Trasig dator (stänger av sig själv och luktar bränt) - Felkälla?

Permalänk
Medlem

Trasig dator (stänger av sig själv och luktar bränt) - Felkälla?

Hej!

Min nya dator har efter knappt två veckors användning börjat stänga av sig själv. Först hände det någon gång på en dag och nu sker det inom 1-10 minuter efter att jag startat upp den. Jag kan också ana en lite bränd lukt om jag sniffar in i datorn efter en nedstängning, vilket såklart är mindre bra. Själva nedstängningen sker genom att Windows börjar stänga alla program, och efter någon sekund så bryts strömmen.

Min första tanke var att PSU:t var felkällan och av någon anledning löste ut något över/underspänningsskydd eller liknande. Så jag tog PSU:t från min gamla dator (ett Corsair TX650W) och kopplade in i datorn och det blev samma fel. Jag tog då ut moderkortet ur chassit och startade upp med enbart cpu och minnen i + en sata hårddisk med windows och kopplade skärmen till cpuns integrerade gfx. PSU:t låg bredvid på golvet . När jag startar upp så snurrar datorn ett tag men sedan stände den ner på samma sätt. Jag kopplade in en annan hårddisk och bootade upp med och det blev samma sak.

Jag har också provat byta DIMM slots för ramminnena utan framgång. Jag vill poängtera att jag aldrig fått någon BSOD utan den bara avslutar program och börjar stänga windows och hinner den inte stänga helt så bryts ändå strömmen inom någon sekund.

Min egna slutsats av detta är att moderkortet har gått sönder av någon anledning. Felet började efter att jag satt in ett nytt grafikkort och kopplat in två små fläktar på moderkortet (som jag senare kopplat ur igen). Vad jag har gjort som har kunnat orsaka att moderkortet gått sönder är dock för mig en gåta. Innan jag gör RMA på moderkortet tänkte jag höra med er vad ni tror? Det vore ju tråkigt om man får hem ett nytt moderkort och så kvarstår problemet.

Datorspecifikationer:
Intel® Core i5-3570K Processor
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8
ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155
Cooler Master Silent Pro M2 850W PSU
XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation
OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

EDIT: Glömde nämna att temperaturerna inte är speciellt höga. CPU-kärnorna kan ligga runt 40 grader när datorn stänger av. Även "System"-sensorn (var den nu sitter?) visar låga temperaturer i Speedfan.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om du har ett annat moderkort med 1155 liggandes i närheten så kan du prova att montera processor på den och kolla om den vill boota upp. om det fungerar med ett annat moderkort så är det fel på ditt sabertooth. det är ovanligt att processorer som går sönder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

om du har ett annat moderkort med 1155 liggandes i närheten så kan du prova att montera processor på den och kolla om den vill boota upp. om det fungerar med ett annat moderkort så är det fel på ditt sabertooth. det är ovanligt att processorer som går sönder.

Har tyvärr inte tillgång till några andra delar att testa med. Är det möjligt att cpu:n är skadad men att datorn ändå startar och fungerar en stund? Har kört prime95 utan fel.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DANiO:

Har tyvärr inte tillgång till några andra delar att testa med. Är det möjligt att cpu:n är skadad men att datorn ändå startar och fungerar en stund? Har kört prime95 utan fel.

större risk att moderkortet som är skadad. att en processor som är skadad är som jag sa ovanligt, till och med sällsynt. om du inte fick upp processor till en temperatur över 80 grader i en lång tid så är det inte processorn som är orsaken.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

större risk att moderkortet som är skadad. att en processor som är skadad är som jag sa ovanligt, till och med sällsynt. om du inte fick upp processor till en temperatur över 80 grader i en lång tid så är det inte processorn som är orsaken.

