Intel HD 4000 begränsad till 60 FPS?

Permalänk
Medlem

Intel HD 4000 begränsad till 60 FPS?

Heej, det verkar som mina FPS i spel och även andra program är begränsad till 60 FPS. Jag använder grafikkortet Intel HD 4000 och hittar inget i grafik-kontrollpanelen om någon "FPS limit" eller Vsync. Kan de ha o göra med att jag har en skärm på 60 Hz? jag vet att man inte kan utnyttja mer än 60 FPS med en 60 Hz, men det är ändå konstigt, och jag får små dropps även på de simplaste spelen.

Kan jag ta bort begränsningen eller åtminstone höja den?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk

du ska nog vara glad att du ens kommer upp i 60fps visste inte ens att intel kretsar klarade av det även fast dom har fixat till dom med IB men som sagt bara att komma upp i 60fps i vissa spel med HD4k är nog bragd i sig men varför inte ett riktigt kort? eller väntan på nästa löning för kortet ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Du värkar ju ha en väldigt fin dator med undantag för att du använder integrerade grafiken som är rent ut sagt: värdelös, därav fps dropps.
Ett nytt grafkkort kommer göra stora under ska du se ett gtx 660 ti matchar din dator bra

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Du värkar ju ha en väldigt fin dator med undantag för att du använder integrerade grafiken som är rent ut sagt: värdelös, därav fps dropps.
Ett nytt grafkkort kommer göra stora under ska du se ett gtx 660 ti matchar din dator bra

höhö jo jag vet, men har bara detta tills vidare, hade ett 7950 innan som klydda som in i, så de fick åka tbx, sparar pengar till ett 670 nu! men tycker fortfarande begränsningen är väldigt konstigt :s

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Provade runt lite nu och sänkte uppdateringsfrekvensen på skärmen från 60hz till 50hz och då sätts begränsningen 50 FPS istället, så det måste vara nåt som Intels grafikmjukvara gör då ju?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

höhö jo jag vet, men har bara detta tills vidare, hade ett 7950 innan som klydda som in i, så de fick åka tbx, sparar pengar till ett 670 nu! men tycker fortfarande begränsningen är väldigt konstigt :s

Jag har en teori.

De väntar sig nog inte att de som använder integrerade grafkken också ska ha 120hz skärmar då de är ganska extreme, integrerad grafik är inte så extreme.
Därför kanske de låst den till 60hz?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Jag har en teori.

De väntar sig nog inte att de som använder integrerade grafkken också ska ha 120hz skärmar då de är ganska extreme, integrerad grafik är inte så extreme.
Därför kanske de låst den till 60hz?

mjo de kan nog stämma, men de e ju väldigt onödigt att begränsa överhuvudtaget? och då borde de ju finnas nåt sett att låsa upp/ta bort begränsningen

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Skrivet av berggrenaren:

mjo de kan nog stämma, men de e ju väldigt onödigt att begränsa överhuvudtaget? och då borde de ju finnas nåt sett att låsa upp/ta bort begränsningen

Varför vill du ta bort den? Du kan inte utnyttja mer än 60FPS, och HD 4k kan förmodligen inte klämma ut mkt mer.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Varför vill du ta bort den? Du kan inte utnyttja mer än 60FPS, och HD 4k kan förmodligen inte klämma ut mkt mer.

den får små onödiga FPS dropps till 59 FPS som stör mig så otroligt mycket... xD och nej, de e inte viktigt för mig, men vill ändå veta liksom, o jag stör mig som sagt lite på de

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Säger samma som ovan. Du kan ju inte visa mer än 60fps (eller Hz), varför vill du då att mätaren ska gå över det? Som att ha en fartmätare i en toyota prius som visar 500Km/h när bilen bara klarar 180Km/h Du får ju alltid fps-dropps oavsett om du har ett 670 eller HD4000. Droppar fps:en så upplever du lagg, sedan kanske ett 670 är bättre på att upprätthålla en stabil fps.

