Microsoft bekräftar Windows Blue i jobbannons

Permalänk
Medlem

Tröttnade på windows i största allmänhet och gick över till Linux i förra veckan, stortrivs även fast det har varit lite motgångar Kör numera endast en helt ren windows 7 installation med lite spel på när man vill göra sånt.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som om M$ tänker sluta med "gratis" servicepack och börja byta namn på Windows istället för att släppa ett servicepack, för då går det att ta betalt för det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Tycker det låter som om M$ tänker sluta med "gratis" servicepack och börja byta namn på Windows istället för att släppa ett servicepack, för då går det att ta betalt för det.

Om det blir 279kr att digitalt uppgradera från vilken Windows-version som helst klagar inte jag i alla fall. Kanske blir det ännu billigare att uppgradera från Windows 8. Windows Blue är nog mycket mer än bara ett service pack.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy:

Windows tidigare gränssnitt sedan win95 var ju heller inte bra. Finns der någon som på allvar använt startmenyn till något? Den är lika värdelös som launchpad i osx. En kraftfull run prompt är allt vad jag vill ha. Startar det mesta via spotlight i osx tex. Men mer avancerat hade varit bra. Tex starta två program sida vid sida med enkelt kommando. Modern ui blir nog bra till htpcn dock

Jag? Den "gamla" startmenyn gör precis vad den ska. Man indexerar alla hårddiskar/SSDer och sen är det bara att klicka winkey->[skriv in namnet på det du söker]->enter. Hur smidigt som helst. Jag själv kör win7 utan några som helst ikoner på skrivbordet/aktivitetsfältet utan använder endast startmenyn:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Datavetare

Vi kommer nog få leva med Modern UI i framtiden, så det bästa man kan hoppas på är att MS fixar till de saker som gör Modern UI mindre lämpad för "vanliga" datorer.

Det gamla Windows APIet, win32, designades till största del under tidigt 90-tal för Windows 3.x, 95 och NT. I stort sätt fungerar detta API rätt bra även idag, men det finns ett par fundamentala saker som ändrats fram till idag

  • Det börjar bli allt vanligare med skärmar som inte har den upplösning på 96 PPI som nära nog är ett krav för att man inte ska få konstigheter i applikationer. På högupplösta skärmar betyder det då mikroskopisk text alt. en rad grafiska buggar

  • Dagens program bör vara multi-trådade, dels för att det idag är väldigt vanligt med att hela eller delar av innehållet ligger på nätet och åtkomsten av detta data är inte omedelbar, dels för att i princip alla system har idag flera CPU-kärnor

Microsoft försöker lösa båda dessa genom sitt nya API WinRT (ej att förväxla med OSet Windows RT som är Win8 för ARM men där 3:e-partstillverkare bara kan använda WinRT APIet och inte Win32, enkelt va?) samt XAML för att beskriva de grafiska elementen.

WinRT har som tumregel att alla anrop som kan ta mer än 50ms ska vara asynkrona (ej utföras på UI tråden). Detta går att åstadkomma även i win32, men det är väldigt drygt och väldigt lätt att det leder till buggar, WinRT försöker göra denna process mycket enklare.

När man gör UI med XAML så beskriver man mer vad som ska visas medan man i win32 beskrev exakt hur det skulle göras. Fördelen med win32 är att det är väldigt enkelt att får saker att se "bra" ut då man beskriver allt ner på pixelnivå, nackdelen är som sagt att det bara fungerar för en smalt spann av PPI värden. I teorin så blir alla Modern UI applikationer (nästan) oberoende av upplösning, vilket gör att PC-datorer kan undvika att kräva exakt dubbel upplösning som Apple gjort med OSX och iOS.

