Permalänk
Medlem

vanliga fel på Saab 9-3?

Hej!

Ska fara och kika på en Saab 9-3 imorn ( http://www.blocket.se/vi/44573695.htm ) vad är vanliga fel på dom bilarna som man ska kika efter på plats? barnsjukdomar bör ju vara åtgärdat då bilen är så pass gammal ändå?

Har inte så stor erfarenhet av Saab s har ingen aning!

Sedan en sista fråga, Saab kör väl oftast med kamkedja?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

122hk och 1,8i? Visste inte ens att Saab hade så små bensinmotorer på nyare Saab.

Annars är ju halva poängen med Saab sköna skinnstolar och lite större turbomotorn som inte behöver dra så mycket bensin för den saken.

Brukar annars oftast vara kedja vad jag vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

122hk och 1,8i? Visste inte ens att Saab hade så små bensinmotorer på nyare Saab.

Annars är ju halva poängen med Saab sköna skinnstolar och lite större turbomotorn som inte behöver dra så mycket bensin för den saken.

Brukar annars oftast vara kedja vad jag vet.

Haha ja tydligen så har dom lite mindre motorer, jag är inte så brydd om att ha en stor motor, kör mest i stan också och har inte mer än 12 mil till min stuga på sommaren...

Såg att denna är den billigaste i hela Sverige just nu och det lät som jag kunde pruta lite mer på den vid snabb affär...

Hur är dessa modeller i rostvägar? är det som en ford eller betydligt bättre?

Läder spelar ingen roll för mig heller, har ingen lust att ta hand om sånt i långa loppet haha! men tygsäten är väl rätt sköna de med...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Hehe, är själv lite intresserad av denna
Om du far och tittar på den men inte köper den får du gärna säga vad du tyckte om den.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag kollade med en polare som är Saab mekaniker när jag köpte min 9-3 för ett par år sedan.
Han sa att man skulle passa sig för de tidiga årsmodellerna på "nya" 9-3. Specifikt den årsmodellen du tänkt kika på. För mycket barnsjukdomar hette det(bland annat många krångliga och dyra elfel). Han sa -06 eller nyare. Från -07 har jag för mig fick den även ett facelift på interiören som var välbehövligt.

Han tipsade mig om en lågmilare 9-3 2.0t (175hk) -06.
Jag köpte den och var mycket nöjd under tiden jag hade den. Vilket var drygt 18 månader(inga fel alls under den tiden, en besiktning som gick perfekt)
Chippade den till 215hk med BSR handenhet(som var jävligt smidigt) vilket gjorde att den gick som ett skott.

Så jag skickar tipset vidare om att satsa på en -06 eller nyare.
Och jag säger som saigon: Saab=turbo och sköna säten, handla inte en utan dessa.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Som sagt så är jag inte ute efter nån redig rejserbil utan mer en relativt billig stadsbil, har inte råd att köpa något mycket dyrare än denna prisklass heller så de lite nyare alternativen är inte aktuella om de inte gåt sjukt mycket mil....

Borde inte elfel vara fixat på bilen om det är/var fel på elen? känns ju som att de borde kommit redan efter så många år på nacken?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Har för mig det är kamrem på 9-3:an, så det skulle vara dags att byta den snart´.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Va där och kollade på den, var _minimalt_ med rost i vänster hjulhus ram som man bär kunna fixa själv rätt så lätt, det var inte något som syntes på utsidan...

Kamrem va bytt för 4 dagar sedan och de hade bytt vattenpump vid service samt bromsar, detta för typ en vecka sedan...

Lyckades pruta ner den till 39 000 så ska hämta den imorn

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av zeddiz:

Va där och kollade på den, var _minimalt_ med rost i vänster hjulhus ram som man bär kunna fixa själv rätt så lätt, det var inte något som syntes på utsidan...

Kamrem va bytt för 4 dagar sedan och de hade bytt vattenpump vid service samt bromsar, detta för typ en vecka sedan...

Lyckades pruta ner den till 39 000 så ska hämta den imorn

Grattis!
Hur var det med serviceboken, hade hade han kvittot kvar från kamrems-bytet?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Är det inte den motorn som kommer från Opel?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Är det inte den motorn som kommer från Opel?

Ja det är en Opelmotor i grunden men modifierad av saab, kamkedja bla.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Alla stämplar och kvitton fanns kvar, de hade bytt ut elcentralen för typ 2 år sedan så några elfel borde man väl inte få inom en snart framtid

Enda märkvärda va att framdäcken va rät gammla men med bra mönster, ska nog byta ut dom direkt iaf...

