Beslutsångest över nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Beslutsångest över nytt grafikkort!

Som titels säger har jag beslutsångest över vilket kort jag ska satsa på. Efter att ha köpt mig en ny skärm Asus PB278Q så märker jag att mitt nuvarande 6970 inte riktigt pallar med den nya upplösningen på 2560X1440 (vilket ja gissade redan innan ja köpte skärmen). så nu sitter jag här och funderar över vad för kort jag ska köpa mig, jag har tänkt att vänta på Nvidia' Titan men om den hamnar på det priset som det diskuteras om för tillfället så är det alldeles för mycket pengar för mig.

Så lutar nu istället åt att köpa mig antingen ett 7970 GHz 6GB eller ett ASUS GeForce GTX 680 4GB DirectCU II. kommer antagligen inte köpa något innan jag har sett vad för pris Titan landar på samt tester på det, men vilket av de 2 korten som jag har länkat skulle ni rekommendera för spel på high/ultra i 2560X1440?

kan tilläggas att ja ska inhandla en ny PSU också för att driva det nya kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Tror du skulle tjena på å köra med dubbla 7950.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

7970 utan tvekan.
Med den större/breddare minnesbussen så kommer du att kunna utnyttja mer minne på 7970 och då kommer du ha mer nytta av kortet i högre upplösningar.
680 4GB har tyvärr på tok för smal minnesbuss för att den ska kunna utnyttja allt minne.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ett 7970 matrix, sen överklockar du den och får sjuk prestanda.

Gtx 680 4gb är inte att bra köp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett 7970 vore ett bättre köp.

Permalänk
Medlem

ok, tackar för snabba svar ja det lutar väll åt ett 7970 då. men sitter fortfarande på att Titan landar på ett pris så ja kan ha råd med det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

har nu börjat snurra in på yttligare ett kort inom en snar framtid, så vilket kort skulle man satsa på i sådana fall? har hört att SLI ska funka bättre än Crossfire

Och yttligare en fråga: finns det något MSI kort med 4GB, gillar deras kylare mer än asus

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Kör på AMD !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Kör på AMD !

Skickades från m.sweclockers.com

ja vill gärna ha en motivation varför ska välja amd.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Om jag hade haft din skärm skulle jag nog lutat åt 7970 korten. 3 GB minne och bred minnesbuss bådar gott för höga upplösningar.

Mest prisvärda 7970 kortet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

ja vill gärna ha en motivation varför ska välja amd.

Mycket bättre fungerande drivers och mer plånboksvänliga priser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Mycket bättre fungerande drivers och mer plånboksvänliga priser

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre drivers??!!?

Permalänk
Skrivet av fredde1337:

Bättre drivers??!!?

Bara för att nvidias drivrutiner aldrig krånglar betyder det inte att de fungerar!!!!

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av Behind900:

Mycket bättre fungerande drivers och mer plånboksvänliga priser

Skickades från m.sweclockers.com

Om något är uppenbart är det väl ändå att AMD har haft stora, i alla fall större problem med drivers än Nvidia. TS - Kolla runt på sweclockers innan du köper ett AMD kort baserat på "bättre drivers". Att det är prisvärt är det dock få som ifrågasätter..

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt i tråden, ta ett kort med med mer minne, det tjänar du på vid högre upplösningar (t.ex. 7970)
och se för guds skull till att du kan använda allt minne, du måste ha större minnesbuss om du har mer minne!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Mycket bättre fungerande drivers och mer plånboksvänliga priser

är du från vettet människa??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag sitter på ett 6970 nu å de 2 senaste korten jag har haft har vart AMD så är fullt medveten om deras driver å det är därför ja lutar mer åt Nvidia, men så är det ju alltid det där med priset som får mig att tänka lite mer på AMD igen. å det 680 jag funderar på är 4GB versionen. kan inte de utnyttja alla 4GB fullt ut? och om det är så, hur har ni tagit reda på detta?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ett single kort, kör på ett 7970 GHz edition då detta både presterar bättre än GTX 680 samt har en bredare minnesbuss som kan utnyttja det extra minnet.