Så glöm att ni blir av med Modern UI, håll tummarna att det går från det vrak det är idag (för "vanliga" datorer) till att bli något bra i framtiden. WinRT (APIet) verkar faktiskt rent tekniskt vara väldigt bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Är inte Windows Blue namnet på en arbetsgrupp? Alla grupper har färgnamn på Microsoft, så kanske är det bara en missuppfattning? Bara en tanke.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag? Den "gamla" startmenyn gör precis vad den ska. Man indexerar alla hårddiskar/SSDer och sen är det bara att klicka winkey->[skriv in namnet på det du söker]->enter. Hur smidigt som helst. Jag själv kör win7 utan några som helst ikoner på skrivbordet/aktivitetsfältet utan använder endast startmenyn:)

Exakt samma gör du i Modern UI i Windows 8.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;13243602]Vi kommer nog få leva med Modern UI i framtiden, så det bästa man kan hoppas på är att MS fixar till de saker som gör Modern UI mindre lämpad för "vanliga" datorer.

Det gamla Windows APIet, win32, designades till största del under tidigt 90-tal för Windows 3.x, 95 och NT. I stort sätt fungerar detta API rätt bra även idag, men det finns ett par fundamentala saker som ändrats fram till idag

  • Det börjar bli allt vanligare med skärmar som inte har den upplösning på 96 PPI som nära nog är ett krav för att man inte ska få konstigheter i applikationer. På högupplösta skärmar betyder det då mikroskopisk text alt. en rad grafiska buggar

  • Dagens program bör vara multi-trådade, dels för att det idag är väldigt vanligt med att hela eller delar av innehållet ligger på nätet och åtkomsten av detta data är inte omedelbar, dels för att i princip alla system har idag flera CPU-kärnor

Microsoft försöker lösa båda dessa genom sitt nya API WinRT (ej att förväxla med OSet Windows RT som är Win8 för ARM men där 3:e-partstillverkare bara kan använda WinRT APIet och inte Win32, enkelt va?) samt XAML för att beskriva de grafiska elementen.

WinRT har som tumregel att alla anrop som kan ta mer än 50ms ska vara asynkrona (ej utföras på UI tråden). Detta går att åstadkomma även i win32, men det är väldigt drygt och väldigt lätt att det leder till buggar, WinRT försöker göra denna process mycket enklare.

När man gör UI med XAML så beskriver man mer vad som ska visas medan man i win32 beskrev exakt hur det skulle göras. Fördelen med win32 är att det är väldigt enkelt att får saker att se "bra" ut då man beskriver allt ner på pixelnivå, nackdelen är som sagt att det bara fungerar för en smalt spann av PPI värden. I teorin så blir alla Modern UI applikationer (nästan) oberoende av upplösning, vilket gör att PC-datorer kan undvika att kräva exakt dubbel upplösning som Apple gjort med OSX och iOS.

Så glöm att ni blir av med Modern UI, håll tummarna att det går från det vrak det är idag (för "vanliga" datorer) till att bli något bra i framtiden. WinRT (APIet) verkar faktiskt rent tekniskt vara väldigt bra.[/QUOTE]

MS hade ju hellre fått satsa vidare på WPF än att förstöra allt med Modern UI.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Exakt samma gör du i Modern UI i Windows 8.

Win 7 tar då upp kanske max 15-20% av skärmytan medans Modern UI täcker ALLT. Då är första bättre så lägg ner. Vi vet att du är en av de få som uppskattar Modern UI, gilla läget att resten inte uppskattar det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hoppas nu att de även lyssnar på de som inte gillar startskärmen och dess helskärmsutförande. Det faktum att de nämner "touch" och "devices" före "PC" bådar dock inte gott.

Microsoft... Ett gratis tips. Det kanske är smartare att satsa på det man kan? Kom igen nu... Det är ingen slump att ni har 90% av PC marknaden och fjuttiga 2.5% av telefonmarknaden, trotts aggresiv marknadsföring och idel goda recensioner från media.

Surfplattorna och telefonmarkanden kommer ta över PC-marknaden, därför är det viktigt att att den fjuttiga 2,5% ökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av karremanchill:

Surfplattorna och telefonmarkanden kommer ta över PC-marknaden, därför är det viktigt att att den fjuttiga 2,5% ökar

Frågan är om det är värt att riskera de 90% för att vinna på platta och telefonmarknaden, när man kunde gjort båda nöjda utan minsta ansträngning.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

MS hade ju hellre fått satsa vidare på WPF än att förstöra allt med Modern UI.

WPF hade ju grava prestandaproblem (och det var på x86, tänkt det på ARM...) + att det fanns (väl?) bara för C#. Fullt möjligt att båda dessa begränsningar gått att lösa. Hela WinRT känns ju som en relativt stor omdesign och kanske var så att MS kände att det var det snabbaste/enklare sättet att komma tillrätta med allt.

Lyssnar man på vad MS säger idag så är det ju en stark återgång till C++ och "native" programmering. För WP8 så är även C# program "native" binärer som laddas ner till telefonen, konvertering (JIT) från CLR till "maskinkod" sker i "molnet" för WP8 medan det skedde på telefonen i WP7. Microsoft verkar tycka att batteritid och till en mindre grad prestanda blir för lidande om man inte använder "native"-kod, WinRT är ett försök att få enkelheten från tekniker som .Net men erbjuda den på C++ och "native"-program.

Och är det något som man verkar fått rätt i Modern UI så är det prestanda, är ju inte där problem ligger. Tvärtom verkar Modern UI apparna väldigt effektiva, även jämfört med "native" applikationer som använder win32.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri
Skrivet av KTL:

Win 7 tar då upp kanske max 15-20% av skärmytan medans Modern UI täcker ALLT. Då är första bättre så lägg ner. Vi vet att du är en av de få som uppskattar Modern UI, gilla läget att resten inte uppskattar det.

Varför är 15-20% bättre?
Du får en betydligt bättre överblick med fullscreen istället för en liten textremsa nere i vänstra hörnet.
Varför skulle ett UI som ger dig betydligt bättre överblick de få sekunder du söker och trycker enter vara så mycket sämre än den lilla startmenyn?
Saknar du din bakgrundsbild så mycket att du inte klarar av att inte se den under några få sekunder?

Och nej, jag tänker inte "lägga ner".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Varför är 15-20% bättre?
Du får en betydligt bättre överblick med fullscreen istället för en liten textremsa nere i vänstra hörnet.
Varför skulle ett UI som ger dig betydligt bättre överblick de få sekunder du söker och trycker enter vara så mycket sämre än den lilla startmenyn?
Saknar du din bakgrundsbild så mycket att du inte klarar av att inte se den under några få sekunder?

Och nej, jag tänker inte "lägga ner".

Bakgrundsbild??? Okey, nu vet man att du är ett troll. Nej, när jag jobbar är Maya, Maxwell render, VLC, illustrator, photoshop, after effects och mer igång. Det finns INGET skäl skärma bort det jag håller på med när jag söker en fil eller ett program till jag behöver öppna. Därför är inte Modern UI att föredra även om det handlar om sekunder. 7:an är diskret med samma funktion, 8:an kör upp den i ansiktet på dig. Det är ingen förbättring. Jag räknar dock med att du inget begriper så jag matar dig inget mer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

WPF hade ju grava prestandaproblem (och det var på x86, tänkt det på ARM...) + att det fanns (väl?) bara för C#. Fullt möjligt att båda dessa begränsningar gått att lösa. Hela WinRT känns ju som en relativt stor omdesign och kanske var så att MS kände att det var det snabbaste/enklare sättet att komma tillrätta med allt.

Lyssnar man på vad MS säger idag så är det ju en stark återgång till C++ och "native" programmering. För WP8 så är även C# program "native" binärer som laddas ner till telefonen, konvertering (JIT) från CLR till "maskinkod" sker i "molnet" för WP8 medan det skedde på telefonen i WP7. Microsoft verkar tycka att batteritid och till en mindre grad prestanda blir för lidande om man inte använder "native"-kod, WinRT är ett försök att få enkelheten från tekniker som .Net men erbjuda den på C++ och "native"-program.

Och är det något som man verkar fått rätt i Modern UI så är det prestanda, är ju inte där problem ligger. Tvärtom verkar Modern UI apparna väldigt effektiva, även jämfört med "native" applikationer som använder win32.