Edit: Någon som vet om det går att beställa en ny nyckel från Saab? Reservnyckeln som de hade beställt måste ha varit beggad... såg ut som ett lejon hade haft lekstuga med den...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Alla stämplar och kvitton fanns kvar, de hade bytt ut elcentralen för typ 2 år sedan så några elfel borde man väl inte få inom en snart framtid

Enda märkvärda va att framdäcken va rät gammla men med bra mönster, ska nog byta ut dom direkt iaf...

Edit: Någon som vet om det går att beställa en ny nyckel från Saab? Reservnyckeln som de hade beställt måste ha varit beggad... såg ut som ett lejon hade haft lekstuga med den...

Jag fick också byta en 9-3 nyckel när mina föräldrars hund hade tuggat på min ena. Trodde det skulle gå på 1500kr eller nåt men det kostade bara 250kr.
Det tar ungefär en halvtimme för Sabb verkstaden att fixa det. Du får en ny nyckel som sedan paras ihop med den andra nyckeln och som sedan paras ihop med bilen, lite programmering med andra ord.
Om det är den där gumminyckeln du har.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Jag fick också byta en 9-3 nyckel när mina föräldrars hund hade tuggat på min ena. Trodde det skulle gå på 1500kr eller nåt men det kostade bara 250kr.
Det tar ungefär en halvtimme för Sabb verkstaden att fixa det. Du får en ny nyckel som sedan paras ihop med den andra nyckeln och som sedan paras ihop med bilen, lite programmering med andra ord.
Om det är den där gumminyckeln du har.

Yesbox, gumminyckel, tog och mailade närmaste saabverkstad och bett om lite priser!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Ser nu inte annonsen. Men köpte själv en saab 9-3 förra veckan och snackade med en före detta saab säljare och det han berättade för mig var att man inte bör satsa på saabar tillverkade 03 och ner då dessa har haft ganska mycket problem med motorn och kan bli dyrt i längden. 04 och upp har nyare motor som enligt honom ska vara bättre och slitstarkare.

Samma var det med i-modellen, dessa tyckte han inte heller att man skulle satsa på då de är sämre än t.

Jag är ju inte direkt något bilexpert och för mig så lät det bra då det var en 05:a och t som jag tittade på och inte hos honom så han sa ju inte detta för att jag skulle köpa bil av honom. Han visste inte ens att det var en 05:a och t jag tittade på. Så det lät ju bra i mina bil-noobsöron

Permalänk
Medlem

Min blev en -04 som gick i trafik -05

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Har en 9-3:a -01. Åkte ner till ICA för att handla det sista till nyårsfirandet. En timme efter att jag handlat färdigt satt jag ensam kvar på parkeringen i en bil som inte startade, igen. Tror det vart batteriet men ärligt talat, jag kan fan ingenting om bilar så när jag vrider på nyckeln och bilen inte startar så är slaget redan över.

Permalänk
Medlem

1095kr för att fixa en nyckel... är väl bara hosta upp!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

1095kr för att fixa en nyckel... är väl bara hosta upp!

Finns väl såna nyckelsatser där man plockar ut chippet och monterar det i ett nytt case?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Finns väl såna nyckelsatser där man plockar ut chippet och monterar det i ett nytt case?

Har ingen aning... vet du vaars man kan köpa sånt?

edit: hittade http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-03/elektriskt/ovr-elekt... är det enkelt att flytta över allt själv utan att ta sönder eländet? haha

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Har ingen aning... vet du vaars man kan köpa sånt?

edit: hittade http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-03/elektriskt/ovr-elekt... är det enkelt att flytta över allt själv utan att ta sönder eländet? haha

Citat:

Övrig info: Du flyttar enkelt över sändaren från din befintliga nyckel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Finns väl såna nyckelsatser där man plockar ut chippet och monterar det i ett nytt case?

Skrivet av P-NILZ:

Haha jag är trött, har jobbat natt 13 dagar i sträck nu!

En annan fråga, jag kan inte ett skit om bilar så jag passar på nu när jag väl har en tråd uppe...

Är det svårt att byta ut högtalare själv på bilen?
Kan man köra med samma kablar som redan sitter där så kan det ju inte vara så svårt?
Ljudet på den här bilen suger verkligen dolme så vore nice med en liten uppgradering!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Haha jag är trött, har jobbat natt 13 dagar i sträck nu!