Edit: anledningen till att fps:en inte ligger stabilt på 60 kan också jämföras med en bil. Om du ligger och kör i 60Km/h så kanske du plötsligt får motvind, bilen reagerar genom att minska farten men bara ett väldig kort tag. Du kanske kommer till en uppförsbacke, orkar inte riktigt mm.
Det är så många olika faktorer som påverkar hur ditt grafikkort presterar att det är omöjligt för fps:en att ligga på 60 konstant.

Permalänk
Medlem

OKEY, jag vet att ingen fattar vf jag vill ha högre än 60 fps, men vet någon nånting om spärren? de e de enda jag vill veta, tack!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

OKEY, jag vet att ingen fattar vf jag vill ha högre än 60 fps, men vet någon nånting om spärren? de e de enda jag vill veta, tack!

Förmodligen så känner grafikkortet av vad din skärm har för uppdateringsfrekvens (60Hz är = 60 bilder/sekund, pfs= antal bilder per sekund) och visar fps:en i % (avrundat) efter det. Dvs, din fps minskar med 2% ger 60*0,98=58,8 (59Hz) eller 50*0,98=49. Men begränsingen i vad du upplever ligger hos skärmen, inte fps:en. Allt över 60fps är omärkbart även om du lyckades få det att stå 100fps i Counter strike.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

den får små onödiga FPS dropps till 59 FPS som stör mig så otroligt mycket... xD och nej, de e inte viktigt för mig, men vill ändå veta liksom, o jag stör mig som sagt lite på de

Grejen är den att även om du får bort spärren så kommer du fortsätta droppa till 59.

Permalänk

Mycket teorier och skitsnack i denna tråd.
Nej, 60fps beror inte ett skit på vilket grafikort man kör på.

Prova att köra spel i "Windowed Mode", så borde du slippa begränsningar pga skärm.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Asså jag har väldigt svårt att tro att det skulle finnas någon begränsning i själva kortet, det låter bara urbota dumt. Ifall det finns nån begränsning så ligger den i mjukvaran

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Här står hur du stänger av vsync om det är enableat:
http://communities.intel.com/message/171042

Annars får du titta på inställningarna i ditt spel om vsync är påslaget. Om vsync är på och du går under 60 fps så skall den hoppa ned till 30 fps så om det står 59 istället för 60 i programmet som du använder för att visa fps kan du nog bortse ifrån.

Permalänk
Medlem

Om han spelar CS 1.6 så gör det OTROLIGT stor skillnad att spela med 100fps ingame trots 60hz skärm. Exempel på detta är att du ingame både springer och skjuter långsammare med 60fps-spärr än 100fps oavsett hz på skärmen, du surfar (glider på väggar) även snabbare med 100fps än 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Mycket teorier och skitsnack i denna tråd.
Nej, 60fps beror inte ett skit på vilket grafikort man kör på.

Prova att köra spel i "Windowed Mode", så borde du slippa begränsningar pga skärm.

jepp där kom de, över 60 lätt haha, men vadå? e det skärmen som sätter stopp? låter väldigt konstigt tycker jag

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Här står hur du stänger av vsync om det är enableat:
http://communities.intel.com/message/171042

Annars får du titta på inställningarna i ditt spel om vsync är påslaget. Om vsync är på och du går under 60 fps så skall den hoppa ned till 30 fps så om det står 59 istället för 60 i programmet som du använder för att visa fps kan du nog bortse ifrån.

tack, de hette annat på svenska df jag inte hittat de haha, men de va redan av så mm, hjälpte tyver nada, den går inte en FPS över 60, om man inte kör i windowed :/

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Skrivet av berggrenaren:

den får små onödiga FPS dropps till 59 FPS som stör mig så otroligt mycket... xD och nej, de e inte viktigt för mig, men vill ändå veta liksom, o jag stör mig som sagt lite på de

Okej...du vet att det inte kommer ändras av att inte ha en FPS cap? Det som kommer hända är att du kommer komma upp i kanske 70 FPS någon gång ibland, för att sen droppa ner till 59 FPS vid samma tillfällen som innan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qweek:

Om han spelar CS 1.6 så gör det OTROLIGT stor skillnad att spela med 100fps ingame trots 60hz skärm. Exempel på detta är att du ingame både springer och skjuter långsammare med 60fps-spärr än 100fps oavsett hz på skärmen, du surfar (glider på väggar) även snabbare med 100fps än 60fps.

