Windows 7 - Lång tid vid "Vänta..." skärmen

Permalänk
Medlem

Windows 7 - Lång tid vid "Vänta..." skärmen

På senaste tiden har jag märkt att min dator tar längre och längre tid på sig att starta.
Problemet sitter i själva delen "Vänta...." alldeles innan man får välja vilket konto man vill logga in på.
Kan ta flera minuter innan jag kommer förbi den ibland.
Operativsystemet ligger på en SSD disk och jag har inte haft detta problem förut.

Någon ide om vad som kan strula ?

SSD
Windows 7 64-bit

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har du någon annan hårddisk i din dator som också har windows 7 installerat på det?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag har en annan hårddisk, en 1TB, men den finns det bara vanliga program och spel osv på, en vanlig lagringsdisk.
Inget OS på den!

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Lego Master

Hur längesen var det du installerade? Har du kollat om du har några tjänster som möjligen skulle kunna ta tid för att starta?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Var ganska länge sedan jag ominstallerade, i april/maj 2012 kanske?
Dock brukar jag hålla datorn ren genom att använda program som CCleaner. Har även virusscannat med AVG.
Installerar även all skit på min HDD, SSDn håller jag gärna ganska tom, OS + 1 eller 2 spel ligger på den.
Kan inte komma på några tjänster som måste startas, det är ju liksom innan jag väljer vilket användarkonto jag vill logga in på.
Det är en Samsung SSD 830-series 128GB jag använder om det gör någon skillnad.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Molo:

Var ganska länge sedan jag ominstallerade, i april/maj 2012 kanske?
Dock brukar jag hålla datorn ren genom att använda program som CCleaner. Har även virusscannat med AVG.
Installerar även all skit på min HDD, SSDn håller jag gärna ganska tom, OS + 1 eller 2 spel ligger på den.
Kan inte komma på några tjänster som måste startas, det är ju liksom innan jag väljer vilket användarkonto jag vill logga in på.
Det är en Samsung SSD 830-series 128GB jag använder om det gör någon skillnad.

Många tjänster (som tex Teamviewer) startar samtidigt som Windows, dvs långt innan du loggar in alls. Prova mekka med autostarterna i MSCONFIG, kolla om det finns nåt där som ser suspekt ut. Tror inte det är din Windowsinstallation som bråkar, utan det är nåt tredjepartsprogram som kräver resurser vid systemstart. Gäller bara att hitta vilket, och döda det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag testade att starta med Diagnostikstart, gick väldigt mycket snabbare, nästan instant.
Jag har testat att bocka ur en massa program ur Autostart och Tjänster, men ser ingen direkt skillnad.
Jag är inte så direkt säker på vilka som krävs osv, väldigt mycket Microsoft program där, behövs verkligen alla vid en systemuppstart?

Alltså, problemet ligger i alla program som startar upp, men vilka program kan jag disablea?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |