Windows media player 12 till Windows 8

Permalänk
Medlem

Windows media player 12 till Windows 8

Lång version

Skulle se på film på en laptop som är kopplad till tvn, men den är för slö för 1080p filmer (falsk marknadsföring av Asus). Jag kom på iden att streama filmen från min stationäära rigg(Så att det är den som avkodar och allt) så laptopen bara visar en bild från nätet. Det enklaste ser ut att vara att använda Windows Media Player.
Dock finns det inte till Windows 8? Enligt MS kom det förinstallerat, men då måste jag ha avinstallerat det, problemet är nu hur jag får tillbaka det?

Long story short

Hur skaffar man Windows Media Player till Windows? Eller finns det bättre streaming alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lång version

Skulle se på film på en laptop som är kopplad till tvn, men den är för slö för 1080p filmer (falsk marknadsföring av Asus). Jag kom på iden att streama filmen från min stationäära rigg(Så att det är den som avkodar och allt) så laptopen bara visar en bild från nätet. Det enklaste ser ut att vara att använda Windows Media Player.
Dock finns det inte till Windows 8? Enligt MS kom det förinstallerat, men då måste jag ha avinstallerat det, problemet är nu hur jag får tillbaka det?

Long story short

Hur skaffar man Windows Media Player till Windows? Eller finns det bättre streaming alternativ?

För installation/avinstallation av WMP:

Control Panel -> Programs -> Turn Windows Features on or off -> Media Features

(Vad är det för dator, förresten? Är väl på gränsen till svårt att hitta något som inte klarar 1080p numera om man köper nytt?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har avinstallerat det? Som standard brukar Windows 8 öppna filmer/bilder med någon Metro-aktig fullskärmsapp, du måste välja "öppna med" och sen välja det programmet du vill använda.

Fast detta borde ju du redan tänkt på, men man vet aldrig

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För installation/avinstallation av WMP:

Control Panel -> Programs -> Turn Windows Features on or off -> Media Features

(Vad är det för dator, förresten? Är väl på gränsen till svårt att hitta något som inte klarar 1080p numera om man köper nytt?)

Asus eee pc 1215b.

Har en AMD APU 350, tror jag. Fattar inte det heller.

Skrivet av alex5555:

Är du säker på att du har avinstallerat det? Som standard brukar Windows 8 öppna filmer/bilder med någon Metro-aktig fullskärmsapp, du måste välja "öppna med" och sen välja det programmet du vill använda.

Fast detta borde ju du redan tänkt på, men man vet aldrig

Ja jag tror det, har prövat som du sa men där fanns inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lång version

Skulle se på film på en laptop som är kopplad till tvn, men den är för slö för 1080p filmer (falsk marknadsföring av Asus). Jag kom på iden att streama filmen från min stationäära rigg(Så att det är den som avkodar och allt) så laptopen bara visar en bild från nätet. Det enklaste ser ut att vara att använda Windows Media Player.
Dock finns det inte till Windows 8? Enligt MS kom det förinstallerat, men då måste jag ha avinstallerat det, problemet är nu hur jag får tillbaka det?

Long story short

Hur skaffar man Windows Media Player till Windows? Eller finns det bättre streaming alternativ?

VLC Media player är gjord för precis det endamål som du söker. Det finns ett inbyggt val där du kan strömma avkodad video/ljud över webben via en bunt olika protokoll.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med för WMP fanns installerat på mitt w8 när det var färdig installerat så det borde finnas på datorn.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delapsus:

Hänger inte riktigt med för WMP fanns installerat på mitt w8 när det var färdig installerat så det borde finnas på datorn.

Knappast är det så att trådskaparen har en N-version av Windows 8? Dom är ju ganska ovanliga. Om så är fallet behöver man Media Feature Pack.

Permalänk
Medlem

Var samma sak på laptopen, fick gå in och aktivera det som en windows funktion. :/

Nåväl har fått igång det nu..men det är bara 3 filmer av runt 50 som syns, och allt ligger i samma mapp. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lång version

Skulle se på film på en laptop som är kopplad till tvn, men den är för slö för 1080p filmer (falsk marknadsföring av Asus). Jag kom på iden att streama filmen från min stationäära rigg(Så att det är den som avkodar och allt) så laptopen bara visar en bild från nätet. Det enklaste ser ut att vara att använda Windows Media Player.
Dock finns det inte till Windows 8? Enligt MS kom det förinstallerat, men då måste jag ha avinstallerat det, problemet är nu hur jag får tillbaka det?

Long story short

Hur skaffar man Windows Media Player till Windows? Eller finns det bättre streaming alternativ?

Du borde hitta mapparna för 32 och 64 bitars WMP i Program och Program (x86).
Märkligt om du har lyckats "slarva" bort båda versionerna.
Men dom finns (tillsammans med mycket annat) att ladda ner hos Microsoft under Gratis nedladdningar.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Du borde hitta mapparna för 32 och 64 bitars WMP i Program och Program (x86).
Märkligt om du har lyckats "slarva" bort båda versionerna.
Men dom finns (tillsammans med mycket annat) att ladda ner hos Microsoft under Gratis nedladdningar.

Nä, då SKulle man ha Windows 8 K eller Windows 8 N och tidigare versioner gick inte utan att verifiera att man hade rätt version.