Bör ju också nämnas att AMD har haft lite problem med sina drivrutiner på senaste tiden, dock så vet jag ej om det har blivit helt åtgärdat ännu. Några förbättringar har skett så vitt jag vet.

Om du ska ha ett GTX 680 skulle jag rekommendera MSIs Lightning version, särskilt om du ska clocka kortet en aning.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1304714

Billigare och även snabbare om jag minns rätt.

Om du ska köra en multi-GPU konfiguration är det utan tvekan Nvidia som gäller i dagsläget. Värt att tänka på att du kanske måste ha bra luftflöde i ditt chassi/bra GPU kylning om du ska kunna köra två kort med aftermarket kylare, annars kan ett kort med en "blower" typ kylare och ett med en aftermarket kylare vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

är du från vettet människa??

Har haft alldeles för mycket dålig experience med nvidia så jag vet vad jag pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Har haft alldeles för mycket dålig experience med nvidia så jag vet vad jag pratar om

har haft alldeles för mycket dålig experience med AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

Bättre drivers??!!?

Jag har aldrig haft problem med drivrutiner för AMD och jag har/haft ganska många datorer med AMD.
Många säger att dom inte alls har problem, tror det som är dåligt med AMD är endast om du kör CF,
där har du kända strul, men det betyder inte att SLI inte har problem för det. Varför inte köra ett kort bara?

Skrivet av the_man550:

Bara för att nvidias drivrutiner aldrig krånglar betyder det inte att de fungerar!!!!

Det är just Nvidia drivisarna som krånglar för mig :/

Skrivet av Behind900:

Har haft alldeles för mycket dålig experience med nvidia så jag vet vad jag pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

Har också dålig erfarenhet av Nvidia, betyder dock inte att jag aldrig skulle köpa det igen.
Jag köper det som ger mest prestanda, drivrutinerna är ju ofta inte så mycket bättre på ena laget som det andra,
utan ganska lika.

Skrivet av Wolfie91:

jag sitter på ett 6970 nu å de 2 senaste korten jag har haft har vart AMD så är fullt medveten om deras driver å det är därför ja lutar mer åt Nvidia, men så är det ju alltid det där med priset som får mig att tänka lite mer på AMD igen. å det 680 jag funderar på är 4GB versionen. kan inte de utnyttja alla 4GB fullt ut? och om det är så, hur har ni tagit reda på detta?

Undrar vilka drivrutiner som krånglar för dig, är det dom senaste som är gjorda för 7000-serien kanske?

Det kortet kan inte utnyttja 4GB fullt ut eftersom kortet inte har tillräcklig minnesbuss,
det har nämnts flera gånger tidigare i tråden. För mer minne krävs större minnesbuss.

Permalänk
Medlem

okej, har nu bestämt mig (nästan) för att köra på 680 sli, men har nu fått en ny fråga på huvudet... är det bättre att köra på 2gb versionen eller drar ja mer nytta av 4gb versionen även fast den inte drar nytta av allt minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Bara för att nvidias drivrutiner aldrig krånglar betyder det inte att de fungerar!!!!

Aldrig krånglar? Misstänker du inte har provat en laptop med piss-optimus för att spela på.

Optimus är en djävla härva och nvidia fasar redan ut 500 seriens drivarstöd eftersom skiten aldrig funkade som det skulle. Om man frågar om deras support så säger de bara att man ska välja antingen intels IGP eller NVIDIAs endast nu när optimus inte kommer funka alls i de nyare drivarna.