Kan säga att när jag först monterade cpu-kylaren så satte jag för lite kylpasta. När jag körde Prime95 gick den då upp till 92 grader. cpu:n var i ca 90 grader under några minuter innan jag stängde av. Sedan har jag kört några stresstester då den gått upp till 80 grader under en tid. Den har fått köra så i kanske 15-20 minuter. Men datorn har fungerat felfritt i drygt en vecka efter det. Tilll de här problemen började i torsdags. De började som sagt precis efter att jag varit inne i datorn och satt in nytt gfx och installerat två mobofläktar. Inga problem innan, och första omstarten kom efter bara några minuter efter detta.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DANiO:

Kan säga att när jag först monterade cpu-kylaren så satte jag för lite kylpasta. När jag körde Prime95 gick den då upp till 92 grader. cpu:n var i ca 90 grader under några minuter innan jag stängde av. Sedan har jag kört några stresstester då den gått upp till 80 grader under en tid. Den har fått köra så i kanske 15-20 minuter. Men datorn har fungerat felfritt i drygt en vecka efter det. Tilll de här problemen började i torsdags. De började som sagt precis efter att jag varit inne i datorn och satt in nytt gfx och installerat två mobofläktar. Inga problem innan, och första omstarten kom efter bara några minuter efter detta.

vad har du för kylare? och om du kommer upp i 80 grader i kanske 20 minuter så kanske händer inte så mycket mer än att processorn blir varm, men ligger du på en temperatur på över 85 grader mer än i en timma då kan skador uppstå. men dagens processorer brukar stänga av sig innan dom skadas av överhettning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

vad har du för kylare? och om du kommer upp i 80 grader i kanske 20 minuter så kanske händer inte så mycket mer än att processorn blir varm, men ligger du på en temperatur på över 85 grader mer än i en timma då kan skador uppstå. men dagens processorer brukar stänga av sig innan dom skadas av överhettning.

Det är stock-kylaren. Har en annan kylare på väg, men det är den som gett mig så höga temperaturer. Jag har inte kört den i så höga temperaturer under någon längre tid och det har ju ändå varit en bit kvar upp till TJ Max.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Överhetttning någon annastanns.
Trasiga fläktar, igendammade fläktar, avskalad kablar, direkt kontakt (tex skruv mot ett chip), Dålig monterad cpufläkt. för mycket kylpasta som har klumpat sig och leder värme.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DANiO:

Det är stock-kylaren. Har en annan kylare på väg, men det är den som gett mig så höga temperaturer. Jag har inte kört den i så höga temperaturer under någon längre tid och det har ju ändå varit en bit kvar upp till TJ Max.

du har inte överklockat med stockkylaren?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du har inte överklockat med stockkylaren?

Ändrat volten menar du.
Hur skulle värmen annars öka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Överhetttning någon annastanns.
Trasiga fläktar, igendammade fläktar, avskalad kablar, direkt kontakt (tex skruv mot ett chip), Dålig monterad cpufläkt. för mycket kylpasta som har klumpat sig och leder värme.

De flesta av dessa möjliga felkällor tycker jag att jag har eliminerat i och med att jag testat tagit ut moderkortet, lagt det löst golvet på den anti-statiska påsen den levererades i och kopplat in den i ett PSU som också legat löst på golvet. Jag har kollat cpu-kylaren och det var inte för mkt kylpasta heller. och som sagt, datorn kan stänga av sig då cpun är runt 40c. T.o.m. när jag är i BIOS setup kan den stänga ner.

Skrivet av EvilWord:

du har inte överklockat med stockkylaren?

Nej jag har inte överklockat. Det är fabriksinställningar på allt. Däremot säger bios ibland efter en omstart att överklockningen misslyckades och att jag ska trycka F1 för att gå in i bios och ändra inställlningarna. Min gissning är att den tror att jag har överklockat på grund av den abrupta avstängning som sker som normalt bara händer om man har överklockat. Jag har för säkerhetsskull kört "Load optimized defaults" på bios-inställningarna.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANiO:

Kan säga att när jag först monterade cpu-kylaren så satte jag för lite kylpasta. När jag körde Prime95 gick den då upp till 92 grader. cpu:n var i ca 90 grader under några minuter innan jag stängde av. Sedan har jag kört några stresstester då den gått upp till 80 grader under en tid. Den har fått köra så i kanske 15-20 minuter. Men datorn har fungerat felfritt i drygt en vecka efter det. Tilll de här problemen började i torsdags. De började som sagt precis efter att jag varit inne i datorn och satt in nytt gfx och installerat två mobofläktar. Inga problem innan, och första omstarten kom efter bara några minuter efter detta.

Du har väl svaret där då, eller hur?
Förmodligen pajade moderkortet när du stoppade i ditt nya grafikkort.
Missade du kanske matningen till grafikkortet eller en olycklig statisk urladdning.
Säj inget om det i din RMA så får du garanterat ett nytt kort.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Du har väl svaret där då, eller hur?
Förmodligen pajade moderkortet när du stoppade i ditt nya grafikkort.
Missade du kanske matningen till grafikkortet eller en olycklig statisk urladdning.
Säj inget om det i din RMA så får du garanterat ett nytt kort.