Då e det dåligt kodat spel, eller så är man en som begär att "ping" filter blir borttaget.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av qweek:

Om han spelar CS 1.6 så gör det OTROLIGT stor skillnad att spela med 100fps ingame trots 60hz skärm. Exempel på detta är att du ingame både springer och skjuter långsammare med 60fps-spärr än 100fps oavsett hz på skärmen, du surfar (glider på väggar) även snabbare med 100fps än 60fps.

Tycker du verkligen att det låter logiskt att du i cs skulle springa långsammare på lången än dina kompisar som har bättre grafikkort?? Att bara för att du hamnar i en annan tidsdimension där tiden går långsammare än för alla andra? När bomben sprängs efter 25sec för alla andra så har du 35sec på dig?

fps är fraps per second ALLTSÅ bilder per sekund. Din datorskärm skulle också kunna ha den märkningen "bilder per sekund" men det heter Hz där, samma sak dock. Alltså, om din skärm har en begränsing på 60 bilder/sekund så hjälper det inte att det står att du får 100bilder/sekund, skärmen KAN inte visa fler bilder.
Att cs laggar vid fps_max 72,0 beror snarare på att det mäts i procent där 72,0 fps = 72% av 100, dvs 0,72*60Hz=43,2bilder/sekund.

Permalänk
Medlem

Körde med 100 bilder per sekund för en dag sedan i CS 1.6.
Om du inte vill ha processorn mer kan du skicka den till mig som julklapp.
Så kan jag ge pappa en uppgradering från hans Pentium 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Tycker du verkligen att det låter logiskt att du i cs skulle springa långsammare på lången än dina kompisar som har bättre grafikkort?? Att bara för att du hamnar i en annan tidsdimension där tiden går långsammare än för alla andra? När bomben sprängs efter 25sec för alla andra så har du 35sec på dig?

fps är fraps per second ALLTSÅ bilder per sekund. Din datorskärm skulle också kunna ha den märkningen "bilder per sekund" men det heter Hz där, samma sak dock. Alltså, om din skärm har en begränsing på 60 bilder/sekund så hjälper det inte att det står att du får 100bilder/sekund, skärmen KAN inte visa fler bilder.
Att cs laggar vid fps_max 72,0 beror snarare på att det mäts i procent där 72,0 fps = 72% av 100, dvs 0,72*60Hz=43,2bilder/sekund.

Vad babblar du om? Vem har nämnt något om att bomben skulle sprängas segare eller att du skulle komma i en annan "tidsdimension?" Om du faktiskt på riktigt tvivlar på det jag skrev trots att du spelar eller har spelat själv blir jag på riktigt mörkrädd. Jag kan höra direkt om någon har 60fps eller 100fps bara han sprayar med t.ex. colten. Så stor skillnad är det på hur fort du skjuter med 60fps jämfört med 100fps ingame.

Och det enda jag påstod är att det spelar stor roll i 1.6 att ha 100fps ingame. Alltså att han måste kunna ha vsync avslagen och få 100fps ingame. Sen om det är logiskt att det är så eller inte skiter jag väl fullständigt i, det jag skrev är fakta. Jag vet mycket väl att skärmen inte kan visa mer än 60bilder/sekund om du har 60hz, men trots det så spelar det stor roll om du har 60fps ingame och 100fps ingame (stabilt då, vsyncen som "begränsar" dig för att gå upp till 100fps ingame).