Det är värre för oss som har optimus med 600 serien för vi kan inte avaktivera ett av korten (om man inte köpt lenovo såklart då de gjort nån mystisk bios hack). Framtiden är bister för oss 600seriens optimusanvändare. Oh well det blir väl kränga bort fanskapet när drivarna sinar och nästa gång blir det med hundra procens säkerhet AMD grafik i laptopen och inget växlande hit och dit.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

har haft alldeles för mycket dålig experience med AMD

Skickades från m.sweclockers.com

haha

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Behind900:

Har haft alldeles för mycket dålig experience med nvidia så jag vet vad jag pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart du inte vet vad du snackar om ditt troll. Du får det att låta som att AMD har bättre drivrutiner i ALLMÄNHET, bara för att DU har haft problem med Nvidias. Av de två AMD kort jag har, köpta från två olika butiker, har det ena gått sönder inom 3 månader och det andra var trasigt vid leverans, ska jag nu påstå att AMDs GPUer går sönder mycket oftare än Nvidias, kanske för mig är det så, men kan inte uttala mig om hur det ser ut i frågan för allmänheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilaCreaper:

Såklart du inte vet vad du snackar om ditt troll. Du får det att låta som att AMD har bättre drivrutiner i ALLMÄNHET, bara för att DU har haft problem med Nvidias. Av de två AMD kort jag har, köpta från två olika butiker, har det ena gått sönder inom 3 månader och det andra var trasigt vid leverans, ska jag nu påstå att AMDs GPUer går sönder mycket oftare än Nvidias, kanske för mig är det så, men kan inte uttala mig om hur det ser ut i frågan för allmänheten...

Menar inte enbart min egna experience men i överlag verkar det som att Nvidia tar mer pengar för grejjer som inte är så mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

okej, har nu bestämt mig (nästan) för att köra på 680 sli, men har nu fått en ny fråga på huvudet... är det bättre att köra på 2gb versionen eller drar ja mer nytta av 4gb versionen även fast den inte drar nytta av allt minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Go titan!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

okej, vet att ja velar mycket fram och tillbaka här... men det är för att verkligen inte kan komma framtill vad som är bäst. Valet står nu mellan 680 4GB SLI eller Ett Titan.

Hur jag än vrider å vänder på det så är det ju ingen tvekan om saken, 680 SLI är mest bang for the buck och vad folk säger och vad mina polare har upplevt så är det inte jätte mycket problem med SLI. Men samtidigt så finns alltid risken att det dyker upp problem med SLI.

Ett Titan är ABSOLUT inte värt de pengar som det ligger på nu (evga varianten ja har tänkt mig ligger runt 8000-9000 Kr) men ändå sitter jag och funderar på om jag ska köpa mig ett? är jag helt sjuk i huvudet eller? men man slipper alla möjliga problem som KANSKE dyker upp med en SLI config, och överklockar man Titan så verkar det som man kan klämma ut rätt mycket mer kraft ur det. Med mer Vram och bredare buss så är det ju det mest framtidssäkra kortet (eller?).

Så nu ber jag återigen om hjälp här, Jag är tacksam för alla svar men om ni inte har en vettig motivation varför jag ska köpa det ena eller andra så kan ni låta bli att svara, Svar som "kör på Titan!!" eller liknande ignorerar jag helt.

mina nuvarande speccs ser ni i min sig och som jag skrivit tidigare så har min primära skärm en upplösning på 2560x1440 och det är den jag kommer spela på, min sekundära skärm har 1920x1080 men den surfar ja mest bara på eller har skype uppe medans jag spelar. tillägger också att jag kommer köpa mig ett nytt nätaggregat på 1050W innan ja köper ett nytt kort.

Återigen väldigt tacksam för all hjälp ja får för ja kan verkligen inte bestämma mig konstigt nog även fast valet egentligen är lätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Skrivet av Behind900:

Menar inte enbart min egna experience men i överlag verkar det som att Nvidia tar mer pengar för grejjer som inte är så mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Att Nvidia är dyrare försöker jag inte gömma. Men du påstod att AMDs drivers är bättre än Nvidias, och det är helt enkelt inte fallet för allmänheten. "som inte är så mycket bättre", läser det som om att Nvidias drivers ändå är bättre?