Det här med ASIC-kvalitet på våra grafikkort?

Permalänk
Medlem

Det här med ASIC-kvalitet på våra grafikkort?

Tja!
Jag undrar vad detta är och innebär det egentligen något av intresse?
Låg v hög procent? Ska man anta att lägre % medför sämre O/C eller sämre livslängd?

Edit: Mitt kort;
[Sapphire 7950 Vapor-X with Boost(dual-bios) inköpt 2013-02]
ASIC Quality = 59.1%
Org voltage, core/mem = 1.125v / 1.5v
Voltage vid last, core/mem = ~1.297v och mem ~1.6v ( Core voltage där stämmer inte, där "överdriver" GPU-Z som det verkar, då Furmark visar runt 1.2v)
max stabila o/c, core/mem(MHz) = 1230/1565
Temp vid last, core/VRM samt /Fanspeed i % = 71° / 80° / 57%
Strömförsörjning = 8+8 pin.

edit2: Lägger till en liten mall som ni kan använda er av. Är det något fel på den eller något saknas, hojta bara till i tråden.
För att få fram mina temperaturer har jag använt mig av Furmark extreme-burn-in, 8xAA, detta kördes i 6 minuter.
Max "stabila" o/c är uppnått med nya 3DMark, Fire strike @default.
Voltage och temperaturer är avlästa i GPU-Z v0.6.7.

[Märke/model samt inköps år/månad]
ASIC Quality =
Org voltage, core/mem =
Voltage vid last, core/mem =
max stabila o/c, core/mem(MHz) =
Temp vid last, core/VRM samt Fanspeed i % =
Strömförsörjning(6+6, 6+8, 8+8) =

Permalänk
Vila i frid

Huh? Vad har kvalit med Application Specific Integrated Cirrcuit dvs ASIC att göra?

Intresseklubben för onödigt vetande noterar att är det snart 15 år sedan man knackade VHDL på Tre Korvar, fast mest för FPAer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Huh? Vad har kvalit med Application Specific Integrated Cirrcuit dvs ASIC att göra?

Intresseklubben för onödigt vetande noterar att är det snart 15 år sedan man knackade VHDL på Tre Korvar, fast mest för FPAer.

?

Jag vet inte vad ASIC har med våra grafikkort att göra, därav frågan kanske? Ja just det.

http://www.techpowerup.com/159098/TechPowerUp-GPU-Z-0.5.8-Rel...

" Added function to display ASIC quality for Fermi and Southern Islands. (Located in the GPU-Z system menu) "

Permalänk
Avstängd

Jag vet faktiskt inte vad ASIC står för, men information du får ut av GPU-Z är en mätning av hur mycket läckage som uppstår i GPUn.

Ju lägre procent desto mer läckage men högre potential för överklockning. Kräver då oftast högre spänning.

Ju högre procent desto mindre läckage och sämre potential för överklockning. Har oftast låg spänning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Huh? Vad har kvalit med Application Specific Integrated Cirrcuit dvs ASIC att göra?

Intresseklubben för onödigt vetande noterar att är det snart 15 år sedan man knackade VHDL på Tre Korvar, fast mest för FPAer.

Antar att du menar FPGA? Application Specific Integrated Circuit dvs ASIC är ju på svenska en applikationsspecifik integrerad krets. Ett exempel på detta är ju GPU:n på ett grafikkort. Sen vad ASIC-kvalitén verkligen innebär är väl fortfarande oklart då det är något värde som kretsarna får efter diverse tester strax efter tillverkningen.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

GPU-Z ger ju ett förslag på en tolkning, men söker man så hittar man inget vettigt. Folk kanske kan lista sina värden på sina grafikkort här om det redan inte finns en sådan tråd? Så ser man hur man ligger till:)

[Sapphire 7950 Vapor-x Boost inköpt 2013-02]
ASIC Quality = 79.3%
default voltage = 1.112v
max stable o/c on d.v = 1080/1400 @ ~1.063v (1.112v satt i trixx)
max stable o/c = 1200/1400 @ ~1.196v (1.280v satt i trixx)
Strömförsörjning = 8+8 pin

Är dock stabil på 1150/1400 redan vid 1.100v (1.156v satt i trixx)

EDIT
La till lite värden.
Jag har en rätt otrolig vdroop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag vet faktiskt inte vad ASIC står för, men information du får ut av GPU-Z är en mätning av hur mycket läckage som uppstår i GPUn.
Ju lägre procent desto mer läckage men högre potential för överklockning. Kräver då oftast högre spänning.
Ju högre procent desto mindre läckage och sämre potential för överklockning. Har oftast låg spänning.

