Att tänka på innan formatering?

Permalänk

Att tänka på innan formatering?

Tjena!

Dags för ny dator imorgon men jag glömmer alltid något varje gång jag ska formatera så därför skapar jag nu den här tråden. Kanske jag kan få några tips.

Jag pratar inte ren backup nu för det behövs inte. Ska ha kvar mina diskar som dom är. Utan jag pratar om mindre filer. Bilder, sparfiler, favoriter till webläsare osv. Saker man kan lägga på usb stick eller bränna ut på skiva.

Vad behöver man spara så man lätt kan återställa senare?

Favoriter till Google Chrome går lätt att återställa hoppas jag? Alltid glömt detta tidigare men har så mycket skit sparat som jag inte vill mista.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jadu, det du behöver kopiera är ju allt det du vill ha kvar, så enkelt är det..
Favoriter kan du antingen exportera och/eller synka med Google kontot.

Permalänk
Medlem

Mycket saker du kan vilja spara hittar du i mina dokument men en annan mapp som t.ex. innehåller en massa inställningar hittar du här C:\Users\"ditt användarnamn"\AppData mappen är dold så du får fixa så att du kan se sådana mappar. Att kopiera ett par mappar här sparar mig någon timme vid ominstallation då jag slipper ändra en massa inställningar på nytt och installera alla tillägg till firefox.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Gå igenom vilka program som du installerat och ladda ner dessa och senaste drivrutinerna är något jag själv börjat göra innan man formaterar så slipper du det senare.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Den här sidan är super när man installerar om ninite.com kryssa bara i vilka program du vill ha så får du en installations fil som sköter allt åt dig utan att installera en massa skit som t.ex ask toolbar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Tack för era tips! Nu har jag lite att göra innan jag ska hämta nya datorn

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Chrome lagrar ju dina bokmärken på deras moln..Bara logga in med ditt goggle konto och vips så återställs allt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att partionera upp disken nu när du ändå ska tömma den, gör en partion för windows på 30-80GB, sen en stor med resten av utrymmet som du inte behöver formatera nästa gång du vill installera om windows. Sen väljer du att spara din data på D: i fortsättningen och när det är dags att installera om windows är det bara att formatera c: och installera. Detta kommer spara mycket tid för dig.

Dock kan du ju alltid bränna ut/moln tjänst/usbminne/osv för att göra backup

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Ett tips är ju att partionera upp disken nu när du ändå ska tömma den, gör en partion för windows på 30-80GB, sen en stor med resten av utrymmet som du inte behöver formatera nästa gång du vill installera om windows. Sen väljer du att spara din data på D: i fortsättningen och när det är dags att installera om windows är det bara att formatera c: och installera. Detta kommer spara mycket tid för dig.

Dock kan du ju alltid bränna ut/moln tjänst/usbminne/osv för att göra backup

Jodå, så gör jag alltid. Just nu ser det ut såhär

C: - 60GB (Windows)
D: - 432GB
E: - 430GB
F: - 232GB
G: - 232GB

Så allt där kommer vara kvar. Därför jag skrev att jag inte skulle göra en vanlig backup. Det är bara filer från C: jag undrade vad jag borde spara
C: ska dock sättat ihop med D: så D: kommer också raderas. Har köpt en SSD på 120GB som ska bli nya C: och D:

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

ok, om du gillar att använda windows "genvägar" till vänster i utforskaren kallat "bibliotek" så kan du ju peka om dom mot tex F: och skapa mapparna bilder/dokument osv där så slipper du oroa dig för C: nästa gång. Hoppas du förstod vad jag menade!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du alla dina savefiler? Tänk efter så att du inte missar någon. Vissa steam spel har sina savefiler i steam mappen. Ubisoftspel har saves i launcher mappen.

Kolla också genom hårddisken så att det inte är något du missat.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Tjena!

Dags för ny dator imorgon men jag glömmer alltid något varje gång jag ska formatera så därför skapar jag nu den här tråden. Kanske jag kan få några tips.

Jag pratar inte ren backup nu för det behövs inte. Ska ha kvar mina diskar som dom är. Utan jag pratar om mindre filer. Bilder, sparfiler, favoriter till webläsare osv. Saker man kan lägga på usb stick eller bränna ut på skiva.

Vad behöver man spara så man lätt kan återställa senare?

Favoriter till Google Chrome går lätt att återställa hoppas jag? Alltid glömt detta tidigare men har så mycket skit sparat som jag inte vill mista.

Frugans bilder! Ser för F-N till att hennes bilder och mappar är flyttade till en säker plats. Kan finns på de konstigaste ställen, fråga henne om hon saknar någon bild, lovar att hon har koll på varenda en! Annars blir det ett sju H-vetes liv, det vill jag lova!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Frugans bilder! Ser för F-N till att hennes bilder och mappar är flyttade till en säker plats. Kan finns på de konstigaste ställen, fråga henne om hon saknar någon bild, lovar att hon har koll på varenda en! Annars blir det ett sju H-vetes liv, det vill jag lova!

Verkar som att bloodfeast har koll på läget här

Men för att svara på det du skrev, så håller jag inte med alls!

Har man själv inte gjort ett bra jobb att visa frugan/flickvännen/pappan/mamman/farmor/farfar, hur det skall gå till att spara bilder & filmer till en säker Mapp/hårddisk, så får man skylla sig själv.

Då har man varit en dålig lärare och förklarat dåligt.

Och då får man skylla sig själv Och ta ett sju H-vetes liv!

Har någon svårt att fatta, så får man repetera och repetera och repetera, tills det sitter. När det väl sitter, då har man varit en bra lärare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]