Permalänk
Medlem

Behöver tips för kylning!

Tjenare..
Alltså.. Vad är nu mest effektivt och tystast? Om jag skulle köpa tex Corsair H80i vs Noctua NH-D14 i ett R4 chasi.
Alltså kan inte alls mycket inom detta område.. Vill för det mesta ha någonting som först o främst kyler processorn men om man sedan vill kyla ner hela systemet vad borde man köra med då? Kan tänka mig lägga 500-800kr på kylning. Kommer troligen överklocka om ett bra tag men inte för tillfället. Och om man kör ett system oklockad i R4 chasi utan extra fläktar, kommer det bli varmt då eller gäller det bara vid OC?
Tack.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag har en H100i och det är som är bra med vattenkylning att den dumpar den varma värmen utanför chassi istället för luftkylning som gör det i chassit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Jag har en Dark Rock Advanced som kyler min 3570k. 65 grader som max under belastning (klockad till 4GHz). Att lägga ut mer tycker jag är lite onödigt.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för era snabba svar men har inte direkt kommit fram till något än..
Grejen är den att vissa påstår att om vattenkylningen bara presterar bättre om det är rejäla grejer.. Så vet inte om jag får betala mer än vad jag får utav det om jag kör ett vattensystem som tex H80. I jämfört om jag hade kört med en noctua fläkt.

Permalänk

Kör med en h80 nu och är riktigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan det som e bra med vattenkylning är att man oftast kan få lite bättre temperaturer än med traditionella torn/luft kylare, men också att vatten avleder värmen effektivare och att man ofta kan köra betydligt tystare fläktar på radiator med vattenkylning och få ut samma effekt som med en luft kylare.

Personligen har dom slutna vattenkylnings systemen blivit såpass bra nu och genom arbetade att jag ser ingen anledning att inte köpa de.

Ska man dock inte överklocka eller bara överklocka lite kan du klara dig med en betydligt enklare kyla såsom cooler master hyper 212 evo.

Personligen har jag ägt h50/h60/h70/H80 samt H100I så har du några frågor kring vattenkylare bara ställa dom.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|