En annan fråga, jag kan inte ett skit om bilar så jag passar på nu när jag väl har en tråd uppe...

Är det svårt att byta ut högtalare själv på bilen?
Kan man köra med samma kablar som redan sitter där så kan det ju inte vara så svårt?
Ljudet på den här bilen suger verkligen dolme så vore nice med en liten uppgradering!

Ta en kik här, vad jag hört ska det vara ganska meckigt.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=162959

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Har ingen aning... vet du vaars man kan köpa sånt?

edit: hittade http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-03/elektriskt/ovr-elekt... är det enkelt att flytta över allt själv utan att ta sönder eländet? haha

Jag vet tyvärr inte om det är lätt eller inte att byta ut case't till nyckeln, har inte själv behövt göra det. Men var i dem tankarna när jag hade en SAAB 9-3 under en väldigt kort tid då nyckeln var väldigt sliten.

Skrivet av zeddiz:

Haha jag är trött, har jobbat natt 13 dagar i sträck nu!

En annan fråga, jag kan inte ett skit om bilar så jag passar på nu när jag väl har en tråd uppe...

Är det svårt att byta ut högtalare själv på bilen?
Kan man köra med samma kablar som redan sitter där så kan det ju inte vara så svårt?
Ljudet på den här bilen suger verkligen dolme så vore nice med en liten uppgradering!

Skrivet av P-NILZ:

Ta en kik här, vad jag hört ska det vara ganska meckigt.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=162959

Som herrn ovan skriver, det är ett slitgöra att byta stereon och systemet är förbaskat känsligt då det är huvudenheten för allt i bilen, dessutom är allt uppkopplat via optiska ledare som försvårar ytterligare. Skulle säga att försök hitta originaldelar så går det nog mycket smidigare vad gäller högtalarna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Som herrn ovan skriver, det är ett slitgöra att byta stereon och systemet är förbaskat känsligt då det är huvudenheten för allt i bilen, dessutom är allt uppkopplat via optiska ledare som försvårar ytterligare. Skulle säga att försök hitta originaldelar så går det nog mycket smidigare vad gäller högtalarna.

Problemet är att original stereon/högtalarna suger. Han ville ju byta ut original högtalarna inte för att de var trasiga utan för att de är dåliga. Saab hade länge skitdåligt ljud i sina bilar. Inte förrän -08 började de bry sig om ljudkvalitet. Stora stereon i 9-3 från -08 är helt ok om du frågar mig, inte lika bra som Volvos premium men fullt duglig.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Problemet är att original stereon/högtalarna suger. Han ville ju byta ut original högtalarna inte för att de var trasiga utan för att de är dåliga. Saab hade länge skitdåligt ljud i sina bilar. Inte förrän -08 började de bry sig om ljudkvalitet. Stora stereon i 9-3 från -08 är helt ok om du frågar mig, inte lika bra som Volvos premium men fullt duglig.

Eh? Det är bra ljud i min -01a. Liten basslådda i skuffen till och med. Nackdel bara att den inte fixar MP3, men det var inte direkt standard på den tiden. Köper man en bil med minsta snikstereon får man räkna med ljud därefter.

Men med det sagt, är inget större fan av NG9-3 och NG9-5. De är ju princip bara masserade Oplar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Problemet är att original stereon/högtalarna suger. Han ville ju byta ut original högtalarna inte för att de var trasiga utan för att de är dåliga. Saab hade länge skitdåligt ljud i sina bilar. Inte förrän -08 började de bry sig om ljudkvalitet. Stora stereon i 9-3 från -08 är helt ok om du frågar mig, inte lika bra som Volvos premium men fullt duglig.

Skojar du? Nu kan man förvisso inte räkna med standardsystemen, men 9-5ans premium och prestige spelar som bara den! Jag har själv prestige-systemet i min -98 och dessa 7 högtalare ger mig mer än vad jag behöver av en bilstereo. Även premium-systemet spelar skjortan av många nya bilars stereos.

Permalänk

Gammal tråd. Men well. Orginalljudet, inget extrapaket, har inte ens sexor i framdörrarna som orginal. Inte ens kablage finns framdraget.
Alla högtalare måste bytas, bafflar monteras i framdörrar och kablage måste dras för att ljudet inte ska vara pest.
Med ett billigt kitsystem fram och nån timmes jobb blir det som dag och natt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″