Konstigt då att folk generellt verkar så "stolta" över att ha ASIC-värden på 70-100% om det innebär sämre O/C? Jag tar personligen lite "läckage och högre spänning" om man kan nå en högre O/C.
Tack för ditt svar!

Skrivet av osmig:

GPU-Z ger ju ett förslag på en tolkning, men söker man så hittar man inget vettigt. Folk kanske kan lista sina värden på sina grafikkort här om det redan inte finns en sådan tråd? Så ser man hur man ligger till:)

[7950 Boost inköpt 2013-02]
ASIC Quiality = 79.3%
default voltage = 1.112v
max overclock on d.v = 1080MHz (stable)

Varför inte, bra idé, kan ju vara intressant att se om vi kan dra några slutsatser?
Jag ändrar första posten med en liten mall.

Mitt kort;
[Sapphire 7950 Vapor-X with Boost(dual-bios) inköpt 2013-02]
ASIC Quality = 59.1%
Org voltage, core/mem = 1.125v / 1.5v
Voltage vid last, core/mem = ~1.2v och mem ~1.6v
max stabila o/c, core/mem(MHz) = 1230/1565
Temp vid last, core/VRM samt /Fanspeed i % = 71° / 80° / 57%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Konstigt då att folk generellt verkar så "stolta" över att ha ASIC-värden på 70-100% om det innebär sämre O/C? Jag tar personligen lite "läckage och högre spänning" om man kan nå en högre O/C.
Tack för ditt svar!

Lägre i detta fallet är 60-80%

100+% är höga värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Konstigt då att folk generellt verkar så "stolta" över att ha ASIC-värden på 70-100% om det innebär sämre O/C? Jag tar personligen lite "läckage och högre spänning" om man kan nå en högre O/C.
Tack för ditt svar!

Varför inte, bra idé, kan ju vara intressant att se om vi kan dra några slutsatser?
Jag ändrar första posten med en liten mall.

Mitt kort;
[Sapphire 7950 Vapor-X with Boost(dual-bios) inköpt 2013-02]
ASIC Quality = 59.1%
Org voltage, core/mem = 1.125v / 1.5v
Voltage vid last, core/mem = ~1.2v och mem ~1.6v
max stabila o/c, core/mem(MHz) = 1230/1565
Temp vid last, core/VRM samt /Fanspeed i % = 71° / 80° / 57%

Dunno när det gäller ASIC-värden, men på overclock.net så hävdade någon att ASIC och överklockningsbarhet inte alltid behöver följas åt, och en person på anandtechs forum sa att det finns 'bra' läckage som hjälper vid överklock samt läckage som bara tvingar högre spänningar --> högre värme. Har man inte vattenkylning så lär värmen (främst VRMs?) sätta stopp när man går över 1.3v på 7950 ändå, så då är det nog lika bra med ett kort som drar mindre/är tystare så länge man kommer till 'the sweet spot' kring 1150-1200 MHz för vårat kort.

Var kollar du spänningen på minnet? Har för mig att 7950 Vapor-X antingen har 1.5v eller 1.6v som default beroende på ramtillverkare. Min dator är instabil (spel hänger sig etc) redan på 1500, på 1518 så frös windows, så ingen höjdare där:(
Aja, det är ändå inte minnesbandbredden som flaskar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Var kollar du spänningen på minnet? Har för mig att 7950 Vapor-X antingen har 1.5v eller 1.6v som default beroende på ramtillverkare. Min dator är instabil (spel hänger sig etc) redan på 1500, på 1518 så frös windows, så ingen höjdare där:(
Aja, det är ändå inte minnesbandbredden som flaskar:)

Har du Dual-Bios på ditt Vapor-X, d.v.s med boost funktion? Ska sitta en knapp på framsidan av kortet isåfall(när det sitter i datorn vill säga)?

