Någon som har testat Ex7ForW8?

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Ex7ForW8?

Ex7ForW8 verkar åstakomma precis det jag vill göra, dvs "få alla förbättringar med Windows 8 men slipp modern UI, appar, och så vidare". I princip är det alltså Windows 7-shell på Windows 8, med fördelen att Windows 8 shell inte laddas alls, och man sparar därför massa ram jämfört med start8 och liknande som fortfarande laddar Modern UI.

Så man kan, om jag fattat det rätt, säga att det blir som Windows 7.5.

För att installera behöver man dock Windows 7 DVD med systemfiler och annat. Dock säger de att systemfiler i Windows 8 inte påverkas, och man kan växla mellan gränssnitten, så inget förstörs.

Är det någon som har testat och vad tycker ni?

(Nej, uppenbarligen förstår jag inte fördelarna med Modern UI, appar och dylikt, det är lite det som är grejen med att jag vill ha er input på det här. Nyttan med Modern UI, eller avsaknaden därav, diskuteras redan i minst 72 andra trådar här på forumet.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt delen med att man ska behöva ha Windows 7 DVD osv. Installeras det inte bara rakt på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Förstår inte riktigt delen med att man ska behöva ha Windows 7 DVD osv. Installeras det inte bara rakt på?

Det kan vara så att den behöver systemfiler från Windows 7 som inte finns med i Windows 8, och att skaparen inte har rätt att distribuera de filerna pga copyright och så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle snarare slå ett slag för RetroUI PRO, nu kostar det pengar men det är väldigt bra gjort.

http://www.retroui.com/_documents/RetroUI%20Feature%20Overvie...

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat på en virtuell maskin. I princip behålla funktionerna, men med Windows 7's skal, så man kan även köra inställningar till startmenyn direkt i Windows.

En annan trevlig detalj Är att det nu är mer ram frigjort.

ca en minut efter uppstart med Modern UI aktiverat drog min virtuella installation ca 710MB ram, och nu, med Modern UI inaktiverat drar den ca 640MB.. Om man inte vill ha med Modern UI alls att göra kan man alltså spara 70MB RAM ungefär.

Nu ångrar jag nästan att jag inte köpte den billiga uppgraderingen. Visst finns det fler grejer som är smått irriterande med Windows 8, men det som fått mig att inte installera hemma var just Modern UI och att man vart tvungen att köra tredjeparts-program för att lyckas med att få det hyffsat likt Windows 7, Detta programmet är visserligen också "tredjeparts", men det är gratis och startmenyn beter sig exakt som i Windows 7, det är ju den! Och man slipper gruva sig över att Modern UI ligger i bakgrunden och äter minne och cpu.kraft i onödan. Måste testas mer först, men så här långt är jag grymt nöjd!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Skulle snarare slå ett slag för RetroUI PRO, nu kostar det pengar men det är väldigt bra gjort.

http://www.retroui.com/_documents/RetroUI%20Feature%20Overvie...

Ser riktigt trevligt ut.
Funkar söken korrekt?

Skrivet av Ozzed:

Nu har jag testat på en virtuell maskin. I princip behålla funktionerna, men med Windows 7's skal, så man kan även köra inställningar till startmenyn direkt i Windows.

En annan trevlig detalj Är att det nu är mer ram frigjort.

ca en minut efter uppstart med Modern UI aktiverat drog min virtuella installation ca 710MB ram, och nu, med Modern UI inaktiverat drar den ca 640MB.. Om man inte vill ha med Modern UI alls att göra kan man alltså spara 70MB RAM ungefär.

Nu ångrar jag nästan att jag inte köpte den billiga uppgraderingen. Visst finns det fler grejer som är smått irriterande med Windows 8, men det som fått mig att inte installera hemma var just Modern UI och att man vart tvungen att köra tredjeparts-program för att lyckas med att få det hyffsat likt Windows 7, Detta programmet är visserligen också "tredjeparts", men det är gratis och startmenyn beter sig exakt som i Windows 7, det är ju den! Och man slipper gruva sig över att Modern UI ligger i bakgrunden och äter minne och cpu.kraft i onödan. Måste testas mer först, men så här långt är jag grymt nöjd!

Låter intressant, kanske något att ta en djupare titt på.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

intressant som fan..Ska testas direkt

Tack för tipset

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det är tydligen samma person som ligger bakom startisback www.startisback.com/ men startisback ligger ovanpå Modern UI och vill man inte använda det alls drar det ju RAM i onödan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ser riktigt trevligt ut.
Funkar söken korrekt?

Låter intressant, kanske något att ta en djupare titt på.

Jag kommer inte ihåg, använder linux numera men det funkade riktigt bra iallafall.

Ang det där med ram så är ju frågan varför folk fortfarande vill ha 500Mib användning och 7.5Gib ledig RAM som inte används till något?

Jag kan förstå om du inte vill ha en memory leakande webbläsare som käkar 2GiB ram men annars spelar det ju ingen roll alls då det ofta bara är allokerad RAM som faktist igentligen är tom men som frigörs när program behöver använda den..