Tja har arbetat en liten del med det nya API'et, en hel del att ta in sig men kan man WPF sedan innan så är XAML biten ganska så lätt att plöja sig igenom, Ett annat problem de har just nu med själva API'et är att den har avsaknad av en massvis av hyfsat nödvändiga Windows komponenter, de väldigt basic komponenterna finns med men tja vi får hoppas att de fixar detta framöver.

Dock den största biten som gör att de flesta modern ui applikationer känns mer responsiv är på grund av deras nya del i ramverket, Async, http://msdn.microsoft.com/en-us/library/vstudio/hh191443.aspx och går sååå mycket som möjligt nonblocking snarare en blocking som innan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Saknar inte W7. Dock hoppas även jag på att man integrerar startmenyn (metro) på ett bättre sätt så det inte blir lika tydligt att man faktiskt sitter i "två" lägen, samt att appar prompt inte måste köras i fullskärms eller t.ex 1/4-läge. Just den grejen tycker jag är ganska störande. Annars, när jag väl använder en app, så är det fullskärmsläge som gäller, te.x Netflix eller rss-läsare.

Fixar man så man kan köra i fönsterläge så kan ju diverse skype, meddelandeappar etc. helt plötsligt bli mycket mer intressant i metro.

Sedan behöver sökfunktionen fixas (som jag ändå tycker är bättre, än den i w7) så att det inte lika tydligt märks att man "hoppar in" i metro under sökningen. Alternativt att man istället gör metro till ett vanligt fönster och att man själv kan välja mellan fullskärm eller ej.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Usch och fy för W8.. Körde de i ca 2 månader, med mer problem än Windows ME, gav jag upp, och är åter på W7.. Snacka om att ta ett steg bakåt och känna som att man faktiskt tar 2 steg frammåt..

Hoppas att Microsoft rycker upp sig och gör något vettigt utav W9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Saknar inte W7. Dock hoppas även jag på att man integrerar startmenyn (metro) på ett bättre sätt så det inte blir lika tydligt att man faktiskt sitter i "två" lägen, samt att appar prompt inte måste köras i fullskärms eller t.ex 1/4-läge. Just den grejen tycker jag är ganska störande. Annars, när jag väl använder en app, så är det fullskärmsläge som gäller, te.x Netflix eller rss-läsare.

Fixar man så man kan köra i fönsterläge så kan ju diverse skype, meddelandeappar etc. helt plötsligt bli mycket mer intressant i metro.

Sedan behöver sökfunktionen fixas (som jag ändå tycker är bättre, än den i w7) så att det inte lika tydligt märks att man "hoppar in" i metro under sökningen. Alternativt att man istället gör metro till ett vanligt fönster och att man själv kan välja mellan fullskärm eller ej.

Metro/Modern UI stöder inte överlappande fönster och det går heller inte att mixa olika gränssnitt.
Modern UI är inget som man har lagt på gamla desktop. Det ÄR två helt olika miljöer som använder två olika API:er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av karremanchill:

Surfplattorna och telefonmarkanden kommer ta över PC-marknaden, därför är det viktigt att att den fjuttiga 2,5% ökar

Det beror ju helt på vad folk vill ha, för mitt spelande och surfande kommer jag fortfarande att ha min stationära dator, telefonsurf är för snabba nyheter eller underhållning medans jag väntar på ngt, orkar inte se film på en sådan liten skärm och absolut orkar jag inte lägga ner någon seriös tid på att spela på så liten skärm utan de funktioner jag har i en stationär dator.

När du säger att "Surfplattorna och telefonmarkanden kommer ta över PC-marknaden" så tror jag att du överdriver, stationära datorer kommer man att föredra framför surfplattor och telefoiner för spel och annat som man kan göra mycket bättre via datorer, dessutom så tror jag att de flesta får en bättre upplevelse när de använder en riktig dator, och inte en telefon/surfplatta. Kan hålla med om att det är bekvämt att ibland ha det, men skulle inte vilja byta ut min stationära dator mot varken Surfplatta eller telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Microsoft förbereder min övergång från Windows till Linux.

Oj, där ser man!
Lycka till med din övergång till Linux.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Detta bådar både bra och illa för konsumenter :/