Angående spänning för olika tillverkare av minnen, så använder Sapphire vad jag vet antingen Hynix eller Elpida minnen.
Av någon anledning så får Elpida 1.5v och Hynix 1.6v. Även fast båda egentligen ska och bör köras @ 1.6v.
Har man då Elpida minnen som går i 1.5v så får man dels problem med överklockningen men man kan också få problem även utan O/C om man använder mycket vRAM. Om du kollar i GPU-Z, vad står det vid BIOS version(mycket bokstäver och siffror)?

Det sitter olika minnen på olika kort, vissa kort har speccade minnen till antingen 1250MHz x4 eller 1500MHz x4 Elpida. Har man fått Hynix är dessa i de flesta fallen speccade till 1500MHz x4 i 1.6v. Vilka som är bäst är lite svårt att säga. Inte konstigt om man tycker Hynix är bättre eftersom dessa är speccade till 1500MHz, medans många kort har Elpida som är speccade till 1250MHz, vilket ju är standard klocken. Så har man Elpida speccade 1250MHz @ 1.5v finns väldigt lite utrymme för O/C.

Det är mest troligt därför både du och jag inte kommer mycket längre än 1500-1600MHz, jag kommer som max 1570MHz på minnena. Från standklock 1250 är det ju inte skit dåligt, men man hade väl hoppats på mer.
Anledningen till att du inte kommer högre än 1500 är troligen för att VDDC är för låg, 1.5v. Den ska vara på 1.6v.

Fler frågor på det, bara hojta till. Jag ska plocka av min kylare strax och undersöka det här kortet närmare.

Du läser förresten av VRM-temperaturerna under GPU-Z fliken Sensors, längst ner där. Samma sak med spänningen till minnena, det heter MVDDC. Och jag är nästan 100% säker på att det står ~1.500v hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har du Dual-Bios på ditt Vapor-X, d.v.s med boost funktion? Ska sitta en knapp på framsidan av kortet isåfall(när det sitter i datorn vill säga)?

...

Fler frågor på det, bara hojta till. Jag ska plocka av min kylare strax och undersöka det här kortet närmare.

Du läser förresten av VRM-temperaturerna under GPU-Z fliken Sensors, längst ner där. Samma sak med spänningen till minnena, det heter MVDDC. Och jag är nästan 100% säker på att det står ~1.500v hos dig.

Har ständigt haft koll på min VRM-temp, den har som mest kommit upp i 90 om jag maxar spänningen med hög klockfrekvens (i kombustor vilket inte säger något om vanlig använding).

GPU-Z läser av MVDDC som 1.602V under idle & load. Jag kör med Boost påslaget, boost-bios är 015.025.000.099.
Kanske högre minnesfrekvenser i kombination med en smått ostabil klockfrekvens á 1150MHz som är orsaken till att jag inte kan ta minnena högre (allting utom Dota2 fungerar utmärkt utan artifakter, Dota2 tvärdör dock efter några minuter). Om jag nu har Elpida.
Ska undersöka imorgon, försökte egentligen inte maxxa minnefrekvensen separat...

Ah, well, ska inte gå mer off-topic, men ladda gärna upp bilder på PCBet någonstans:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

GPU-Z läser av MVDDC som 1.602V under idle & load. Jag kör med Boost påslaget, boost-bios är 015.025.000.099.
Kanske högre minnesfrekvenser i kombination med en smått ostabil klockfrekvens á 1150MHz som är orsaken till att jag inte kan ta minnena högre (allting utom Dota2 fungerar utmärkt utan artifakter, Dota2 tvärdör dock efter några minuter). Om jag nu har Elpida.
Ska undersöka imorgon, försökte egentligen inte maxxa minnefrekvensen separat...

Ah, well, ska inte gå mer off-topic, men ladda gärna upp bilder på PCBet någonstans:)

Skumt som fasen. När jag kör boost-bios, d.v.s 950MHz, får jag endast 1.5v till minnena. Och min ICKE boost-bios version, 850MHz ger 1.6v till minnena och är den du nämner ovan, 015.025.000.099. Vad står det efter bios siffrorna, inom parenteserna vill säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Skumt som fasen. När jag kör boost-bios, d.v.s 950MHz, får jag endast 1.5v till minnena. Och min ICKE boost-bios version, 850MHz ger 1.6v till minnena och är den du nämner ovan, 015.025.000.099. Vad står det efter bios siffrorna, inom parenteserna vill säga?

Är boost-bios, standardfrekvensen är ju 950MHz och knappen på grafikkortet är nedtryckt och lyser.

Dold text

Kör kombustor nedan

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Är boost-bios, standardfrekvensen är ju 950MHz och knappen på grafikkortet är nedtryckt och lyser.

hmm, 113-210PBBBG var intressant. Kan det vara Elpida minnen tro?

Hynix brukar ha antingen HY, MFR eller AFR där. Jag har AFR, jag tog bort kylaren idag.
Har du möjlighet att ta bort din kylare och kolla? Det är ett enkelt ingrepp och du kan om du har tur få något bättre temps. Jag böt pasta och skruvade åt allting perfekt idag och fick 2-3° lägre temps över hela registret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

hmm, 113-210PBBBG var intressant. Kan det vara Elpida minnen tro?

Hynix brukar ha antingen HY, MFR eller AFR där. Jag har AFR, jag tog bort kylaren idag.
Har du möjlighet att ta bort din kylare och kolla? Det är ett enkelt ingrepp och du kan om du har tur få något bättre temps. Jag böt pasta och skruvade åt allting perfekt idag och fick 2-3° lägre temps över hela registret.

Fast är det minnen från Elpida är det sannolikt inte positivt, dom ska vara rätt dåliga på att överklocka.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det finns en större resultatlista och en kortare beskrivning här:

http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

hmm, 113-210PBBBG var intressant. Kan det vara Elpida minnen tro?

Hynix brukar ha antingen HY, MFR eller AFR där. Jag har AFR, jag tog bort kylaren idag.
Har du möjlighet att ta bort din kylare och kolla? Det är ett enkelt ingrepp och du kan om du har tur få något bättre temps. Jag böt pasta och skruvade åt allting perfekt idag och fick 2-3° lägre temps över hela registret.

Nice att det hjälpte att reapplicera kylaren!
Hmm... En överklockning bör inte kunna märkas vid en ev framtida RMA (givet att man håller sig inom rimliga nivåer), men undviker helst fysiska ingrepp. Mina temps är tillräckligt bra redan, finns inget egensyfte att sänka dem just nu.
Man vet ju aldrig om kortet får för sig att dö om några månader med min otur;)

Skulle ev kunna kolla modelnumret om det kan hjälpa. Lappen med det sitter lite otillgängligt bara, så får troligen ta ut grafikkortet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast är det minnen från Elpida är det sannolikt inte positivt, dom ska vara rätt dåliga på att överklocka.

Väl medveten om det, även om Elpida också har olika bra/dåliga kretsar. Vore intressant att få reda på hur de är specade bara. Allt från Hynix är inte heller top-notch.

Skrivet av osmig:

Nice att det hjälpte att reapplicera kylaren!
Hmm... En överklockning bör inte kunna märkas vid en ev framtida RMA (givet att man håller sig inom rimliga nivåer), men undviker helst fysiska ingrepp. Mina temps är tillräckligt bra redan, finns inget egensyfte att sänka dem just nu.
Man vet ju aldrig om kortet får för sig att dö om några månader med min otur;)

Skulle ev kunna kolla modelnumret om det kan hjälpa. Lappen med det sitter lite otillgängligt bara, så får troligen ta ut grafikkortet^^

Givetvis ska du inte plocka bort kylaren om du känner dig osäker. Det vore bara som sagt intressant att se vad det var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Väl medveten om det, även om Elpida också har olika bra/dåliga kretsar. Vore intressant att få reda på hur de är specade bara. Allt från Hynix är inte heller top-notch.

Finns inte många att välja på: http://www.elpida.com/en/products/gddr5.html

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, det var mindre än jag trodde. Men även Elpida måste väl ha olika kretsar?

Hittade nåt här, tycker mig se att det borde kunna finns ett par alternativ?
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/458072/ELPIDA...

Tack för infon och jag kan helt klart ha fel. Tycker det verkar konstigt att de bara skulle ha en enda GDDR5 krets.

Men vi kan iaf konstatera att osmig har Elpida minnen och att dessa mest troligt är specade till 1250MHz med 1.5v. D.v.s precis lika dåliga som mina Hynix.