Vill gärna ha din källa på att fps_max mäts i procent. Tvivlar starkt på det, kan du inte förklara varför vsyncen skulle ha någon påverkar på om du kan gå upp till "100%" av 60hz jämfört med "60%" av 60hz som man får med vsync på enligt ditt påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Tycker du verkligen att det låter logiskt att du i cs skulle springa långsammare på lången än dina kompisar som har bättre grafikkort?? Att bara för att du hamnar i en annan tidsdimension där tiden går långsammare än för alla andra? När bomben sprängs efter 25sec för alla andra så har du 35sec på dig?

fps är fraps per second ALLTSÅ bilder per sekund. Din datorskärm skulle också kunna ha den märkningen "bilder per sekund" men det heter Hz där, samma sak dock. Alltså, om din skärm har en begränsing på 60 bilder/sekund så hjälper det inte att det står att du får 100bilder/sekund, skärmen KAN inte visa fler bilder.
Att cs laggar vid fps_max 72,0 beror snarare på att det mäts i procent där 72,0 fps = 72% av 100, dvs 0,72*60Hz=43,2bilder/sekund.

Problemet är att det verkar som att du har noll erfarenhet av CS och andra spel med Sourcemotorn och därför skriver massa saker som är helt fel.

Fraps per second...? Mäts i procent???? Och du rättar andra...

"Ok"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Tycker du verkligen att det låter logiskt att du i cs skulle springa långsammare på lången än dina kompisar som har bättre grafikkort?? Att bara för att du hamnar i en annan tidsdimension där tiden går långsammare än för alla andra? När bomben sprängs efter 25sec för alla andra så har du 35sec på dig?

fps är fraps per second ALLTSÅ bilder per sekund. Din datorskärm skulle också kunna ha den märkningen "bilder per sekund" men det heter Hz där, samma sak dock. Alltså, om din skärm har en begränsing på 60 bilder/sekund så hjälper det inte att det står att du får 100bilder/sekund, skärmen KAN inte visa fler bilder.
Att cs laggar vid fps_max 72,0 beror snarare på att det mäts i procent där 72,0 fps = 72% av 100, dvs 0,72*60Hz=43,2bilder/sekund.

Nej!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara fel? Jag upplever också att det laggar vid 72FPS (eller vad cs har från början), om det vore procentuellt så skulle ju det förklara varför det laggar då, faktum kvarstår ju att en monitor på 60Hz inte kan visa fler bilder än 60/sekund då ska ju inte fps på 72 märkas?
Aja, iaf så "http://www.sweclockers.com/nyhet/16567-nvidia-introducerar-geforce-gtx-titan/2#pagehead"

Längst ner där så beskriver de samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Varför skulle det vara fel? Jag upplever också att det laggar vid 72FPS (eller vad cs har från början), om det vore procentuellt så skulle ju det förklara varför det laggar då, faktum kvarstår ju att en monitor på 60Hz inte kan visa fler bilder än 60/sekund då ska ju inte fps på 72 märkas?
Aja, iaf så "http://www.sweclockers.com/nyhet/16567-nvidia-introducerar-geforce-gtx-titan/2#pagehead"

Längst ner där så beskriver de samma sak?

Nej, de nämner inget om att det skulle vara en procentuell del av det du får längst ner. Men du tror alltså att du har 60% av 60fps om du har en 60hz skärm med vsync på?

Och sen det övriga du skrev angående att man inte skulle springa eller spraya långsammare med 60fps jämfört med 100fps bevisar hur lite du vet om cs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

Heej, det verkar som mina FPS i spel och även andra program är begränsad till 60 FPS. Jag använder grafikkortet Intel HD 4000 och hittar inget i grafik-kontrollpanelen om någon "FPS limit" eller Vsync. Kan de ha o göra med att jag har en skärm på 60 Hz? jag vet att man inte kan utnyttja mer än 60 FPS med en 60 Hz, men det är ändå konstigt, och jag får små dropps även på de simplaste spelen.

Kan jag ta bort begränsningen eller åtminstone höja den?

Jag har ett likadant "grafikkort".. När jag kör cod4 så får jag 80-125 fps. Med medium/low settings..