En olycklig statisk urladdning lutar jag mot själv också. Men tyckte samtidigt att det kändes långsökt då jag aldrig råkat ut för det tidigare. Jag får testa göra en RMA imorgon och se vad de säger.

Är det förresten någon som vet om de tillhörande "accessory fans" till Asus Sabertooth Z77 är nödvändiga att använda om man inte överklockar? Jag tycker de låter så mycket.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Jag vill säga antingen fel i mjukvara eller slut på ram i och med att den försöker stänga av korrekt. Testat linux?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Testpilot

Felsökning och problem hör hemma i supportavdelningen, flyttar tråden dit
La även till "(stänger av sig själv och luktar bränt)" i rubriken så förstår man direkt vad för problem du har utan att behöva gå in i tråden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Felsökning och problem hör hemma i supportavdelningen, flyttar tråden dit
La även till "(stänger av sig själv och luktar bränt)" i rubriken så förstår man direkt vad för problem du har utan att behöva gå in i tråden.

Tack för detta och jag ber om ursäkt för att stöka ner forumet med att posta på fel ställe!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Har du inte hittat vad som luktade bränt?
Luktar den bränd så ta man ut delar och kablar tills och LUKTA på dom tills man hittar den som luktar bränd. Det är inte alltid man ser något så man måste lukta.

Har du verkligen testa ordentligt utan chassi och onödiga saker?
Du nämner bara delvis hur du gjorde och vilka delar.

Kanske bör du testa något annat underlag än antistat påsen för moderkortet. Minns inte tråden där någon förklarade varför. Om du kan få fram felet utan hårddiskar, tangentbord, mus kopplade så bör du ta bort dom tills du hittat felet. Kan du få fram felet utan grafikkortet så är det ännu bättre eller att du åtminstone har ett annat grafikkort att testa med (tex ditt gamla).

Här är en länk hur det kan se ut.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du inte hittat vad som luktade bränt?
Luktar den bränd så ta man ut delar och kablar tills och LUKTA på dom tills man hittar den som luktar bränd. Det är inte alltid man ser något så man måste lukta.

Har du verkligen testa ordentligt utan chassi och onödiga saker?
Du nämner bara delvis hur du gjorde och vilka delar.

Kanske bör du testa något annat underlag än antistat påsen för moderkortet. Minns inte tråden där någon förklarade varför. Om du kan få fram felet utan hårddiskar, tangentbord, mus kopplade så bör du ta bort dom tills du hittat felet. Kan du få fram felet utan grafikkortet så är det ännu bättre eller att du åtminstone har ett annat grafikkort att testa med (tex ditt gamla).

Här är en länk hur det kan se ut.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Jag har genom mina tester kunnat isolera felet till moderkortet, minnena eller cpun. Detta genom att jag har testat att starta upp med moderkortet utanför chassit med ett annat nätaggregat anslutet och inget annat än CPU och ramminne installerat + en satahårddisk med Windows på (har testat två olika hårddiskar). Felet uppkommer både när jag är i Windows men även om jag är i BIOS-setuppen, vilket utesluter mjukvaruproblem.

När jag testade att starta med moderkortet utanför chassit märkte jag inte av någon bränd lukt, men jag luktade inte så noga heller om jag ska vara ärlig. Det var snarare när det satt i chassit och datorn hade stängt av sig ett antal gånger som jag kunde börja ana den brända lukten från luften i chassit.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANiO:

En olycklig statisk urladdning lutar jag mot själv också. Men tyckte samtidigt att det kändes långsökt då jag aldrig råkat ut för det tidigare. Jag får testa göra en RMA imorgon och se vad de säger.

Hur vet du det?
En ESD skada kan ta månader innan den visar sig och den kan även vara av sådan art att datorn bara blir lite mindre stabil.
Så har du haft en dator heller några komponenter som har dött heller har varit det minsta ostabila så kan det mycket väl ha berott på ESD skador bara det att det tog månader innan det visade sig.

