta?
2. Hur söker man efter personer i Skype appen? Börjar jag skriva namn så kommer sökfunktion för program osv upp istället.
3. Hur söker jag efter appar i Store appen? Samma som ovan - mao, hur söker man ens i en app?
4. Saknar en klocka på Startskärmen. Finns det inget sätt att lägga till det eller är måste jag ladda ned en app för det också?
5. Testade FireFox Nightly appen men den importerade inga bokmärken eller addons. Har den ens stöd för det?
6. Har IE appen stöd för addons tex som Adblock eller NoScript?
7. Angående utökat lagringsutrymme så förstod jag aldrig funktionen riktigt bra. Betyder det att man kan göra om en 1TB HDD tilll tex 2TB?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hej.
1. Mitt MSID konto är en hotmailadress men mitt Facebook konto är på en annan adress. När jag är inne på Meddelande appen och försöker länka FB konto så skriver appen automatisk in min hotmailadress. Hur/var ändrar jag detta?
2. Hur söker man efter personer i Skype appen? Börjar jag skriva namn så kommer sökfunktion för program osv upp istället.
3. Hur söker jag efter appar i Store appen? Samma som ovan - mao, hur söker man ens i en app?

7. Angående utökat lagringsutrymme så förstod jag aldrig funktionen riktigt bra. Betyder det att man kan göra om en 1TB HDD tilll tex 2TB?

Då ska vi se:

1. Koppla Facebook på http://outlook.com så borde det synca
2. Se nedan.
3. Är du inne i store så borde det vara store som genomsöks automatiskt annars välj "store" i sökmenyn, gissar på samma svar på fråga 2.

7. Vet inte vad du syftar på men: Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hej.

Har några frågor gällande Win8 som jag skulle behöva hjälp med.

1. Mitt MSID konto är en hotmailadress men mitt Facebook konto är på en annan adress. När jag är inne på Meddelande appen och försöker länka FB konto så skriver appen automatisk in min hotmailadress. Hur/var ändrar jag detta?
2. Hur söker man efter personer i Skype appen? Börjar jag skriva namn så kommer sökfunktion för program osv upp istället.
3. Hur söker jag efter appar i Store appen? Samma som ovan - mao, hur söker man ens i en app?
4. Saknar en klocka på Startskärmen. Finns det inget sätt att lägga till det eller är måste jag ladda ned en app för det också?
5. Testade FireFox Nightly appen men den importerade inga bokmärken eller addons. Har den ens stöd för det?
6. Har IE appen stöd för addons tex som Adblock eller NoScript?
7. Angående utökat lagringsutrymme så förstod jag aldrig funktionen riktigt bra. Betyder det att man kan göra om en 1TB HDD tilll tex 2TB?

1. Som föregående. Jag har två olika e-post adresser och det fungerade kanon att synca. Tänkte inte ens på det. Däremot är message appen ett skämt. Den synkar iprincip aldrig in alla meddelanden och knappast från alla tillagda konton.
2. Skype Appen är otroligt dåligt utvecklad. Finns inte något i Appen som ens som liknar skrivbordsprogrammet. Du kan inte (vad jag har hittat) stänga av ljudeffekter.
3. Det är bara att gå in på Store Appen och skriva. Då söker du efter appar i Store Appen.
4. Tror endast att den kommer fram när skärmen är i "låst" läge. Eventuellt att man kanske kan ändra utseende på kalender appen. Annars finns det nog någon app
7. Du kan aldrig ändra på ett fysiskt lagringsutrymme. Är HDD 1TB så kan den aldrig bli större.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Då ska vi se:

1. Koppla Facebook på http://outlook.com så borde det synca
2. Se nedan.
3. Är du inne i store så borde det vara store som genomsöks automatiskt annars välj "store" i sökmenyn, gissar på samma svar på fråga 2.

7. Vet inte vad du syftar på men: Nej

Skrivet av Nollan:

1. Som föregående. Jag har två olika e-post adresser och det fungerade kanon att synca. Tänkte inte ens på det. Däremot är message appen ett skämt. Den synkar iprincip aldrig in alla meddelanden och knappast från alla tillagda konton.
2. Skype Appen är otroligt dåligt utvecklad. Finns inte något i Appen som ens som liknar skrivbordsprogrammet. Du kan inte (vad jag har hittat) stänga av ljudeffekter.
3. Det är bara att gå in på Store Appen och skriva. Då söker du efter appar i Store Appen.
4. Tror endast att den kommer fram när skärmen är i "låst" läge. Eventuellt att man kanske kan ändra utseende på kalender appen. Annars finns det nog någon app
7. Du kan aldrig ändra på ett fysiskt lagringsutrymme. Är HDD 1TB så kan den aldrig bli större.

Håller med om det där med att Meddelande och Skype apparna är kassa. Det finns så lite alternativ att välja på i jämförelse med skrivbordsprogrammen (som jag dessutom avinstallerat). T ex att messenger sätter dig som Upptagen när du är inne i ett fullskärmsprogram eller att man i Skype kan sätta sig som Upptagen (nu finns bara dold eller tillgänglig om jag inte minns fel). Dock är det ju käckt att de visar meddelanden när man loggar in eller bara trycker på startknappen. Sen gillade jag även att de visar att någon skriver (när man är i ett fullskärm-windowed mode spel).

Ska testa det där med att koppla mitt FB konto i Outlook.com för det hade jag aldrig ens kunnat gissa.

Samma gäller att söka i en app, ska testa det. Win+Q borde det bli då?