Permalänk
Medlem

Fungerar hur bra som helst

Nu blev win 8 ännu snabbare och lätt drivet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ser riktigt trevligt ut.
Funkar söken korrekt?

Låter intressant, kanske något att ta en djupare titt på.

Ja, sök verkar bete sig precis som i Windows 7.

Skrivet av wRRM:

Jag kommer inte ihåg, använder linux numera men det funkade riktigt bra iallafall.

Ang det där med ram så är ju frågan varför folk fortfarande vill ha 500Mib användning och 7.5Gib ledig RAM som inte används till något?

Jag kan förstå om du inte vill ha en memory leakande webbläsare som käkar 2GiB ram men annars spelar det ju ingen roll alls då det ofta bara är allokerad RAM som faktist igentligen är tom men som frigörs när program behöver använda den..

Fast varför vill man låta systemet äta upp 70Mb ram till något man inte använder. Du kan lika gärna installera ett program vars enda uppgift är att äta RAM, och det är nog få som skulle göra frivilligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här måste testas! Synd att jag inte kommer ha tillgång till en windows 7 skiva förrän på söndag. Jag gillar windows 8 ,speciellt den nya aktivitetshanteraren, men jag saknar start menyn.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

70Mb på dagens system känns som en piss i havet ungefär... inget man bryr sig om.

Om man inte bryr sig om det så spelar det ju ingen roll. Det är bara en trevlig bonus OM man gör det. Jag är väl lite av en optimeringsnörd antar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är tydligen samma person som ligger bakom startisback www.startisback.com/ men startisback ligger ovanpå Modern UI och vill man inte använda det alls drar det ju RAM i onödan.

Vill bara säga att detta inte stämmer. Startisback är native Windows start-meny.

Här kommer ett citat från mannen bakom startisback:

Citat:

There are tons of start menu clones, but they're all inferior. StartIsBack restores original Windows 7 start menu. It's NOT a replica, it's 100% original Start Menu as you remember it, with search, drag&drop, customization, etc. Start Menu is shown on Win key, as you expect. Start button is behaving as you remember it.

Han har skapat en tråd om startisback på denna sida: http://www.msfn.org/board/topic/158666-start-is-back-20rc2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IThelp:

Vill bara säga att detta inte stämmer. Startisback är native Windows start-meny.

Här kommer ett citat från mannen bakom startisback:

Han har skapat en tråd om startisback på denna sida: http://www.msfn.org/board/topic/158666-start-is-back-20rc2/

Det jag menar är att om man kör med startisback så laddas modern UI också (vore konstigt att man kan växla mellan gränssnitten utan att logga ut, öppna appar via startmenyn osv annars), och om man inte vill ha med Modern UI alls att göra så känns Ex7forW8 som en bättre lösning då gränssnittet inte ens laddas. Men visst, startisback ser likadant ut och är även integrerat med Modern UI så att man kan använda båda om man vill. Och $5 för en licens för 3 datorer är ju inte alls dyrt, så det kan det vara värt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är att om man kör med startisback så laddas modern UI också (vore konstigt att man kan växla mellan gränssnitten utan att logga ut, öppna appar via startmenyn osv annars), och om man inte vill ha med Modern UI alls att göra så känns Ex7forW8 som en bättre lösning då gränssnittet inte ens laddas. Men visst, startisback ser likadant ut och är även integrerat med Modern UI så att man kan använda båda om man vill. Och $5 för en licens för 3 datorer är ju inte alls dyrt, så det kan det vara värt.

Jaha okej, men då förstår jag. Undrar dock om Ex7forW8 kommer fungera på Windows Blue. Microsoft kanske "patchar" till det. Vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IThelp:

Jaha okej, men då förstår jag. Undrar dock om Ex7forW8 kommer fungera på Windows Blue. Microsoft kanske "patchar" till det. Vi får se hur det blir.

Snubben som gjort programmen tror inte det. Han skriver:

How is it possible for Windows 8 to have real start menu? Microsoft said they did remove it!

They did, but not completely. Removing start menu completely would require rearchitecting some key Windows code base and raising compatibility issues which they couldn't seemingly afford. StartIsBack reuses large portion of start menu code left, but contains a large amount of code to make as well it work as you expect and new functions too.

What if Microsoft removes it and breaks StartIsBack?

It's almost impossible since it involves rearchitecting Windows 8 code which Microsoft won't do until major changes to Windows.

---

Men visst... De tog ju bort möjligheten att få tillbaka startmenyn via en ändring i registret. Vilket kan tyckas är extremt overkill då kanske bara några tusen av alla Microsofts kunder känner ett behov av/orkar hålla på. Eftersom de inte löpt amot och försökt blockera start8, startisback, classic shell kan man ju undra varför de orkar bry sig om en liten registerändring.

Det borde vara långt bättre för Microsoft att folk använder Windows 8 med startmeny än att de inte använder det alls, kan man tycka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.