Jag är 99% säker på att jag har haft en,ett par ESD skador på några av mina datorer,delar, jag är däremot inte säker på vilken,vilka.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hur vet du det?
En ESD skada kan ta månader innan den visar sig och den kan även vara av sådan art att datorn bara blir lite mindre stabil.
Så har du haft en dator heller några komponenter som har dött heller har varit det minsta ostabila så kan det mycket väl ha berott på ESD skador bara det att det tog månader innan det visade sig.

Jag är 99% säker på att jag har haft en,ett par ESD skador på några av mina datorer,delar, jag är däremot inte säker på vilken,vilka.

Ja det vet jag ju inte med säkerhet. Men jag har aldrig haft problem med krånglande hårdvara så vad jag menade är att jag inte vet med mig att jag har orsakat en ESD-skada tidigare.

Förresten slog det mig nyss att den lukt jag känt från datorn nog inte alls rör sig om något bränt från moderkortet. Istället rör det sig om lukten av flamskyddsmedel i dämpmattorna i mitt Corsair Obisidan 550D chassi :D.

Nåja. Nu har jag gjort RMA på moderkortet så fortsättning följer när jag fått besked därfirån.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle skriva en liten uppdatering. Jag fick igenom reklammationen av moderkortet för de hittade något fel med att cpu-fläkten ibland fortsatte gå efter nedstängning. Det vill säga ett annat fel än jag returnerat det för. Jag hade samma problem med det nya moderkortet.

Jag fortsatte göra fler tester och hittade till slut att problemet verkar ha att göra med chassit. Jag kör just nu min nya dator i mitt gamla chassi utan problem. Jag var övertygad om att jag hade uteslutit chassit som felkälla tidigit i felsökningen i och med att jag startat med moderkortet liggandes löst på en ESD-påse och med ett löst nätaggregat (olika nätaggregat) och fått samma problem. Därmed utgick jag ifrån att problemet berodde på moderkort, cpu eller minnen. Jag är ingen elexpert men kanske något jordningsfel kan ha orsakat att datorn stängde av i det testet?

Jag har testat chassit med både nya och gamla nätaggregatet och både nya och gamla datorkomponenterna. Jag har också testat att endast ansluta kontakten för strömknappen, starta datorn, och därefter dra ut kontakten, för att utesluta att det är något fel med dessa delar. Problemet kvarstår.

Distanserna sitter som de ska, och helt perfekt i läge under moderkortet. Jag har inga instickskort i som kan kortsluta, eller något annat vad jag kan komma på som kan orsaka att moderkortet kortsluts. Jag har helt slut på idéer och tänker returnera chassit, men först tänkte jag kolla om någon här har några idé som jag inte tänkt på än.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DANiO:

Tänkte jag skulle skriva en liten uppdatering. Jag fick igenom reklammationen av moderkortet för de hittade något fel med att cpu-fläkten ibland fortsatte gå efter nedstängning. Det vill säga ett annat fel än jag returnerat det för. Jag hade samma problem med det nya moderkortet.

Jag fortsatte göra fler tester och hittade till slut att problemet verkar ha att göra med chassit. Jag kör just nu min nya dator i mitt gamla chassi utan problem. Jag var övertygad om att jag hade uteslutit chassit som felkälla tidigit i felsökningen i och med att jag startat med moderkortet liggandes löst på en ESD-påse och med ett löst nätaggregat (olika nätaggregat) och fått samma problem. Därmed utgick jag ifrån att problemet berodde på moderkort, cpu eller minnen. Jag är ingen elexpert men kanske något jordningsfel kan ha orsakat att datorn stängde av i det testet?

Jag har testat chassit med både nya och gamla nätaggregatet och både nya och gamla datorkomponenterna. Jag har också testat att endast ansluta kontakten för strömknappen, starta datorn, och därefter dra ut kontakten, för att utesluta att det är något fel med dessa delar. Problemet kvarstår.

Distanserna sitter som de ska, och helt perfekt i läge under moderkortet. Jag har inga instickskort i som kan kortsluta, eller något annat vad jag kan komma på som kan orsaka att moderkortet kortsluts. Jag har helt slut på idéer och tänker returnera chassit, men först tänkte jag kolla om någon här har några idé som jag inte tänkt på än.

Testat att starta moderkortet med t ex en skruvmejsel istället för start-knappen på chassit, när delarna är monterade i chassit som "inte fungerar"? Dvs inga power led/hdd-led-kontakter etc i överhuvudtaget, ingen chassi-fläkt, med rätta distanser, ingen cd-rom, onödig hdd, ljudkort etc?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A