Fattar inte att det inte finns en klocka på startskärmen alltså Ok att det finns på låsskärmen men hur ofta har man den uppe. Använder man IE appen för att kolla på Youtube så lär man kunna fastna där i all evighet eftersom man inte ser vad klockan är Å andra sidan kom jag precis på att man kan få upp charms menyn och då borde man se datum/tid.

Angående Utökat lagringsutrymme får jag läsa på bättre

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Hej.

Har några frågor gällande Win8 som jag skulle behöva hjälp med.

1. Mitt MSID konto är en hotmailadress men mitt Facebook konto är på en annan adress. När jag är inne på Meddelande appen och försöker länka FB konto så skriver appen automatisk in min hotmailadress. Hur/var ändrar jag detta?
2. Hur söker man efter personer i Skype appen? Börjar jag skriva namn så kommer sökfunktion för program osv upp istället.
3. Hur söker jag efter appar i Store appen? Samma som ovan - mao, hur söker man ens i en app?
4. Saknar en klocka på Startskärmen. Finns det inget sätt att lägga till det eller är måste jag ladda ned en app för det också?
5. Testade FireFox Nightly appen men den importerade inga bokmärken eller addons. Har den ens stöd för det?
6. Har IE appen stöd för addons tex som Adblock eller NoScript?
7. Angående utökat lagringsutrymme så förstod jag aldrig funktionen riktigt bra. Betyder det att man kan göra om en 1TB HDD tilll tex 2TB?

1. Länka konto gör du väl bara en gång. Jag har inte sett det där fenomenet du beskriver så jag vet inte.
2. Ta fram menyn till höger genom att föra musen till någon av de högra hörnen på din skärm. Tryck på sök. Observera att du måste vara i appen som du ska söka i.
3. Samma som ovan.
4. Vill du ha den synlig hela tiden är det en app som gäller. Annars får du fram klockan genom att dra musen till något av de högra hörnen.
5. Ingen aning.
6. Nej IE10 som app har inget stöd för addons alls. IE10 för skrivbordet har inte heller lika bra stöd för addons som Firefox och Chrome, men det finns.
7. Du kan sätta en teoretisk gräns på din hårddisk. Har du 1TB hårddisk kan du skapa en pool på den som ser ut att vara 10000TB. När du närmar dig 1TB gränsen så kommer den varna och be dig sätta in fler hårddiskar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

1. Länka konto gör du väl bara en gång. Jag har inte sett det där fenomenet du beskriver så jag vet inte.
2. Ta fram menyn till höger genom att föra musen till någon av de högra hörnen på din skärm. Tryck på sök. Observera att du måste vara i appen som du ska söka i.
3. Samma som ovan.
4. Vill du ha den synlig hela tiden är det en app som gäller. Annars får du fram klockan genom att dra musen till något av de högra hörnen.
5. Ingen aning.
6. Nej IE10 som app har inget stöd för addons alls. IE10 för skrivbordet har inte heller lika bra stöd för addons som Firefox och Chrome, men det finns.
7. Du kan sätta en teoretisk gräns på din hårddisk. Har du 1TB hårddisk kan du skapa en pool på den som ser ut att vara 10000TB. När du närmar dig 1TB gränsen så kommer den varna och be dig sätta in fler hårddiskar.

1. Tror inte du förstod vad jag menade :/ Men fick svar ovan så jag testar det. Antagligen har du en enda mail för alla dina konton (FB & MSID)
2,3. Ska testa
4. Ok, blir en app eller högra hörnet
6. Skumt, hur ska man då kunna surfa säkert?
7. Jaha, tack för förklaringen. Så istället för att ha 5st 1TB HDDs så kan man ha en pool där allt är en enda stor HDD?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

1. Tror inte du förstod vad jag menade :/ Men fick svar ovan så jag testar det. Antagligen har du en enda mail för alla dina konton (FB & MSID)
2,3. Ska testa
4. Ok, blir en app eller högra hörnet
6. Skumt, hur ska man då kunna surfa säkert?
7. Jaha, tack för förklaringen. Så istället för att ha 5st 1TB HDDs så kan man ha en pool där allt är en enda stor HDD?

1. Nä jag förstår inte riktigt. Jag har olika mail för FB och MSID.
6. Kan du inte surfa säkert utan tillägg? Hur menar du då?
7. Ja det är ett sätt som man kan göra det på. Det går också att ställa in så att data sparas på minst två eller tre fysiska diskar så att riskerna att förlora data minskar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

1. Nä jag förstår inte riktigt. Jag har olika mail för FB och MSID.
6. Kan du inte surfa säkert utan tillägg? Hur menar du då?
7. Ja det är ett sätt som man kan göra det på. Det går också att ställa in så att data sparas på minst två eller tre fysiska diskar så att riskerna att förlora data minskar.

1. Löste det...alltså, blev lurad av texten som stod där när man skulle länka men samtidigt mitt fel att jag inte läste ordentligt. Så nu har jag FB och Messenger länkat i FB appen. Men en följdfråga då, hur tar jag bort ett konto från Meddelandeappen? inte genom att klicka på dem iallafall för där fanns bara en knapp för "ta bort alla konton". Jag ville att Skype (som är MSN) skulle ta hand om alla sådana meddelanden och använda Meddelande appen till FB men det verkar inte gå.
6. Hi-jacker XSS överallt känns det som :/ Eller så är jag paranoid? Brandväggen finns ju för att hindra folk från att komma in utifrån. NoScript/AdBlock för att förhindra kapning av datorn när man surfar? Sägs ju kunna hända varsomhelst på nätet.
7. Okej coolers. Får köpa några fler då

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9